handdator

Visa fullständig version : Minska midjemåttet men behålla rumpan


DesireeAngelica
2012-10-23, 21:14
Hej! Jag har börjat utöva styrketräning samt kondition för att bli lite slankare och fit men först och främst för att få en slankare mage (allra först och främst för hälsan förstås ;) ). Jag har en fin kroppsform men har överflödigt fett på nedre delen av min mage. Gör så att min mage putar ut.

För att förbättra detta så förstår jag att jag måste gå ner i vikt samtidigt som jag tränar magmusklerna (?), men mitt problem är att jag har en relativt stor rumpa, och vill absolut INTE att den ska bli mindre.

Nu är då min fråga till er, om jag går ner i vikt och styrketränar, kan jag behålla min storlek på min rumpa om jag utövar rumpövningar ofta och effektivt? Eller måste jag inse att den kommer minska i och med att jag går ner i vikt?

Vad för rumpövningar anser ni fungerar bäst? Squats, lunges, leg press etc...

Jag är en tjej för övrigt.

Thornblom
2012-10-23, 21:16
Kör squats och marklyft så kommer du få en ännu snyggare rumpa... :)
Fett kan du tyvärr inte bestämma vart det kommer försvinna.

Pjotor
2012-10-24, 06:42
Knäböj och marklyft, komplettera med viktade situps eller annan belastad magövning. Konditionsträna 1-2 gånger i veckan.

Victuhh
2012-10-24, 07:48
Som tidigare sagt bestämmer du inte vartifrån kroppen ska plocka ditt fett. Jag tror du fortfarande kommer vara nöjd med rumpan även om du går ner några kilo..

mikaelj
2012-10-24, 09:30
Muskelmassa är det som formar kroppen. Se till att du får mer muskler på rumpan så kommer den att hålla formen oavsett fettmängd.

filmjölk
2012-10-24, 10:04
Med större muskler kring bak, lår, axlar och rygg kommer din midja och mage att se smalare ut, även om den så skulle öka litegrann i storlek på köpet. Antalet centimetrar runt kanske blir mer, men den ser mindre ut ändå. relativt.

Jag vill rekommendera att du äter mycket mat med fokus på protein, och styrketränar tungt, hårt och ofta.

Bra övningar för dina problemområden är knäböj (både djupa och grunda), benpress, utfall, benspark, step-ups på bänk, rumänska marklyft samt som cardio gå uppför i trappor med att du tar flera steg i taget.

Spartansk
2012-10-24, 10:17
Jag vill tillägga att du bör träna tungt, helst så tungt så du bara klarar 6-12 repetitioner, för att musklerna ska växa.

Spetälsk
2012-10-24, 11:17
För att förbättra detta så förstår jag att jag måste gå ner i vikt samtidigt som jag tränar magmusklerna (?), men mitt problem är att jag har en relativt stor rumpa, och vill absolut INTE att den ska bli mindre. Har du fett på rumpan så kommer en del av det att försvinna när du går ner i vikt. troligen kommer fettnedgågnen först ske runt magen och därefter rumpan/låren, eftersom du är kvinna. knäböj och marklyft bygger rumpmuskler. kör det så kan du behålla storleken och bli fastare samtidigt :)

Akagi
2012-10-24, 11:27
Här har du en bra rumpövning, sett många tjejer med fin rumpa köra den hehe.

WYJ3w2t47e8

pezrulezhaakon
2012-10-24, 11:27
DesireeAngelica

Stämmer in i körsången om tung styrketräning, och en del konditionsträning. Det tillsammans med en bra balanserad kost.

andeem
2012-10-24, 11:33
Du kan ju testa Fred Åkerströms metod ...

"4000 twist i veckan smälter bort midjan" "Du kommer se ut som en sulfid i midjan"

:D

DesireeAngelica
2012-11-13, 22:01
Tack så hjärtligt för allas svar. Mycket fina tips!

mikaelj
2012-11-13, 22:04
Många tappar i midjemått först när de går ned i vikt. Särskilt om jag skär ned på mängden kolhydrater minskar midjemåttet väldigt fort.