handdator

Visa fullständig version : Speglar du dig när du böjer?


andeem
2012-10-24, 11:08
Rippetoe och andra är tydliga med att man ska fästa blicken på en fast punkt när man knäböjer. På gymmet står dock de flesta jag ser vända mot spegeln. Hur gör du, och varför?

Spetälsk
2012-10-24, 11:20
Speglar mig på lätta vikter för att se formen. tittar uppåt på tyngre för att hålla formen. ee som alltid speglar sig kör alltid lätta vikter.

delta_mats
2012-10-24, 11:26
Speglar mig inte. Behöver jag se formen så filmar jag från ett par vinklar, men oftast känner jag tydligt när något blir fel.

andeem
2012-10-24, 11:30
Jag själv fäster blicken på en fläck på en pelare cirka två meter framför och två decimeter över golvet.

PrimalAeon
2012-10-24, 11:31
Står mot spegel pga felvänt rack. Irriterar mig något enormt på det. Har påpekat för gympersonalen, men inget de vill justera.

NNIF
2012-10-24, 11:35
speglar på gymmet är djävulens påfund!

primalaeon, kan du inte bara ta med ett stort jävla lakan och hänga för?

Kalliban
2012-10-24, 11:43
Jag kör arga leken med mig själv genom alla set.

Christoforos
2012-10-24, 12:04
Stirrar ner i golvet, funkar mycket bättre för mig än att spegla eftersom jag måste lita mycket mer på hur det känns i kroppen för att bedöma tekniken. I princip alla gånger jag gjort illa mig/bailat på något är det för att jag försökte använda en spegel för att visa mig vad kroppen gjorde istället för att känna efter.

SteelPulse
2012-10-24, 12:10
Tittar snett uppåt med tom blick, annars åker bröstet in.

Ballt
2012-10-24, 12:16
Jag själv fäster blicken på en fläck på en pelare cirka två meter framför och två decimeter över golvet.

ska man inte ha blicket högt upp? lr är jag ute och cyklar?

Fishtank
2012-10-24, 12:21
ska man inte ha blicket högt upp? lr är jag ute och cyklar?

Sålänge du kan ha hålla formen så.
Bara för att ögonen tittar neråt behöver inte huvudet göra det.
Man säger titta uppåt för att man naturligt kommer i rätt läge då.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Spartansk
2012-10-24, 12:23
Lyfter mer när någon snygg kollar på mig, så jag speglar mig.

Ett annat syfte med mitt speglande är att titta så knäna inte rör sig i sidled och att jag går ner djupt.

andeem
2012-10-24, 12:25
ska man inte ha blicket högt upp? lr är jag ute och cyklar?Åsikterna går isär. Rippetoe rekommenderar blicken i golvet två meter fram. Wendler mer rakt fram. Åter andra snett uppåt.

Jag försöker jobba bort min gamnacke och vill därför ha huvudet neutralt i förhållande till ryggen. Eftersom jag lutar mig något framåt när jag böjer blir det mest naturligt att titta snett nedåt.

Edit: Däremot är jag noga med att lyfta bröstet.

stromming
2012-10-24, 15:03
Tyvärr sitter det en spegel precis framför böjracket på mitt gym. Jag brukar titta in i spegeln, någonstans mellan mina knän typ 2 meter bakåt. På uppvärmningsset kollar jag på knän/armbågar/brudar

Chaan
2012-10-24, 19:09
Nja kollade ofta i början för få koll på parallellt djupt

Tiro
2012-10-24, 19:45
Jag kör arga leken med mig själv genom alla set.

Vet inte om du är seriös eller inte med +1 på dig i alla fall!
Jag stirrar mig själv djupt i ögonen när det blir tungt för då fan ska vikten upp!

thebandit
2012-10-24, 20:45
Böjer alltid framför spegeln. Löjligt med alla i tråden som låtsas störa sig på spegeln. Nej, ni blir inte mer hardcore utan spegel, tyvärr.

andeem
2012-10-24, 21:00
Böjer alltid framför spegeln. Löjligt med alla i tråden som låtsas störa sig på spegeln. Nej, ni blir inte mer hardcore utan spegel, tyvärr.Det jag skulle störa mig på är att det inte finns en naturlig fast punkt för blicken och att det hämmar stabiliteten i lyftet. Kanske är den effekten försumbar, men jag inbillar mig att det spelar roll.

NNIF
2012-10-24, 21:08
Böjer alltid framför spegeln. Löjligt med alla i tråden som låtsas störa sig på spegeln. Nej, ni blir inte mer hardcore utan spegel, tyvärr.

det har inte med det att göra utan att man blir störd av spegeln. Skulle hellre köra med förbundna ögon än ha en spegel framför mig när jag böjer.

aldoschadewitz
2012-10-24, 21:29
Böjer alltid framför spegeln. Löjligt med alla i tråden som låtsas störa sig på spegeln. Nej, ni blir inte mer hardcore utan spegel, tyvärr.


+1

klart man alltid ska ha en spegel brevid när man tränar. vad snackar ni om?
:)*slap*

Tomas W
2012-10-24, 21:34
Aldrig gillat att träna framför spegel så på de gym där spegel finnes vid knäböjställningen brukar jag fokusera blicken någon centimeter ovanför spegelkanten.

Men ibland vid uppvärmning brukar jag vilja ha koll på mina knä så de inte sticker åt olika håll.

Svagochstark
2012-10-24, 21:37
Kör alltid framför spegel. Det känns bäst så att man ser hur lyftet är. Bra att titta så att inte knäna faller in och att man har minst parallellt djup.

Varför skulle en böj framför en spegel vara dåligt? Att ha en specifik plats för var man har ögonen spelar ingen roll ifall man skadar sig eller inte. Jag tittar framåt om det sen är snett uppåt eller snett neråt spelar ingen roll. Såna här petitesser är det för många som fokuserar på här tycker jag. Böj tungt med progression, resten är inte viktigt.

Optimal teknik är också onödigt, titta bara på Boston som har världens fulaste böjar men han tar sjuka vikter med sin egen teknik.

NNIF
2012-10-24, 21:39
Kör alltid framför spegel. Det känns bäst så att man ser hur lyftet är. Bra att titta så att inte knäna faller in och att man har minst parallellt djup.

Varför skulle en böj framför en spegel vara dåligt? Att ha en specifik plats för var man har ögonen spelar ingen roll ifall man skadar sig eller inte. Jag tittar framåt om det sen är snett uppåt eller snett neråt spelar ingen roll. Såna här petitesser är det för många som fokuserar på här tycker jag. Böj tungt med progression, resten är inte viktigt.

Optimal teknik är också onödigt, titta bara på Boston som har världens fulaste böjar men han tar sjuka vikter med sin egen teknik.

mycket sällan man ser speglar på tyngdlyftningsträningar där det ställs ännu större krav på tekniken.

jag vill ha optimal teknik för jag vill inte skada mig.

EAA
2012-10-24, 21:50
Kör alltid framför spegel. Det känns bäst så att man ser hur lyftet är. Bra att titta så att inte knäna faller in och att man har minst parallellt djup.

Varför skulle en böj framför en spegel vara dåligt? Att ha en specifik plats för var man har ögonen spelar ingen roll ifall man skadar sig eller inte. Jag tittar framåt om det sen är snett uppåt eller snett neråt spelar ingen roll. Såna här petitesser är det för många som fokuserar på här tycker jag. Böj tungt med progression, resten är inte viktigt.

Optimal teknik är också onödigt, titta bara på Boston som har världens fulaste böjar men han tar sjuka vikter med sin egen teknik.

ok

Ristretto
2012-10-24, 21:56
Nä, spegeln speglar sig i mig när jag böjer.

Svagochstark
2012-10-24, 22:04
mycket sällan man ser speglar på tyngdlyftningsträningar där det ställs ännu större krav på tekniken.

jag vill ha optimal teknik för jag vill inte skada mig.

Det är för mycket lallande på för låga vikter med för mycket fokus på att ha exakt rätt teknik. Försök slå pb varje pass och ha ett renodlat teknikpass i månaden istället. Rädslan att skada sig är också totalt överdriven. I böj kanske du får en liten sträckning i ryggen på sin höjd, som försvinner på ett par veckor.

Men detta är en helt annan diskussion.

Att man sällan ser speglar på tyngdlyftningsgym skiter jag i, det blir ingen negativ skillnad med en spegel framför, snarare positivt att ha spegel.

Läskigt att tro att alla lönnfeta tyngdlyftare är Messias.

Ristretto
2012-10-24, 22:06
I böj kanske du får en liten sträckning i ryggen på sin höjd, som försvinner på ett par veckor.


:smash:*gah!**slap*

HMS Laestander
2012-10-24, 22:18
Står mot spegel pga felvänt rack. Irriterar mig något enormt på det. Har påpekat för gympersonalen, men inget de vill justera.

Samma situation.

NNIF
2012-10-24, 22:22
Det är för mycket lallande på för låga vikter med för mycket fokus på att ha exakt rätt teknik. Försök slå pb varje pass och ha ett renodlat teknikpass i månaden istället. Rädslan att skada sig är också totalt överdriven. I böj kanske du får en liten sträckning i ryggen på sin höjd, som försvinner på ett par veckor.

Men detta är en helt annan diskussion.

Att man sällan ser speglar på tyngdlyftningsgym skiter jag i, det blir ingen negativ skillnad med en spegel framför, snarare positivt att ha spegel.

Läskigt att tro att alla lönnfeta tyngdlyftare är Messias.

och det är läskigt att tro att en som böjer 107.5kg är messias... och 62 i bänk.. jisses...

jag kan ju berätta om mina skador och problem tack vare felaktigt teknik, har t o m fått revbensfraktur av kass knäböj!

ja du gillar speglar har vi förstått, men du gillar inte bra teknik heller - så vad har du att tillföra - egentligen?

Svagochstark
2012-10-24, 22:24
:smash:*gah!**slap*

Ja, det var såklart ett överdrivet påstående, men ifall du håller ryggen rak, dvs ej svank eller krök, så ska det jävligt mycket till ifall du ska få diskbråck eller liknande svåra skador.

Sen att tyngdlyftare tror att de kör porsche på autobahn på den excentriska delen av knäböj gör ju såklart att risken för rygg och knäskador ökar med ett par hundra procent, men det är ju tyvärr ett måste för att orka några procent mer.

NNIF
2012-10-24, 22:28
Ja, det var såklart ett överdrivet påstående, men ifall du håller ryggen rak, dvs ej svank eller krök, så ska det jävligt mycket till ifall du ska få diskbråck eller liknande svåra skador.



många bäckar små...

Svagochstark
2012-10-24, 22:34
och det är läskigt att tro att en som böjer 107.5kg är messias... och 62 i bänk.. jisses...

jag kan ju berätta om mina skador och problem tack vare felaktigt teknik, har t o m fått revbensfraktur av kass knäböj!

ja du gillar speglar har vi förstått, men du gillar inte bra teknik heller - så vad har du att tillföra - egentligen?

Jag har endast tränat styrka i 10 månader och med tanke på det är jag rätt nöjd med min utveckling. Jag tränar dock inte styrka för att tävla i styrkelyft eller liknande utan jag tränar för att bli bra i mina två bollsporter som jag håller på med på bra nationell nivå. Jag tränar styrka ett par gånger i veckan och min utveckling skulle förmodligen vara 50 procent bättre ifall inte all konditionsträning med mina sporter skulle bli av.

Det jag vill ha sagt är att det är för många som är så sjukt rädda för lite skador. Skador är inte särskilt farligt, det skulle ni ha vetat ifall ni skulle hållit på med fysiska bollsporter. Jag har exempelvis skadat ledbandet i knäet allvarligt fyra gånger, det är en bra mycket svårare skada än en simpel revbensfraktur som alltid läker. Mitt ledband kommer aldrig bli hundra procent bra och jag vet att jag kommer skada knäet rejält en vacker dag.

Ifall man aldrig vill tömma på tekniken kommer man aldrig bli stark, titta på Axon som är en teknikfundamentalist och som aldrig har skadat sig, han kan inte ens göra en ordentlig knäböj på 150 kg fast han tränat i typ 8 år. Det är så det går ifall man inte vill tömma på tekniken någon gång.

Svagochstark
2012-10-24, 22:35
många bäckar små...

Och med det vill du ha sagt? Använd inte uttryck du inte förstå innebörden i.

NNIF
2012-10-24, 22:39
Och med det vill du ha sagt? Använd inte uttryck du inte förstå innebörden i.

många felaktiga lyft kan på sikt ge allehanda problem och besvär

NNIF
2012-10-24, 22:51
Jag har endast tränat styrka i 10 månader och med tanke på det är jag rätt nöjd med min utveckling. Jag tränar dock inte styrka för att tävla i styrkelyft eller liknande utan jag tränar för att bli bra i mina två bollsporter som jag håller på med på bra nationell nivå. Jag tränar styrka ett par gånger i veckan och min utveckling skulle förmodligen vara 50 procent bättre ifall inte all konditionsträning med mina sporter skulle bli av.

Det jag vill ha sagt är att det är för många som är så sjukt rädda för lite skador. Skador är inte särskilt farligt, det skulle ni ha vetat ifall ni skulle hållit på med fysiska bollsporter. Jag har exempelvis skadat ledbandet i knäet allvarligt fyra gånger, det är en bra mycket svårare skada än en simpel revbensfraktur som alltid läker. Mitt ledband kommer aldrig bli hundra procent bra och jag vet att jag kommer skada knäet rejält en vacker dag.

Ifall man aldrig vill tömma på tekniken kommer man aldrig bli stark, titta på Axon som är en teknikfundamentalist och som aldrig har skadat sig, han kan inte ens göra en ordentlig knäböj på 150 kg fast han tränat i typ 8 år. Det är så det går ifall man inte vill tömma på tekniken någon gång.

Förstår inte hur en liten spink som tränat i 10månader kan dissa styrkelyftare och tyngdlyftare som har knäböj som sin "sport" och har utövat det betydligt mer än dig?

Vill du ha din spegel får du väl ha det? jag vill inte ha skiten iaf, filmar hellre och kollar i efterhand eller ber kamrat kommentera.

De ryggsmärtor jag vållade mig själv vill jag aldrig mera uppleva, inte heller smärta i knä och bröstkorg (revbensfrakturer kan förbli oläkta hela livet eftersom de är så svåra att stadga) kan ju säga att jag fick lägga ner allt vad knäböj hette i flera år. Till slut blir ländryggen helt jävla facked av att bli rundad, osvett vikt! Kunde göra en 5a på 50kg och genast få smärta som höll sig i en vecka haha

"tömma på tekniken" "aldrig bli stark"? du menar kanske "tumma"?

ja väldigt värt att kanske ta 5kg mer i böj men riskera många veckors avhållsamhet där man kunde fått rediga ökningar istället. Du menar att det är värt att riskera skada sig för att "fuska" upp lite mer vikt? galet.


Axon vill ju bara bygga massa, skiter väl i han. Han har större lår än många som böjer upp tyngre vikter med utsökt teknik. Alltså är teknik väldigt viktigt att kunna förflytta en tung vikt säkert. (sen axon aldrig skadad, yeah rajt)

spoon
2012-10-24, 23:09
Nej jag tittar inte i spegeln när jag böjer. Brukar däremot filma mina lyft för att se på hur tekniken är. Blir svårt att hålla blicken på rätt plats med spegel. Är nog lite för självkär.

Ett tips till svagochstark är att vara mer ödmjuk. Ta till dig dom råd som du får från kunniga lyftare. Skadar man sig så tar det ännu längre tid att bli stark. Inget hardore alls att bli skadad.

Svagochstark
2012-10-24, 23:14
Förstår inte hur en liten spink som tränat i 10månader kan dissa styrkelyftare och tyngdlyftare som har knäböj som sin "sport" och har utövat det betydligt mer än dig?

Vill du ha din spegel får du väl ha det? jag vill inte ha skiten iaf, filmar hellre och kollar i efterhand eller ber kamrat kommentera.

De ryggsmärtor jag vållade mig själv vill jag aldrig mera uppleva, inte heller smärta i knä och bröstkorg (revbensfrakturer kan förbli oläkta hela livet eftersom de är så svåra att stadga) kan ju säga att jag fick lägga ner allt vad knäböj hette i flera år. Till slut blir ländryggen helt jävla facked av att bli rundad, osvett vikt! Kunde göra en 5a på 50kg och genast få smärta som höll sig i en vecka haha

"tömma på tekniken" "aldrig bli stark"? du menar kanske "tumma"?

ja väldigt värt att kanske ta 5kg mer i böj men riskera många veckors avhållsamhet där man kunde fått rediga ökningar istället. Du menar att det är värt att riskera skada sig för att "fuska" upp lite mer vikt? galet.


Axon vill ju bara bygga massa, skiter väl i han. Han har större lår än många som böjer upp tyngre vikter med utsökt teknik. Alltså är teknik väldigt viktigt att kunna förflytta en tung vikt säkert. (sen axon aldrig skadad, yeah rajt)

Att du böjde och markade med krökt ländrygg är ju inte så smart. Jag sade att om man håller ryggen i sin normala kurvatur så kommer man inte skada sig särskilt allvarligt och det dissade du i ngt av ditt tidigare inlägg för att i detta inlägg ovan säga att dina skador berodde på en idiotisk krökad ländrygg.

Så länge man håller ryggen bra så kan man tumma (tack för anm.) på tekniken lite för att bli starkare. Det måste även du hålla med om.

Sen att du i stort sett hånar mig för att jag bara har tränat i 10 månader och att jag i din värld borde är totalt okunnig inom träning är ditt problem, inte mitt.

Sniggel
2012-10-24, 23:14
Det är en spegel framför racket så ja.
Det är inte bara till nackdel. Jag har nytta av kommunikationen mellan mig och mitt speglade ansikte inför lyftet.
Brukar använda vissa ansiktsuttryck för att försätta mig i rätt stämning. Det brukar handla om att antingen fån-le för att få vikten att kännas mindre avskräckande (hjärnans tolkning: "Jag ser ju inte direkt oroad ut, den här vikten måste ju vara en barnlek") eller att se arg ut (hjärnan ökar adrenalinet och fokuset).

Adama
2012-10-24, 23:15
Spelar ingen roll för min del om det finns spegel framför eller inte. Det vanligaste är väl att jag böjer framför en spegel dock, stirrar mest rakt fram utan att fokusera på något särskilt. Böjer lika bra utan som med.

Svagochstark
2012-10-24, 23:18
Nej jag tittar inte i spegeln när jag böjer. Brukar däremot filma mina lyft för att se på hur tekniken är. Blir svårt att hålla blicken på rätt plats med spegel. Är nog lite för självkär.

Ett tips till svagochstark är att vara mer ödmjuk. Ta till dig dom råd som du får från kunniga lyftare. Skadar man sig så tar det ännu längre tid att bli stark. Inget hardore alls att bli skadad.

Nej, att skada sig svårt är inget att rekommendera men lite småskavanker får man tåla. Sen spelar blicken 0% roll i hur stor risk det är för att skada sig. Fast till skillnad från mig som kan ha huvudet rakt men titta åt sidan så kanske ni måste vrida hela kroppen för att titta åt sidan.

NNIF
2012-10-24, 23:34
Att du böjde och markade med krökt ländrygg är ju inte så smart. Jag sade att om man håller ryggen i sin normala kurvatur så kommer man inte skada sig särskilt allvarligt och det dissade du i ngt av ditt tidigare inlägg för att i detta inlägg ovan säga att dina skador berodde på en idiotisk krökad ländrygg.

Så länge man håller ryggen bra så kan man tumma (tack för anm.) på tekniken lite för att bli starkare. Det måste även du hålla med om.

Sen att du i stort sett hånar mig för att jag bara har tränat i 10 månader och att jag i din värld borde är totalt okunnig inom träning är ditt problem, inte mitt.

nej inte så smart, men jag tänkte lite som du - teknik och rörlighet är för fjollor - jag bara kör!

just att hålla ryggen neutral samt ej falla med den är kanske de viktigaste teknik"detaljerna", att tumma på detta bör man aldrig göra. Och har man så pass kass teknik och rörlighet att man måste anstränga sig till det yttersta för att bibehålla denna samt faktiskt blir störd av en spegel - ja då är ju detta ett reellt problem. Om personen faktiskt får problem av spegel, ja då är det ju ett problem.

Vilka andra tekniker kan man "tumma" på? Ge gärna exempel.

Om, tvärtom, en person anser att denna får bättre teknik och utförande genom att titta i spegel, ja då får den väl göra det?

Det är bara det att den stora merparten av styrkelyftare och tyngdlyftare kör spegellöst, inte för att de anser sig vara mera hardcore - utan kanske just för att det ligger någonting i att speglar stör?

(sen vem är det som anser sig vara hardcore, att grimasera för sig själv i spegeln efter en ATG böj på 80kg?)

Inte bara jag som reagerar på din attityd, för det är den vi är emot. Din attityd är att du vet bäst själv och kanske kommer få svårt att lära dig mera i framtiden (" det är ju bara att böja, teknik är ju ghey" ) - därför är detta ditt problem.

Hur man ens mäter skaderisker i procentenheter är för mig en gåta dessutom.. iaf, nackens position är det som är viktigast, vart ögonen vetter åt är inge viktigt, men det brukar vara lättast att ha ögat så att pupillen är i ögonhålans centrum..

Svagochstark
2012-10-24, 23:48
nej inte så smart, men jag tänkte lite som du - teknik och rörlighet är för fjollor - jag bara kör!

just att hålla ryggen neutral samt ej falla med den är kanske de viktigaste teknik"detaljerna", att tumma på detta bör man aldrig göra. Och har man så pass kass teknik och rörlighet att man måste anstränga sig till det yttersta för att bibehålla denna samt faktiskt blir störd av en spegel - ja då är ju detta ett reellt problem. Om personen faktiskt får problem av spegel, ja då är det ju ett problem.

Vilka andra tekniker kan man "tumma" på? Ge gärna exempel.

Om, tvärtom, en person anser att denna får bättre teknik och utförande genom att titta i spegel, ja då får den väl göra det?

Det är bara det att den stora merparten av styrkelyftare och tyngdlyftare kör spegellöst, inte för att de anser sig vara mera hardcore - utan kanske just för att det ligger någonting i att speglar stör?

(sen vem är det som anser sig vara hardcore, att grimasera för sig själv i spegeln efter en ATG böj på 80kg?)

Inte bara jag som reagerar på din attityd, för det är den vi är emot. Din attityd är att du vet bäst själv och kanske kommer få svårt att lära dig mera i framtiden (" det är ju bara att böja, teknik är ju ghey" ) - därför är detta ditt problem.

Hur man ens mäter skaderisker i procentenheter är för mig en gåta dessutom.. iaf, nackens position är det som är viktigast, vart ögonen vetter åt är inge viktigt, men det brukar vara lättast att ha ögat så att pupillen är i ögonhålans centrum..

Bra att vi är överens om att ryggens neutrala läge är det viktigaste rent teknikmässigt. Att tumma på utförandet exkluderat ryggen kan vara att knäna går lätt in eller att knäna går lite över tårna, eller att inte bröst upp sig tillräckligt eller att blicken flackar. Många på kolo, nojjar över petitesser, det är det jag vill ha sagt.

Jag kan inte allt om styrketräning men jag har en gedigen erfarenhet inom idrottsvärlden och för att lyckas och bli en av de bästa får man inte fega. Varje pass ska man ge allt och man ska bli bättre varje pass.

MtotheM
2012-10-24, 23:54
Det spelar inte speciellt stor roll då jag inte tänker särskilt mycket på vad jag ser när jag lyfter tungt. Jag tänker snarare med kroppen och registrerar inte särskilt mycket annat. Men jag föredrar helt klart utan spegel och helst mycket utrymme framför typ 2-3 meter åtminstone.

Matsa
2012-10-24, 23:56
Böjer där racket står, spelar ingen större roll för mig om jag har en spegel framför mig eller inte. Jag hittar oftast något att fokusera på ändå, i värsta fall får man blunda och tänka på att trycka bak huvudet istället. Man kan även sätta en tejp på spegeln om man vill ha något fast att hålla blicken på.

Böjer alltid framför spegeln. Löjligt med alla i tråden som låtsas störa sig på spegeln. Nej, ni blir inte mer hardcore utan spegel, tyvärr.

Det handlar inte om att vara hardcore annat än eventuellt för en liten och smått larvig minoritet. Däremot kanske det finns goda anledningar till att de flesta som är riktigt duktiga på knäböj anser att man ska undvika att böja framför speglar om möjligt.


Optimal teknik är också onödigt, titta bara på Boston som har världens fulaste böjar men han tar sjuka vikter med sin egen teknik.

Och hur vet du att den tekniken inte är optimal för Boston? Dessutom är det skillnad på optimal teknik ur säkerhetssyfte och individuellt optimal teknik för att lyfta så mycket som möjligt. Bäst tror jag att det är om man kan få bägge att lira ihop men kan man inte det får man göra en avvägning hur stor risk det är värt att ta. Hur mycket man tål är väldigt individuellt, somliga klarar att lyfta på sätt som andra skulle fara direkt illa av.

Dessutom får Boston ryggen masserad och undersökt regelbundet.

Notera förövrigt att Boston inte böjer mot en spegel.


Det jag vill ha sagt är att det är för många som är så sjukt rädda för lite skador. Skador är inte särskilt farligt, det skulle ni ha vetat ifall ni skulle hållit på med fysiska bollsporter. Jag har exempelvis skadat ledbandet i knäet allvarligt fyra gånger, det är en bra mycket svårare skada än en simpel revbensfraktur som alltid läker. Mitt ledband kommer aldrig bli hundra procent bra och jag vet att jag kommer skada knäet rejält en vacker dag.

Ifall man aldrig vill tömma på tekniken kommer man aldrig bli stark, titta på Axon som är en teknikfundamentalist och som aldrig har skadat sig, han kan inte ens göra en ordentlig knäböj på 150 kg fast han tränat i typ 8 år. Det är så det går ifall man inte vill tömma på tekniken någon gång.

Jag håller inte med. Jag har spelat fotboll i 10 år och pysslat med olika kampsporter ca 6 år, under den tiden har jag haft några lindrigare skador och en allvarlig i form av en ordentlig lårmuskelruptur. Den senare gjorde att jag missade en halv säsong och muskeln är än idag deformerad (17 år senare). Under min styrketräning har jag bara haft en ordentlig skada, den har dock gjort att jag inte kunnat träna bänk ordentligt sedan 2008 och det är ganska trist. Jag hade mycket hellre undvikit den skadan.

Det är sällan man kan välja att bara skada sig lite grann, det har mest med tur att göra.

Det är en sak att tillåta sig att tumma lite på tekniken vid maxlyft och en annan att göra det stup i ett på vanliga träningsvikter. Vid maxning kan det vara ok beroende på exakt vad man tummar på, att göra det till en vana är oftast dumt. Dessutom har personer med lång träningserfarenhet en helt annan kroppskontroll och vet vad de kan komma undan med. Nybörjare ska inte hålla på och slarva.

Loke
2012-10-25, 00:38
Det spelar inte speciellt stor roll då jag inte tänker särskilt mycket på vad jag ser när jag lyfter tungt. Jag tänker snarare med kroppen och registrerar inte särskilt mycket annat. Men jag föredrar helt klart utan spegel och helst mycket utrymme framför typ 2-3 meter åtminstone.

Samma här. Men det fanns en tid då jag tittade i spegeln, och det var jag till slut tvungen att vänja bort.

Sen att du i stort sett hånar mig för att jag bara har tränat i 10 månader och att jag i din värld borde är totalt okunnig inom träning är ditt problem, inte mitt.

NNIf är i en bättre position att håna dig för att u tränat i 10 månader än du är att håna Axon för att han "inte ens" böjer 150. Han har iaf gjort bättre själv. Du hånar dessutom väldigt många här genom att säga att vi är för försiktiga eftesom vi unviker speglar. Att du själv är ganska oerfaren gör det till ett ännu större hån. Det är ok att ha en avvikande åsikt, även om man är oerfaren, men arrogans kommer man inte långt med.

EeJay
2012-10-25, 00:53
Det beror på vilket gym jag böjer på. Finns det en spegel framför böjstället så får jag så glatt spegla mig. Finns det ingen så kör jag utan. Jag gillar dock att ha blicken högt så jag brukar ändå få kolla ovanför spegeln(om det finns någon).

Men att kolla någon typ av teknik i spegeln tror jag inte ger så mycket. Jag skulle vilja se mina vinklar men dom kan jag ju inte se såvida jag inte kollar på en spegel på sidan om mig. Och kroppen gillar inte att kolla 90 grader åt sidan med skivstång på axlarna.

mikaelj
2012-10-25, 06:34
Sen att du i stort sett hånar mig för att jag bara har tränat i 10 månader och att jag i din värld borde är totalt okunnig inom träning är ditt problem, inte mitt.

... men du är det. Du saknar helt och hållet erfarenheten för att kunna uttala dig om det du pratar om.

Fortsätt träna och lyssna på de som har hållt på längre än dig.

rooz
2012-10-25, 06:55
Har en spegel framför racket, kan jag tolka "@" utifrån hur röd jag är i ansiktet*popcorn*

F.ö så väntar jag på Hurril beväpnad med en verbal sågning av våran expert i tråden!

Nephelite
2012-10-25, 07:08
Skit i hur du har huvudet, gör som dave tate och TRYCK IN nacken och skuldrorna "in i stången"

LoveMachine
2012-10-25, 07:18
Jag brukar undvika att träna framför en spegel. Jag tycker att det lätt blir så att man börjar kolla på sin teknik istället för att jobba på sin teknik. Men hamnar jag framför spegeln på gymmet så brukar jag fokusera på dess ram som ligger lagomt högt upp för att jag ska få upp blicken något. Det har vid något tillfälle hänt att jag sett mig själv i spegeln under ett riktigt tungt lyft. Det var ingen vacker syn, men jag skrämde mig själv till ett PB.

PrimalAeon
2012-10-25, 08:21
speglar på gymmet är djävulens påfund!

primalaeon, kan du inte bara ta med ett stort jävla lakan och hänga för?

Tanken har slagit mig! Kanske skall lämna en förfrågan om draperi och peka på lite risker (om än överdrivna).

Just i böjen är det ok, kan lägga blicken i botten av spegelramen. På stående axelpress är det knepigare, är för kass på styrkevändningar för att slänga upp det jag kan pressa, men även då jag kan så är det ändå speglar i vägen. Riktigt narcissistiskt gym ;)

Ristretto
2012-10-25, 08:32
Ja, det var såklart ett överdrivet påstående, men ifall du håller ryggen rak, dvs ej svank eller krök, så ska det jävligt mycket till ifall du ska få diskbråck eller liknande svåra skador.

Sen att tyngdlyftare tror att de kör porsche på autobahn på den excentriska delen av knäböj gör ju såklart att risken för rygg och knäskador ökar med ett par hundra procent, men det är ju tyvärr ett måste för att orka några procent mer.

Det märks att du vet vad du pratar om.

PrimalAeon
2012-10-25, 09:11
Dubbelpost

KevinWest
2012-11-02, 12:31
Jag blundar och intar en skitnödig pose.

zeusden1
2012-11-02, 12:41
Jag körde alltid med spegel förut när jag både markade och böjde. Kan säga att avsaknaden av spegel där jag tränar nu har hjälpt mig enormt och snabbare än någonsin har jag ökat. r=1 i detta fall :D

NNIF
2012-11-02, 12:44
Jag körde alltid med spegel förut när jag både markade och böjde. Kan säga att avsaknaden av spegel där jag tränar nu har hjälpt mig enormt och snabbare än någonsin har jag ökat. r=1 i detta fall :D

men ändå vill du ha spegel på tävlingen! :D

wcanka
2012-11-02, 12:48
Fattar inte hur ni kan klaga på att det finns en spegel framför er när ni böjer.. vad är problemet ? :o

NNIF
2012-11-02, 13:01
Fattar inte hur ni kan klaga på att det finns en spegel framför er när ni böjer.. vad är problemet ? :o

kom tillbaka när du vill göra RIKTIGA böjjar

"vi" har ju redan skrivit vad problemet blir, det finns ingen fix punkt att fokusera på, man tenderar att "falla in i spegeln" osv.

wcanka
2012-11-02, 13:11
kom tillbaka när du vill göra RIKTIGA böjjar

"vi" har ju redan skrivit vad problemet blir, det finns ingen fix punkt att fokusera på, man tenderar att "falla in i spegeln" osv.

Mina böjar är fel då förstår jag. Fästa blicken går utmärkt även fast det finns en spegel där!

KevinWest
2012-11-02, 13:11
Det funkar att kolla på ramen annars, om spegeln har en sådan, eller taklisten ovanför spegeln. Täcker spegeln 100% av väggen då är det fan en redig jävla spegel

NNIF
2012-11-02, 13:25
Mina böjar är fel då förstår jag. Fästa blicken går utmärkt även fast det finns en spegel där!

du hade tränat i .. 1år och kör på 40kg? ...

ska inte bli sån igen nu, men har du ens testat att böja utan spegel?

vi har dragit argumenten fram och tillbaka nu och kan jag ju bara tala för mig själv (det kan vi alla) men jag kommer aldrig i livet utföra en enda övning framför en spegel.

Det är grymt svårt att fixera blicken vid spegel, ty det föremål du fäster blicken på kommer ju att ändra sin relativa position i synlinjen dvs du kommer att falla för en illusion om att det du fäster blicken på är fixt.

Det man kan göra är att sätt dit en tjepbit eller något (färgad tejp då givetvis) på spegeln eller fästa blicken på dess ram.

Inga speglar på tyngdlyftningsklubbar = snyggast böj
inga speglar när man tränar böj till Styrkelyft (finns inte ens speglar på tävling)

NNIF
2012-11-02, 13:25
Det funkar att kolla på ramen annars, om spegeln har en sådan, eller taklisten ovanför spegeln. Täcker spegeln 100% av väggen då är det fan en redig jävla spegel

speglar på gym brukar vara rätt jävla feta :D

ceejay
2012-11-02, 13:28
Nej. Det går bättre att böja utan spegel. Fokus blir mer på hur det känns än hur det ser ut i en konstig vinkel i spegeln.

NNIF
2012-11-02, 13:28
Nej. Det går bättre att böja utan spegel.

+1

tråden låst

tntballe
2012-11-02, 13:40
Eller så ska det inte spela någon roll om man har spegel eller inte. Lika lite som det gör något om man står med nosen mot en vägg eller har 5 meter till väggen.

NNIF
2012-11-02, 13:49
Eller så ska det inte spela någon roll om man har spegel eller inte. Lika lite som det gör något om man står med nosen mot en vägg eller har 5 meter till väggen.

du vet hur en spegel fungerar va?

tntballe
2012-11-02, 13:52
du vet hur en spegel fungerar va?

Spegeln är inte något magiskt som tvingar mig att böja annorlunda.

Spartansk
2012-11-02, 13:53
Ni speglar er för lite. Gör som jag, ta för vana att stå och beundra er själva i spegeln 1-2 timmar om dagen. Ni kommer då bli så vana vid att se er spegelbild att den inte stör på gymmet sen.

NNIF
2012-11-02, 14:01
Spegeln är inte något magiskt som tvingar mig att böja annorlunda.

kul för dig då! *popcorn*

hurril
2012-11-02, 14:05
Speglar mig före och efter böjen. Naken.

NNIF
2012-11-02, 14:06
Speglar mig före och efter böjen. Naken.

påverkar detta din böjform positivit eller negativt? :D

kptn
2012-11-02, 17:01
Är en spegel på andra sidan böjställningen så har inte så mycket annat att titta på än mig själv. Men blir att jag ser "förbi" spegeln när det börjar kännas tungt.

Eddie Vedder
2012-11-02, 17:55
Helst inte. Samma i marklyft, jag undviker spegel.

nitz
2012-11-02, 17:57
Rippetoe och andra är tydliga med att man ska fästa blicken på en fast punkt när man knäböjer. På gymmet står dock de flesta jag ser vända mot spegeln. Hur gör du, och varför?

Jag kan spegla mig och kolla formen om det är lättare vikter, är det riktigt tungt så har jag viktigare saker än min spegelbild att tänka på ;)

Fyllot
2012-11-02, 18:32
Är man snygg så vill man både se hur man lufter, hur håret ligger samt hur alla andra stirrar på ens skönhet.

nitz
2012-11-02, 20:16
Är man snygg så vill man både se hur man lufter, hur håret ligger samt hur alla andra stirrar på ens skönhet.

Och man är väl aldrig så snygg som när man böjer ;)?

hurril
2012-11-02, 20:19
påverkar detta din böjform positivit eller negativt? :D

Drar lite åt vänster. Böjen.

knoxed
2012-11-02, 20:52
Tjo
Gymmat i en 10 månader här och böjt i ca 5, så jag är ingen expert i över huvud taget..
Jag undrar bara om man "måste" fästa blicken vid en punkt för att kunna fokusera?
Själv böjer jag framför spegel men jag blundar gärna när jag tar i eller fokuserar.

ceejay
2012-11-02, 20:59
Jag tycker det är skönare att fokusera på en punkt. När det blir aptungt brukar jag blunda också, spelar ingen större roll om du börjar med att fokusera:)

knoxed
2012-11-02, 21:03
Jag tycker det är skönare att fokusera på en punkt. När det blir aptungt brukar jag blunda också, spelar ingen större roll om du börjar med att fokusera:)

Tack,
Gäller samma vid mark, det vill säga att du har en punkt du fokuserar på?

aijou
2012-11-02, 21:09
Tjo
Gymmat i en 10 månader här och böjt i ca 5, så jag är ingen expert i över huvud taget..
Jag undrar bara om man "måste" fästa blicken vid en punkt för att kunna fokusera?
Själv böjer jag framför spegel men jag blundar gärna när jag tar i eller fokuserar.

Man "måste" inte fästa blicken någonstans. Dock så tror jag inte att det är att föredra att blunda. Det känns som att det kan försämra balansen en del. Men vad vet jag?

Själv så böjer jag oftast framför spegeln (främst för att det är så gymmet är möblerat). Jag gillar det dock. När jag tänker på det så brukar jag försöka fokusera på det röda brandlarmet som sitter på väggen bakom mig. (Igenom spegeln då såklart.)

Det är dock ganska praktiskt att kolla hur man står innan man påbörjar böjen, då man inte behöver sänka blicken så mycket för att se sina egna fötter osv. Om det är kontraproduktivt på något sätt kan jag inte svara på. :)

Skickat från 3:e galaxen via tapatalk2

ceejay
2012-11-02, 21:21
Tack,
Gäller samma vid mark, det vill säga att du har en punkt du fokuserar på?

Nja, i marken har jag inte det. Jag har blicken lite mer nedåt och fokuserar inte på något speciellt.

knoxed
2012-11-02, 21:21
Man "måste" inte fästa blicken någonstans. Dock så tror jag inte att det är att föredra att blunda. Det känns som att det kan försämra balansen en del. Men vad vet jag?

Själv så böjer jag oftast framför spegeln (främst för att det är så gymmet är möblerat). Jag gillar det dock. När jag tänker på det så brukar jag försöka fokusera på det röda brandlarmet som sitter på väggen bakom mig. (Igenom spegeln då såklart.)

Det är dock ganska praktiskt att kolla hur man står innan man påbörjar böjen, då man inte behöver sänka blicken så mycket för att se sina egna fötter osv. Om det är kontraproduktivt på något sätt kan jag inte svara på. :)

Skickat från 3:e galaxen via tapatalk2
Jag känner tvärtom, att jag få mer kontroll på ryggen när jag blundar, men kan vara tvärtom... Får ta och filma när jag böjer.
Jag har spegelvägg runt hela gymmet så finns inte något ställe att böja på utan att se sig själv...

svenbanan
2012-11-03, 02:06
Om det finns spegel då jag kör knäböj brukar jag använda den till att se referenspunkter för när jag kommit ned till under parallellt. Detta gör jag alltså på lätta vikter. Detta gör att jag hittar känslan för när jag kommer ner tillräckligt djupt snabbare. När jag lyfter tyngre vikter kvittar det om det är nån spegel där eller inte, då går det på instinkt eller ryggmärg eller nåt. Jag klarar i alla fall inte av att se teknikdetaljer i en spegel då jag kör ettor eller tvåor.