handdator

Visa fullständig version : biceps


kiffe
2012-10-23, 19:49
Hallå! Det är så att när jag kör biceps så får jag ett grymt tryck vilket är toppen enligt mig! Men problemet som kvarstår är att mina armar i sig ser relativt små ut, enligt mig själv.
Lite svårt att förklara men ska försöka ändå :) i nedkanten av bicepsen, alltså vid armväcket, så ser dom så små ut, asså det är liksom inte någon lutning upp till själva musklen om ni förstår, kanske är det någon del på underarmen som jag skulle träna för att göra bicepsen synligt större eller bara någon bra övning som är bra för enbart nedre del om man säger så.
jaja nog med tjat, skriv om ni vet något tips! :)

cryx
2012-10-23, 20:21
Genetiskt. Din biceps sitter där den sitter. Du får fortsätta träna hårt och se hur den ser ut när den blir större. Men du kan inte öka storleken i armvecket där bicepsen slutat.

the_matsson
2012-10-23, 20:32
Som cryx skriver ovan så är utseendet på din biceps till stor del genetiskt styrt, men med det sagt så kan du antagligen träna dig till en mycket förnämlig överarm.

Lyft på, och variera dig gärna mellan flerledsövningar och isolerande övningar.

Thornblom
2012-10-23, 21:13
Skulle tippa på att du har ett kort fäste, om dom ser små ut vid armvecket/med t-shirt.
I sådana fall är det bara köra på så kommer du få en bra peak om några kilon. :)

NNIF
2012-10-23, 21:24
träna upp underarmarna med, de är ju de som syns när man har t-shirt hehe

aldoschadewitz
2012-10-23, 21:53
har också samma problem... att när man gör en "dubble biceps" t.ex så är det 2-3cm från fästet till armväcket. 100% genetiskt eller kan man träna undre delen på nått sätt? sittande incline med bra sträck?

Sheogorath
2012-10-24, 06:00
har också samma problem... att när man gör en "dubble biceps" t.ex så är det 2-3cm från fästet till armväcket. 100% genetiskt eller kan man träna undre delen på nått sätt? sittande incline med bra sträck?

Nej.

Arne Persson
2012-10-24, 06:37
Nej.

Men sheo... jag har läst på nätet och även hört att... :d

Arne Persson
2012-10-24, 06:39
Skulle tippa på att du har ett kort fäste, om dom ser små ut vid armvecket/med t-shirt.
I sådana fall är det bara köra på så kommer du få en bra peak om några kilon. :)

Vad innebär kort fäste? Grundsenan fäster där den fäster på radius...

z_bumbi
2012-10-24, 06:49
Hallå! Det är så att när jag kör biceps så får jag ett grymt tryck vilket är toppen enligt mig! Men problemet som kvarstår är att mina armar i sig ser relativt små ut, enligt mig själv.
Lite svårt att förklara men ska försöka ändå :) i nedkanten av bicepsen, alltså vid armväcket, så ser dom så små ut, asså det är liksom inte någon lutning upp till själva musklen om ni förstår, kanske är det någon del på underarmen som jag skulle träna för att göra bicepsen synligt större eller bara någon bra övning som är bra för enbart nedre del om man säger så.
jaja nog med tjat, skriv om ni vet något tips! :)

Hur lång är du, vilken omkrets har biceps, vad väger du?

Thornblom
2012-10-24, 09:04
Vad innebär kort fäste? Grundsenan fäster där den fäster på radius...

Jag kanske valde fel ord. Men jag menade att hans biceps fäster långt upp. Det är därför han får ett mellanrum mellan armvecket och biceps i t.ex dubbel biceps. Stämmer inte det?

pezrulezhaakon
2012-10-24, 09:12
Thornblom, olika personer har olika storlekar på biceps muskelbuk, så var biceps fäster in spelar mindre roll.

xalle
2012-10-24, 12:41
Nu är ju inte jag professor i Anatomi eller fysiologi men däremot är jag iaf ganska kunnig på kroppens muskler och muskelfunktioner.
Kan det inte ha att göra med att frågeställaren inte tränar biceps i sin fulla längd?
Alltså att han istället för att släppa ner armarna ordentligt i startpositionen och sträcker ut biceps ordentligt gör en mycket kortare rörelse och därför inte tränar hela biceps?

pezrulezhaakon
2012-10-24, 12:48
xalle

Nej, oavsett ROM belastas hela längden på muskeln, även om ett olikt antal korsbryggor är inkopplade.
Det går inte med specifika övningar göra muskler längre eller kortare. Varken sett till muskelns totala längd eller specifika delar av en muskel.

xalle
2012-10-24, 12:54
xalle

Nej, oavsett ROM belastas hela längden på muskeln, även om ett olikt antal korsbryggor är inkopplade.
Det går inte med specifika övningar göra muskler längre eller kortare. Varken sett till muskelns totala längd eller specifika delar av en muskel.

Betyder det att det inte spelar någon roll om man t.ex i bicepscurl gör en rörelse som bara från start till stopp är 15 cm mot om man skulle ha en rörelse som går från maximalt utsträckt till slutposition?

Tränas biceps på exakt samma sätt menar du?

pezrulezhaakon
2012-10-24, 13:03
xalle

Ja, biceps tränas på "samma" sätt. Skillnaden är att det kortare ROMet är sämre ur hypertrofisynpunkt.
Det finns skillnader i arbete och effekt, men inga av dem påverkar biceps utseende, mer än storleken.