handdator

Visa fullständig version : Polis bröt nacken på Robert!


Allstar Übereem
2012-10-21, 17:08
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.5211672--de-knackte-min-nacke-

Han var full, störig och polisen tog honom när han var på väg hem efter en krogrunda.

– När jag sedan satt med handfängsel i polisbilen kom en polisman som tryckte ner mitt huvud mellan knäna och det var då jag hörde hur något krossades. Jag sa till dem att jag inte kunde andas och att något gått av. Men polisen sa bara att jag var ett jävla svin, minns Robert Lönnelid. – Efter röntgen konstaterade läkarna att två kotor i nacken är söndertrasade

Gober
2012-10-21, 17:14
Alltid tråkigt när det används för kraftigt våld, men det finns ju två sidor av myntet. Mannen som gråter ut "är känd och gillar att synas och höras" han är full och gör motstånd. Under sådana omständigheter kan det gå snett.

Olegh
2012-10-21, 17:23
Att han nekades vård tycker jag nästan är det mest anmärkningsvärda. Om berättelsen nu stämmer någorlunda med verkligheten.

Jorgen
2012-10-21, 17:32
Om berättelsen nu stämmer någorlunda med verkligheten.

Man hör aldrig andra sidan av myntet tyvärr.

Donner
2012-10-21, 17:34
Självklart har Robert inte gjort något för att förtjäna den behandling han fick av polisen...eller?

Robbmeister
2012-10-21, 17:37
Självklart har Robert inte gjort något för att förtjäna den behandling han fick av polisen...eller?

Han var full och stökig står det i artikeln. Även om han så var våldsam så försvarar det inte det faktum att dom inte gav honom vård.

Jorgen
2012-10-21, 17:38
Han var full och stökig står det i artikeln. Även om han så var våldsam så försvarar det inte det faktum att dom inte gav honom vård.

Fast du vet fortfarande inte vad som har hänt på riktigt.

Robbmeister
2012-10-21, 17:40
Fast du vet fortfarande inte vad som har hänt på riktigt.

Nej det vet jag ju såklart inte. Men att låta en läkare undersöka honom är ju knappast alltför mycket begärt.

Jorgen
2012-10-21, 17:41
Nej det vet jag ju såklart inte. Men att låta en läkare undersöka honom är ju knappast alltför mycket begärt.

Såhär i efterhand så absolut inte. Men som situationen såg ut då är det kanske inte lika självklart.

Tricklew
2012-10-21, 17:42
Hur svårt kan det vara, han kommer från Sundsvall, så det är rätt så uppenbart vad som hände.

1. Cirka hälften av Sundsvall är släkt med varandra, det kallas inavel, är väldigt vanligt i de nordligare delarna av Sverige samt Finland.
2. Han har antagligen käftat med någon som är en av dessa som är släkt med halva Sundsvall.
3. Person i ovanstående punkt snackade med sin kusin/ex och berättade för henne vad som hänt, då bestämde de sig för att hämnas genom att skicka hennes kusin/ex efter han.
4. Han gjorde motstånd, för fan, om polisen tar dig så håll käften, och följ stillsamt med, ge dom inte ett skit.

Han gjorde två misstag, det första är att vara bosatt i Sundsvall, det andra är att inte stillsamt följa med polisen.

Spartansk
2012-10-21, 17:46
Jag känner en instinktiv misstänksamhet mot alla dessa "polisen var dumma på det här och det här sättet"-trådar. Det känns som att majoriteten av polishatet i Sverige kommer från kriminella som är sura för att de inte får vara kriminella ifred. Själv har jag aldrig någonsin haft problem med polisen, och heller aldrig stött på någon när jag har brutit mot lagen.

drakfelt
2012-10-21, 17:47
Jörgen är inne på rätt spår. Har många bekanta som arbetar inom vården i Skåne och jag brukar få höra deras versioner av häxjakts-artiklarna som dagstidningarna allt som oftast har som förstasidesnyheter nu för tiden.

Det brukar oftast vara så att det som står i artiklarna är sant, men att det utelämnas så oerhört många viktiga uppgifter att artikeln helt saknar substans och därför brukar jag dra slutsatsen att det fullkomligt omöjligt att bara genom att läsa en artikel avgöra vem som egentligen har rätt.

MrPowa
2012-10-21, 17:49
"– Jag är känd för att synas och höras. Jag sticker ofta ut och tycker det är ganska kul att retas ibland, säger Robert Lönnelid."

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.

drakfelt
2012-10-21, 17:49
Blev många "artikel" på en gång där ser jag..

Gober
2012-10-21, 17:50
Jörgen är inne på rätt spår. Har många bekanta som arbetar inom vården i Skåne och jag brukar få höra deras versioner av häxjakts-artiklarna som dagstidningarna allt som oftast har som förstasidesnyheter nu för tiden.

Det brukar oftast vara så att det som står i artiklarna är sant, men att det utelämnas så oerhört många viktiga uppgifter att artikeln helt saknar substans och därför brukar jag dra slutsatsen att det fullkomligt omöjligt att bara genom att läsa en artikel avgöra vem som egentligen har rätt.

Vet man vad som faktiskt händer på på andra sidan av myntet så vet man också att de flesta av dessa gråthistorier är trams. Därmed inte sagt att inte fel begås ibland.

Men det är ju lätt att tro att allt som står i tidningar är sant :)

pwnyou
2012-10-21, 17:50
Artikeln är ju helt meningslös eftersom man bara får höra den ena sidan.

Olegh
2012-10-21, 18:16
Faaast. Nog för att källkritik är bra, men oavsett så är det här riktigt dåligt polisarbete. Man ska inte behöva bryta nacken på en obeväpnad och berusad man som ska gripas.

Frågan är om det "bara" är allvarliga tjänstefel, eller riktigt grovt övervåld.

awesomooo
2012-10-21, 18:23
Snart kommer väl alla långa inlägg på facebook riktade till polisen så alla kommunister och bilmongon kan uttrycka sitt hat mot just polisen. "Jag är känd för att synas och höras. Jag sticker ofta ut och tycker det är ganska kul att retas ibland, säger Robert Lönnelid" Tragiskt, speciellt när man är 45 år.

Medusa
2012-10-21, 18:25
Faaast. Nog för att källkritik är bra, men oavsett så är det här riktigt dåligt polisarbete. Man ska inte behöva bryta nacken på en obeväpnad och berusad man som ska gripas.

Frågan är om det "bara" är allvarliga tjänstefel, eller riktigt grovt övervåld.

Men mår du bra? Syftet var ju självklart inte att bryta nacken på karl, utan att få kontroll över situationen på ett sätt som polisen måste. Liknande nedtagningar sker 10000000 tals ggr varje dag runtom i världen av poliser, militärer, MMA, etc, bråk, och 99% av fallen krossas ingen kota för då skulle vi ha 1000000 tals såna här artiklar i Aftonhoran dagligen, men det har vi inte.

Ibland så går saker och ting snett även om man följer rutiner och regler, så enkelt är det med det.

Snubben verkar ju för övrigt vara ganska tappad, he had it coming, karma, whatever, men sånt är livet, han har säkert blivit omhändertagen av polis förut och då krossades uppenbarligen ingen kota av att döma ifrån tårarna som rinner nu.

Jorgen
2012-10-21, 18:26
Faaast. Nog för att källkritik är bra, men oavsett så är det här riktigt dåligt polisarbete. Man ska inte behöva bryta nacken på en obeväpnad och berusad man som ska gripas.

Frågan är om det "bara" är allvarliga tjänstefel, eller riktigt grovt övervåld.

Kan man gissa att det inte var meningen att någons nacke skulle brytas?

Gober
2012-10-21, 18:26
Faaast. Nog för att källkritik är bra, men oavsett så är det här riktigt dåligt polisarbete. Man ska inte behöva bryta nacken på en obeväpnad och berusad man som ska gripas.

Frågan är om det "bara" är allvarliga tjänstefel, eller riktigt grovt övervåld.

Hur vet du att det är dåligt polisarbete? Ingen här vet ju hur det gick till. En berusad människa som kanske dessutom har stora problem med agression vid alkoholintag kan ju vara extremt stark och bångstyrig och då kan en olycka/skada inträffa. Även om polisen använder de metoder som situationen kräver och som anses som okej så kan det ju gå illa om den som grips kämpar emot och använder våld.

Men återigen eftersom ingen vet vad som hände så kan man ju inte diskutera om man gjort rätt eller fel.

Yes
2012-10-21, 18:31
Med tanke på hur extremt mycket media brukar ljuga om sånt här är det inte ens värt att spekulera kring vad som hänt.

storPines
2012-10-21, 18:37
som vanligt jäkla massa gnäll på polisen.
Gör som dom säger, håller du inte käften så åker du så smisk.
Så som det skall vara!
Jävla daltande!

Olegh
2012-10-21, 18:40
Visst, jag tror inte heller att man avsiktligen försökte bryta nacken på karln. Men redan från agerandet i första kontakten har poliserna alla möjligheter i världen att minimera olycksrisken. Om han nu gjorde såpass våldsamt motstånd som man kan tänka sig, så är givetvis risken högre att något går snett. Jag vidhåller att ingen ska behöva få nacken bruten i samband med gripandet. Om det inträffar så har poliserna misslyckats.

Vidare så har jag svårt att föreställa mig att han verkligen kunnat uppträda som att han inte var skadad, på väg till och i häktet. För det är vad som krävs för att det inte ska vara tal om någon grad av tjänstefel, att man trots goda avsikter missade att notera det. Alternativet här är att man lade märke till det och medvetet lät bli att agera. Då borde det vara tal om grovt tjänstefel.

Att man inte kan se det som någon absolut sanning är inte samma sak som att man inte kan dra slutsatser om vad som är sannolikt.

Herr Oberst
2012-10-21, 18:42
Sen kan man undra vad "bruten nacke" betyder också.

Yes
2012-10-21, 18:42
Så oavsett vad är det polisernas fel? Bra tänkt...

Donner
2012-10-21, 18:44
Han var full och stökig står det i artikeln. Även om han så var våldsam så försvarar det inte det faktum att dom inte gav honom vård.

Är ganska säker på att polisen gjorde det som krävdes/ansågs nödvändigt i just den situationen. Att karlen, som dessutom är 45 år gammal och borde ha lite vett innanför pannbenet, sitter och gråter ut i kvällsblaskan ser jag inte som annat än pinsamt och ett desperat försök att få lite ryggdunkningar alternativt lite skadestånd Så att han kan gå ner och sänka ännu mer öl på sin favoritkrog.

shadowfire
2012-10-21, 18:45
Visst, jag tror inte heller att man avsiktligen försökte bryta nacken på karln. Men redan från agerandet i första kontakten har poliserna alla möjligheter i världen att minimera olycksrisken. Om han nu gjorde såpass våldsamt motstånd som man kan tänka sig, så är givetvis risken högre att något går snett. Jag vidhåller att ingen ska behöva få nacken bruten i samband med gripandet. Om det inträffar så har poliserna misslyckats.

Vidare så har jag svårt att föreställa mig att han verkligen kunnat uppträda som att han inte var skadad, på väg till och i häktet. För det är vad som krävs för att det inte ska vara tal om någon grad av tjänstefel, att man trots goda avsikter missade att notera det. Alternativet här är att man lade märke till det och medvetet lät bli att agera. Då borde det vara tal om grovt tjänstefel.

Att man inte kan se det som någon absolut sanning är inte samma sak som att man inte kan dra slutsatser om vad som är sannolikt.

Du vet ju inte om historien är sann i huvudtaget, han kanske bröt nacken på sig själv inne i fyllecellen när han inte fick slåss och inte kunde försöka bita av strupen på poliserna mer. I hans historia så är han ju enbart ett offer och har inte gjort något fel alls.

Herr Oberst
2012-10-21, 18:45
Vidare så har jag svårt att föreställa mig att han verkligen kunnat uppträda som att han inte var skadad, på väg till och i häktet. För det är vad som krävs för att det inte ska vara tal om någon grad av tjänstefel, att man trots goda avsikter missade att notera det. Alternativet här är att man lade märke till det och medvetet lät bli att agera. Då borde det vara tal om grovt tjänstefel.

Som jag nyss skrev så vet man inte riktigt vad "bruten nacke" innebär, men varför har du så svårt att tro det?
Min flickvän har för övrigt blivit påkörd av en bil och bröt både rygg och nacke. När ambulansen kom för att hämta henne ville hon bara cykla vidare till jobbet

Olegh
2012-10-21, 18:47
Så oavsett vad är det polisernas fel? Bra tänkt...

Sannolikt. Att det skulle vara enbart en olycka förefaller osannolikt, alltså är förmodligen poliserna skyldiga till viss del.

Du vet ju inte om historien är sann i huvudtaget, han kanske bröt nacken på sig själv inne i fyllecellen när han inte fick slåss och inte kunde försöka bita av strupen på poliserna mer. I hans historia så är han ju enbart ett offer och har inte gjort något fel alls.

Som jag nyss skrev så vet man inte riktigt vad "bruten nacke" innebär, men varför har du så svårt att tro det?
Min flickvän har för övrigt blivit påkörd av en bil och bröt både rygg och nacke. När ambulansen kom för att hämta henne ville hon bara cykla vidare till jobbet

Sannolikt.

Herr Oberst
2012-10-21, 18:49
Sannolikt.

Jag vet inte vad du tror, men det var vad som hände

312
2012-10-21, 18:54
Var det inte nyligen en ung kille som dig i en piketbil, när han var tvungen att ligga på mage på golvet med händerna fängslade bakom ryggen. Han andades inte när de kom till polisstationen.

Olegh
2012-10-21, 18:54
Jag vet inte vad du tror, men det var vad som hände

Vi gissar olika. Hade det redan varit uppenbart att poliserna inte hade någon del i det hela, hade ingen internutredning behövts.

Yes
2012-10-21, 18:57
Sannolikt. Att det skulle vara enbart en olycka förefaller osannolikt, alltså är förmodligen poliserna skyldiga till viss del.

Det behöver inte varit enbart en olycka för att poliserna skulle vara oskydliga. Snubben kanske dragit i sig en pillercocktail blandat med stora mängder sprit och agerat extremt våldsamt. Han kanske var stor, full och oregerlig så han föll olyckligt. Kanske sprang han in i en vägg själv.

Vad vi vet säkert är i varje fall att media helt saknar trovärdighet i sådana här reportage, samt att vi bara hört ena sidan. Polisen kan inte heller yttra sig eftersom det råder förundersökningssekretess.

Därefter kan man ju försöka bedöma hur sannolik historian låter. Polisen förföljer en lugn, fredlig, man hem och misshandlar honom utan anledning. De ville förmodligen bara jävlas eftersom poliserna i Sundsvall inte har något att göra på helgkvällar.

Robbmeister
2012-10-21, 19:01
Är ganska säker på att polisen gjorde det som krävdes/ansågs nödvändigt i just den situationen. Att karlen, som dessutom är 45 år gammal och borde ha lite vett innanför pannbenet, sitter och gråter ut i kvällsblaskan ser jag inte som annat än pinsamt och ett desperat försök att få lite ryggdunkningar alternativt lite skadestånd Så att han kan gå ner och sänka ännu mer öl på sin favoritkrog.

Visst, jag tror knappast att poliserna gjorde illa honom med flit och jag tror knappast att han betedde sig exemplariskt när dom grep honom. Men det jag tycker är fel är att han fick ligga hela natten i cellen med en så pass allvarlig skada. Och jag tycker det är bra att sådana här fall tas upp i media och kanske utreds av polisen för att undvika att det upprepar sig.

Olegh
2012-10-21, 19:04
Ska jag behöva skriva sannolikt en gång till?

Jag hävdar inte att jag VET hur det har gått till, men med ett litet mått av fantasi och den ENA PARTENS berättelse tycker jag att man åtminstone kan gissa. Förutsättningen är ju givetvis att historian är förhållandevis nära sanningen, om än inte sanningen helt och hållet.

shadowfire
2012-10-21, 19:05
Sannolikt.

Jag är uppvuxen i och utanför Sundsvall. Sannolikt, ja. Det bröts både det ena och det andra efter att femlitersdunkarna med hembränt vandrat runt på förfesten. Antalalet personer som ens tog sig från förfesterna till krogen var en relativt låg procent och de som inte däckade innan utan kom till krogen, svepte två snabba tequila och gjorde oss andra sällskap kräkandes i diket.

Olegh
2012-10-21, 19:07
Ok, jag ger mig. Det är påhitt allting.

Tricklew
2012-10-21, 19:08
Han kanske fick smaka en piledriver?


NLNGMRIFEjk

shadowfire
2012-10-21, 19:09
Sannolikheten att killens historia är sann är ju 50/50 i nuläget eftersom vi inte vet något annat uttalande än hans egen version. Sonen hade ju filmat så det borde finnas ett youtubeklipp någonstans på den brutala polismisshandeln?

Det finns en orsak till att man inte dömer folk utan bevis eller åtminstone indicier sammanknuta i en lång kedja. Skulle man döma utifrån en enda persons berättelse så skulle det poppa upp sådana här stories varje dag.

Olegh
2012-10-21, 19:13
Sannolikheten att killens historia är sann är ju 50/50 i nuläget eftersom vi inte vet något annat uttalande än hans egen version. Sonen hade ju filmat så det borde finnas ett youtubeklipp någonstans på den brutala polismisshandeln?

Det finns en orsak till att man inte dömer folk utan bevis eller åtminstone indicier sammanknuta i en lång kedja. Skulle man döma utifrån en enda persons berättelse så skulle det poppa upp sådana här stories varje dag.

Det stämmer. Man kan antingen vara hundraprocentigt och fullständigt uppriktig, eller så ljuger man ihop precis allt. Allt.

Mantus
2012-10-21, 21:31
Visst, jag tror inte heller att man avsiktligen försökte bryta nacken på karln. Men redan från agerandet i första kontakten har poliserna alla möjligheter i världen att minimera olycksrisken. Om han nu gjorde såpass våldsamt motstånd som man kan tänka sig, så är givetvis risken högre att något går snett. Jag vidhåller att ingen ska behöva få nacken bruten i samband med gripandet. Om det inträffar så har poliserna misslyckats.

Vidare så har jag svårt att föreställa mig att han verkligen kunnat uppträda som att han inte var skadad, på väg till och i häktet. För det är vad som krävs för att det inte ska vara tal om någon grad av tjänstefel, att man trots goda avsikter missade att notera det. Alternativet här är att man lade märke till det och medvetet lät bli att agera. Då borde det vara tal om grovt tjänstefel.

Att man inte kan se det som någon absolut sanning är inte samma sak som att man inte kan dra slutsatser om vad som är sannolikt.

Det är uppenbart att du aldrig har varit med om omhändertagandet av berusade, aggressiva personer och heller inte har erfarenhet av hur LOB:ar kan ( ochofta gör) bete sig. Man tenderar raskt att revidera sin uppfattning av människan som en rationell varelse efter några sådana situationer.
Det är självklart så att polisen om nacken bröts och han inte kunnat röra sig hade tillkallat läkare. Så verkar nu inte vara fallet utan han verkar ha kunnat röra sig i alla fall hjälpligt.
Att tro att polisen lätt skulle kunna tillkalla läkare i Sundsvall en fredag- eller lördagnatt är naivt. Att tro att polisen genast hämtar en läkare om en LOB menar att han är skadad likaså. Detta då det finns en stor andel LOB:ar som simulerar för att antingen slippa fyllecell, djävlas, få fler tillfälle att skada poliser eller försöka rymma (fråga mig inte varför, jag antar att omdömet är lite ur led under alkoholpåverkan). Poliserna kommer således i kontakt med en hel del människor som ljuger om skador - frekventa besökare i fyllecell är värst - kombinera detta med att människan fortsätter att röra på sig och skrika så finns det skäl till att inte tillkalla läkare det första de gör.

I det här fallet visade sig polisens beslut tyvärr vara fel i den enskilda situationen (om man godtar utsagan att det var polisen som tillfogade skadorna) men beslutet i sig kan ha varit byggt på stabil grund.

Angel
2012-10-21, 21:38
Nej det vet jag ju såklart inte. Men att låta en läkare undersöka honom är ju knappast alltför mycket begärt.

Som någon sa, i efterhand nej. Men antar alternativet var att polisen +Robert skulle sitta X antal timmar på en akutmottagning och vänta då? Eller har polisen tillgång till någon slags jour i häktet? Förstår att de inte ville ta en stökig full jävel till en akutmottagning och vakta han där.

Spartansk
2012-10-21, 21:53
Man kan ju i alla fall inte påstå annat än att poliserna bröt Roberts nacke på humanast möjliga sätt. Bryta nacken, det kan man ju dö på stört av. Robert var åtminstone vid medvetande och kunde röra sig en lång stund efteråt.

LoTiX
2012-10-21, 22:09
Har aldrig hört termen "retas" användas så diffust innan.

Olegh
2012-10-21, 22:18
Det är uppenbart att du aldrig har varit med om omhändertagandet av berusade, aggressiva personer och heller inte har erfarenhet av hur LOB:ar kan ( ochofta gör) bete sig. Man tenderar raskt att revidera sin uppfattning av människan som en rationell varelse efter några sådana situationer.
Det är självklart så att polisen om nacken bröts och han inte kunnat röra sig hade tillkallat läkare. Så verkar nu inte vara fallet utan han verkar ha kunnat röra sig i alla fall hjälpligt.
Att tro att polisen lätt skulle kunna tillkalla läkare i Sundsvall en fredag- eller lördagnatt är naivt. Att tro att polisen genast hämtar en läkare om en LOB menar att han är skadad likaså. Detta då det finns en stor andel LOB:ar som simulerar för att antingen slippa fyllecell, djävlas, få fler tillfälle att skada poliser eller försöka rymma (fråga mig inte varför, jag antar att omdömet är lite ur led under alkoholpåverkan). Poliserna kommer således i kontakt med en hel del människor som ljuger om skador - frekventa besökare i fyllecell är värst - kombinera detta med att människan fortsätter att röra på sig och skrika så finns det skäl till att inte tillkalla läkare det första de gör.

I det här fallet visade sig polisens beslut tyvärr vara fel i den enskilda situationen (om man godtar utsagan att det var polisen som tillfogade skadorna) men beslutet i sig kan ha varit byggt på stabil grund.

Jag är nog rätt jäkla naiv. Det måste medges. Med nämnda erfarenheter förstår jag att bedömningen av vad som är sannolikt är helt annorlunda och kanske (rimligen) mer korrekt.

Herr Oberst
2012-10-21, 22:28
Sannolikheten att killens historia är sann är ju 50/50 i nuläget eftersom vi inte vet något annat uttalande än hans egen version.

Sannolikheten att hans historia är sann är ungefär lika med 0. Någonstans har han såklart kryddat och lagt till. Därefter har naturligtvis slaskpressen kört med sina standardkryddor

Latissimus Dorsi
2012-10-21, 23:08
Trakigt det som hant, men jag tror inte han e oskyldig denna Robert. Fortfarande mycket trakigt att det slutade som det slutade.
Media soker reaktioner och det far dom.

tjabolabo
2012-10-21, 23:43
Med tanke på all den brist på respekt mot polismans order som visas dagligen så är jag inte förvånad.

MrPowa
2012-10-22, 06:11
Vart är filmen om han nu är oskyldig.

Spartansk
2012-10-22, 07:28
Vart är filmen om han nu är oskyldig.

Filmar poliserna allt de gör?

Grahn
2012-10-22, 07:28
Hurfan kan man få nacken bruten av att få huvudet nedtryckt mellan knäna?

Rahf
2012-10-22, 07:59
Hurfan kan man få nacken bruten av att få huvudet nedtryckt mellan knäna?

Genom att kämpa emot. Därav härstammar det starka tvivel som medlemmar med erfarenhet av detta visar.

stridis
2012-10-22, 08:15
Med tanke på all den brist på respekt mot polismans order som visas dagligen så är jag inte förvånad.

Lyd polisen, är något åt fanders med polisens handhavande så får man ta upp det sen.

stridis
2012-10-22, 08:15
Sannolikheten att hans historia är sann är ungefär lika med 0. Någonstans har han såklart kryddat och lagt till. Därefter har naturligtvis slaskpressen kört med sina standardkryddor

mmm, Old Spice.

8x8
2012-10-22, 08:28
Är så trött på alla berusade man ser på stan som inte kan uppföra sig utan stör andra och beter sig illa. Tack polisen för att ni gjorde ert jobb och plockade bort honom från gatorna, och Robert Lönnelid kan skylla sig själv. Hade han följt med självmant och gjort som polisen sade hade han inte haft ont i nacken nu.

MrPowa
2012-10-22, 08:30
Filmar poliserna allt de gör?

Nej deras kamera är ju fast monterad i bilen. Men han sa ju åt sin son att filma "våldet" polisen gjorde mot honom.

pwnyou
2012-10-22, 08:32
Robert är en mes som i berusat tillstånd "retas lite" med polisen, och när han blir nerbrottad är han så klen att han "bryter" nacken och ska genast grina ut i pressen.

Har människor ingen heder i dagens samhälle?

tearz
2012-10-22, 10:03
Har personligen inga goda erfarenheter av poliser.
Bruten fotled slutade senaste "mötet" med /:
Och vet flertalet bekanta som helt oskäligt(i vissa fall) som fått "smaka" rejält.

Gober
2012-10-22, 10:09
Har personligen inga goda erfarenheter av poliser.
Bruten fotled slutade senaste "mötet" med /:
Och vet flertalet bekanta som helt oskäligt(i vissa fall) som fått "smaka" rejält.

Det är intressant det där med "oskäligt", oskyldigt osv. Du är kanske oskyldig som ett litet lamm men så är nästan aldrig fallet även om det finns fall där polisen varit onödigt hårdhänt.

Men jag undrar ju lite hur man överhuvudtaget hamnar i en situation där du blir gripen/omhändertagen utan att ha gjort något?

tearz
2012-10-22, 10:16
Det är intressant det där med "oskäligt", oskyldigt osv. Du är kanske oskyldig som ett litet lamm men så är nästan aldrig fallet även om det finns fall där polisen varit onödigt hårdhänt.

Men jag undrar ju lite hur man överhuvudtaget hamnar i en situation där du blir gripen/omhändertagen utan att ha gjort något?

Har du varit utanför dörren?

Jag är ingen som startar bråk eller stör folk i allmänhet.

Däremot så fungerar inte alla likadant och det kan skapa lite "speciella situationer"

Jag tar inte skit av folk så då kan det ju uppstå handgemäng mm:/

stridis
2012-10-22, 10:18
Jag tar inte skit av folk så då kan det ju uppstå handgemäng mm:/

Du får svenna till dig, då kommer du inte ha problem med polisen.

Pepz
2012-10-22, 10:23
Jag tar inte skit av folk så då kan det ju uppstå handgemäng mm:/

ja just ja det är ju fullt rimligt att man klappar på någon som "gett en skit"
Vad hände med att strunta i det och gå därifrån?

Spartansk
2012-10-22, 10:25
Jag tar inte skit av folk så då kan det ju uppstå handgemäng mm:/

Nästa gång folk "ger dig skit", testa att polisanmäla dem. Förargelseväckande beteende är olagligt, så då kommer polisen nog vara på din sida.

tearz
2012-10-22, 10:28
ja just ja det är ju fullt rimligt att man klappar på någon som "gett en skit"
Vad hände med att strunta i det och gå därifrån?

Jag är inte 15 år ,lägg till 10 talet år så kommer du närmare sanningen.
Så jag är fullt kapabel att fatta mina egna beslut.

Jag går inte heller runt och klappar till folk till höger och vänster som du verkar tro...
Däremot försvarar jag mig.

Sedan finns det någonting som kallas heder...
Även om folk i dagens samhälle helt verkar ha glömt bort det.

Spartansk
2012-10-22, 10:29
Man kan försvara hedern genom att polisanmäla.

Loccii
2012-10-22, 10:29
sedan finns det någonting som kallas heder...
även om folk i dagens samhälle helt verkar ha glömt bort det.

1+

tomccc
2012-10-22, 10:36
Heder för mig kan vara att inte sjunka till någon annans låga nivå utan att istället inse att en okänd person som "gett skit" har ett problem jag inte behöver vara involverad i.

Mental
2012-10-22, 10:37
Jag är inte 15 år ,lägg till 10 talet år så kommer du närmare sanningen.
Så jag är fullt kapabel att fatta mina egna beslut.

Jag går inte heller runt och klappar till folk till höger och vänster som du verkar tro...
Däremot försvarar jag mig.

Sedan finns det någonting som kallas heder...
Även om folk i dagens samhälle helt verkar ha glömt bort det.

Jodå, det finns massor av folk som är bekymrade om heder, så pass att de är beredda att döda både fru och döttrar för att upprätthålla den.
Heder är en mycket vanlig anledning till våld i sverige, och det är tur att det finns några som fortfarande lägger tid och energi på att upprätthålla hedern!

Spartansk
2012-10-22, 10:39
Så Jesus hade ingen heder?

tearz
2012-10-22, 10:43
Man kan försvara hedern genom att polisanmäla.

Ja det är dom som resonerar som dig man ser på Onsdagar klockan 21 på tv 3 som "brottsoffer"
Motfråga:Gör det dig lyckligare (svårt skadad) av att din baneman får 5000 böter och villkorlig dom om du ligger svårt skadad på sjukan?

Nej så länge jag är kapabel att försvara mig och vi har ett felande rättssystem så kommer jag att försvara mig med alla medel som krävs för att undgå att bli skadad själv.

TommyBoy
2012-10-22, 10:45
Heder för mig kan vara att inte sjunka till någon annans låga nivå utan att istället inse att en okänd person som "gett skit" har ett problem jag inte behöver vara involverad i.

Tack!

Spartansk
2012-10-22, 10:45
Ja det är dom som resonerar som dig man ser på Onsdagar klockan 21 på tv 3 som "brottsoffer"
Motfråga:Gör det dig lyckligare (svårt skadad) av att din baneman får 5000 böter och villkorlig dom om du ligger svårt skadad på sjukan?

Nej så länge jag är kapabel att försvara mig och vi har ett felande rättsamhälle så kommer jag att försvara mig med alla medel som krävs för att undgå att bli skadad själv.

Men nu talar du ju om en helt annan grej, nämligen självförsvar, vilket är lagligt. På dina tidigare inlägg lät det som om du var beredd att ge någon på truten för att han förolämpade dig.

Pepz
2012-10-22, 10:51
Sedan finns det någonting som kallas heder...
Även om folk i dagens samhälle helt verkar ha glömt bort det.

heder, vad är det? något slags påhitt som ni lättkränkta gömmer er bakom för att kunna slåss?

Att bruka våld är ska vara sista utvägen alltid, något så larvigt som "heder" ändrar inte på det

tjing
2012-10-22, 10:53
En överdriven känsla av heder är det som gör att en del samhällen inte fungerar och att folk söker sig hit istället.

tearz
2012-10-22, 10:55
Men nu talar du ju om en helt annan grej, nämligen självförsvar, vilket är lagligt. På dina tidigare inlägg lät det som om du var beredd att ge någon på truten för att han förolämpade dig.

Då missuppfattade du nog mig eller så uttryckte jag mig otydligt.
Jag förespråkar att man skall "försvara sig" inte att gå runt och sopa på folk man tycker förolämpar än till höger och vänster .

Pepz
2012-10-22, 10:59
Då missuppfattade du nog mig eller så uttryckte jag mig otydligt.
Jag förespråkar att man skall "försvara sig" inte att gå runt och sopa på folk man tycker förolämpar än till höger och vänster .

det är en annan sak!
självförsvar är ju fullt ok. om någon slår mig så slår även jag tillbaka, dock har jag lyckats undvika alla dessa situationer genom att vara aktsam redan i förväg.

Spartansk
2012-10-22, 11:00
Japp, nu håller jag med dig, tearz. :)

tearz
2012-10-22, 11:01
:)

tjing
2012-10-22, 12:02
Jag håller också med dig tearz och många svenskar är rätt mesiga när det kommer till att hävda sig själva och försvara sig (Samma människor som förmodligen alltid uttalar sig positivt om ordningsvakters och polisers agerande i trådar på ämnet). Vilket såklart är en nutida kulturell grej och inget annat. Sverige är en tidigare stormakt och för 1000 + år sedan var Norden till stor del vikingar.

Att jag är halvfinne kanske inte räknas men det ger mig i alla fall + 436 i Sisu.

Gober
2012-10-22, 12:32
Har du varit utanför dörren?

Jag är ingen som startar bråk eller stör folk i allmänhet.

Däremot så fungerar inte alla likadant och det kan skapa lite "speciella situationer"

Jag tar inte skit av folk så då kan det ju uppstå handgemäng mm:/

Jo tack jag har varit utanför dörren, vad försöker du säga? Du hamnar i bråk och får lite däng? Är man med i leken får man leken tåla även om det nu handlar om att försvara din sårbara heder :)

Blir du sedan omhändertagen så ska du snällt följa med annars får du ju skylla dig själv om det blir några blåmärken.

Ramrod
2012-10-22, 12:33
Artikeln är ju helt meningslös eftersom man bara får höra den ena sidan.

Ja, absolut, killen förtjänade förmodligen att få nacken knäckt.

Gober
2012-10-22, 12:34
Då missuppfattade du nog mig eller så uttryckte jag mig otydligt.
Jag förespråkar att man skall "försvara sig" inte att gå runt och sopa på folk man tycker förolämpar än till höger och vänster .

Det får du givetvis göra, det är ju något helt annat vi diskuterar då. Det handlade om att i det fall du blir gripen/omhändertagen så kan det gå illa om man börjar spela Allan. Att du försvarar dig om du hamnar i bråk har väl inget med saken att göra?

HugSeal
2012-10-22, 12:49
Ja, absolut, killen förtjänade förmodligen att få nacken knäckt.

Tycker du att diskussioner blir bättre om den ena parten drar sinnessjukt felaktiga slutledni ngar och extrapolerar fram idioti utifrån vettiga uttalanden av motparten?

Vem fan har sagt att killen förtjänade att få nacken knäckt? Det är en extrem som DU drar upp som exempel bara för att lättare kunna motbevisa den.

Sluta bygga halmgubbar, det blir bara patetiskt när det är så genomskinligt.

Det är klart att- ingen förjänar att få nacken knäckt. Men när man bara har en sida av händelseförloppet kan man itne säga något om HUR det har gått till. Han kan ha slängt runt med huvudet och dunkat skallen i bildörren, han kan ha försökt bitas och tacklas etc. Han kan för fasen ha snubblat ner för en trappa i fyllan tidigare på kvällen och knäckt nacken då, det är inte direkt lätt att krossa två nackkotor med handkraft.

tearz
2012-10-22, 13:30
Jo tack jag har varit utanför dörren, vad försöker du säga? Du hamnar i bråk och får lite däng? Är man med i leken får man leken tåla även om det nu handlar om att försvara din sårbara heder :)

Blir du sedan omhändertagen så ska du snällt följa med annars får du ju skylla dig själv om det blir några blåmärken.

Okej nu kanske det är du som "fått lite däng" jag själv har klarat mig förutom när fabror polisen varit framme.
Då dom har monopol att bruka våld så missbrukas det givetvis i vissa fall också.

Det jag poängterade.

Sen att jag inte tar stryk utan biter ifrån kanske inte hörde hit även om det nu är min inställning - att försvara mig till sista blodsdroppe.

tossefar
2012-10-22, 13:36
Okej nu kanske det är du som "fått lite däng" jag själv har klarat mig förutom när fabror polisen varit framme.
Då dom har monopol att bruka våld så missbrukas det givetvis i vissa fall också.

Det jag poängterade.

Sen att jag inte tar stryk utan biter ifrån kanske inte hörde hit även det är min inställning att försvara mig till sista blodsdroppe.

Ja, då kanske det är dags att växa upp?

tearz
2012-10-22, 13:38
Ja, då kanske det är dags att växa upp?

hehe eh tyst bara såna där inlägg gör inget för diskussionen.
Du känner inte mig så varför ens komma med ett antagande om att jag skulle vara "omogen" eller "barnslig" eller vad det nu menades med "dags att växa upp" ?

Gober
2012-10-22, 13:43
Tearz, jag har också varit ung, dum och tuff, när jag var tonåring. Sen växte jag upp och nu hamnar jag aldrig i bråk och har inte gjort på sisådär 15 år.


Självfallet förekommer fel inom polis, allt annat vore väldigt märkligt då det är människor som arbetar där.

tearz
2012-10-22, 13:46
Tearz, jag har också varit ung, dum och tuff, när jag var tonåring. Sen växte jag upp och nu hamnar jag aldrig i bråk och har inte gjort på sisådär 15 år.


Självfallet förekommer fel inom polis, allt annat vore väldigt märkligt då det är människor som arbetar där.

Är närmare 30 än 20 och än så länge har min inställning till att försvara mig inte rubbats.
Så antar att jag bara är skapt sådan.
Vilken otur eller något.

Ja har aldrig påstått annat än att dom bara är människor heller och nog får dom se ett och annat som bygger upp ett hat...
Men personer som ens kan tänkas använda sig av "övervåld" hör inte hemma som poliser.

Så enkelt är det.

Skitsamma denna diskussion kommer inte leda någonstans som jag ser det.

Over n Out / Peace

Tricklew
2012-10-22, 14:30
Om man "bara behöver försvara sig" upprepade gånger så gör man antagligen mer än så.


phone

Mental
2012-10-22, 14:36
Jag håller också med dig tearz och många svenskar är rätt mesiga när det kommer till att hävda sig själva och försvara sig (Samma människor som förmodligen alltid uttalar sig positivt om ordningsvakters och polisers agerande i trådar på ämnet). Vilket såklart är en nutida kulturell grej och inget annat. Sverige är en tidigare stormakt och för 1000 + år sedan var Norden till stor del vikingar.

Att jag är halvfinne kanske inte räknas men det ger mig i alla fall + 436 i Sisu.

Är det inte märkligt så säg? Att det oftast är samma mäniskor som måste försvara sig och sin heder om och om igen, och att de även är dessa som har problem med krogvakter och polisen och tycker mycket illa om dessa?

Men det är alltid någon annans fel va?

Själv har jag vart i krogsvängen i ~13 år. Både i Lilla ljusdal, lite större Umeå och Stockholm, och än så länge har jag bara bra upplevelser av både vakter och polis, och har inte hamnat i en enda situation som jag inte kunnat antingen prata mig ur eller bara springa ifrån. Men viss, slåss skulle jag göra om jag måste. Men vad som är måste tycks variera en hel del från individ till individ.

mycketbrännvin
2012-10-22, 14:40
Lite stryk åt fyllona

aijou
2012-10-22, 15:10
heder, vad är det? något slags påhitt som ni lättkränkta gömmer er bakom för att kunna slåss?

Att bruka våld är ska vara sista utvägen alltid, något så larvigt som "heder" ändrar inte på det

Pepz for president! :bow: