handdator

Visa fullständig version : Nu har jag åkt på hopparknä :( Lösning?


Timme
2012-10-23, 23:49
Och där åkte jag på hopparknä. Tränar i princip bara knäböj för underkropp numera. Var länge sen jag körde ett riktigt markpass så det beror på för svaga hamstrings?

Vad tror ni som kan? Hur löser jag detta på bästa sätt?

son of Zeus
2012-10-24, 02:48
Och där åkte jag på hopparknä. Tränar i princip bara knäböj för underkropp numera. Var länge sen jag körde ett riktigt markpass så det beror på för svaga hamstrings?

Vad tror ni som kan? Hur löser jag detta på bästa sätt?

har du fått diagnosen jumpers knee? jag kunde inte köra ben alls när jag hade det. skit lätta böjar möjligtvis..

sök upp närmsta expert o be om kortisonspruta.. brukar hjälpa

googla mkt på det o partella senan o bilda dej en uppfattning..

Timme
2012-10-24, 15:58
har du fått diagnosen jumpers knee? jag kunde inte köra ben alls när jag hade det. skit lätta böjar möjligtvis..

sök upp närmsta expert o be om kortisonspruta.. brukar hjälpa

googla mkt på det o partella senan o bilda dej en uppfattning..

Gav mig själv den diagnosen då allt jag har stämmer in på jumpers knee :( oh fuck kortisonspruta alltså.

Vunnis
2012-10-24, 16:04
Hopparknä är en ruptur i patellasenan. Kortison kanske man inte behöver köra första dagen. Vila till en början och sedan rehab med progression i lagom takt är det som gäller. Benspark brukar nog vara lättast att anpassa specifikt för quadsen för att du inte behöver blanda in en massa andra muskler.

son of Zeus
2012-10-24, 21:11
Hopparknä är en ruptur i patellasenan. Kortison kanske man inte behöver köra första dagen. Vila till en början och sedan rehab med progression i lagom takt är det som gäller. Benspark brukar nog vara lättast att anpassa specifikt för quadsen för att du inte behöver blanda in en massa andra muskler.

benspark är en kass övning om man har hopparknä.. den sliter på partella senan

Vunnis
2012-10-25, 11:53
benspark är en kass övning om man har hopparknä.. den sliter på partella senan
Nu kanske du vet nånting som inte jag vet, men då får du gäran motivera. "Sliter på patellasenan"? Du får ett drag i senan när du spänner quadriceps, menar du? Är det dåligt?

944RS
2012-10-25, 12:53
benspark är en kass övning om man har hopparknä.. den sliter på partella senan

Synd att flera sjukgymnaster envisas med att rekommendera den då både vid löparknä & hopparknä.

Johan86
2012-10-25, 15:57
Jag har opererat mitt hopparknä. Mina sjukgymnaster tycker bland annat att jag ska träna benspark.

Morty
2012-10-25, 16:09
Synd att flera sjukgymnaster envisas med att rekommendera den då både vid löparknä & hopparknä.

Benspark mot löparknä? Lär vara det mest värdelösa jag hört om, jordlinjer och strukturerat vatten lär funka bättre.

OnT så blev min polare av med löparknä på 2v genom att vila, använda linement och träna diverse höft- & knäövningar. Lätta sådana. hip thrusters, dynamisk sidoplanka, planka med lyft av ben och lätt cykling.

son of Zeus
2012-10-26, 13:33
Jag har opererat mitt hopparknä. Mina sjukgymnaster tycker bland annat att jag ska träna benspark.


efter operation kanske är en sak.hur du ska kunna utföra en korrekt benspark med ett hopparknä utan att det bli värre eller gör väldigt ont vet jag inte.

ofta har man ju problem med att spänna lårmusklen, känns bara som knäsenan späns o att köra övningar som benspark då gör ju bara att man får ännu ondare i senan. det du ska göra är ju att försöka träna upp lårmusklen utan att belasta senan onödigt mkt.i en benspark vill du ja maximal kontakt i låret o det kommer du inte få utan det blir just senan som gör jobbet så att säga.
jag skulle unvika all benspark knäböj i ett par mån

det man ska göra är att träna i den exentriska fasen.benpress(utan vikt typ): sänk med det skadade benet men ha det andra med att ta i mot lite med oxå. pressa med båda. stå upp: böj dej(som i ett knäböj) med ditt skadade ben res dej med båda.

visst skulle benspark funka men inte själva sparken då(å då är det ju inte benspark) samma här exentriska fasen med ditt skadade ben. här hade jag dock varit väldigt försiktig med att använda det skadade benet upp. utan nästa baar använda det friska.

mina tanka iaf. o ja jag har haft stora problem med hopparknä förr. mitt ena låt förtvinade nästa eftersom inte musklen jobbade då jag inte kunde spänna musklen riktigt varken när jag gick försökte springa eller träna. operation va min utväg

mvh

Johan86
2012-10-26, 13:41
son of Zeus: I början kunde jag inte träna benspark utan smärta. Jag körde mest excentrisk benpress. Men knät blev inte bra. Det tog ca 10 mån innan jag kunde köra benspark med full rom. Nu har jag kört benspark i flera månader och knät har blivit mycket bättre. Fast inte så bra att jag ska springa. Tyvärr har jag axelproblem så jag kan inte köra knäböj eller hacksquat. Så jag får hålla kvar vid bensparken. Tyvärr har inte mitt nyvarande gym en riktig benpress.

Vilka övningar rekommenderar du för hopparknä? Hur blev du av med dina besvär?

krubkungen
2012-10-29, 21:26
Tror jag också har fått hopparknä. Stelt, ömmar, smärta och känns som knät ska ge vika. Svårt att maximalt anspänna framsida lår också. Allt är lokaliserat framtill och lite runt knäskålen.

Är det bättre för dig Timme?

Timme
2012-10-30, 03:26
Tror jag också har fått hopparknä. Stelt, ömmar, smärta och känns som knät ska ge vika. Svårt att maximalt anspänna framsida lår också. Allt är lokaliserat framtill och lite runt knäskålen.

Är det bättre för dig Timme?

Nu är det bättre men gör fortfarande ont. Det som hjälpte mest var att köra högre reps i böj men ändå ganska tungt och att hålla mot mer i negativen. Gjorde 12x130 i smal böj i fredags och gjorde 14x130 idag sen mådde jag illa för jag är inte mjölksyretålig och har kass kondition :p Så djup raw böj på typ 14RM med kontrollerad excentrisk fas tycks vara det shit ^^ man ska absolut inte vila i alla fall!

Timme
2012-10-30, 03:31
Det som jag tror framförallt var orsaken till mitt hopparknä var att jag bara släpte fritt fall i mina smala rawböjar vilket ger en rejäl belastning på patella i botten då jag tidigare studsade i botten. Nu bräddade jag lite och vinklade ut tårna något. Svankade ryggen mer och bröstade upp mig rejält sedan sjönk bed mjukare och la magen mot låren och kunde på så vis bromsa in mjukare innan fulldjup (men klart djupare än gränsen för SL djup) och utan studs. Sedan vända med full kraft och trycka med båda låren maximalt.

krubkungen
2012-10-30, 23:03
Nu är det bättre men gör fortfarande ont. Det som hjälpte mest var att köra högre reps i böj men ändå ganska tungt och att hålla mot mer i negativen. Gjorde 12x130 i smal böj i fredags och gjorde 14x130 idag sen mådde jag illa för jag är inte mjölksyretålig och har kass kondition :p Så djup raw böj på typ 14RM med kontrollerad excentrisk fas tycks vara det shit ^^ man ska absolut inte vila i alla fall!

Ska prova böj/benpress med 4-5sek excentrisk fas och så får vi se hur det går. Benspark känns inte som en höjdare att köra.
Hur är din smärta Timme? Känner du svullnad/ömhet?

Springer
2012-10-30, 23:07
Benspark mot löparknä? Lär vara det mest värdelösa jag hört om, jordlinjer och strukturerat vatten lär funka bättre.

Det finns ju det engelska "runners knee" som inte är samma som det vi brukar kalla löparknä i Sverige. Kanske något sådant som avsågs?

Jag har förresten fått benspark ordinerat mot hopparknä.

son of Zeus
2012-10-31, 00:34
Ska prova böj/benpress med 4-5sek excentrisk fas och så får vi se hur det går. Benspark känns inte som en höjdare att köra.
Hur är din smärta Timme? Känner du svullnad/ömhet?

det man ska göra är att träna i den exentriska fasen.benpress(utan vikt typ): sänk med det skadade benet men ha det andra med att ta i mot lite med oxå. pressa med båda. stå upp: böj dej(som i ett knäböj) med ditt skadade ben res dej med båda.
benspark är värdelöst om du har problem att spänna lårmusklen då kommer bara senan jobba
mvh

944RS
2012-10-31, 09:09
Det finns ju det engelska "runners knee" som inte är samma som det vi brukar kalla löparknä i Sverige. Kanske något sådant som avsågs?

Jag har förresten fått benspark ordinerat mot hopparknä.

Bensparken var bara en av många övningar och det var främst högreps på låg vikt och fokus på den exentriska fasen.

Ingen koll på om det var den engelska varianten men uppfattade inte skadan som annat än det vi kallar löparknä.

Vunnis
2012-10-31, 09:26
det man ska göra är att träna i den exentriska fasen.benpress(utan vikt typ): sänk med det skadade benet men ha det andra med att ta i mot lite med oxå. pressa med båda. stå upp: böj dej(som i ett knäböj) med ditt skadade ben res dej med båda.
benspark är värdelöst om du har problem att spänna lårmusklen då kommer bara senan jobba
mvh
Jag är imponerad över att du kan kontrahera med dina senor. Kör hårt! Du har potential!

Bensparken var bara en av många övningar och det var främst högreps på låg vikt och fokus på den exentriska fasen.

Ingen koll på om det var den engelska varianten men uppfattade inte skadan som annat än det vi kallar löparknä.
"Löparknä" är en irritation på laterala epicondyliten på femur som beror på att tractus iliotibialis har gnuggats mot den med för hög friktion eller kraft för många gånger. Lätta på TiT och det som spänner upp det och vila den inflammerade vävnaden så går det över.

krubkungen
2012-10-31, 11:01
Jag är imponerad över att du kan kontrahera med dina senor. Kör hårt! Du har potential!


"Löparknä" är en irritation på laterala epicondyliten på femur som beror på att tractus iliotibialis har gnuggats mot den med för hög friktion eller kraft för många gånger. Lätta på TiT och det som spänner upp det och vila den inflammerade vävnaden så går det över.

Är löparknä samma sak som "Patellfemoralt smärtsyndrom"?

Hur lättar man på TiT? Stretching av bakre/främre lårmuskel?

krubkungen
2012-10-31, 11:07
det man ska göra är att träna i den exentriska fasen.benpress(utan vikt typ): sänk med det skadade benet men ha det andra med att ta i mot lite med oxå. pressa med båda. stå upp: böj dej(som i ett knäböj) med ditt skadade ben res dej med båda.
benspark är värdelöst om du har problem att spänna lårmusklen då kommer bara senan jobba
mvh

För mig är det båda knäna som är irriterade, så jag tänkte göra som Timme att köra långsamma excentriska böj/benpressar.
Det går att spänna främre lårmuskel men man känner att det blir en anspänning i senan, vilket är obehagligt.

son of Zeus
2012-10-31, 13:53
Jag är imponerad över att du kan kontrahera med dina senor. Kör hårt! Du har potential!


"Löparknä" är en irritation på laterala epicondyliten på femur som beror på att tractus iliotibialis har gnuggats mot den med för hög friktion eller kraft för många gånger. Lätta på TiT och det som spänner upp det och vila den inflammerade vävnaden så går det över.

jag är imponerad av din dumhet...... har man mkt problem med hopparknä är det mkt vanligt att man inte kan spänna lårmuskeln o då bli det senan som tar all stryk. vid varje steg du tar slits det på senan o lårmusklen aktiveras väldigt lite.mitt v lår va 4cm mindre när jag opererade det...

Vunnis
2012-10-31, 14:07
Är löparknä samma sak som "Patellfemoralt smärtsyndrom"?

Hur lättar man på TiT? Stretching av bakre/främre lårmuskel?
Nej.

stretch eller behandling av gluteus maximus, tensor fascia latae och själva tractus.

Morty
2012-10-31, 17:42
Är löparknä samma sak som "Patellfemoralt smärtsyndrom"?

Hur lättar man på TiT? Stretching av bakre/främre lårmuskel?

Like this (http://www.mobilitywod.com/2011/01/episode-142-tight-it-band-and-hip.html)

krubkungen
2012-10-31, 22:41
Nej.

stretch eller behandling av gluteus maximus, tensor fascia latae och själva tractus.

Okej.

Like this (http://www.mobilitywod.com/2011/01/episode-142-tight-it-band-and-hip.html)

Tack Morty.

Timme
2012-11-01, 01:27
Ömmar mitt i senan precis under knät men är mycket bättre nu efter högreps i djup böj på 130 vilket jag kört 3 dagar i rad nu. Så jag tänker träna bort mitt :)

Vunnis
2012-11-01, 16:15
Lugn och fin så det inte blir värre bara, timme. Det är en ruptur i senan - backa om du märker att det blir sämre.

krubkungen
2012-11-01, 21:11
Ömmar mitt i senan precis under knät men är mycket bättre nu efter högreps i djup böj på 130 vilket jag kört 3 dagar i rad nu. Så jag tänker träna bort mitt :)

Okej, samma sak för mig. Kan du spänna framsida lår maximalt? För jag kan inte spänna höger lår maximalt, senan spänns istället känns det som.

Timme
2012-11-01, 21:23
Lugn och fin så det inte blir värre bara, timme. Det är en ruptur i senan - backa om du märker att det blir sämre.

Blir bara bättre och bättre varje pass :) körde 13x135 i djup raw böj nu med långsammare negativ

Timme
2012-11-01, 21:26
Okej, samma sak för mig. Kan du spänna framsida lår maximalt? För jag kan inte spänna höger lår maximalt, senan spänns istället känns det som.

Ja nu kan jag spänn det maximalt ^^ kunde inte i början.

daloatf
2012-11-01, 21:35
Har haft hopparknä i runt sex månader nu och jag följer detta rehab program
http://www.capioartroclinic.se/upload/PDF%20filer/Patienter/Kn%C3%A4sk%C3%A5lssena/Hemtr%C3%A4ningsprogram%20%20av%20patellatendinos% 2020120101.pdf

Det har blivit bättre och bättre med tiden som går. Jag tränar fortfarande väldigt aktivt. Hade jag skippat vanliga träningen hade jag nog blivit av med hopparknät för länge sedan.

Jag varierar övningen i dokumentet med enbens benpress med trycket på hälen men fotleden framåtlutad.

När jag kör enbensböjen brukar jag köra så här
EtHp4L_nPzI

Har en långsam progression och kör runt 20RM.

daloatf
2012-11-01, 21:47
Kanske ska tilläggas att jag började på vecka 7. Enligt min sjukgymnast så ska man börja rörelsen i knäleden. Men läser man runt lite så vill andra helst att man ska tex öva på att använda höften mer vid böj osv, vilket jag självklart gör.

Timme
2012-11-02, 17:43
10x140 med mersmak i böjen nu. Gjorde ont innan passet men mycket mindre ont nu

Strife
2012-11-03, 22:35
Kanske ska tilläggas att jag började på vecka 7. Enligt min sjukgymnast så ska man börja rörelsen i knäleden. Men läser man runt lite så vill andra helst att man ska tex öva på att använda höften mer vid böj osv, vilket jag självklart gör.

Var nyligen på en föreläsning med Per Jonsson som forskat på tendinos i patellasenan och han förespråkade precis den där övningen du kör ("performed eccentric training standing on a 25° decline board" som han beskriver det). Det blir ju som att man börjar den excentriska rörelsen då man redan har lite flexion i knät. (om jag förstår det rätt?)

Ett ytterligare alternativ han beskrev var att köra i t.ex. en smith-maskin där stången ligger så lågt att man får starta med flexion i knäleden, för att sedan under övningen flektera knät ytterligare. Kliv sedan ur maskinen och sätt åter stången på lagom höjd för nästa repetition. Han sa vilka flexionsvinklar man bör starta och sluta vid men jag har tyvärr glömt dessa.

daloatf
2012-11-05, 10:37
Var nyligen på en föreläsning med Per Jonsson som forskat på tendinos i patellasenan och han förespråkade precis den där övningen du kör ("performed eccentric training standing on a 25° decline board" som han beskriver det). Det blir ju som att man börjar den excentriska rörelsen då man redan har lite flexion i knät. (om jag förstår det rätt?)

Ett ytterligare alternativ han beskrev var att köra i t.ex. en smith-maskin där stången ligger så lågt att man får starta med flexion i knäleden, för att sedan under övningen flektera knät ytterligare. Kliv sedan ur maskinen och sätt åter stången på lagom höjd för nästa repetition. Han sa vilka flexionsvinklar man bör starta och sluta vid men jag har tyvärr glömt dessa.

Orsaken till att jag börjar med en liten flexion i knät är för att det är lättare att hitta balansen och att man kan lättare trycka vikten genom hälen när man väl börjar den excentriska rörelsen.

Så vi smith övningen så börjar man redan med en belastning och sen hur långt ner ska man gå innan man kliver ur så att säga? kan vara värt att testa i alla fall.

Strife
2012-11-06, 20:34
Så vi smith övningen så börjar man redan med en belastning och sen hur långt ner ska man gå innan man kliver ur så att säga? kan vara värt att testa i alla fall.

Som jag förstod det skall du ha stången på ett läge så långt ner att du får starta den excentriska fasen med flekterat knä. Men som sagt minns jag inte vid vilka flexionsvinklar man skulle inleda respektive avsluta rörelsen. Du får testa dig fram om du är sugen. :)

asIspeak
2014-02-19, 14:17
Hallå alla hopparknän!

Har själv detta problemet.. haft det sedan förra året..
Hur går det för er? Kör ni stabilitet/styrketräning runt om knät också? Typ bendrag i cabelcross?

mikaelj
2014-02-19, 22:07
Jag har ungefär samma sak som du. Se till att få ett ultraljud.

Du behöver inte vara svag, men du kan ha en obalans mellan in- och utsida. Planlös töjning hjälper inte heller.

Tre saker har jag gjort för att det skall bli bra, efter inrådan av ett otal sjukgymnaster och ortopeder:

1. Skumrulle/massera in- och utsida lår. Gå även på baksida lår. Töj höftböjare (http://www.osteoarthritisblog.com/wp-content/uploads/2012/06/HipFlexorStretch.jpg - är du rörlig nog lyfter du upp bakre benet).
2. Negativa bensparkar, ett ben i taget, med full rörelse, 2 minuter per ben. (Upp med båda benen, ned med det du ska träna). Långsam negativ fas, ca 6-8s. Ställ in maskinen så att du får en så stor rörelse som möjligt. Tre set. Töj och skumrulla i setvilan.
3. Knäutsträckningar i kabelhiss med en manchett runt knäet, ca 30-40 reps. (Sök efter TKE/Terminal Knee Extension, fast inte med gummiband som visas, på Youtube).

1-2 gånger per dag, så ofta som möjligt, helst varje dag. Börja på jättelätta vikter. Höj med lägsta möjliga vikt (= en viktplatta) varje vecka.

Jag är inte utbildad så du gör allt på egen risk. Lycka till.

Så här.

asIspeak
2014-02-20, 09:05
Jooo.. den där TKE/Terminal Knee Extension låter intressant.
Vad är syftet med den och har den funkat för dig?

mikaelj
2014-02-20, 09:16
Att träna/aktivera VMO. Ja, väldigt bra.

asIspeak
2014-03-18, 16:58
Okej.. Har kört negativa knäböjar med ett ben och benpressar, 3-4 ggr i veckan men utan någon progression. Kanske har jag överdrivit? Har inte räknat repsen utan kört tills det känns, ca 30 reps. Kanske ska man köra lugnare? Ja tänker att det liksom inte ger något om man inte får mjölksyra i knäområdet.

Ang TKE/Terminal Knee Extension:
Menar du http://www.youtube.com/watch?v=-aZyj8sH8GY
Eller http://www.youtube.com/watch?v=2ENgwxb4zFA

Verkar ju finnas olika.

Är så jävla less på mitt knä, haft problem nu i ett helt år..