handdator

Visa fullständig version : Konstig routersituation


eternallord
2012-10-23, 20:13
Min flickväns internet har klabbat senaste dagarna och idag ringde vi supporten som höll med om att det var något tokigt. I det skedet fungerade varken internet varken via routern eller direktkopplat.

Efter många om och men ändrade han någon inställning och internet började fungera via kabeln. Vi fortsatte med att koppla on routern, utan resultat, varpå vi återställde fabriksinställningarna. Nu till det konstiga, internet fungerar nu, men bara på min iPad. På hennes dator fungerar Skype och dylikt, men hon kan inte surfa. Det ska väl tyda på DNS-problem, men varför fungerar det i paddan?!

Om det är av relevans så är routern köpt i Kina, men enda skillnaden tycks vara att man efter fabriksåterställning får ändra språket till engelska och region till Europe. Allting har för övrigt fungerat utmärkt i flera månader, det är bara nu det började bråka.

Någon som har nån idé?

Morty
2012-10-23, 21:10
Testa att pinga google.se
Testa att pinga 8.8.8.8
Kör en nslookup google.in (eller annan site du inte besökkt)
kontrollera WAN-IP & WAN-Gateway på routern med supporten


Skriv hur det gått här, jag kan hjälpa mer imorgon men nu är jag über dötstrött.

eternallord
2012-10-24, 08:37
Pinga google går ej, pinga 8.8.8.8 gav en massa småskaliga siffror. Fick tipset från supporten att köra deras dns i routern, i det fallet fungerar ipadden som vanligt och datorn kan använda google men inget annat. Det går att söka osv, men inte ta sig in på några länkar. Nslookup google.in fungerade ej.

Mental
2012-10-24, 09:18
8.8.8.8 är googles DNS


Testa först Pinga www.interflora.se från datorn som strular, testa sedan Pinga 84.55.65.202 från samma dator (det är interfloras ipadress)

Om det fungerar att pinga siffrorna men inte adressen är det DNS som spökar.
Fungerar inget av de så är det problem troligen mellan dator och router.
Fungerar det att pinga siffrorna så borde du kunna surfa till http://84.55.65.202/, om det inte fungerar så bör felet ligga i webläsare/brandvägg/lokalt

Snobbe
2012-10-24, 09:25
Fungerar det bra för laptopen utan routern?

Morty
2012-10-24, 17:39
Pinga google går ej, pinga 8.8.8.8 gav en massa småskaliga siffror. Fick tipset från supporten att köra deras dns i routern, i det fallet fungerar ipadden som vanligt och datorn kan använda google men inget annat. Det går att söka osv, men inte ta sig in på några länkar. Nslookup google.in fungerade ej.

Kontrollera i routern att du får de DNS-inställningarna som du ska få.

I DHCP'n kan du även pröva att ändra från routern till din ISP's DNSer. Jag tycker att du bör dela ut din ISP's DNS som förstaval, och 8.8.8.8/4.2.2.2 som andraval.

WHITEFOLKS
2012-10-24, 17:47
Kan ju även hända att du har satt dns och liknande manuellt för den bärbara. Det skulle förklara varför det funkar på ipad men bara vissa tjänster på datorn.

Morty
2012-10-24, 19:29
Det verkar klart som dnsproblematik. Pröva även

tracert google.se

eternallord
2012-10-24, 19:50
Fungerar det bra för laptopen utan routern?
Japp

Kontrollera i routern att du får de DNS-inställningarna som du ska få.

I DHCP'n kan du även pröva att ändra från routern till din ISP's DNSer. Jag tycker att du bör dela ut din ISP's DNS som förstaval, och 8.8.8.8/4.2.2.2 som andraval.Vi testade det, då fungerade google men ingenting annat (med ISPns DNS). Med googles DNS fungerade inget.

Det verkar klart som dnsproblematik. Pröva även

tracert google.se

Låter som det, men problemen känns väldigt spretiga och märkliga. Datorn fungerar utmärkt i andra nätverk och andra enheter som iPaden fungerar utmärkt i det här nätverket. Jag fattar noll. Tänkte testa uppdatera firmware i routern och annars bara byta ut routern.

Akagi
2012-10-24, 20:13
Kolla vad som händer med en annan webbläsare.