handdator

Visa fullständig version : Bantning vs deff


FruMånsson
2012-10-24, 08:48
Är den stora viktiga skillnaden mellan dessa två att man kämpar för att behålla muskelmassa när man deffar?

Zorban
2012-10-24, 09:15
Jag antar det. Bantning i allmänhet är väl en viktnedgång. Deff (få fram definition) är bantning, bantning behöver inte vara deff. Enligt mig. Sedan gör byggare mycket större skillnad på det för de inte ska känna sig som kärringar som bantar.

Reaper123
2012-10-24, 09:25
Min högst personlig åsikt...

För mig är bantning viktnedgång med fokus på just viktnedgång, vilket funkar med vilken typ av diet som helst. Stort kcalunderskott = riskera att tappa i muskelmassa! Detta kan ske helt utan träning och enbart via kosten (tex mha lchf, vlcd eller ja bara äta väldigt lite mat)

Deff, bättre koll på makros (protein, kolhydrater & fett) samt ett mer noggrannt utstuderat kostschema med fokus på att kcalunderskottet inte blir för stort och således minimerar förlust av muskelmassa (kanske rentav lyckas lägga på sig)! Detta i kombination med styrketräning, gör att fokuset är att defininera musklerna/skala av enbart fettvikt från kroppen!

Springer
2012-10-24, 11:20
Deff är bantning för de tuffa. Sak samma.

Hebbe84
2012-10-24, 12:09
Jag är beredd att skriva under på Reapers post, för mig är inte deff och bantning samma sak.

abstract
2012-10-24, 12:56
Jag är beredd att skriva under på Reapers post, för mig är inte deff och bantning samma sak.

Me too!

Akada
2012-10-24, 14:31
Att jämföra bantning med deff är lite som att jämföra "träning" med träning.

Lagom vagt ja, be mig inte utveckla.

Spartansk
2012-10-24, 14:34
Det finns ingen officiellt vedertagen definition. Man får kalla vad man vill för bantning eller deff.

luckyboi
2012-10-25, 10:08
Deff är väl precis som namnet antyder en önskan om att definiera kroppen, i form av att tappa fett. Det primära målet är inte att gå ner i vikt, som bantning innebär.

Skillnaden mellan deff och bantning är vad själva målet är, och det är inte särskilt svårt att särskilja.

Tjocka tanter som går på morgonpromenade utan minsta tanke på muskelbevarande, dom bantar. Gymmande folk som vill få synliga muskler, dom deffar.

Ronn
2012-10-25, 10:27
Deff är väl precis som namnet antyder en önskan om att definiera kroppen, i form av att tappa fett. Det primära målet är inte att gå ner i vikt, som bantning innebär.

Skillnaden mellan deff och bantning är vad själva målet är, och det är inte särskilt svårt att särskilja.

Tjocka tanter som går på morgonpromenade utan minsta tanke på muskelbevarande, dom bantar. Gymmande folk som vill få synliga muskler, dom deffar.

Du har rätt i att skillnaden primärt är styrketräning men jag tycker det är rätt onödigt att sätta en negativ klang på bantning, är man överviktig är det klart positivt att gå ner i vikt oavsett om man bantar eller deffar och man ska inte skämmas bara för att man inte styrketränar då har det gått lite väl långt.

luckyboi
2012-10-25, 11:11
Du har rätt i att skillnaden primärt är styrketräning men jag tycker det är rätt onödigt att sätta en negativ klang på bantning, är man överviktig är det klart positivt att gå ner i vikt oavsett om man bantar eller deffar och man ska inte skämmas bara för att man inte styrketränar då har det gått lite väl långt.


Nej det har du rätt i, man är väl lite skadad. Men många som bantar gör det av rent utseendemässiga skäl, och då tycker jag absolut alla borde styrketräna för att förhindra den smalfeta looken.

Springer
2012-10-25, 13:00
Okej, för de som deffar är utseendet de viktiga, medan för de som bantar är det vikten?

Guitarg124
2012-10-25, 16:06
Banta ser jag som att man redan är rätt kraftig, utifrån sett mullig eller fet.

Deffa ser jag som att man inte är fet. Kort sagt skala av det "sista lilla".

Ronn
2012-10-25, 17:37
Banta ser jag som att man redan är rätt kraftig, utifrån sett mullig eller fet.

Deffa ser jag som att man inte är fet. Kort sagt skala av det "sista lilla".

Nej, det är metoden som skiljer inte utgångsläget.

Guitarg124
2012-10-26, 22:53
Nej, det är metoden som skiljer inte utgångsläget.

Vart står det? Det var min definition.