handdator

Visa fullständig version : Tipsa om bra bulkmat!


linuus96
2012-10-22, 15:25
Hej, gjorde denna tråd för att folk ska kunna ge tips om bra och kaloririk mat som är lämpligt att äta under bulkperioder.

Dela gärna med er tips på mat man kan äta under frukost, lunch och middag!

Idefi
2012-10-22, 15:36
Husmanskost / Den man du normalt äter fast i större portioner än vanligt.

Annars duger väl denna tråden? http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397

Limpanz
2012-10-22, 15:40
Ljusa rostmackor med jordnötssmör
Tortellini med fullfet köttfärs
Pannkakor/våfflor med sylt och grädde
Flygande Jakob med extra nötter och matgrädde.

Kaloritätt skulle jag säga iaf. Jag bulkar på kyckling och potatis dock, fast jag är stor i maten...

corone
2012-10-22, 15:53
Syftar du på mat som mättar dåligt då eller?
Annars tycker jag de flesta kolhydratskällor är väldigt lätta att få i sig, framför allt ljust bröd, pasta och i vissa fall havregryn.
Annars som sagt, vanlig husmanskost borde räcka långt, det är väl ändå inte så mycket kalorier du behöver få i dig?

Jeml
2012-10-22, 16:15
Frukost: proteingröt/proteinpannkakor/omelett/mackor

Efter träning: snabba kollisar 300-400kcal (godis, malto eller flingor t.ex) +20-30g vassle

Lunch: Ris/pasta/potatis +kyckling/fläskfilé eller annat magert kött

Middag: Förslagsvis samma som lunch för enkelhetens skull

mij82
2012-10-22, 16:17
http://www.lohmanders.se/sv_SE/scene-2339.png

Inga problem att trycka i sig en sådan tillsammans med pommes och nån köttabit!

Jeml
2012-10-22, 16:21
http://www.lohmanders.se/sv_SE/scene-2339.png

Inga problem att trycka i sig en sådan tillsammans med pommes och nån köttabit!

Är det "bra" bulk mat?

Det är viktigare att vara nogrann med mat under bulk än under balans om man vill ha så liten fettinlagring som möjligt.

Fishtank
2012-10-22, 16:35
är det "bra" bulk mat?

Det är viktigare att vara nogrann med mat under bulk än under balans om man vill ha så liten fettinlagring som möjligt.

+1

Zorban
2012-10-22, 16:40
Är det "bra" bulk mat?

Det är viktigare att vara nogrann med mat under bulk än under balans om man vill ha så liten fettinlagring som möjligt.
Vad ska man äta då för att, i ett längre perspektiv, få så mycket massa som möjligt? Förutsatt att man får i sig tillräckligt med protein och kalorier. Inget fett alls knappt, med tanke på dina matförslag?

RykteT
2012-10-22, 16:45
Vad ska man äta då för att, i ett längre perspektiv, få så mycket massa som möjligt? Förutsatt att man får i sig tillräckligt med protein och kalorier. Inget fett alls knappt, med tanke på dina matförslag?

Kanske inte så mycket härdat fett! Ur ren hälsosynpunkt är nötter en bättre fettkälla en bea! ;)

Idefi
2012-10-22, 16:48
Kanske inte så mycket härdat fett! Ur ren hälsosynpunkt är nötter en bättre fettkälla en bea! ;)

Dom flesta nötterna har en värdelös fettsammansättning, så att säga att det är "bättre" än bea är värdelöst.

Sen att säga att kött + pommes + bea är dåligt under bulk är bara ren idioti (ursäkta valet av ord, inget illa menat mot någon personligen såklart).
Tvivlar ju på att någon sitter och käkar det dag ut och dag in, och det var nog inte heller det mij82 menade.

fallra
2012-10-22, 16:48
Är det "bra" bulk mat?

Det är viktigare att vara nogrann med mat under bulk än under balans om man vill ha så liten fettinlagring som möjligt.

Hur går man till väga för detta? Bulkar nämligen nu. Blir husmanskost hälften av tiden och kyckling etc ( mager mat ) hälften av tiden. Sen blir det kanske något som anses "onyttigt" Två gånger i veckan, en liten mängd godis eller bakelse.

Undrar om jag gör fel.

Eller syftar du på makronutrienter?

Zorban
2012-10-22, 16:50
Kanske inte så mycket härdat fett! Ur ren hälsosynpunkt är nötter en bättre fettkälla en bea! ;)
Så nötter är en bättre fettkälla än en bea som är gjord på t.ex mestadels jordnötsolja och en del smör? Varför?

RykteT
2012-10-22, 16:53
Dom flesta nötterna har en värdelös fettsammansättning, så att säga att det är "bättre" än bea är värdelöst.

Då måste jag ha fått det om bakfoten för jag har alltid fått för mig att nötter innehåller fleromättade fetter.

Så nötter är en bättre fettkälla än en bea som är gjord på t.ex mestadels jordnötsolja och en del smör? Varför?

Som jag skrev ovan p.g.a fleromättade fetter men jag kan vara ute och cykla. Smör är ju inte optimalt i varje fall, mycket härdat och mättat.

Idefi
2012-10-22, 16:53
Hur går man till väga för detta? Bulkar nämligen nu. Blir husmanskost hälften av tiden och kyckling etc ( mager mat ) hälften av tiden. Sen blir det kanske något som anses "onyttigt" Två gånger i veckan, en liten mängd godis eller bakelse.

Undrar om jag gör fel.

Eller syftar du på makronutrienter?

Det duger gott och väl att göra som du gör.
Förutsatt att du inte käkar kanske 150g+ fett varje dag under bulken, så kommer det jämna ut sig under en längre tid.

linuus96
2012-10-22, 17:50
Fungerar kycklingklubbor tillagad i ugn tillsammans med ris eller potatis bra som lunch eller middag? Kanske att man ska tillsätta någon fet sås som bea också?

Idefi
2012-10-22, 17:55
Fungerar kycklingklubbor tillagad i ugn tillsammans med ris eller potatis bra som lunch eller middag? Kanske att man ska tillsätta någon fet sås som bea också?

Självklart fungerar det.

Jeml
2012-10-22, 18:02
Alltså, för att undvika att lägga på dig fett bör du undvika att äta fett.

En vanlig rekommendation är att 15e% ska vara fett, säg att du ska äta 3200(?) kcal per dag då bör du få i dig 50-55g fett. Det är inte speciellt mycket och ger oftast inte utrymme för såser och nötfärs och lax osv.

Man kan också variera kalorierna för vilo respektive träningsdagar så att du ligger på balans på vilodagarna och ett större överskott på träningsdagar, då kan du äta mer fett på vilodagarna och kanske lite mindre än 15e% fett på träningsdagar.

Fett lagras mycket lättare in som fett vid överskott en vad kolhydrat och protein gör, därför bör man inte äta mer fett än vad som behövs på överskott om man vill ha så låg fettinlagring som möjligt.

Idefi
2012-10-22, 18:11
"Undvika att äta fett". Bra råd :thumbup:

Jeml
2012-10-22, 18:13
Vad ska man äta då för att, i ett längre perspektiv, få så mycket massa som möjligt? Förutsatt att man får i sig tillräckligt med protein och kalorier. Inget fett alls knappt, med tanke på dina matförslag?

Exakt, inte mer än nödvändigt.

linuus96
2012-10-22, 18:13
Alltså, för att undvika att lägga på dig fett bör du undvika att äta fett.

En vanlig rekommendation är att 15e% ska vara fett, säg att du ska äta 3200(?) kcal per dag då bör du få i dig 50-55g fett. Det är inte speciellt mycket och ger oftast inte utrymme för såser och nötfärs och lax osv.

Man kan också variera kalorierna för vilo respektive träningsdagar så att du ligger på balans på vilodagarna och ett större överskott på träningsdagar, då kan du äta mer fett på vilodagarna och kanske lite mindre än 15e% fett på träningsdagar.

Fett lagras mycket lättare in som fett vid överskott en vad kolhydrat och protein gör, därför bör man inte äta mer fett än vad som behövs på överskott om man vill ha så låg fettinlagring som möjligt.

Jo det låter rimligt, ska tänka på det :)

Jeml
2012-10-22, 18:13
"Undvika att äta fett". Bra råd :thumbup:

Undvika att äta mer än vad man behöver. Läs igenom hela inlägget först.

linuus96
2012-10-22, 18:15
Problemet för mig är att jag har svårt att räkna ut det där med fett osv.. några tips?

Jeml
2012-10-22, 18:17
Problemet för mig är att jag har svårt att räkna ut det där med fett osv.. några tips?

Läs på baksidan av förpackningen, lägg på vågen, använd miniräknare om du är dålig på matte ;)

Idefi
2012-10-22, 18:18
Så länge du inte äter extrema mängder fett (tänk LCHF), så kommer det i slutändan, under en längre tidsperiod (som en bulk är), att jämna ut sig.
Mer fett = högre fettförbränning.
Mindre fett mer kolhydrater = sämre fettförbränning men mindre att lagra in.

Det är bara under korta perioder som det är bevisat att du lagrar in mindre fett med en lågfetts och högkolhydratskost.

Zorban
2012-10-22, 18:19
Undvika att äta mer än vad man behöver. Läs igenom hela inlägget först.
Vad jag vet spelar det ingen roll under en lite längre tidsperiod. Men kan ha fel.

Jeml
2012-10-22, 18:23
Så länge du inte äter extrema mängder fett (tänk LCHF), så kommer det i slutändan, under en längre tidsperiod (som en bulk är), att jämna ut sig.
Mer fett = högre fettförbränning.
Mindre fett mer kolhydrater = sämre fettförbränning men mindre att lagra in.

Det är bara under korta perioder som det är bevisat att du lagrar in mindre fett med en lågfettskost.

Vad jag vet spelar det ingen roll under en lite längre tidsperiod. Men kan ha fel.

Det råder nog delade meninger ang detta.

Jag vet inte om det finns studier på hur det påverkas under längre tid men läste en studie tjing postade eller 2(?) tror jag som var under kortare tid där man jämförde lågt fett kontra högt fett på överskott.

Högt fett resulterade i att man lagrade in över 120g fett på ett dygn

Lågt fett lagrade in mindre än 5g

cofffee

Zorban
2012-10-22, 18:27
Det råder nog delade meninger ang detta.

Jag vet inte om det finns studier på hur det påverkas under längre tid men läste en studie tjing postade eller 2(?) tror jag som var under kortare tid där man jämförde lågt fett kontra högt fett på överskott.

Högt fett resulterade i att man lagrade in över 120g fett på ett dygn

Lågt fett lagrade in mindre än 5g

cofffee
Ja ingen säger emot att överätning av fett inleder till större fettinlagring på kort sikt. Men nu pratar vi om ett längre perspektiv. Jag får erkänna dock att jag inte har så stor koll. Grub nämnde det för några dagar sedan,
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=6047537&postcount=69
Varför ser inte LCHF-maffian ut som Jabba the Hutt? Förutom styrkelyftarna då.

Fishtank
2012-10-22, 18:28
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8675642

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12562844

De två som tjing postade efter att jag frågade honom.
Creds går alltså till tjing.

Jeml
2012-10-22, 18:30
Ja ingen säger emot att överätning av fett inleder till större fettinlagring på kort sikt. Men nu pratar vi om ett längre perspektiv. Jag får erkänna dock att jag inte har så stor koll. Grub nämnde det för några dagar sedan,
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=6047537&postcount=69

Nej och jag påstår inte att det spelar någon roll på längre sikt heller eftersom jag inte har sett och tror inte heller det ens finns några studier på det.

Eftersom det dock finns studier på kortare sikt så finns det ju anledning att tro att det påverkar även på längre sikt.

Jeml
2012-10-22, 18:30
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8675642

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12562844

De två som tjing postade efter att jag frågade honom.
Creds går alltså till tjing.

Tack.

och tack tjing :)

Zorban
2012-10-22, 18:33
Nej och jag påstår inte att det spelar någon roll på längre sikt heller eftersom jag inte har sett och tror inte heller det ens finns några studier på det.

Eftersom det dock finns studier på kortare sikt så finns det ju anledning att tro att det påverkar även på längre sikt.
Men då är det väl lite dumt att extrapolera en sådan studie och ge tvärsäkra råd för hur man bör äta och säga att man bör hålla fettintaget så lågt som möjligt och att man inte bör äta bearnaise under bulk? :)

Jeml
2012-10-22, 18:41
Men då är det väl lite dumt att extrapolera en sådan studie och ge tvärsäkra råd för hur man bör äta och säga att man bör hålla fettintaget så lågt som möjligt och att man inte bör äta bearnaise under bulk? :)

Om du läser inläggen igen så var det nog inte tvärsäkra råd?

Jag skrev att man ofta rekommenderar 15e% fett.

Zorban
2012-10-22, 18:44
Om du läser inläggen igen så var det nog inte tvärsäkra råd?

Jag skrev att man ofta rekommenderar 15e% fett.
Okej, det lät som ganska tvärsäkert att mer fett innebär större fettinlagring. Även på längre sikt, vilket såklart är vad som är intressant. Nåja, case closed.

Wzup2u
2012-10-22, 19:27
jag bulkar ca nästan hel året hehe =) alltid svårt för viktuppgång annars, det ja glör & m,år bra av iaf är att jag äter mycket smör, avocado, nötter & mörk choklad & mycket mycket fullkornsbröd & pastaaaaaaaaa & cheese

Jeml
2012-10-22, 19:32
Frågan är ju också vad TS frågar efter, hur han ska äta för att bygga så mkt fett fri massa som möjligt eller hur han ska äta för att lätt gå upp i vikt?

mij82
2012-10-23, 08:45
Är det "bra" bulk mat?

Det är viktigare att vara nogrann med mat under bulk än under balans om man vill ha så liten fettinlagring som möjligt.

Dä ä gött, gött ä bra! Ergo, bra bulkmat! cofffee

fallra
2012-10-23, 11:38
Att endast äta torr kyckling, råris och broccoli lär vara rent självmord på bulk. Jag har svårt att ens få i mig mitt energibehov på såser och snabba kolhydrater. Men vissa är större i maten än andra. Man få sitta och smaska på lite jordnötssmör på kvällarna om man saknar någon hundring här och där ;)

Jeml
2012-10-23, 11:45
Att endast äta torr kyckling, råris och broccoli lär vara rent självmord på bulk. Jag har svårt att ens få i mig mitt energibehov på såser och snabba kolhydrater. Men vissa är större i maten än andra. Man få sitta och smaska på lite jordnötssmör på kvällarna om man saknar någon hundring här och där ;)

Woka kycklingen med grönsaker, oyster sauce, fish sauce och sweetchili så är dett grymt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mouline
2012-10-23, 12:43
Iifym; ät vad du vill.


Skickat från Eye-Phone.

Idefi
2012-10-23, 13:07
Åt ett stort superskrov med ett stor hög pommes idag till lunch. Mycket dressing på det. Kommer bli jättetjock nu :)

Akada
2012-10-23, 13:12
Iifym; ät vad du vill.


Skickat från Eye-Phone.
+1. Om man inte tar en massa tillskott av protein & vitaminer/mineraler (inget fel med det i sig dock) blir det "bra" mat överlag.

Nu är ju iofs IIFYM en ganska lustig term, men ändå!

fallra
2012-10-23, 14:27
+1. Om man inte tar en massa tillskott av protein & vitaminer/mineraler (inget fel med det i sig dock) blir det "bra" mat överlag.

Nu är ju iofs IIFYM en ganska lustig term, men ändå!

Jag tror att dom flesta har stirrat sig blinda på själva termen "IIFYM". Jag själv använder mig till otroligt stor del av den, då jag äter skolmat, kan alltså inte säga hur många kalorier osv jag äter innan dagen är slut ( jag höftar måtten ). Men jag sitter inte och klämmer i mig bakverk, snabbmat och sådant bara för det. Jag äter MAT som jag vill, när jag vill, bara att jag inte har några speciella tider eller energinivåer jag håller per måltid, äter i stort sett olika varje dag.

Sedan om det är så att jag känner för att förtära en liten påse haribo-nappar, eller att göra en hemgjord pizza en Fredags-kväll, då platsar jag in det i mitt dagliga behov. Har i och med detta ALDRIG haft en riktig fuskdag/måltid då jag tryckt i mig 4000+ kalorier. Sen kanske det inte är optimalt att hålla sig borta från det heller, men jag väntar hellre med det tills min deff, om ens då.

Själv så bryr jag mig helt ärligt inte så mycket vad min kost består av, så länge jag träffar mitt mål av makronutrienter, skulle inte tveka på att äta en mazarin till kaffet med pappa till exempel, men jag gör det som sagt i måtta.
Tror på kalorier in/ut, sen om någon vill bevisa mig fel, så gör gärna det, är nämligen inte den bästa på kost/näring, så kan behövas en uppläxning någon gång kanske :)

Svaret var väl lite on-topic såväl som off-topic, så låter det vara :)

eiri
2012-10-23, 14:42
smörgåstårta :)