handdator

Visa fullständig version : Ont i triceps...


Dr.Stein
2004-02-08, 11:15
Jag har, som rubriken antyder, fått ont i triceps. Det är inte vanlig träningsverk utan känns snarare som om muskeln inte återhämtat sig överhuvudtaget. Det märkliga är att det hände inte efter ett hårt tricep-pass utan efter ett axelpass:confused: och det gör fortfarande ont 2 dar efter träningen.

Va fan är fel???? :insane:

Officer
2004-02-08, 11:19
Jag gissar stenhårt på att det beror på pressövningarna du kör för axlarna.
Jag brukar ha lite småvärk i triccarna efter mitt bröst/axelpass. Men om du har värk i flera dagar efteråt så kanske du borde se över ditt utförande på axelpressarna, om det är tricepspressar du kör istället.. hehe.

Dr.Stein
2004-02-08, 11:21
Originally posted by AnabolicProtein
Jag gissar stenhårt på att det beror på pressövningarna du kör för axlarna.
Jag brukar ha lite småvärk i triccarna efter mitt bröst/axelpass. Men om du har värk i flera dagar efteråt så kanske du borde se över ditt utförande på axelpressarna, om det är tricepspressar du kör istället.. hehe.

Tack för det snabba svaret!
Om man kör vanlig sittande hantelpress, va kan man göra för fel så att de blir triceps istället för axlar??

Officer
2004-02-08, 11:33
Felet kan endast vara fel aktivering av muskelgrupper, även kallat dåligt övningsutförande.
Du kanske håller för smalt med hantlarna, alltså inte tillräckligt isär varandra när du utför pressarna ovanför huvudet, vilket kopplar in triceps för mycket.
Du kanske är för svag i axlarna helt enkelt, och därmed tar triceps över majoriteten av övningstyngden.
Kör på lite lägre vikter, och tänk verkligen "axlar, axlar.. axlar... axlar" för varje repetition du utför. Psyket är allt, du måste tänka på muskelgruppen du försöker nå. Kör långsamt o fint till en början, för att lasta på mer vikt successivt.

Dr.Stein
2004-02-08, 11:35
Okej, tack så mkt

Shadow Warrior
2004-02-08, 11:37
Originally posted by Dr.Stein


Tack för det snabba svaret!
Om man kör vanlig sittande hantelpress, va kan man göra för fel så att de blir triceps istället för axlar??

Om hantlarna nästan strycker i öronen på vägen ner så använder du troligen för mycket triceps, hantlarna ska ta i yttre axeln på vägen ner om du vill träna axlarna maximalt.

Ifall du inte har tränat så länge så kan det vara så att du får ont i triceps leden för att du inte är van vid att stabilisera separata vikter över huvudet. Detta kan medföra smärta som igentligen sitter i leden men som känns i muskeln med. Jag hade liknande problem när jag började styrkträna.

/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-08, 11:48
Du kan ju alltid testa skruvpress, då kopplar man inte in så mycket triceps. Se: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18124&highlight=skruvpress

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-08, 11:54
Originally posted by Jorgen
Du kan ju alltid testa skruvpress, då kopplar man inte in så mycket triceps. Se: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18124&highlight=skruvpress

//Jörgen

Jag tycker man blir svagare i Arnold Pressar, vilket bör tyda på att involveringen utav framsida axel ökar vilket i sin tur resulterar i att involveringen utav trapezius minskar.

/Shadow Warrior

Pez
2004-02-08, 12:19
Originally posted by Shadow Warrior


Jag tycker man blir svagare i Arnold Pressar, vilket bör tyda på att involveringen utav framsida axel ökar vilket i sin tur resulterar i att involveringen utav trapezius minskar.

/Shadow Warrior

Och det är dåligt för att...?

/pez :confused:

Shadow Warrior
2004-02-08, 12:41
Originally posted by Pez


Och det är dåligt för att...?

/pez :confused:

Genom att involvera maximalt med muskler så lyfter man maximalt med vikt. Vilket är precis vad jag prioriterar i min axelträning, därför kör jag ALLTID stående press.

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-08, 12:48
Originally posted by Shadow Warrior


Genom att involvera maximalt med muskler så lyfter man maximalt med vikt. Vilket är precis vad jag prioriterar i min axelträning, därför kör jag ALLTID stående press.

/Shadow Warrior

om du ska lyfta maximalt med vikt ska du sitta med ryggstöd.

Jorgen
2004-02-08, 12:49
Shadow Warrior: Allt på kolo handlar inte om dig. Tro det eller ej. Mitt tips ang skruvpress var inte riktat till dig utan till Dr.Stein.

//Jörgen

Pez
2004-02-08, 12:49
Originally posted by Shadow Warrior


Genom att involvera maximalt med muskler så lyfter man maximalt med vikt. Vilket är precis vad jag prioriterar i min axelträning, därför kör jag ALLTID stående press.

/Shadow Warrior

Ja..så gör du, att involvera trapsen maximalt i pressövningar kanske inte är önskvärt för alla dock..

Tänkvärt...att posta inlägg utan att diskutera sakfrågan är som att torka sig i röven utan att ha skitit - ganska onödigt coh ett par minuter åt helvete.

Detta inlägg var någorlunda inom ramarna iofs - men i många trådar går du över gränsen för vad som kan anses vara spam.
Se upp så att du inte drar på dig en varning i onödan.

mvh
/pez

Karl_alfred
2004-02-08, 12:50
skruvpressar är en aldeles utmärkt övning!

hajder
2004-02-08, 12:55
Om du kör med hantlar så prova stående/sittande press med stång (militärpress).
Föredrar att köra stående a la louie i pumping iron :).

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

Karl_alfred
2004-02-08, 12:56
Kör man som lou så får dock axlarna arbeta i en mycket begränsad bana.

hajder
2004-02-08, 12:59
Mjo..kör oftast hela vägen om jag inte köra till failure eller vid tunga pressar =)

bosse_brutal
2004-02-08, 19:13
ja har haft ont(ont är väl att ta i, snarare att de känns lite, men men...) i nånting på baksidan av överarmen i en vecka eller nått, ja tror ja kan ha sträckt mig när ja la till baka stången på stället när ja körde knä böj., det känns när jag har armen i vissa lägen, men jag kände inget när ja körde triceps passet efter.

Dr.Stein
2004-02-08, 22:38
Originally posted by Shadow Warrior


Om hantlarna nästan strycker i öronen på vägen ner så använder du troligen för mycket triceps, hantlarna ska ta i yttre axeln på vägen ner om du vill träna axlarna maximalt.

Ifall du inte har tränat så länge så kan det vara så att du får ont i triceps leden för att du inte är van vid att stabilisera separata vikter över huvudet. Detta kan medföra smärta som igentligen sitter i leden men som känns i muskeln med. Jag hade liknande problem när jag började styrkträna.

/Shadow Warrior


Så anledningen till att det inte känns som vanlig träningsverk är att man egentligen har ont i leden??

Borde man vänta med att träna triceps om man har ont eller spelar det ingen roll eftersom det är leden man egentligen har ont i??

the OnE
2004-02-09, 10:18
tjena man kan ju få ont i triccarna om man inte värmer upp före man kör ett tyngre set av tex press från pannan vetifan va den heter.... om du har ont i armbågen så kan detta vara en av anledningarna till smärtan... så vare för mig iaf!