handdator

Visa fullständig version : Vad tränar jag i denna övning?


madballz
2012-10-22, 19:36
http://12veckor.com/wp-content/uploads/2009/09/sidolyft-med-hantel12.gif

Om jag gör den rörelsen åt andra hållet, med vikten ovanifrån, i kabel t.ex, vad tränar jag då? Kom och tänka på det idag då jag körde kabel flyes, men har tänkt på det väldigt många gånger!

Thornblom
2012-10-22, 19:38
Skulle tippa på lats?
Och kanske lite pecs, beroende på utförande.

madballz
2012-10-22, 19:39
Skulle tippa på lats?
Och kanske lite pecs, beroende på utförande.

Det jag själv anat/känt, känns som trapz, övre pecs, lats och delts.

Thornblom
2012-10-22, 19:45
Det jag själv anat/känt, känns som trapz, övre pecs, lats och delts.

I så fall aktiveras nog delts endast excentriskt?

madballz
2012-10-22, 20:05
I så fall aktiveras nog delts endast excentriskt?

Precis! Jag funderar på om detta kan vara en bra övning för just delts.

pezrulezhaakon
2012-10-22, 20:19
madballz, nej övningen är ingen övning för delta i det utförandet.

madballz
2012-10-22, 20:21
madballz, nej övningen är ingen övning för delta i det utförandet.

Varför inte? Jag känner ju att mina delts blir aktiva?

smalis
2012-10-22, 20:22
Varför inte? Jag känner ju att mina delts blir aktiva?

Är du säker på att det är delts du känner? Det är antagligen lats/teres major/minor du känner i.

madballz
2012-10-22, 20:25
Är du säker på att det är delts du känner? Det är antagligen lats/teres major/minor du känner i.

Jo dem också, men jag ser ju också att mina delts är aktiva i hela rörelsen.

pezrulezhaakon
2012-10-22, 20:28
madballz, nej, står du som på bilden och drar händerna/armarna till sidorna av kroppen så tränar du inte delta i den benämningen. Om du spänner delta spelar ingen roll. På sin höjd så arbetar delta lite stabiliserande.

312
2012-10-22, 21:40
Haha, jag tänkte på exakt samma sak igår.

straand94
2012-10-22, 22:00
madballz, nej, står du som på bilden och drar händerna/armarna till sidorna av kroppen så tränar du inte delta i den benämningen. Om du spänner delta spelar ingen roll. På sin höjd så arbetar delta lite stabiliserande.

Borde inte deltan bli inkopplad på vägen tillbaka? Om han håller emot ordentligt på vägen tillbaka.

pezrulezhaakon
2012-10-22, 22:05
straand94

Nej, det allra mesta betydande arbetet står lats/teres major för (både koncentriskt och excentriskt), samt en marginell betoning på bröst. Deltan hamnar bland alla muskler som stabiliserar, utan någon direkt påverkan på själva rörelsen.

För varje grad som man lutar framåt, eller ändrar rörelsemönstret mer snett framåt, desto mer blir bröst (och delta) aktiv. (detta med CC såklart)

Sheogorath
2012-10-23, 05:31
Borde inte deltan bli inkopplad på vägen tillbaka? Om han håller emot ordentligt på vägen tillbaka.

Nej. Samma muskler arbetar i båda riktningarna och det gäller inte bara den här övningen. För att aktivera delta hade han ju fått aktivt slänga upp armarna varpå vikterna skulle brakat ner i kabelmaskinen. Du får lika mycket eller mer träning av deltan av att göra övningen fritt i luften eftersom du inte får draghjälp av vikten. Samma muskler jobbar alltid excentriskt som koncentriskt. Nervägen i bänkpress är inte en roddövning och nervägen i militärpress är inte ett latsdrag.

För att svara på frågan, vilka muskler: nedre bröst, lats, teres major, coracobrachialis och korta bicepshuvudet. Vilken som får arbeta hårdast beror på vilken muskel som är svagast. Jag känner alltid av övningen mest i biceps, sedan bröst. Ryggen endast marginellt.

Mikaelsson
2012-10-23, 19:59
Nu är ju både den främre och bakre delen av deltoideus adduktorer i axelleden (för armen mot sidan av kroppen) om jag inte mins fel, därmed inte sagt att de skulle vara agonister i den här övningen men nog jobbar de tillräckligt för att det ska synas.
Främst jobbar nog lats och nedre bröst (traps och kanske romber om du roterar med skulderbladen).
Coracobrachialis, biceps, triceps, delts och rotatorcuff är med och jobbar men räkna inte med att få någon ordentlig genomkörare av dessa...

pezrulezhaakon
2012-10-23, 20:08
Mikaelsson

Nej de är inte adduktorer i vertikalplanet.

Sheogorath
2012-10-23, 21:21
Mikaelsson

Nej de är inte adduktorer i vertikalplanet.

Det finns många som hävdar att de absolut mest caudala fibrerna hos bakre delta kan utföra ren adduktion. Det kan säkert finnas individuella variationer dessutom, beroende på hur muskeln fäster in. Men hur främre delta skulle kunna utföra något vettigt arbete i adduktion förstår inte jag heller.

Sheogorath
2012-10-23, 21:30
Jag vet inte om jag är den enda här som faktiskt på allvar kör den här övningen, men jag kan bara svara för mig själv: biceps gör ett betydande arbete. Jag kör dessutom med armen neutralroterad och med sträck armbåge (d.v.s. som på exempelbilden) så det handlar inte om något våldsdragande med böjning i armbågsleden och inåtroterad överarm. Jag utvärderar detta med dels kraftig anspänningskänsla i muskeln under övningen, med muskelpump efteråt och med betydande träningsvärk (faktiskt den övningen som lättast ger mig träningsvärk i biceps). Sen får ni ta det som ni vill. :)

pezrulezhaakon
2012-10-24, 03:41
Sheogorath, jo individuella skillnader går alltid hitta, men att det skulle vara så vanligt i detta fallet är jag skeptisk emot. Jag kan förstå tanken, men njae....