handdator

Visa fullständig version : Havssalt


itwillbe
2012-10-23, 19:48
Ser allt mer o mer produkter med havssalt, är det bara smaken som skiljer sig åt? jävligt gott tex med chips o smör

Jonte12
2012-10-24, 07:58
Salt är salt. Det är bara en annan form på kristallerna. Jag skulle vilja säga att det som INTE skiljer är smaken. Formen och känslan av att äta det är dock annorlunda än bordssalt.

andeem
2012-10-24, 09:02
Antar att det kan finnas spår av andra mineraler i havvsaltet, men har svårt att tro att det rör sig om såna mängder att det påverkar smaken.

Formen (flingor, korn eller pulver) påverkar dock smakupplevelsen ganska markant, vill jag påstå.

TomasB
2012-10-24, 09:02
Salt är salt. Det är bara en annan form på kristallerna. Jag skulle vilja säga att det som INTE skiljer är smaken. Formen och känslan av att äta det är dock annorlunda än bordssalt.

Klart smaken skiljer sig. Inte minst då det är större kristaller (det gör att saltsmaken blir mer framträdande).

Jag föredrar havssalt på maten och vanligt salt vid lagningen av densamme.

andeem
2012-10-24, 10:53
Jag föredrar havssalt på maten och vanligt salt vid lagningen av densamme.Klokt. Jag vågar hävda att alla smakskillnader försvinner när saltet löses upp. Att använda havssalt i pastakoket är en form av vaskning.

z_bumbi
2012-10-24, 11:04
Jag skulle snarare säga att väldigt många använder havssalt i pastavattnet fast det kanske inte står det på förpackningen. Att man sedan kan framställa olika saltprodukter som har olika egenskaper har nog mindre att göra med var man hittar saltet än hur tillverkningen sker.

Det är möjligt att det finns någon form av havssalt som är mindre renat än normalt som då faktiskt har en smakskillnad men jag har inte letat.

Juxta
2012-10-24, 11:06
Klart smaken skiljer sig. Inte minst då det är större kristaller (det gör att saltsmaken blir mer framträdande).

Jag föredrar havssalt på maten och vanligt salt vid lagningen av densamme.

Kan bara plusetta denna och tvivlar på att det sitter i huvudet. Halvsalt på tallriken men vanligt salt vid tillagningen. Vill även tipsa om Falksalts vitlök och karl-johanssmaker. Fyfan va goda dom är.

Pengu
2012-10-25, 09:43
Havssalt brukar inte vara jodberikat som bordssalt oftast är. Det finns säkert någon oro någonstans att struma kommer att bli vanligare pga minskat jodintag.