handdator

Visa fullständig version : tjej som vill fixa Chins till Jul


avena
2012-10-23, 16:41
Hej alla,

Är det en omöjlighet att klara att göra 5 chins till Jul, dsv om 10 veckor?

Min vikt 71kg (170cm)
(viknedgång mål - 6 kg till 31.12)

Status chins idag: I stödmaskin, med -40 kg 5 reps! (dvs 31kg)

Vilka andra styrkeövningar borde jag satsa på? hög eller låg reps?
Jag kört tung styrka 5-8 reps, 3-4 ggr/vecka från 1 okt, och kör så fram till jul.Uppdelat: ben, axlar+triceps, rygg+bröst, valfri

Vill kunna briljera lite sen, och så är det ett roligt mål! Vad tror ni, kan jag fixa det? *flex*

Loke
2012-10-23, 17:05
Träna negativa chins också. Träna med olika former av fusk, typ ordentligt gung och så.

Tänk på att hjälpmaskinerna ofta hjälper mindre än man kan tro, det man klarar med 10 kg hjälp klarar man ofta på egen han också.

Kör ordentligt låga reps, träna typ singlar och upp till 4 reps.

Träna ofta. 3 chinspass i veckan skulle nog jag satsa på.

Det är mina råd. Tänk på att du kanske måste implementera dessa successivt, 3 gånger i veckan med negativt och fusk och hjälpmaskin med låga reps kan bli brutalt om man bara dyker rätt in i det. Om du klarar det vet jag ej, men du har nog goda chanser. Tänk på att träna allra hårdast några veckor innan och sen dra ner ordentligt på träningen sista veckan, så att du får till en formtopp. Lycka till :)

RundoSund
2012-10-23, 17:14
Jag hade detta mål förra året. Att klara 1 chin till jul, Vad jag gjorde var att jag körde mina pass som vanligt, Fast (nästan)varje gång jag gick förbi chinstället på gymmet, Så gjorde jag en med ett hopp upp och försökte hålla emot så mycket jag kunde på vägen ner (Negativt) när det led närmre jul så la jag även in att 2 gånger i veckan köra negativa chins med en stol ( då det var lättare att komma upp på en bra höjd) Till jul klarade jag 2st med en matchvikt på 95kg. Hoppas jag kunde vara till någon hjälp.

Christoforos
2012-10-23, 17:54
Trodde att jag var ensam om att inte kunde göra en enda ordentlig chin! Ska testa grejerna här i tråden och se om det blir bättre!

Duran
2012-10-23, 18:01
Trodde att jag var ensam om att inte kunde göra en enda ordentlig chin! Ska testa grejerna här i tråden och se om det blir bättre!

Me three. :)

Rova
2012-10-23, 19:05
Hej alla,

Är det en omöjlighet att klara att göra 5 chins till Jul, dsv om 10 veckor?

Min vikt 71kg (170cm)
(viknedgång mål - 6 kg till 31.12)

Status chins idag: I stödmaskin, med -40 kg 5 reps! (dvs 31kg)

Vilka andra styrkeövningar borde jag satsa på? hög eller låg reps?
Jag kört tung styrka 5-8 reps, 3-4 ggr/vecka från 1 okt, och kör så fram till jul.Uppdelat: ben, axlar+triceps, rygg+bröst, valfri

Vill kunna briljera lite sen, och så är det ett roligt mål! Vad tror ni, kan jag fixa det? *flex*

Klarar du en chin nu?
Känns som det kan bli rätt svårt att klara 5 chins om du inte klarar någon nu. Det bästa du kan göra är nog att köra som du gör, tappa lite vikt och satsa på att köra tung styrketräning.

Istället för stödmaskinen kan du testa hänga upp ett gummiband i chinsstången och få hjälp av det, då får du mest hjälp i bottenläget och successivt mindre hjälp ju närmare du kommer toppläget.

avena
2012-10-23, 20:05
Tack alla! Jag är riktigt peppad nu.. Det måste ju vara gymmets bästa men tuffaste övning! Ska lägga in chins på varje pass och verkligen nöta teknik och den egna kroppstyngden:)



Istället för stödmaskinen kan du testa hänga upp ett gummiband i chinsstången och få hjälp av det, då får du mest hjälp i bottenläget och successivt mindre hjälp ju närmare du kommer toppläget.

Finns det något bra youtube klipp på detta med gummiband..? Förstod inte riktigt.. Alltså greppa tag i gummibandet ist för chinsstången..?

the_matsson
2012-10-23, 20:11
Finns det något bra youtube klipp på detta med gummiband..? Förstod inte riktigt.. Alltså greppa tag i gummibandet ist för chinsstången..?

Du fäster gummibandet i chinsstången, så att det bildas en lång ögla som hänger ned. I denna ögla placerar du dina ben, så att gummibandet hjälper dig upp när du gör chins.

Här är ett klipp!

fw3FnkqViKo

aijou
2012-10-23, 20:28
Du fäster gummibandet i chinsstången, så att det bildas en lång ögla som hänger ned. I denna ögla placerar du dina ben, så att gummibandet hjälper dig upp när du gör chins.

Här är ett klipp!

fw3FnkqViKo

Ja, annars finns ju den här (http://www.styrkelabbet.se/trana-dig-till-dina-forsta-chins/) från styrkelabbet också. ;)

Jag har faktiskt inte lusläst den, men den verkar bra. Styrkelabbet brukar hålla god kvalité och det verkar ju vara precis vad TS efterfrågar. :D

NNIF
2012-10-23, 22:58
Du fäster gummibandet i chinsstången, så att det bildas en lång ögla som hänger ned. I denna ögla placerar du dina ben, så att gummibandet hjälper dig upp när du gör chins.


man kan även placera sina knän i öglan på gummibandet, beroende på vad man har för band och vad man vill träna/få hjälp med.

MrPowa
2012-10-24, 08:59
Bara köra chins så blir de lättare skippa band och hjälpmedel och bara kör.

delta_mats
2012-10-24, 09:39
Jag skulle nog lägga upp det åt det här hållet.

Uppvärmning i latsdrag på gradvis ökande vikt. Sen vidare till negativa chins, 3 repetitioner 3 set. Håll emot så hårt du bara kan, använd en bänk så du kommer upp med hakan ovanför stången och börja därifrån.
Den dagen du orkar en chins så gör du en chins, sen två osv. Fortsätta med negativa då du inte orkar vanliga.

Vidare till latsdrag. Här skulle jag köra 3-5 set, 5 reps med så tung vikt som möjligt. När du fixar 5 reps i 5 set så ökar du vikten, så du i alla fall klarar av den nya vikten i 3 set.
I slutet av passet kan du lägga in bicepsträningen, tunga stångcurl, gärna med lite sving, 3 set 5 reps duger.


3 dagars vila mellan dessa pass bör vara lämpligt för att vara fräsch nog att dynga på igen.

Har du lite fläsk att ta av kan du ju försöka få bort 5 kg, det gör rätt stor skillnad.

avena
2012-10-24, 12:06
Jag skulle nog lägga upp det åt det här hållet.

Uppvärmning i latsdrag på gradvis ökande vikt. Sen vidare till negativa chins, 3 repetitioner 3 set. Håll emot så hårt du bara kan, använd en bänk så du kommer upp med hakan ovanför stången och börja därifrån.
Den dagen du orkar en chins så gör du en chins, sen två osv. Fortsätta med negativa då du inte orkar vanliga.

Vidare till latsdrag. Här skulle jag köra 3-5 set, 5 reps med så tung vikt som möjligt. När du fixar 5 reps i 5 set så ökar du vikten, så du i alla fall klarar av den nya vikten i 3 set.
I slutet av passet kan du lägga in bicepsträningen, tunga stångcurl, gärna med lite sving, 3 set 5 reps duger.


3 dagars vila mellan dessa pass bör vara lämpligt för att vara fräsch nog att dynga på igen.

Har du lite fläsk att ta av kan du ju försöka få bort 5 kg, det gör rätt stor skillnad.

Åh! Tack för upplägg! Satsar på att minska 5 kg i fett, blir helt klart ännu mer motivationshöjande med att ha chins som mål. Mentalt, muskulärt OCH för viktnedgången :)

TACK ALLA!

Macroman
2012-10-24, 12:35
Trodde att jag var ensam om att inte kunde göra en enda ordentlig chin! Ska testa grejerna här i tråden och se om det blir bättre!

Me three. :)

Klarar inte heller en chin. :)

CalleP
2012-10-24, 14:41
För ungefär ett år sen kunde jag nog bara göra 1 chin up började köra negativa chins och nu kör jag med vikter.

Så negativa är bra skit.

Duran
2012-11-28, 12:11
Hej alla,

Är det en omöjlighet att klara att göra 5 chins till Jul, dsv om 10 veckor?

Min vikt 71kg (170cm)
(viknedgång mål - 6 kg till 31.12)

Status chins idag: I stödmaskin, med -40 kg 5 reps! (dvs 31kg)

Vilka andra styrkeövningar borde jag satsa på? hög eller låg reps?
Jag kört tung styrka 5-8 reps, 3-4 ggr/vecka från 1 okt, och kör så fram till jul.Uppdelat: ben, axlar+triceps, rygg+bröst, valfri

Vill kunna briljera lite sen, och så är det ett roligt mål! Vad tror ni, kan jag fixa det? *flex*

Hur går det? :)

Macroman
2012-11-28, 13:37
Klarar inte heller en chin. :)

Klarade 1 chin häromveckan när jag provade. :)

Ingen specialträning utan har kört 5/3/1 med lite rodd och latsdrag som assistansövningar. Nästa mål blir att klara 2-3 st.

spoon
2012-11-28, 17:09
Ställ en pall eller stol bakom dig som du kan ha ovansidan av foten på. Så kan du hjälpa dig själv till assisterade chins istället för maskinen. Jag tror att fulchins också kan vara bra i början. Ta i för kung och fosterland och fuska dig upp. Kontrollerat på vägen ned.

Röda Björnen
2012-11-28, 17:42
Jag körde sidan om min vanliga träning Chins 2ggr i veckan.

Har en matchvikt idag på ca. 100 kg.
Hade en matchvikt för några månader sen kring 110 kg.

Dag 1: 5 set, Chins/dips stöd maskin. [Höll mig på 8RM och sänkte stödvikten utefter att jag klarade fler]

Dag 2: 5 set, Negativa Chins. [Gjorde så många jag orkade tills jag inte kunde hålla emot mer än 1 sekund]

Idag kan jag på min vikt köra 8-9 Repetitioner, ska snart börja med vikter.

MVH