handdator

Visa fullständig version : Liggande triceps extention


earf
2012-10-24, 07:17
Liggande tricep extention med stång känns oerhört påfrestande för armbågarna. är det riktigt eller gör jag fel?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

ARMSTARK
2012-10-24, 07:21
Det är många som får ont av den, vet inte om det är handhavandefel eller om det är en "farlig" övning. Själv kör jag den med rep i kabelmaskinen, klart trevligare motstånd och känsla. :)

Sheogorath
2012-10-24, 07:28
Testat med Z-stång eller "triceps-blaster" (hammer-stång, alltså stång med parallellgrepp)? Det kan vara så att dina armbågsleder inte fixar rotationen som krävs för att göra övningen med rak stång. Ett annat alternativ är ju rep från trissa som ovanstående skrev, eller med två hantlar (fantastiskt trevlig övning, särskilt från incline-bänk tycker jag).

pezrulezhaakon
2012-10-24, 11:39
earf
Mest troligen håller du för smalt, och armbågarna pekar mer utåt sidorna.

Galt
2012-10-24, 11:43
gått över helt och hållet till hantlar i den övningen och tycker den tar riktigt bra,inte lika låst i samma bana med hantlar vs stång.

312
2012-10-24, 12:00
earf
Mest troligen håller du för smalt, och armbågarna pekar mer utåt sidorna.

En snabb fråga bara, ska armbågarna peka ut eller ska man hålla de nära kroppen?

Gober
2012-10-24, 12:07
gått över helt och hållet till hantlar i den övningen och tycker den tar riktigt bra,inte lika låst i samma bana med hantlar vs stång.

Samma här, kör liggande på bänk med lite lutning och två hantlar. Tycker att det är skonsammare övning och att det kniper till bättre i triceps. Dock blir det problem när man ska öka då det blir en jäkla skillnad med 2.5kg extra på varje hantel i en sådan övning.

pezrulezhaakon
2012-10-24, 12:45
312

Om du kör den liggande varianten bör axlar, armbågar och händer vara i samma linje. Armbågarna pekar i rörelseriktningen/belastningsriktningen.
Detta gäller främst vid fast grepp på stång.

Den stående pushdown med fast grepp, gäller samma med axel, armbåge och hand. Överarmarna bör hållas ledigt, men bestämt intill sidorna på kroppen, dock ej pressa in dem.

Om man kör med rep i båda ovanstående varianter så är inte armbågarnas riktning lika viktigt ur skaderisk/onödigt ledslitage, men däremot för muskeleffektiviteten.

baggard
2012-10-24, 13:13
312

Om du kör den liggande varianten bör axlar, armbågar och händer vara i samma linje. Armbågarna pekar i rörelseriktningen/belastningsriktningen.
Detta gäller främst vid fast grepp på stång.

Den stående pushdown med fast grepp, gäller samma med axel, armbåge och hand. Överarmarna bör hållas ledigt, men bestämt intill sidorna på kroppen, dock ej pressa in dem.

Om man kör med rep i båda ovanstående varianter så är inte armbågarnas riktning lika viktigt ur skaderisk/onödigt ledslitage, men däremot för muskeleffektiviteten.

Bra tips.
Om man har lite problem med att göra den rörelsen liggande, få grejorna på plats så att säga. Nu vet jag ju inte varför jag har svårt att göra rörelsen, men vad för generella stretchingövningar hade man kunnat göra för att råda bot?

pezrulezhaakon
2012-10-24, 13:24
baggard

Det är främst rotatorcuffen, lats och bröst som kan ställa till det, förutom att man kan ha något sämre medfödd rörlighet. Så stretchövningar för dessa muskler kan vara en god idé.

Arne Persson
2012-10-24, 13:31
Liggande tricep extention med stång känns oerhört påfrestande för armbågarna. är det riktigt eller gör jag fel?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kör aldrig mot pannan, håll överarmarna parallella genom rörelsen och håll handlederna dorsalflexerade.:)

earf
2012-10-24, 15:42
Tackar för tipsen och beger mig till gymmet :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2