handdator

Visa fullständig version : Jobba i gruva? (kiruna)


luderlasse
2012-10-24, 11:17
Hej, var på arbetsförmedlingen idag och dom tyckte att man kunde jobba i gruva, har aldrig tänkt på detta tidigare så därför har jag börjat leka med tanken om gruvjobb!
så om man t.ex. skulle få jobb i Kiruna.

Är det kul att bo i Kiruna?

Kan man få vänner i Kiruna eller hatas man per automatik om man är söderlänning?

Finns det tjejer i Kiruna?

Vad gör man för skoj i Kiruna?

Är gruvarbetet roligt?

delta_mats
2012-10-24, 11:40
Hej, var på arbetsförmedlingen idag och dom tyckte att man kunde jobba i gruva, har aldrig tänkt på detta tidigare så därför har jag börjat leka med tanken om gruvjobb!
så om man t.ex. skulle få jobb i Kiruna.

Är det kul att bo i Kiruna?

Kan man få vänner i Kiruna eller hatas man per automatik om man är söderlänning?

Finns det tjejer i Kiruna?

Vad gör man för skoj i Kiruna?

Är gruvarbetet roligt?

Beror på vilka intressen man har. Gillar man fjällen med allt vad det innebär, vandring, skoter, fiske, jakt etc så är Kiruna inte så dumt. Jag har bott där 1 1/2 år. Mitt intryck är mest, långa mörka vintrar, ständig blåst. Kalla blåsiga somrar.

Jobbar väldigt mycket folk från andra orter än Kiruna i gruvan, visst kan du hitta vänner. Det beror nog mest på dig själv, och inte att Kirunaborna skulle vara trångsynta mm.

Utan att faktiskt veta tror jag det finns fler killar än tjejer i Kiruna, många killar börjar jobba i gruvan som sommarjobb och fortsätter efter skolan. Bra lön mm gör det lätt att stanna. Tjejerna kanske hellre jobbar med något annat och flyttar därför på sig.

Finns många olika yrken. Du behöver inte ens jobba under jord för att jobba åt LKAB. Känner några som jobbat/jobbar där och det är väl delade meningar. Men det positiva verkar ändå överväga det negativa.

Ballt
2012-10-24, 12:23
Är det kul att bo i Kiruna?

Beror på vem man frågar, mycket lugnare än i stockholm. mycket mindre folk, de flesta som är där jobbar, mycket svårt att få bostäder, lkab är det enda som händer där egentligen.

Kan man få vänner i Kiruna eller hatas man per automatik om man är söderlänning?

Beror väl på hur man är som person, vi från norrland har en annan syn på er än vad vi har på oss själva, ungefär som ni har på oss :)

Finns det tjejer i Kiruna?

mest smutsiga gruvarbetare, men man tar det man får, eller hur?

Vad gör man för skoj i Kiruna?

jobbar & tjänar pengar

Är gruvarbetet roligt?

Beror väl på från person till person, kan vara psykiskt jobbigt att jobba nere i en gruva där det är kolsvart från då man börjar arbetet till när man är klar, och sen när man ska fara hem så är det lika mörkt utomhus.


hoppas jag kunde hjälpa dig, förmodligen inte :)

luderlasse
2012-10-24, 12:32
det där med att jobba i mörker hela dagen är väl samma som att gå å dra i en industrilokal, det fixar jag iaf :D

MrBoris
2012-10-24, 12:34
Min sommar i Kiruna var bland de värre perioderna i mitt liv, fy vad deprimerande var helt dött i stadskärnan osv. Kan dock bero på att det var just sommar, o mycket folk är bortresta eller något? Dock om man gillar fin natur osv så rekommenderas det definitivt. Jobbade också vid gruvområdet men mestadels ovanpå, ibland nere i gruvan

Landström
2012-10-24, 12:49
Är själv född och uppvuxen i Kiruna. Flyttade upp igen för ett antal år sen. För- och nackdelar med stan, men det är det ju med alla städer.

Har du ingen direkt utbildning men vill tjäna pengar ska du bli gruvis på LKAB i Kiruna.

Kiruna har en väldigt hög medelinkomst. Gruvan snor folk från nästan alla yrkeskategorier. Utbildat folk som börjar köra truck i gruvan istället eftersom de tjänar så bra där. Poliser, brandmän, lärare och andra "akademiker" m.m.

Frugan jobbar för LKAB och förutom en bra lön fick hon förra året en bonus på ca 60 000 kr. Fina pengar.

Dock finns det inga lediga lägenheter i stan så...

Knatcharn
2012-10-24, 13:02
Frugan jobbar för LKAB och förutom en bra lön fick hon förra året en bonus på ca 60 000 kr. Fina pengar.

Dock finns det inga lediga lägenheter i stan så...

Guldgruva för folk med vänner i Kiruna då alltså :)

Fartman
2012-10-24, 13:04
Att åka upp och bosätta dig i giron är nog att glömma, det finns ju inget boende. Men det är väldigt vanligt att folk typ jobbar en vecka och är ledig en (bor typ i husvagnar och sånt under jobbveckan). De flesta jag vet som jobbar i gruvorterna kör på det stuket, då är jobbveckan bara jobba,äta,sova medan man sen har en hel vecka på sig att fara iväg och köra skoter och annat skoj.
Skulle jag själv jobba gruva skulle jag nog satsa på det och kanske pipa bort till abisko/gränsen och åka skidor under ledigveckorna vintertid.

moue
2012-10-24, 14:03
Hej.
Du tjänar helt ok och många arbetsplatser har skiftgång med ledigveckor. Staden är inte allt för spännande men det blir ju vad du gör det till. Enorma fjällområden finns precis runt knuten även ett par riktigt bra skidanläggningar som Abisko, björkliden och riksgränsen.

The_RobRoy
2012-10-24, 15:38
Vad snackar vi om för löner? Är det övertidsarbete som gör hög lön?

arjeplogarn
2012-10-24, 16:06
Vad snackar vi om för löner? Är det övertidsarbete som gör hög lön?

Riktlinje: Svårt att få under 25k om du jobbar med nåt som ens har en anknytning till gruvan. Även om du är lägst i rang vill säga. 19-åringar som kommer ut ur gymnasiet tar okvalificerade arbeten runt 25k-strecket och om de hamnar under jord så höjs lönerna direkt med 5-10k per månad. Då räknat med vanliga 8-timmarsdagar, övertid är vanligt.. En gammal klasskompis(22) utan speciell utbildning jobbar där uppe 7 dagar och ledig 7 som maskinförare och får ut 35k utan att vare sig vara under jord eller jobba övertid.

Malmfälten är Sveriges inhemska Norge.

Fredszky
2012-10-24, 16:09
varför är det så höga löner?

fråga 2 som kanske är relevant då; är det lätt att få jobb där?

The_RobRoy
2012-10-24, 16:39
Kul att det betalar så bra, är det fortsatt bra löneutveckling, eller planar det ut vid 40k per månad eller så?

arjeplogarn
2012-10-24, 16:39
varför är det så höga löner?

fråga 2 som kanske är relevant då; är det lätt att få jobb där?

Norrbotten är ganska glest.
Från Kiruna finns det två städer. Narvik i Norge 20 mil bort och Gällivare som ligger 12 mil bort. Från Narvik kommer ingen norsk och jobbar. Gällivare har själv flera egna gruvor som suger åt sig folk. Närmaste stad därifrån är Luleå. Avståndet Kiruna-Luleå är väl som Göteborg-Stockholm. Det finns 4-5 tätorter i storlek med Tierp inom 15-30 mil radie från Kiruna-Gällivare och kanske hälften har egna gruvor som suger upp folk. Pajala(egen gruva), Övertorneå (ingen gruva), Jokkmokk (ingen gruva) samt flera småorter med kanske 200 invånare som har egna gruvor som i sin tur suger folk. De flesta från södra Sverige måste ompröva begreppet "ingenting" när de kommer upp hit.
Det säger jag inte för att på nåt vis vara dryg men flera sörländska bekanta och avlägsna släktingar har svårt att förstå att vi kan köra 30 mil för att köpa en platt-tv(Vilket vi gör, att köra till kusten och shoppa är normalt i norrlands inland, under högstadiet kunder det vara nåt att berätta i skolan, "att vi ska ner till Piteå och handla i helgen").
Jag kommer från Arjeplog och gick gymnasium och högskola i Luleå och åkte hem i princip varje helg. Jag snittade 4000 mil/år med bilen under 3 år, som student.

Med andra ord. Företagen skriker efter folk. De öser löneförmåner över dig bara för att kunna behålla sina anställda. En bekant i Kiruna som jobbar med elprojektering, dvs han ritar kartor på elkabeldragning i hus, han har 600k per år och firmabil som han använder fritt privat, betald telefon, hela familjen får en betald sjukförsäkring, han tankar diesel fritt i sin privatbil och fullbetalda sjukdagar.
Jag jobbar numera i Luleå åt ett kraftbolag och jag kan säga att en elprojektör med samma arbetsuppgifter ligger några hundratusen lägre och inte alls med samma löneförmåner.

Problemet är bostäder. Du hittar inga, svårt i Stockholm? Ingenting jämfört med Gällivare/Kiruna.

The_RobRoy
2012-10-24, 16:46
Problemet är bostäder. Du hittar inga, svårt i Stockholm? Ingenting jämfört med Gällivare/Kiruna.

Kan väl inte vara så svårt för ett byggbolag att smälla upp lite hus. Men de kanske inte heller kan hitta folk som monterar ihop husen? :D

Kanske en affärsidé, polsk task-force som bygger nya hus i Kiruna.

användaren
2012-10-24, 16:55
var ett inslag på nyheterna för någon månad sedan om boomen i gruvindustrin och vad det förde med sig.

dom snacka om att det var väldigt svårt att få lägenhet och så filma dom några slags byggbaracker där folk fick bo för en rätt saftig slant. bara ungkarlar så långt ögat nådde. men pengar fick dom iallafall.

Fredszky
2012-10-24, 17:04
tack för ett bra svar!


Problemet är bostäder. Du hittar inga, svårt i Stockholm? Ingenting jämfört med Gällivare/Kiruna.

hm. how to get around this problem. husvagn var det någon som nämde, funkar det på vintern? finns det någon "camping" / lkab-site eller får man höra med någon som bor där om el?

andra sätt att bo?

Löpsko
2012-10-24, 17:05
var ett inslag på nyheterna för någon månad sedan om boomen i gruvindustrin och vad det förde med sig.

dom snacka om att det var väldigt svårt att få lägenhet och så filma dom några slags byggbaracker där folk fick bo för en rätt saftig slant. bara ungkarlar så långt ögat nådde. men pengar fick dom iallafall.


Är väll ingen hemlighet att den största könssjukdomen i inre Norrland är tennisarmbåge.

arjeplogarn
2012-10-24, 17:08
Kan väl inte vara så svårt för ett byggbolag att smälla upp lite hus. Men de kanske inte heller kan hitta folk som monterar ihop husen? :D

Kanske en affärsidé, polsk task-force som bygger nya hus i Kiruna.

Tänk tanken att du bor i Stockholm och en gång i veckan sätter du dig i bilen och kör ner till Berlin och jobbar där i en vecka och sedan kör tillbaka igen. Det går ett flyg men då måste du köra till Karlstad och flyga därifrån. Det är 100 mil ungefär mellan Stockholm och Berlin.

Det är ett extremfall men en kollegas bror gör faktiskt det. Han bor i Jämtland mellan Strömsund och Åre och kör 95 mil en gång i veckan för att köra grävmaskin. Om han vill flyga måste han börja med att köra till Umeå och flyga därifrån. Och vad spelar det för roll när det är dyrare att flyga?

Det är möjligt att köra utan att se en enda mötande bil eller ett enda hus på en obruten 110-sträcka i en timme i sträck.

The_RobRoy
2012-10-24, 17:15
Det är möjligt att köra utan att se en enda mötande bil eller ett enda hus på en obruten 110-sträcka i en timme i sträck.

Jag skulle aldrig köra en fransk bil..

Loke
2012-10-24, 17:20
Haha, hårda män, djupa gruvor, ogästvänligt klimat och provisoriska hus, blir man inte lite sugen på att åka dit och jobba bara för att visa hur tuff man är? :)

SVT borde göra en dokumentär i stil med de där fiskarna i alaska. Här är lite banjomusik för rätta känslan:
CaXqrnoRG0Y

Fartman
2012-10-24, 17:25
I lokaltidningarna har det skrivits mycket om hur det ser ut för folk som arbetspendlar från kusten till gruvorterna.
Här är ett exempel på en kvinna som slutat i hemtjänsten och börjat som maskinförare, +8k i lönekuvertet varje månad..
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6584269

arjeplogarn
2012-10-24, 17:25
tack för ett bra svar!
hm. how to get around this problem. husvagn var det någon som nämde, funkar det på vintern? finns det någon "camping" / lkab-site eller får man höra med någon som bor där om el?

andra sätt att bo?

Min arbetsgivare försöker just nu att slå sig in i gruvbranschen. Företaget hyrde en stuga på campingen i Vittangi 7 mil från Kiruna för att ordna bostad åt arbetare som ska jobba i Kiruna.

Fartman
2012-10-24, 17:32
Kan väl inte vara så svårt för ett byggbolag att smälla upp lite hus. Men de kanske inte heller kan hitta folk som monterar ihop husen? :D

Kanske en affärsidé, polsk task-force som bygger nya hus i Kiruna.

Problemet är väl bara att det dels är brist på folk som kan utföra jobben plus att både kiruna och gällivare/malmberget är i färd med att flytta på stora delar av staden (= hus ska rivas eller flyttas) för att gruvan kräver mer plats att breda ut sig på.

Landström
2012-10-24, 17:34
Stan ska ju som flytta på sig så tveksamt om ens någon vet var nya bostäder kan byggas. Väntar själv på besked hur länge vi får bo i nuvarande lgh.

Numera är det ganska mycket tjejer som jobbar i gruvorna. Och de blir fler och fler. Kvinnor lockas över från traditionella kvinnoyrke inom vård och omsorg.

Arf Pingvin
2012-10-24, 17:36
Det är vanligt med 7/7, jobba en vecka, ledig en vecka. Bästa är om man kan börja på tisdag om man reser väldigt långt, då förstör man inget av helgen genom att åka söndagkväll. Företagen brukar hålla med bostad. Hos vissa får du betala hyra. Jag gör det inte. Andra bor i husvagn. Både Kiruna och Malmberget ska flyttas för att gruvan äter upp marken under staden så det är ingen som har satsat på att bygga nytt. Det finns en del kallställda hus i Kiruna som ligger för nära LKABs industriområde tex. Kiruna och Gällivare/Malmberget är större orter men just nu kanske det är lättast att få jobb i Pajala om man kan köra nån typ av maskin. De har högre grundlöner generellt i Pajala men det är en mindre ort och helt omöjligt att hitta boende om inte företaget löser det på nåt sätt.

tomccc
2012-10-24, 17:50
Problemet är bostäder. Du hittar inga, svårt i Stockholm? Ingenting jämfört med Gällivare/Kiruna.
Eh inte för att vara sån men en snabb kik på hemnet ger en handfull bostadsrätter runt 60 kvadrat för 400000 kr. I Stockholm får du ett hyreskontrakt svart för de pengarna, eller lägga till en nolla för en bostadsrätt.

Trouble
2012-10-24, 18:08
Haha, sausagefest på jordens mest deprimerande plats. Lockande

D Andersson
2012-10-24, 18:11
Kan väl inte vara så svårt för ett byggbolag att smälla upp lite hus. Men de kanske inte heller kan hitta folk som monterar ihop husen? :D


Välkommen till den svenska plan- och byggprocessen, var god dröj 10 år eller så.

KalleBalik
2012-10-24, 18:13
Som jag förstått det, efter att ha läst en tråd i samma ämne men på ett annat forum, så är det ganska svårt att få in en fot i branschen, särskilt om man är utböling. Kan det stämma?

Landström
2012-10-24, 22:17
Som jag förstått det, efter att ha läst en tråd i samma ämne men på ett annat forum, så är det ganska svårt att få in en fot i branschen, särskilt om man är utböling. Kan det stämma?

Svågerpolitiken har alltid genomsyrat LKAB. Har du bra kontakter har du ditt på det torra. Har du en förälder som jobbar där så får du jobb, även om du har två vänsterhänder utan tummar.

Så många småflickor och småpojkar som fått jobb där men som knappt vet hur en skiftnyckel ser ut.

När jag kom ut i yrkeslivet var det kört. Hade inte de rätta kontakterna. Nu finns det dock betydligt mer jobb så nu kan man få jobb även om man inte tillhör "svågerkretsen"

luderlasse
2012-10-25, 11:02
Om jag ska vara ärlig så har denna tråd skrämt bort mej från kiruna iaf :D får komma tillbaka när nya bostäder byggda!

Tomas W
2012-10-25, 11:24
Om jag ska vara ärlig så har denna tråd skrämt bort mej från kiruna iaf :D får komma tillbaka när nya bostäder byggda!

Jag har faktiskt blivit lockad av att flytta till Kiruna efter läst lite i denna tråden :D

Var nere i gruva när jag var runt 15 ihop med mamma efter vi hade gått Kebnekaise och tittade runt lite på hur det gick till med grävandet.

speedy83
2012-10-25, 11:37
Hur är det med tjänstemannajobb på tex LKAB har de också bra förmåner/löner eller sitter den typen av tjänster mer utplacerade i landet?

Jag tänker typ projektledare, inköpare, planerare osv. någon som vet?

BlötSnö
2012-10-25, 12:09
Angående boende där uppe så hade nog jag, om det nu varit aktuellt att flytta dit, köpt mig en husvagn och försökt få börja jobba under våren.
Efter ett par månader har man bildat sig en ganska god uppfattning om huruvida man vill stanna kvar eller inte, samt haft tid att spara ihop en slant mot en lägenhet.
Gjorde en snabb slagning på Hemnet och priserna är ju inte precis blodiga.
http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=42GBARCVA81GI0FB var den billigaste just nu.
Notera även den rostfria saaben med olika fälgar på första bilden. En sådan var det ett tag sedan jag såg och speciellt utan lite brunt i skärmkanterna.

Loke
2012-10-25, 12:43
Angående boende där uppe så hade nog jag, om det nu varit aktuellt att flytta dit, köpt mig en husvagn och försökt få börja jobba under våren.
Efter ett par månader har man bildat sig en ganska god uppfattning om huruvida man vill stanna kvar eller inte, samt haft tid att spara ihop en slant mot en lägenhet.
Gjorde en snabb slagning på Hemnet och priserna är ju inte precis blodiga.
http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=42GBARCVA81GI0FB var den billigaste just nu.
Notera även den rostfria saaben med olika fälgar på första bilden. En sådan var det ett tag sedan jag såg och speciellt utan lite brunt i skärmkanterna.

Men den står precis över malmkroppen. Jag vet inte vilket tidsperspektiv vi talar om, men man måste nog tjäna in hela det där priset på några år för att det ska vara värt. Sen blir en värdelös.

BlötSnö
2012-10-25, 12:56
Men den står precis över malmkroppen. Jag vet inte vilket tidsperspektiv vi talar om, men man måste nog tjäna in hela det där priset på några år för att det ska vara värt. Sen blir en värdelös.

Ah, du menar med tanke på att man ska riva hela staden och flytta den?
Gissningsvis har kommunen eller LKAB något ansvar/avtal gentemot invånare som äger/hyr sina bostäder.
Jag har svårt att se att man bara skulle kunna riva en stad och lämna folk med bostadslån bredvid en hög med bråte.

Fishtank
2012-10-25, 13:33
Om jag ska vara ärlig så har denna tråd skrämt bort mej från kiruna iaf :D får komma tillbaka när nya bostäder byggda!

Helt okej för de kompisar som jobbar där iaf.
Drar in runt 35-40+ efter skatt och är ledig 2 veckor i månaden.
Snuskigt vad mycket pengar vissa idioter får.

luderlasse
2012-10-25, 13:37
Är just det med bostäderna som skrämmer mej, ingen lust att bo i husvagn annars hade man nog pallat en 6 månader där.

Silencer
2012-10-25, 13:40
Är det kul att bo i Kiruna?

Nja. Det är litet, kallt och långt till allt. Men omgivningen är fin och det finns en känsla av lugn som bitvis är väldigt avkopplande.

Kan man få vänner i Kiruna eller hatas man per automatik om man är söderlänning?

Du kommer få vänner lätt men innerst inne kommer de alltid döma, hata och förakta dig.

Finns det tjejer i Kiruna?


Ja, men snygg-snittet är flera snäpp fulare än riksnormen.

Vad gör man för skoj i Kiruna?

De ä fint å va i fjällen annars kan man ju dricka sprit eller döda mygg.

Är gruvarbetet roligt?

Tveksamt. Sker dessutom olyckor ganska regelbundet. Inga stora grejer iofs men någon blir av med en arm i en maskin här, faller genom ett 50 meters schakt där...

/21 år i kiruna

Flygplan
2012-10-25, 13:54
Helt okej för de kompisar som jobbar där iaf.
Drar in runt 35-40+ efter skatt och är ledig 2 veckor i månaden.
Snuskigt vad mycket pengar vissa idioter får.

Det skulle innebära 60-70.000+ kr bruttolön med Kirunas kommunalskatt, enligt ekonomifakta.se. Kan det verkligen stämma?

Fishtank
2012-10-25, 14:14
Det skulle innebära 60-70.000+ kr bruttolön med Kirunas kommunalskatt, enligt ekonomifakta.se. Kan det verkligen stämma?

Sett lönebeskeden så ja det stämmer.
Lite skillnad mot kompisarna häromkring som tjänar bäst som får ut runt 25 efter skatt.
För mycket pengar när man är 20 år egentligen men oh well man kan då alltid göra det man vill i kompisgängen.

speedy83
2012-10-25, 14:19
Sett lönebeskeden så ja det stämmer.
Lite skillnad mot kompisarna häromkring som tjänar bäst som får ut runt 25 efter skatt.
För mycket pengar när man är 20 år egentligen men oh well man kan då alltid göra det man vill i kompisgängen.

Det jobbiga blir om man en dag tröttnar på jobbet och vill göra något annat. Det finns få arbeten som betalar de pengarna även med utbildning. Men så länge man trivs är det ju grymt!

Yxel
2012-10-25, 14:42
Det jobbiga blir om man en dag tröttnar på jobbet och vill göra något annat. Det finns få arbeten som betalar de pengarna även med utbildning. Men så länge man trivs är det ju grymt!

Lokförare, 3 terminer skola, över 30k i grundlön efter 2 år :) Slipper man bo i kallaste mörkaste delarna av Sverige också. Dock har Green Cargo startat egen utbildning i Kiruna hörde jag.

Landström
2012-10-25, 14:51
Angående boende där uppe så hade nog jag, om det nu varit aktuellt att flytta dit, köpt mig en husvagn och försökt få börja jobba under våren.
Efter ett par månader har man bildat sig en ganska god uppfattning om huruvida man vill stanna kvar eller inte, samt haft tid att spara ihop en slant mot en lägenhet.
Gjorde en snabb slagning på Hemnet och priserna är ju inte precis blodiga.
http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=42GBARCVA81GI0FB var den billigaste just nu.
Notera även den rostfria saaben med olika fälgar på första bilden. En sådan var det ett tag sedan jag såg och speciellt utan lite brunt i skärmkanterna.

Det där huset ligger inom det området som ligger jävligt risigt till. För nån månad sen kom besked att en rivning inte var många år bort. Priserna sjönk nog kraftigt efter det. Huset bredvid är polishuset så du kan inte härja som du kanske skulle vilja heller... ;)

Angående bilen så är det helt normalt. Ingen rost så långt ögat kan nå här uppe i landet. Bortsett från i gruvisarnas kalsonger förstås.

Husvagn är nog dock inte så tokigt. Man kan hyra elplats på campingen.

Flygplan
2012-10-25, 15:02
Det jobbiga blir om man en dag tröttnar på jobbet och vill göra något annat. Det finns få arbeten som betalar de pengarna även med utbildning. Men så länge man trivs är det ju grymt!

Jo, 60-70k blir svårt att komma upp i för de flesta :) Som nämts, lokförare och andra kvalificerade yrken där man ligger runt 30-sträcket i grundlön, samt jobbar i en bransch där det förekommer OB och beredskap som en % på lönen. Då kan det också dra iväg.

delta_mats
2012-10-25, 17:13
Jo, 60-70k blir svårt att komma upp i för de flesta :) Som nämts, lokförare och andra kvalificerade yrken där man ligger runt 30-sträcket i grundlön, samt jobbar i en bransch där det förekommer OB och beredskap som en % på lönen. Då kan det också dra iväg.

Känner folk som jobbar i gruvan för LKAB. Några 60-70k är det knappast frågan om för vanlig skiftgång utan övertid. Men visst närmar dom sig 30 lök efter skatt. Sen får dom ju bonus också.
Sen beror det väl på vilka man jobbar för, finns många entreprenörer i gruvan och många betalar bättre än LKAB.

1684_
2012-10-25, 19:28
jag e brud och ska upp till kiruna å pajala för lastbilskörning :) Tur man har CE-kort å hjullastare nu, nu jävlar ska vi ha pengar!!! :)

Lurch
2012-10-26, 05:52
Har du någon speciell utbildning så är det nog lättare att komma in till någon under entreprenör, mycket enklare än själva LKAB, vilket vissa här uppe ser som drömjobbet ;)

mangemani
2012-10-26, 06:47
en kund på jobbet jobbar med blästring och var ned i en sån där gruva i kiruna en helg för nått jobb och det enda jag vet ang detta var att jobbet var svin tungt men fick betalt därefter, nu kommer jag ej ihåg vad det hette, men det var nått pga att han jobbade just i gruva som gjorde så att han tjänade en rejäl hacka.
34k skattat och klart, rakt ned i fickan efter en helgs jobb.

miaz
2012-10-26, 07:49
ang. bostad.
hejuba tälta.
skaffaru fint nog tält, med kamin, så kandu ju bo så året runt.
och på köpet så bliru utan tv och sånt skräp.

Fishtank
2012-10-26, 08:07
Miaz nu var du lustig.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Fishtank
2012-10-26, 08:08
Lokförare, 3 terminer skola, över 30k i grundlön efter 2 år :) Slipper man bo i kallaste mörkaste delarna av Sverige också. Dock har Green Cargo startat egen utbildning i Kiruna hörde jag.

Ger lokförare verkligen så mycket?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

miaz
2012-10-26, 08:25
Miaz nu var du lustig.
jaint vare menat som ett skämt int.
möjligen biten om tvn.

Landström
2012-10-28, 12:02
En målande beskrivning till hur de flesta kirunaborna känner just nu :)

WO0Hfbjjx3Q

Yxel
2012-10-28, 12:21
Ger lokförare verkligen så mycket?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Stockholmståg har 35k grundlön efter 4 år, Arlanda express 34k efter 3 år, Sj 30k efter 2 år, arriva 32k efter 4år, så det varierar ju en del men alla har över 30k i grundlön.

BlötSnö
2012-10-28, 14:25
Det där huset ligger inom det området som ligger jävligt risigt till. För nån månad sen kom besked att en rivning inte var många år bort. Priserna sjönk nog kraftigt efter det. Huset bredvid är polishuset så du kan inte härja som du kanske skulle vilja heller... ;)

Angående bilen så är det helt normalt. Ingen rost så långt ögat kan nå här uppe i landet. Bortsett från i gruvisarnas kalsonger förstås.

Husvagn är nog dock inte så tokigt. Man kan hyra elplats på campingen.

Men hur löser de det med ersättning för de personer som äger bostäder i hus som skall rivas till förmån för gruvan? Jag blir lite nyfiken.

Man brukar se lite bilar på annons här nere i Stockholm så går under benämningen "Norrlandsbil" och de är alltid i fantastiskt skick. Den dagen jag skall investera i en Amazon eller Mercedes 220D (före -80) så åker jag nog nästan och handlar den där uppe.

Landström
2012-10-28, 14:35
Men hur löser de det med ersättning för de personer som äger bostäder i hus som skall rivas till förmån för gruvan? Jag blir lite nyfiken.

Man brukar se lite bilar på annons här nere i Stockholm så går under benämningen "Norrlandsbil" och de är alltid i fantastiskt skick. Den dagen jag skall investera i en Amazon eller Mercedes 220D (före -80) så åker jag nog nästan och handlar den där uppe.

LKAB ska betala marknadsvärdet... Vad nu marknadsvärdet är på en lägenhet i ett hus som ska rivas..?

Brorsan har sålt både en gammal Ford och en gammal Volvo som rullat 20+ år uppe i Kiruna. Helt rostfria. Han sålde dem nere i Linköping och fick riktigt bra betalt med tanke på hur gamla de var.

Nordström
2012-10-28, 21:29
Inslag om gruvnäringen nu....http://www.svtplay.se/live/255120/agenda

delta_mats
2012-10-28, 22:39
Stockholmståg har 35k grundlön efter 4 år, Arlanda express 34k efter 3 år, Sj 30k efter 2 år, arriva 32k efter 4år, så det varierar ju en del men alla har över 30k i grundlön.

Sen har vi ju ob för nätter och helger, traktamente för överliggning på annan ort osv. Så det blir några tusingar till på det.

BlötSnö
2012-10-28, 23:49
alla har över 30k i grundlön.

Inte SJ! :devil:

Yxel
2012-11-01, 10:28
Inte SJ! :devil:

Jo det tror jag när Seko är klara;)

speedy83
2012-11-26, 22:36
Tänkte höra om någon har någon koll på vad man kan tänkas tjäna som typ inköpare på LKAB om man är stationerad uppe i Kiruna?

choklad
2013-06-11, 18:30
Hej,

Vilken utbildning kan man göra att jobbar i gruvorna och få lön mellan 25,000 och 35,000 efter skatt en månad? Tack

Choklad

dauit
2013-06-11, 18:36
Hur är det med bostadsrätt, jag har tillräckligt med pengar för handpenningen till en liten etta här i sthlm city.

Hur är det där?

nyvaken
2013-06-11, 19:11
Hej,

Vilken utbildning kan man göra att jobbar i gruvorna och få lön mellan 25,000 och 35,000 efter skatt en månad? Tack

Choklad

Gruvingenjör kanske? Men då måste man först klara gymnasiets Svenska A&B.

Hur är det med bostadsrätt, jag har tillräckligt med pengar för handpenningen till en liten etta här i sthlm city.

Hur är det där?

Kiruna är stenhårt vad gäller boende, ganska intressant att läsa på själv. Tänk dig bostads-suget i Stockholm, samtidigt som att det planeras tömning av tusentals hus och bostäder pga gruvans utvidgning.

dauit
2013-06-11, 20:03
Gruvingenjör kanske? Men då måste man först klara gymnasiets Svenska A&B.



Kiruna är stenhårt vad gäller boende, ganska intressant att läsa på själv. Tänk dig bostads-suget i Stockholm, samtidigt som att det planeras tömning av tusentals hus och bostäder pga gruvans utvidgning.

Jag förstår helt ärligt varför inte NCC vill bygga i Kiruna(dvs. om man bortser från det att hela staden planeras att flyttas), det finns ju folk som är villiga att betala pengar för en lägenhet, speciellt när lönen är bra.

BlötSnö
2013-06-11, 21:32
Jag förstår helt ärligt varför inte NCC vill bygga i Kiruna(dvs. om man bortser från det att hela staden planeras att flyttas), det finns ju folk som är villiga att betala pengar för en lägenhet, speciellt när lönen är bra.

Har du lust att titta på den där meningen en gång till, för den känns lite osammanhängande...

dauit
2013-06-11, 22:06
Har du lust att titta på den där meningen en gång till, för den känns lite osammanhängande...

Haha, ska framöver inte skriva något när jag är på dåligt humör!

Utbud/efterfrågan. Tydligen finns det en efterfrågan på lägenheter( hyreslägenheter speciellt). Så varför byggs det inte lägenheter, speciellt när folk som jobbar i gruvorna har en bra lön.

Fast nu är jag inte alls insatt i boendesituationen i Kiruna så jag borde egentligen inte yttra mig...

Arf Pingvin
2013-06-11, 22:40
De måste flytta hela stan, osäkerheten kring var/hur/när verkar göra alla helt handlingsförlamade.

Landström
2013-06-11, 23:10
Någon måste våga ta första spadtaget. Vilket uppenbarligen inte är så lätt.

moue
2013-06-11, 23:50
Hej,

Vilken utbildning kan man göra att jobbar i gruvorna och få lön mellan 25,000 och 35,000 efter skatt en månad? Tack

Choklad

Fullförd gymnasieutbildning med godkänt inom svenska, engelska och matte krävs för tillsvidareanställning inom LKAB. tror inte entreprenörerna har samma krav.

ArnoldOnLehmä
2013-06-12, 08:01
Hur lätt är det att få jobb som hjullastarförare då? Har hjullastarkort och flesta andra truckkorten. Bara intresserad av att jobba en vecka ledig en vecka. Kan köpa husbil

Gpajpen
2013-06-12, 08:18
Är ni så kåta på pengar att ni ska ta ett jobb i världens ände och ni inte ens vet vad ni ska hålla på med?

ArnoldOnLehmä
2013-06-12, 08:30
Jag är främst kåt på ett jobb överhuvudtaget men kan jag dessutom tjäna pengar och vara ledig varannan vecka så har jag ju inget att förlora.

blaaargh
2013-06-12, 10:39
Jag har jobbat en sväng i gruva, det var skitkul tyckte jag. Men hade en polare som slutade efter en månad då han inte pallade trycket med att vara under marken 10+ timmar om dagen.

moue
2013-06-12, 11:22
Hur lätt är det att få jobb som hjullastarförare då? Har hjullastarkort och flesta andra truckkorten. Bara intresserad av att jobba en vecka ledig en vecka. Kan köpa husbil

ring och fråga, du kan ju ha flyt. lkab tar mest ut personal för utbildning på höst och vår för att utbilda inför semesterperioderna.

http://www.allabolag.se/5566941109/TotalTech_Nordisk_Transport_Teknik_AB
http://www.euromining.se/

http://www.ncc.se/

http://www.lkab.com/

Macroman
2013-06-12, 12:11
Helt okej för de kompisar som jobbar där iaf.
Drar in runt 35-40+ efter skatt och är ledig 2 veckor i månaden.
Snuskigt vad mycket pengar vissa idioter får.

Ändå tycker vänstern och vänstermedia att det är för stora löneklyftor...

Vad är det för jobb? Låter som om man kan ta folk direkt från gatan och släppa ner dom i gruvan. Helt bisarra löner men det är iofs ingen som vill bo där och då får man ju pröjsa...

blaaargh
2013-06-12, 12:59
Ändå tycker vänstern och vänstermedia att det är för stora löneklyftor...

Vad är det för jobb? Låter som om man kan ta folk direkt från gatan och släppa ner dom i gruvan. Helt bisarra löner men det är iofs ingen som vill bo där och då får man ju pröjsa...

Bland dom jag jobbade med var det extremt få som hade någon officiell utbildning, dom som hade satt för det mesta på kontor. Lönen är ju en följd av bland annat den extrema risken arbetet överlag medför.

Där jag arbetade bröts det inget just då, utan det var mer säkerhetsarbete inför kommande arbete. Och det var nog ingen där som fick mindre än 30k/månad efter skatt.

Nipkiss
2013-06-13, 20:22
Värt att tillägga är ju att för att få dem där 30k/månad efter skatt som vanlig arbetare i gruvan så krävs det en hel del övertidstimmar.

Tolkia
2013-06-13, 20:30
Plus att gruvarbetarem definitivt inte är de sämst betalda i Sverige.

Arf Pingvin
2013-06-13, 21:19
7/10 postnummer med högsta medelinkomst i Norrbotten ligger i malmfälten. Så det är några bostadsområden i residensstaden med läkare, mäklare och advokater sen är det gruvisar i kiruna och gällivare.

Hobbes
2013-06-14, 08:18
7/10 postnummer med högsta medelinkomst i Norrbotten ligger i malmfälten. Så det är några bostadsområden i residensstaden med läkare, mäklare och advokater sen är det gruvisar i kiruna och gällivare.

De tjänar mer ovan jord i Canada. "Riggers" som vi kallar dem tjänar mer men det är ju "over here".*hug*

grondahl
2013-06-14, 09:10
Ändå tycker vänstern och vänstermedia att det är för stora löneklyftor...

Vad är det för jobb? Låter som om man kan ta folk direkt från gatan och släppa ner dom i gruvan. Helt bisarra löner men det är iofs ingen som vill bo där och då får man ju pröjsa...

Senast det var ute tjänster så har jag för mig att det var ett par hundra sökande per tjänst, så det är ju rätt viss konkurrens om jobben.
Arbetare i all mer tyngre och mer kapitalintensiv industri tjänar väl rätt bra, man vill ju behålla kompetent och ansvarstagande personal.

z_bumbi
2013-06-14, 09:40
Det är väl inte direkt grundlönen som ger de pengarna utan det är med alla tillägg för skift, "under jord" osv plus ev övertid?

moue
2013-06-14, 14:48
Det är väl inte direkt grundlönen som ger de pengarna utan det är med alla tillägg för skift, "under jord" osv plus ev övertid?

Korrekt. Vad jag sett så är grundlönen inget att hurra över.

grondahl
2013-06-14, 14:56
Även de som jobbar ovan jord tjänar bra men även de går ju skift. De jag känner som har jobbat i verken säger att det är ett själadödande tråkigt jobb.

Fredszky
2013-09-07, 16:26
http://www.smileyvault.com/albums/emoticons/object/object-emoticon-0051.gif

Någon som vet något ställe som hyr ut el och husvagnsplats för åretruntboende i Kiruna?
Eller får man gå och knacka dörr i villaområden?

Sheogorath
2013-09-07, 16:45
Jag har jobbat en sväng i gruva, det var skitkul tyckte jag. Men hade en polare som slutade efter en månad då han inte pallade trycket med att vara under marken 10+ timmar om dagen.

Heh. Hehehhee. Hehheheheh! :D

Wzup2u
2013-09-07, 18:41
Heh. Hehehhee. Hehheheheh! :D

var det du? =)
har själv planer på gruvarbete.... dock vet jag inte om jag skulle palla det än sitter och funderar sönder..
hur jobbar man? tider och dagar osv?
vad finns det för uppgifter vad/vilka företag ska man söka sig till?

Sheogorath
2013-09-07, 18:49
var det du? =)
har själv planer på gruvarbete.... dock vet jag inte om jag skulle palla det än sitter och funderar sönder..
hur jobbar man? tider och dagar osv?
vad finns det för uppgifter vad/vilka företag ska man söka sig till?

Nej, men det är högre tryck ju längre ner man kommer. Tänkte att man kanske inte pallade trycket. Höhö. ;)