handdator

Visa fullständig version : Den stora frågan om reps, set och vikter


xalle
2012-10-23, 18:03
Nu har jag hört så mycket olika teorier och teser på vad som gäller när det kommer till antal reps, set, vikter och tekniker så nu vill jag höra från någon som faktiskt kan och VET.
Och först och främst förstår jag självklart att kosten är A och O men jag har ändå lite funderingar som jag vill bena ut och få svar på när det kommer till muskeluppbyggnad och dom olika "typerna" av muskler.

Ibland har jag hört och läst att vill man bygga muskler (volym) så är det få reps och många set som gäller.
Men nu har jag på ett annat ställe läst att få reps och många set inte ger volym utan snarare bygger explosiv styrka i första hand.
Och för att bygga volym så är det 10-15 reps som gäller och iaf 4+ set. Och om det nu stämmer att volym byggs av många repetitioner och 4+ set, vad är det då för typ av muskler? Är det luftslott som sjunker ihop så fort man inte tränat på en vecka då eller? Eller bara stora muskler utan explosiv styrka?
I någon tråd på ett annat forum sa en kille att han ligger på 20 reps och 5-6 set för att bygga volym, Och det är det här sista som jag blir konfunderad över. När naturen ska bygga något som är uthålligt så är det ju knappast volym den bygger då. (se på valfri medel/långdistanslöpare)

Jag som glad amatör som tränar för att må bra och vara läcker på stranden har ju inga som helst behov av explosiv styrka. Mina dagar som streetfighter är sen länge över och jag har inga som helst planer på att bli hockeyspelare eller tyngdlyftare på gamla dagar.
Det jag är ute efter är att bygga lite volym och att de musklerna jag bygger på mig ska stanna där och inte försvinna den dagen jag väljer att ta ett träningsuppehåll på en månad.
Idag så försöker jag ligga mellan 8-10 reps och kör 4 set på varje övning och det känns bra så det kommer jag nog fortsätta göra oavsett om det kommer några nya och banbrytande teorier i den här tråden.
Men jag blir nyfiken på vad det är som gäller och om det finns någon "regel"?. Självklart så vet jag att mycket är individuellt och det inte är lika för alla men det borde ju finnas något som överlag är mer rätt än det andra.

Finns det någon som har koll?
Och ingen skugga över er som tror er veta i teorin men i själva verket har tränat i 5 månader och läst er till det någonstans.

Jag vill ha svar från någon med praktisk erfarenhet under längre tid och har med kunskap än att dom "läst på någon internetsida".

Tack på förhand.

Trapz
2012-10-23, 18:37
Jag tror att många, inklusive mig själv, läser alldeles för mycket om hur man ska träna, vad man ska träna, när man ska träna osv.
Jag tror att dom bästa resultaten kommer du att få av att gå till gymmet, kör slut på den muskeln/musklerna du har tänkt, gå hem, ät, sov, repetera efter några dagar.
Och träna på det sätt som du tycker är roligast och som ger dig motivation, vare sig det är 2 reps eller 20 reps. Så länge du pressar dig själv varje gång. Musklerna är inte magiska på något sätt och kommer förmodligen inte växa som mest efter exakt 3x10 reps i bänkpress.

Försöker själv intala mig det här tänket i min träning för tillfället, och börjar mer och mer försöka få in kontakt känslan i alla övningar
Träning ska vara kul men samtidigt förstår jag att man vill försöka optimera sin träning så mycket som möjligt.

Förmodligen inte det svar du ville ha men :)

C.E.J.
2012-10-23, 18:46
Och först och främst förstår jag självklart att kosten är A och O

Det är träningen som stimulerar muskeltillväxt.

lillgrabben1
2012-10-23, 18:48
Jag kan bara se till mig själv och vad jag tycker jag växer bäst på. Det är 5x5 på första övningen(nån basövning) sen kör jag lite högre reps och fokuserar mer på kontakt,dropset osv i dom andra övningarna.

Det bästa av två världar :D

J3T69
2012-10-23, 19:03
progression vecka efter vecka gör att massan kommer.
Kan du inte öka vikten längre så säönker du vilan lite istället och då har du också gjort framsteg.
Jag personligen kör c:a 10 reps om 12 set i veckan på dom stora grupperna och har fått bra resultat av detta.
Lycka till!

xalle
2012-10-24, 12:19
Det är träningen som stimulerar muskeltillväxt.

Visst, Det stämmer väl. Men utan rätt mat så växer man inte. Eller man kanske jag inte ska säga. JAG började inte växa förrän jag började äta 6 mål mat per dag.

kanon, tack för er input. Kan dra slutsatsen att det inte finns något facit och jag fortsätter nöta som jag gör idag även om jag ska pröva att verkligen köra slut fullständigt på en muskel istället för att nöja sig med X antal reps och X antal set och sen gå vidare till en annan övning.

Fredrik_S
2012-10-24, 12:25
1-20 reps är optimalt...
Jag personligen har nästan aldrig kört basövningar och kör istället en jävla massa övningar och reps och set, jag gillar pumpen och lagom mjölksyra som det ger typ 10-20 reps mesta dels.

Samtidigt som jag har vänner som nästan bara kör basövningar och få reps och får bra resultat av det.

20 reps är inte i närheten av medel/långdistans som är flera 1000 reps

Slutsats:
Gå in på gymmet en timme eller två om dagen och kör det som känns bra och som gör att du får ta i ordentligt. Var noga med teknik, använd korrekta cheatingtekniker dropsset osv ibland.

Fredrik_S
2012-10-24, 12:38
Jag tror eof att en blandning är aboslut bäst. Att både ha ett progressiv lyftarschema för att bli stark i alla stora muskler. Blandad med ett klassiskt byggarschema för att försäkra sig om att få full kontraktion och rörelse i alla små muskler och alla lägen för alla muskler.