handdator

Visa fullständig version : Kritik på kostschema och hjälp


Naggan
2012-10-22, 13:45
Hej.
Jag har nu suttit och knåpat ihop ett kostschema till mig själv och vill gärna ha konstruktiv kritik på det.

Frukost:
Havregrynsgröt (140kcal)
1 apelsin (50kcal~)

Mellanmål 1:
250g kvarg (145kcal)

Lunch:
Kyckling/lax/vitfisk/nötkött/räkor 200-250 gram (230-280 kcal)
Ris 70 gram eller bulgur/couscous 60 gram (100 kcal)
1 st Knäckebröd (35 kcal)
2 skivor skinka (25 kcal)
Gurka/paprika/tomat/sallad/blomkål/broccoli 100 gram ( 30 kcal)
= ca 420- 470 kcal

Mellanmål:
Whey protein (115kcal)

Middag:
Kyckling/lax/vitfisk/nötkött eller räkor 200-250 gram (230-280 kcal)
1 st Knäckebröd (35 kcal)
2 skivor skinka (25 kcal)
Minikeso 100 gram (70kcal)
= ca 360-410 kcal

Kvällsmat:
250g kvarg (145kcal)
alt. Whey protein (115kcal)

Innan gym:
0,5dl Malto (95kcal)
Whey protein (115kcal)
1 ½ skopa Craze
4 kapslar Anabolic Aragine

Blandar proteinet och malton i samma shake tillsammans med vatten.

Efter gymmet:
1dl Malto
Whey protein (115kcal)

Totalt:
1845kcal (i största drag)
145 proteiner/dag.

Träningschema:
Måndag: Bröst/triceps
Tisdag: Axlar/traps/mage + hockeyträning
Onsdag: Rygg/biceps + hockeyträning
Torsdag: Crosstrainer 40min
Fredag: Powerwalk + hockeymatch.
Lördag: Ben/mage
Söndag: Crosstrainer 30min, powerwalk 1h + mage.


Så ser mitt kostschema och träningsschema ut på ett ungefär.
Dock tycker jag det känns lite mycket med 1845kcal? Jag är 173cm lång och väger in 71.4kg på morgonen.
Har mest fett på magen/höften som jag vill bli av med. Har synliga ådror på underarmarna, lite på biceps, axlar och bröst (bara när jag är upppumpad)
Så jag är ju ingen jätte fetis om ni tror det, tycker det känns dumt att nästan gå ner i vikt när jag ändå väger såpass lite?
Folk kanske tror att jag är har för lite muskler för att deffa och att jag bara kommer se liten ut, men det kommer jag inte då jag är rätt normalbyggd men jag vill bara få fram musklerna och börja leangaina nu efter nyår.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar, annars får ni fråga om jag uttrycker mig konstigt :)

Vill gärna ha kritik på hur min kost och träning ser ut, jag kommer inte ta illa upp. Det är bättre att jag folk kritiserar mig och jag gör rätt :)

Tack på förhand!

Naggan
2012-10-23, 13:17
bump

LilMack
2012-10-23, 21:19
Min första reaktion. Fan vad tråkig kosthållning. Visst är det möjligt att det är ett bra sätt att få en bra insikt på vad man äter. Men att laga ihop det där och sedan äta det är ju ingen konst och gott. Men du kanske skiter i hur det smakar ? :P Tänker då främst på lunch och middag skall väl tilläggas.

När tränar du? Viktigt med kolhydrater efter träning. 1g/kg kroppsvikt.

TIMPA
2012-10-23, 23:04
Hur ligger du till med kolhydraterna efter hockeyträningar och matcher? Känns som det går åt en del bara där, om ni har tunga konditionspass.

Naggan
2012-10-24, 00:28
Min första reaktion. Fan vad tråkig kosthållning. Visst är det möjligt att det är ett bra sätt att få en bra insikt på vad man äter. Men att laga ihop det där och sedan äta det är ju ingen konst och gott. Men du kanske skiter i hur det smakar ? :P Tänker då främst på lunch och middag skall väl tilläggas.

När tränar du? Viktigt med kolhydrater efter träning. 1g/kg kroppsvikt.
Jag tycker det är gott och jag mår knappast dåligt utav det, hade inte käkat det ifall jag inte gillat det? ;)
Jag tränar halv 5 varje dag och tar 1dl malto efter träning.

Hur ligger du till med kolhydraterna efter hockeyträningar och matcher? Känns som det går åt en del bara där, om ni har tunga konditionspass.
Glömde tillägga att på matchdagar käkar jag 200g fullkornspasta innan match och under matcherna käkar jag 2 bananer och 1 kexchoklad, efter matcherna tar jag 2dl proteinpulver och 1.5dl malto.
Jag är målvakt och jobbar i princip hela tiden, vi är en nystartad förening så vi har dåligt med folk. Så jag får runt 80-90skott/match. Ja, ni läser rätt.
Det är sjuka siffror och jag gör av med en hel del energi under matcherna dvs.
Dricker 1l vatten innan match, 1l i varje period och 1 liter efter match så det blir 5l vatten på en match kan man säga, om det nu har någon betydelse.

TIMPA
2012-10-24, 00:41
Förstår att det måste vara jävligt jobbigt!