handdator

Visa fullständig version : Inflammerade händer - träning?


Lellan
2012-10-23, 20:47
Tjo!

Har sedan en tid haft fenomenet att tummarna är "låsta" på morgonen, men blivit bättre efter 1-2 timmar, brukar diska hett så tycker jag det gett med sig fortare.

Hursomhelst så var det nu ena pekfingret som låste sig (gick ej att sträcka ut el böja). Gick till läkaren och fått diklofenak utskrivet, tagit prover tidigare pga ledvärk som inte visat ngt (misstänkte själv reumatism eftersom det ligger i släkten, och haft ont i fötter, händer + höfter). Men som sagt, inget syns för blotta ögat förutom nu då, iom krokfinger.. :P

Frågade om jag kan träna, ska använda händerna el om det blir värre och läkaren sa att jag inte ska vara stilla - men inte gå över smärttröskeln. Men nu när jag äter diklofenak, så har jag ju kunnat röra händerna mer - och gjort det - men när det onda kommer tillbaks så var det nu med mer svullnad även övriga fingrar (ffa ringfinger + lillfinger).

Fått remiss till ortoped men det kunde ta tid. Fått diklofenak för 10 dagar, men var ju riktigt skönt att kunna gå utan att känna av fotont och höftont - känns nästan som en större vinst än handvärken trots att den ligger högre på smärta.

VILL träna styrka, blir knäpp utan; vad rekommenderar ni - träna som vanligt (det som går, kan ju inte direkt greppa) och belasta - eller köra konditionsträning och inte belasta händerna så mkt?

Tänkte köra axlar imorrn, många maskiner fungerar ju bra utan händer.. men tänkte om det är dumt att ignorera när det gör överont, el bra.. :confused:

Lellan
2012-11-04, 11:45
Läkaren har bedömt det som triggerfinger; fick för säkerhets skull kallelse för undersökning + operation hos ortoped.

MEN: diklofenak 30 mg x 3 ggr dag i 10 dagar fungerade! Fast ska ändå till ortoped för undersökning mm. Fick även papper till arbetsterapeut.

Fråga: ngn här som har triggerfinger?
Största frågan; Eftersom jag haft ont/besvär av lungorna i typ ett år, höfterna lika länge, fötterna ännu längre + händerna till och från och allt nu känns HUUURU BRA SOM HELST - hur kan det komma sig?!?? Undrar jag om jag kan ha haft inflammation i kroppen hela den tiden och den där lilla kuren bet på den?

Eller varför mår jag så bra?! Det är heeelt frikking underbart att röra sig, träna nu.. haltar inte upp på morgonen, det är som ett "tinnitus" av obekvämhet släppt i kroppen. Är såklart jättenöjd, och förvånad, men hoppas att det håller i sig.. lite oro att det kan röra sig om ngt reumatiskt?

Ringde läkaren och berättade; som bara sa att jag bara behöver ringa om jag får besvär igen så förnyas receptet. Men liksom; tom lungorna känns normala igen? Wtf..?

Iaf. Sååå nice! *cupid*