handdator

Visa fullständig version : Vad betalar man/vi/du/jag för lite för?


Mago
2012-10-23, 22:44
Spin-off-time!
Vad är egentligen alldeles för billigt i förhållande till vad man får för pengarna?

Det jag själv kommer att tänka på är salt. Ett halvkilo salt kostar typ 9 spänn och räcker i ett år. Crazy shit! *screwy*

Fyll på!

312
2012-10-23, 22:46
Tror inte denna tråd blir särskilt långlivad. Jag kommer inte på något tyvärr.

Loke
2012-10-23, 22:52
All mat. Dels är den subventionerad direkt av stat och EU, dels för att det är stora kostnader kopplade till att ge landsbyggden samma service som man har i staden, vilket kan sägas ytterst bottnar i att göra livet drägligt för lantbrukare.

Solceller sägs också vara "för" billiga... Tror faktiskt mycket elektronik är lite för billigt, länder som kina har stort behov att göda den industrin.

Även kostnaden för energi i största allmänhet sägs ju inte motsvara kostnaden av effekterna produktionen skapar.

Chaan
2012-10-23, 22:54
Lidl har ju börjat baka själva. Tur att man är disciplinerad, annars skulle vaniljmunk 4:90 och äppelpaj bli ett problem.

tjabon
2012-10-24, 00:16
Mjölk.

TIMPA
2012-10-24, 00:17
Kan vi slänga in vatten här kanske..

LizaK
2012-10-24, 01:07
En hel del skulle kunna ha mer skatt I Guess, men vem vill betala..

Fredron
2012-10-24, 01:22
Allt jag köper är värt mer än pengarna jag betalar så skulle nog vara villig att betala mer för det mesta.

stolpskott
2012-10-24, 01:23
Mjölk. Mer pengar till bönderna!

hahavaffan
2012-10-24, 06:21
Mjölk.Ser att du missat min roid-post angående laktosfri, ekologisk sådan. 21:90kr/litern för den billigaste, och fan runt 27kr/litern för de "finare". Helt jävla sjukt dyrt imho.

z_bumbi
2012-10-24, 06:34
Gym/träning
1400 kr/år för ett gym som har i princip allt jag vill ha är för billigt.

Holmeros
2012-10-24, 06:45
Lök. Det är ju för fan nästan gratis, hur kan man ens tjäna pengar på att odla lök?

Löpsko
2012-10-24, 06:50
Spotify, 99kr lyssnar varje dag flera timmar, kostar lika mycket som en cd skiva förr i tiden, Kan ej sluta väl.

Nikodemus
2012-10-24, 07:46
Spotify, 99kr lyssnar varje dag flera timmar, kostar lika mycket som en cd skiva förr i tiden, Kan ej sluta väl.

och netflix =D

... OCH LEAGUE OF LEGENDS

joker560
2012-10-24, 08:01
Kött, det borde bli en "lyxvara" så inte varenda en ska ha köttorgier varje måltid för att det ska räknas som ett riktigt mål mat.

Ladugårdsdörr
2012-10-24, 08:16
Bensin och diesel. Så otroligt mycket arbete som blir utfört för några futtiga kronor. En hyffsat modern dieselbil flyttar hundratals kilo last för en bränslekostnad som understiger 10kr/mil. Väldigt billigt.

aijou
2012-10-24, 08:28
och netflix =D


Netflix hade varit för billigt om det hade haft ett acceptabelt utbud. (Just nu är det ju visserligen gratis. Så om det var det du menade så kan jag väl hålla med dig ;) )

Annars så tycker jag nog som många andra att lök, potatis och sådant ofta är "för" billigt.

Det är lite synd att det ska prispressas så jävla mycket på många svenska varor men när man kan importera billigare varianter så har de väl inget val för att ha någon chans att vara med och konkurrera om kunderna.

Ladugårdsdörr
2012-10-24, 08:38
Gym/träning
1400 kr/år för ett gym som har i princip allt jag vill ha är för billigt.

Helt enig. Jag betalar 2000kr/år för att träna på atletklubb som förutom SL-utrustning också erbjudet ett komplett vanligt gym och massor med strongmanprylar såsom atlasstenar, fatbar, farmers, grippers osv. Jobbet betalar dessutom 50% av kortpriset. Då blir det för billigt.

Juxta
2012-10-24, 08:47
Elektronik. TV-apparater med mera.
Det gör att vi alldeles för lätt kastar och köper nytt. Vilket bidrar till ett hemskt slöseri.

tokborn
2012-10-24, 09:01
Självklart svårt att sätta pris på universitetsstudier eftersom man inte betalar en krona direkt. Jag brukar roa mig med att just nu är det mina hårt arbetande polare som betalar min utbildning (skatt altså...).

gunhamn
2012-10-24, 09:07
Pasta :)

EkarN
2012-10-24, 10:18
Kött helt klart.

Fishtank
2012-10-24, 10:27
Beror väl på vilket kött man köper.
Mitt gym kanske skulle passa, 1500:- per år och allt förutom OL område finns men det beror på att utrymmet ej räcker till.

Kryss
2012-10-24, 10:29
Mat i allmänhet, ändå hör jag gnäll från folk i min närhet om att det är dyrt. Tycker vi lägger ganska lite av vår inkomst på just det, i jämförelse med många andra länder.

Spartansk
2012-10-24, 10:33
Det här forumet.

Knatcharn
2012-10-24, 10:35
Håller med om mjölk :)

spoonchest
2012-10-24, 10:37
Mat i allmänhet, ändå hör jag gnäll från folk i min närhet om att det är dyrt. Tycker vi lägger ganska lite av vår inkomst på just det, i jämförelse med många andra länder.

Det är ju inte en "ganska" liten del, heller.

Holmeros
2012-10-24, 10:52
Mat i allmänhet, ändå hör jag gnäll från folk i min närhet om att det är dyrt. Tycker vi lägger ganska lite av vår inkomst på just det, i jämförelse med många andra länder.

Det beror på vad man äter ju. Man kan äta snorbilligt, men vill man hålla en strikt nyttig kost som passar en så finns det en risk att det stiger i pris. Jag äter oxkött eller kyckling i princip varje dag, och hyffsat stora mängder. Då blir det helt plötsligt dyrt, i mina ögon.

Mitt matkonto är nog större än på hyran på min hyreslägenhet..

Då inkluderar jag tillskott, allt som förtärs är matkonto för mig.

tomccc
2012-10-24, 11:00
Det mesta är för billigt, en flygresa till London för en dryg femhunka tur och retur t.ex. är för billigt.

mycketbrännvin
2012-10-24, 11:08
Koffeintabletter, jämför priset med nån pwo. Inte riktigt samma sak men endå
Brännvin, för mycket gott med sig

The_RobRoy
2012-10-24, 11:15
Det mesta är för billigt, en flygresa till London för en dryg femhunka tur och retur t.ex. är för billigt.

+1

Viss sjukvård är också för billigt i Sverige. Provrörsbefruktningar som egentligen kostar flera hundra tusen kronor delas ut gratis.

pragmatist
2012-10-24, 11:32
Allt som det står "Made in China" på har under lång tid varit för billigt, eftersom kinesiska staten med avsikt hållit nere valutakursen. Det mesta som det står "Made in Germany" på är också för billigt av närbesläktade skäl.

Macroman
2012-10-24, 11:43
En hel del skulle kunna ha mer skatt I Guess, men vem vill betala..

Inte i Sverige, va? Vi har världens högsta skattetryck redan nu.

Kryss
2012-10-24, 11:52
Det beror på vad man äter ju. Man kan äta snorbilligt, men vill man hålla en strikt nyttig kost som passar en så finns det en risk att det stiger i pris. Jag äter oxkött eller kyckling i princip varje dag, och hyffsat stora mängder. Då blir det helt plötsligt dyrt, i mina ögon.

Mitt matkonto är nog större än på hyran på min hyreslägenhet..

Då inkluderar jag tillskott, allt som förtärs är matkonto för mig.

Då låter det snarare som du äter onormala mängder mat, än att maten i sig är dyr. Hur du definierar nyttigt vet jag inte, men jag tycker att många nyttiga saker är väldigt billigt.

Mago
2012-10-24, 13:01
Internetanslutning!

Tillgång till all världens information, tidningar, filmer, musik, serier, bilder, forum, kommunikation, you name it i 100mbit/s för 49 kr i månaden. Awesome! :hbang:

Amfksp
2012-10-24, 13:10
+1

Viss sjukvård är också för billigt i Sverige. Provrörsbefruktningar som egentligen kostar flera hundra tusen kronor delas ut gratis.

Du har en skum definition på gratis. Du tror inte att någon annan betalar för dom genom skatt? Eller tror du personerna i labben och dom som tillverkar utrustningen är volontärer?

Skattefinansierat är INTE gratis!

The_RobRoy
2012-10-24, 13:34
Du har en skum definition på gratis. Du tror inte att någon annan betalar för dom genom skatt? Eller tror du personerna i labben och dom som tillverkar utrustningen är volontärer?

Skattefinansierat är INTE gratis!

Jag tänkte först inte nämna sådant som är skattefinansierat, men när mjölk och annat dyker upp, så körde jag på :)

Svårt i Sverige överhuvudtaget att prata om något eftersom allt antingen är skattesubventionerat eller det omvända. T.ex. bensin tycker jag är ganska dyrt, men bensin är ju egentligen inte så dyrt, det är skatten som är hög. Utan skatt hade bensin varit skrattretande billigt.

Torsk_ole
2012-10-24, 13:41
Vill man veta vad som "egentligen" är jämförelsevis billigt i Sverige så fungerar KPI bra som index.

mij82
2012-10-24, 14:14
Mjölk.

Arla går väl med miljardvinst, så nej, jag håller inte med. Däremot betalar Arla för lite till bönderna.

leo1
2012-10-24, 14:25
Nu har jag inte varit på Systembolaget på ett par år men... 12 spänn för en god 33 cl starköl!

difeddy
2012-10-24, 14:42
Vadå för billigt?

aijou
2012-10-26, 09:11
Jag vet inte om någon har skrivit detta ännu, men RAM-minne till datorer har blivit oförskämt billigt.

Kurash
2012-10-26, 09:26
Mjölk är alldeles för billigt. Helt galet att en halvliter vatten kostar mer än en liter mjölk. Sen att Arla lider av galna kosjukan och gör miljardvinster på böndernas bekostnad är fruktansvärt beklagligt. Som tur är finns det fortfarande alternativ. Bensin kan dom också höja till en tjuga.

Loke
2012-10-26, 09:55
Arla går väl med miljardvinst, så nej, jag håller inte med. Däremot betalar Arla för lite till bönderna.

Mjölk är alldeles för billigt. Helt galet att en halvliter vatten kostar mer än en liter mjölk. Sen att Arla lider av galna kosjukan och gör miljardvinster på böndernas bekostnad är fruktansvärt beklagligt. Som tur är finns det fortfarande alternativ. Bensin kan dom också höja till en tjuga.

Men alltså, Arla ägs ju av bönderna. Det är ju bara för dem att besluta att inte ta ut någon vinst i det ledet om det är ett problem. Och "miljardvinst" är rätt lite i sammanhanget, de har en omsättning på 50 miljarder och resultatet är drygt en miljard, alltså 2%.

Holmeros
2012-10-26, 10:01
Då låter det snarare som du äter onormala mängder mat, än att maten i sig är dyr. Hur du definierar nyttigt vet jag inte, men jag tycker att många nyttiga saker är väldigt billigt.

Jag ligger för närvarande på c.a 2200 kcal / dag, så några onormala mängder äter jag inte. Däremot kostar det ju en slant med ett halvt kilo kyckling om dagen etc.

Jag kanske tog i lite, jag ska köra en månad med kvittosparande nu så jag har koll på storleken på matkontot.

speedy83
2012-10-26, 10:25
Bensin och diesel. Så otroligt mycket arbete som blir utfört för några futtiga kronor. En hyffsat modern dieselbil flyttar hundratals kilo last för en bränslekostnad som understiger 10kr/mil. Väldigt billigt.

Frågan är ju om man kan säga att det är för billigt när bolagen som producerar den tjänar miljardtals dollar varje år?

Gissar också att du bor centralt.....