handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag säkert mäta kalorier?


linuus96
2012-10-22, 07:08
Tjena!

Jag har börjat bulka nu och är tveksam över hur jag i en säker väg ska mäta kalorier. Har sökt omkring på forumet och hört att man ska ligga drygt 500kcal i överskott och långsamt lägga på sig.

Jag går i gymnasiet och äter maten som serveras där, och sen äter jag som vanligt alla måltider hemma. Saken är att jag vet inte exakt hur jag ska räkna ut hur många kalorier jag behöver varje dag och antalet jag får i mig. På fritiden så simmar jag 7ggr i veckan och 3 ggr gym så antar att jag bränner rätt så mycket kalorier.

Ska jag bara äta massor av den mat jag redan äter och bara ställa mig på vågen och kontrollera att jag går upp i vikt? Eller hur ska jag exakt mäta kaloriintaget?

Tack i förhand!

Pepz
2012-10-22, 07:10
Ska jag bara äta massor av den mat jag redan äter och bara ställa mig på vågen och kontrollera att jag går upp i vikt?

Tack i förhand!

ja det tycker jag är den sundaste vägen

LillisJ
2012-10-22, 07:24
Ät mycket, går du inte upp- ät mer! Går du upp för snabbt- minska portionerna!

Personligen så brukar jag försöka uppskatta vikt på skolmaten och väga maten hemma så att jag får ett hum om vad jag äter.

Gått riktigt bra än sålänge! :)

Pretorian
2012-10-22, 08:04
Håller med Pepz.

Väg dig dagligen men se det samtidigt långsiktigt. Visar vågen "fel" så justera inte direkt.

Ramrod
2012-10-22, 08:47
Håller med, att hålla koll på viktfärändringar är den bästa metoden, att hålla på att väga allt man äter och räkna kalorier är bara en massa onödigt jobb, och ger ändå inte ett tillräckligt exakta siffror för att vara värt det.

exevision
2012-10-22, 08:48
Håller med! Äta bra och väga sig varje morgon. Lättast, sundast och bäst enligt mig.

linuus96
2012-10-22, 08:53
Okej, men hur mkt borde jag gå upp i veckan? :)

Pepz
2012-10-22, 08:54
Okej, men hur mkt borde jag gå upp i veckan? :)

ett till två kilon i månaden.

skriv vikten varje dag och se över tid.

Silencer
2012-10-22, 08:56
Pepz har rätt, låt vågen vara din guide.

linuus96
2012-10-22, 10:33
Schyssta tips, stort tack!

Tompann
2012-10-22, 10:52
Schyssta tips, stort tack!

Som folk tidigare påpekade: Nojja inte bara för att du gått ner ett halvt kilo enligt vågen mellan två mätningar. Det kan diffa ganska rejält. Se till att du lägger på dig i långa loppet :) Och använd spegeln!