handdator

Visa fullständig version : marklyft utförande


aldoschadewitz
2012-10-21, 18:16
en kille sa till mig idag på gymmet att jag definitvt skulle skada mig om jag inte böjde mer på benen.

kör (sedan jag började med mark på riktigt för 3V sedan) efter benpress så mina ben går knapt att böja på haha så jag kör med rumpan väldigt högt upp i förhållande till hur han visade men böjer ändå på benen en del under utförnadet-är det så farligt som han säger?

Loke
2012-10-21, 18:19
Det relevanta är hur du håller ryggen.

extra kakao
2012-10-21, 18:20
Ju mer vertikal överkroppen är ju mer stress blir det ju på ländryggen. Det går fint för vissa men det beror också på hur bra bålstabilitet man har och hur tung vikten är.

sudoo
2012-10-21, 18:26
Filma när du kör så vi får se tekniken. Kör hellre marken före benpress då marken ställer högre krav på tekniken.

Alfers
2012-10-21, 18:35
Farligt och farligt, sålänge ryggen är stabil och bra så funkar det ju, men det är omöjligt att veta utan en video.
Men du får ju köra med mycket mindre vikt iom att det blir mer som raka marklyft.
Raka marklyft är en bra övning, men kör raka mark när du ska köra raka mark och marklyft när du ska köra marklyft och inte något mellanting.

Ristretto
2012-10-21, 18:39
Om det vore farligt med för raka ben så skulle raka marklyft vara jättefarliga.

NNIF
2012-10-21, 19:31
jag kommer nu att bekräfta vad många andra har skrivit

Så länge du klarar av att ha en rak ländrygg, dvs har rörligheten i baksida lår och röv, bålstyrkan, styrkan i höftsträckar-muskulaturen, tekniken och ser till att ha stången så nära kroppen du bara kan när du drar, så är det säkert. Var även noga på att dra bak axlarna så att de inte bara hänger ned..

aldoschadewitz
2012-10-21, 22:17
okej får la skicka in en video nästa gång jag kör det då (över mon) tack för svaren.

känner för övrigt inte att det gör ont på nått sätt och det tar som fan i ländryggen

kör för övrigt raka mark som hamstring övning och går inte till rak kropp så det blir inte rygg träning då. kör med hantlar då för övrigt

Matsa
2012-10-21, 23:13
Hur pass raka ben man ska ha när man markar är individuellt och många som har riktigt bra vinklar för mark har faktiskt en ganska hög höfthöjd i starten. Många verkar förresten ha lättare att dra vikten från golvet om de startar med lite rakare ben, däremot blir utlåsningen jobbigare. Hursomhelst är det inte farligt att dra med raka ben så länge som man håller god form på ryggen.

Hanken
2012-10-22, 11:32
Jag lånar tråden lite och postar en video http://www.youtube.com/watch?v=CDCe6oB4Agk&feature=plcp

Jag har precis tagit tag i styrketräningen igen och fick feedback från brorsan att försöka hålla in stången mer mot kroppen. Hur tycker ni att det ser ut? Kändes som om jag skulle kunna köra tyngre, körde på 70 kg.

Loke
2012-10-22, 12:28
Tveksam om det är så viktigt att hålla nära kroppen när du kör stelbent. Man får såklart upp mer vikt, men krafterna blir desamma med tung vikt nära kroppen som lätt vikt långt ifrån.

Det finns för övrigt en speciell tråd för feedback på lyft.

stromming
2012-10-22, 12:49
Jag lånar tråden lite och postar en video http://www.youtube.com/watch?v=CDCe6oB4Agk&feature=plcp

Jag har precis tagit tag i styrketräningen igen och fick feedback från brorsan att försöka hålla in stången mer mot kroppen. Hur tycker ni att det ser ut? Kändes som om jag skulle kunna köra tyngre, körde på 70 kg.

Snarare mer bak med röven skulle jag säga. Men vad vet jag, sysslar inte med rakbensmark