handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt m. supersnabba kolisar efter träning?


Candydarling
2012-10-22, 11:09
Hur viktigt är det egentligen med supersnabba kolhydrater efter träningen? Måste det vara snabbaste snabbt, vitaste vitt eller går det lika bra med typ proteingröt på vanliga ljusa havregryn?

Tränar sent på dagarna och mitt sista mål (det största) på mitt dietschema är just gröt på vanliga havegryn, protein & jordnötssmör. Duger det som käk efter träningen eller måste det liksom vara potatis & riskakor? :confused:

Pepz
2012-10-22, 11:15
för en som styrketränar och/eller tränar normal konditionsträning ett par gånger i veckan så är det inte viktigt med hastigheten på kolhydraterna alls

Überbiffen
2012-10-22, 11:16
Inte alls, brukar man säga, om man inte ska träna samma muskel inom loppet av 24h.

King Grub
2012-10-22, 11:18
Inte då heller, utan det är mängden kolhydrat som avgör, inte snabbheten.

tjing
2012-10-22, 11:39
Inte då heller, utan det är mängden kolhydrat som avgör, inte snabbheten.

Inte snabbheten? Även om man tränar igen tre timmar senare?

Nu förstår jag ingenting.

Eddie Vedder
2012-10-22, 18:58
Inte snabbheten? Även om man tränar igen tre timmar senare?

Nu förstår jag ingenting.

Svaret gällde 24 timmar.

Silencer
2012-10-22, 19:57
Själv tycker jag inte det skadar varken på deff eller bulk. En påse gelehallon sitter bra med proteindrinken!

Kischen
2012-10-22, 20:08
Själv tycker jag inte det skadar varken på deff eller bulk. En påse gelehallon sitter bra med proteindrinken!

+1

Fick iofs höra "men du gör ju fel" av en av tjejerna i repan på flex när jag drog upp min kolarem senast *facepalm*

Jeml
2012-10-22, 22:04
Hur viktigt är det att tillföra kolhydrater snabbt efter träningen?? Vad blir skillnaden på 15min, 30min, 1h eller 2h efter?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

King Grub
2012-10-22, 22:09
Efter två timmar är glykogeninlagringen 50% mindre effektiv än direkt efter. 24 timmar efter passet är det ingen skillnad i glykogenmängd i musklerna, bara man tillfört samma mängd. Så det beror på hur snart man skall anstränga samma muskel igen hur viktigt det är.

Jeml
2012-10-22, 22:26
Efter två timmar är glykogeninlagringen 50% mindre effektiv än direkt efter. 24 timmar efter passet är det ingen skillnad i glykogenmängd i musklerna, bara man tillfört samma mängd. Så det beror på hur snart man skall anstränga samma muskel igen hur viktigt det är.

Minskar effektiviteten linjärt i 2timmar??

Så om de dröjer mer än 24h till nästa pass för samma muskel spelar inte timingen någon roll??

Hur är det med protein efter dådå?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

centralt
2012-10-22, 23:51
Är det någon som frågat King Grub vad meningen med livet är?
Tror han skulle ha svaret, med utförlig källhänvisning osv :bow:

King Grub
2012-10-23, 11:19
Minskar effektiviteten linjärt i 2timmar??

Så om de dröjer mer än 24h till nästa pass för samma muskel spelar inte timingen någon roll??

Hur är det med protein efter dådå?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

The time of ingestion of a carbohydrate supplement on muscle glycogen storage postexercise was examined. Twelve male cyclists exercised continuously for 70 min on a cycle ergometer at 68% VO2max, interrupted by six 2-min intervals at 88% VO2max, on two separate occasions. A 25% carbohydrate solution (2 g/kg body wt) was ingested immediately postexercise (P-EX) or 2 h postexercise (2P-EX). Muscle biopsies were taken from the vastus lateralis at 0, 2, and 4 h postexercise. Blood samples were obtained from an antecubital vein before and during exercise and at specific times after exercise. Muscle glycogen immediately postexercise was not significantly different for the P-EX and 2P-EX treatments. During the first 2 h postexercise, the rate of muscle glycogen storage was 7.7 mumol.g wet wt-1.h-1 for the P-EX treatment, but only 2.5 mumol.g wet wt-1.h-1 for the 2P-EX treatment. During the second 2 h of recovery, the rate of glycogen storage slowed to 4.3 mumol.g wet wt-1.h-1 during treatment P-EX but increased to 4.1 mumol.g wet wt-1.h-1 during treatment 2P-EX. This rate, however, was still 45% slower (P less than 0.05) than that for the P-EX treatment during the first 2 h of recovery. This slower rate of glycogen storage occurred despite significantly elevated plasma glucose and insulin levels. The results suggest that delaying the ingestion of a carbohydrate supplement post-exercise will result in a reduced rate of muscle glycogen storage.

http://jap.physiology.org/content/64/4/1480.long

Protein tillsammans med kolhydraterna medför snabbare glykogeninlagring, och gör även att man kan använda något mindre kolhydratmängd och ändå få lika stor glykogeninlagring som om man enbart använt kolhydrat.

tjing
2012-10-23, 11:54
Svaret gällde 24 timmar.

"Inom loppet av 24 timmar" kan ju innebära när som helst inom 24 timmar.