handdator

Visa fullständig version : Koncentrations curl


Ballt
2012-10-22, 15:09
Tjena!

Ska strax iväg för att köra ett rygg biceps pass. Men har haft väldigt svårt för att bestämma mig för någon biceps övning och har som provat på 3-4 olika övningar varje pass och nu har jag fastnat för koncentrations curl men har även hyffsad kontakt med preacher curl.

Tränar man hela biceps med hjälp av koncentrations curl? Funderar ifall man kan köra koncentrations curl med hantlar och sen i cablecrossen? Eller är det bättre att köra koncentrations curl med hantlar och sen preacher curl med z stång?

Donkey Kong
2012-10-22, 15:32
Koncentrationscurl är en favorit för mig, vrid till ordentligt, kanske prova stående preachercurl (framåtlutat, andra handen stödjer på samma sidas knä) som variation? Preachercurl inte lika mycket favorit (aldrig känts/funkat bra för mig).

Men "grunden" för bicepsträning för mig är olika drag och lyftövningar.

Om jag inte har det den dagen, blir det stångcurl först möjligt alternativ, kettlebell cleans.

pezrulezhaakon
2012-10-22, 15:33
Ballt

Alla övningar där du böjer armbågsleden med belastning tränar hela biceps.
Skillnaden mellan alla 100-tals varianter är hur mycket biceps jobbar i förhållande till de andra musklerna som också kan böja armbågsleden.

Välj den/de du tycker är roligast och kan ha bäst utförande på.

Fliptones
2012-10-22, 15:33
Kör slut på ryggen.
Kör 4 set stångcurls, med strikt form.
Nu kan du gå hem. Äta och duscha står på schemat.
Men om du verkligen vill, kan du slänga in ett par sett av någon av dina andra förslagna övningar. :)

Biceps är en liten muskel, och får tillräckligt av 4 set strikta stångcurl. Speciellt efter det brutala ryggpasset du kört precis innan.

Ballt
2012-10-22, 18:24
Kör slut på ryggen.
Kör 4 set stångcurls, med strikt form.
Nu kan du gå hem. Äta och duscha står på schemat.
Men om du verkligen vill, kan du slänga in ett par sett av någon av dina andra förslagna övningar. :)

Biceps är en liten muskel, och får tillräckligt av 4 set strikta stångcurl. Speciellt efter det brutala ryggpasset du kört precis innan.


Jo, visst vet jag att det inte krävs allt för många set för biceps, men nu löd inte frågan om vad för övning jag skulle köra ;)

Nej men, jag kan tyvärr inte köra stångcurl pga 3 anledningar, vi har endast 2 skivstänger på gymmet, oftast är dem upptagna. Vi har alltså inga mindre stänger med fasta vikter som de flesta gym verkar ha.

Jag får ont i underarmarna vid 35kg+ när jag kör stångcurl

Jag får skitbra kontakt i underarmarna men destosämre i biceps.

Jorgen
2012-10-22, 18:31
Jag får ont i underarmarna vid 35kg+ när jag kör stångcurl

Jag får skitbra kontakt i underarmarna men destosämre i biceps.

Du är säkert för stel i underarmarna. Stretcha dom.

Donkey Kong
2012-10-23, 07:21
stående preachercurl (framåtlutat, andra handen stödjer på samma sidas knä) som variation?

Stående koncentrationscurl menade jag! Alla dessa curl gjorde mig förvirrad :)