handdator

Visa fullständig version : Kod M40.4 Postural lordosis (Hållningslordos)


anteriortilt
2012-10-21, 11:52
Hej någon vänlig själ som har den detaljerade beskrivningen om Kod: M40.4 (Hållningslordos) eller (postural lordosis på engelska)

i, ICD-10 [International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems]

Jag har hittat beskrivningen för kod: M40.0 (Hållningskyfos) postural kyphosis

Men som sagt beskrivningen om hållningslordosen (M40.4) hittar jag inte.

Tack på förhand!:)

Sheogorath
2012-10-21, 12:11
Diagnoskod M40.4 är "annan lordos", d.v.s. lordos av en annan typ än de som döljer sig bakom andra siffror på position fyra. Man kan alltid i text specificera då vad man menar med "annan", i ditt fall har man valt hållningslordos.

Edit: dom är rätt så dumma, just lordos- och kyfos-diagnoserna. "Lordos" i ländryggen är ju den normala kroppsbyggnaden, men överdriven lordos (hyperlordos) är ju det som kan innebära problem och därför kan varavärt att ha en sjukdomskod för.

Sheogorath
2012-10-21, 12:17
Vet inte om det här hjälper dig. Det är ju teknikaliteter och handlar ju inte "om" ditt problem.

http://i50.tinypic.com/xf1atv.png

anteriortilt
2012-10-21, 12:43
Vet inte om det här hjälper dig. Det är ju teknikaliteter och handlar ju inte "om" ditt problem.

http://i50.tinypic.com/xf1atv.png

Tack, fast det där visste jag redan... Jag vill ha anteckningen (om det finns någon sådan) för just M40.4 Hållningslordos ( ICD-10 )

Det finns flera typer av kyfos ( ICD-10 -koder finns):

Postural kyfos (hållningskyfos) (M40.0), den vanligaste typen, normalt tillskrivs slouching , kan förekomma i både det gamla [ 1 ] och de unga. I den unga, kan det kallas "sjunka" och är reversibel genom att korrigera muskulära obalanser. I den gamla, kan det kallas " hyperkyphosis "eller" tilltagande kyfos, kutryggighet. Ungefär en tredjedel av de svåraste hyperkyphosis fall har kotfrakturer. [ 2 ] Annars tenderar åldrande kroppen mot en förlust av muskel integritet, [ 3 ] och kyfos kan utvecklas på grund av åldring ensam.



Scheuermanns kyfos (M42.0) är betydligt sämre kosmetiskt och kan orsaka varierande grad av smärta, och kan även påverka olika områden i ryggraden (de vanligaste är mitten bröstkorg område). Scheuermanns sjukdom anses vara en form av juvenil osteokondros av ryggraden, och är mer allmänt kallas Scheuermanns sjukdom. Det finns mest i tonåringar och presenterar en betydligt sämre missbildning än postural kyfos. En patient som lider av Scheuermanns kyfos kan inte medvetet korrekt hållning. [ 5 ] toppen av kurvan, som ligger i ryggkotor , är ganska stel. Patienten kan känna smärta vid denna spets, som kan förvärras av fysisk aktivitet och långa perioder av stående eller sittande. Detta kan ha en betydande negativ inverkan på deras liv, eftersom deras aktivitet hämmas av deras tillstånd, de kan känna sig isolerade eller illa till mods bland kamrater om de är barn, beroende på graden av missbildning. Medan det i postural kyfos, kotorna och diskar verkar normala, i Scheuermanns kyfos, de är oregelbundna, ofta herniated och kilformat över minst tre angränsande nivåer. Trötthet är ett mycket vanligt symptom, sannolikt på grund av den intensiva muskelarbete som måste tas i stående och / eller sittande på rätt sätt. Villkoret verkar köra i familjer. De flesta patienter som genomgår kirurgi för att korrigera sin kyfos har Scheuermanns sjukdom. Saxat från wikipedia



Jag vill ha beskrivningen på hållningslordos M40.4 precis som i hållningskyfos (postural kyfosis)

Det måste väl finnas nån anteckning för M40.4 Hållningslordos precis som med hållningskyfos M40.0 (postural kyphosis)

Det finns ju en beskrivning för postural kyphosis då måste det väl ändå finnas en beskrivning om postural lordosis (hållningslordos) också ?

Tack på förahand:D

Sheogorath
2012-10-21, 13:01
Jag vet inte om det finns "officiella" beskrivningar på alla diagnoser där ute; att "det är detta (Tm) som gäller". I all väsentlighet kan du ju ta beskrivningen för hållningskyfos (som torde avse bröstryggen) och applicera den för hållningslordos (som torde avse ländryggen, eventuellt halsryggen).

Sheogorath
2012-10-21, 13:02
(jag har förövrigt sett en ländryggskyfos också, men då handlade det om en kilfraktur på L1:an, ej hållningsrelaterat primärt)

anteriortilt
2012-10-21, 13:25
OKej men för hållningskyfos, fanns det ju beskrivning, är det inte rimligt att det då också finns liknande beskrivning för M40.4 hållningslordos ?

Sheogorath
2012-10-21, 13:32
Var kommer beskrivningarna ifrån?

anteriortilt
2012-10-21, 13:32
http://tinypic.com/view.php?pic=2dvu805&s=6 <------- Kolla beskrivning för hållningskyfos (postural kyphosis) M40.0



Det ska väl finns en beskrivning för M40.4 hållningslordos (postural lordosis) också ?

Jag har letat överallt hittar ingenting...... :S behöver verkligen hjälp att hitta den beskrivningen.. =)

Sheogorath
2012-10-21, 13:37
http://tinypic.com/view.php?pic=2dvu805&s=6 <------- Kolla beskrivning för hållningskyfos (postural kyphosis) M40.0



Det ska väl finns en beskrivning för M40.4 hållningslordos (postural lordosis) också ?

Jag har letat överallt hittar ingenting...... :S behöver verkligen hjälp att hitta den beskrivningen.. =)

Men vilken är källan?

Tolkia
2012-10-21, 13:46
Det vore bra om du beskrev varför du så desperat behöver just förklaringen av en diagnoskod. Texten du citerar är garanterat inte kopierad ur någon publicerad förklaring av diagnoskodernas betydelse; tydligt identifierbart genom det dåliga språket inte minst. Det där är något som någon privatperson satt ihop och lagt upp.

Om du skall skriva ett skolarbete är det dels en källa av dålig kvalitet, dels en värdelös källa eftersom du inte kan uppge vem som skrivit texten. Om du söker en förklaring till ditt eget eller någon annans besvär, så ger en text som den du citerar inte det. I så fall är det bättre att du beskriver besvären och frågar vad folk tror att de är, eller berättar om den diagnos du fått och ber någon förklara.

Stort OBS här på att det inte borgar för kvalitet att något finns att läsa på internet, eftersom vilken smurf som helst kan lägga upp vad som helst utan granskning.

anteriortilt
2012-10-21, 14:00
Men vilken är källan?


http://en.wikipedia.org/wiki/Kyphosis kolla postural kyphosis

http://www.news-medical.net/health/Kyphosis-What-is-Kyphosis-(Swedish).aspx

http://oi46.tinypic.com/296n635.jpg <------

Räcker det ? :D

anteriortilt
2012-10-21, 14:02
Det vore bra om du beskrev varför du så desperat behöver just förklaringen av en diagnoskod. Texten du citerar är garanterat inte kopierad ur någon publicerad förklaring av diagnoskodernas betydelse; tydligt identifierbart genom det dåliga språket inte minst. Det där är något som någon privatperson satt ihop och lagt upp.

Om du skall skriva ett skolarbete är det dels en källa av dålig kvalitet, dels en värdelös källa eftersom du inte kan uppge vem som skrivit texten. Om du söker en förklaring till ditt eget eller någon annans besvär, så ger en text som den du citerar inte det. I så fall är det bättre att du beskriver besvären och frågar vad folk tror att de är, eller berättar om den diagnos du fått och ber någon förklara.

Stort OBS här på att det inte borgar för kvalitet att något finns att läsa på internet, eftersom vilken smurf som helst kan lägga upp vad som helst utan granskning.


Det är världshälsoorganisationen (WHO) som har skrivit det... ? Duger inte det :) ?

Tolkia
2012-10-21, 14:03
En sida översatt med Google Translate för förklaring av diagnoskoder? Du skämtar?

Edit: News-Medical.net drivs inte av Google utan av ett företag med sin hemvist i Sydney (kolla hemsidan själv) och upplyser ganska övertydligt om att de inte lämnar några garantier "whatsoever" att informationen är korrekt eller up to date. Det tycker inte jag känns ... skitbra, direkt.

Det är nog dags att du berättar vad det egentligen du behöver om du skall kunna få någon hjälp. Jag kan ju för all del börja med att lägga ut fråga om det finns någon samlad beskrivning där alla diagnoskoder förklaras? (Jag misstänker själv att det inte finns det, för det finns ju en hel del koder som gränsar till det bisarra, typ "olycka under lek på oljeplattform".)

anteriortilt
2012-10-21, 14:05
En sida översatt med Google Translate för förklaring av diagnoskoder? Du skämtar?

Va ? det är ju hämtat från ICD-10

Tolkia
2012-10-21, 14:36
Var ser du den uppgiften? Diagnoskoden är hämtad från ICD-10, förstås, men inte den förklarande texten. Wikipediaartikeln som verkar vara grunden hänvisar ju inte ens till WHO, däremot länkas till förklaringen av vad ICD-10 är, och där nämns WHO. Det är nog inte samma sak. Men nu börjar detta bli en väldigt omständig cirkelgång och jag undrar åter, för att vi skall komma framåt, vad det egentligen är du behöver? Behöver du ett citat kanske det är WHO:s hemsida eller något du skall leta på.

anteriortilt
2012-10-21, 15:05
Kortfattat: Jag vill ha anteckningen/beskrivningen för M40.4 hållningslordos i ICD-10

anteriortilt
2012-10-21, 16:02
Mer specificerade koder:

Kyfos och lordos M40.0 (Koder ICD-10)


M40.0 Postural kyfos
M40.00 ...... plats ospecificerad
M40.03 ...... cervicothoracic regionen
M40.04 ...... bröstkorg regionen
M40.05 ...... thoracolumbar regionen

M40.4 Postural lordos
M40.40 ...... plats ospecificerad
M40.45 ...... thoracolumbar regionen
M40.46 ...... ländryggen
M40.47 ...... lumbosakrala regionen

M40.5 lordosis, ospecificerad
M40.50 ...... plats ospecificerad
M40.55 ...... thoracolumbar regionen
M40.56 ...... ländryggen
M40.57 ...... lumbosakrala regionen


Källa: http://www.icd10data.com/ICD10CM/Codes/M00-M99/M40-M43/M40-/#M40.0

jag vill ha anteckningar om kod: M40.46 och M40.04 från ICD-10

Tack på förhand!:)

grimfish
2012-10-21, 16:06
ICD-10 har inga sådana anteckningar som du efterlyser.

anteriortilt
2012-10-21, 18:29
ICD-10 har inga sådana anteckningar som du efterlyser.

Jasså inte, källa på det ???

Tolkia
2012-10-21, 18:33
Jasså inte, källa på det ???
Han har rätt bra täckning för vad han säger när det gäller det medicinska och hur apparaten runtomkring fungerar. Kolla inläggsstatistiken, är ett tips.

Här finns den svenska förteckningen, så kan du ser hur den ser ut: http://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/diagnoskoder

anteriortilt
2012-10-21, 21:17
Han har rätt bra täckning för vad han säger när det gäller det medicinska och hur apparaten runtomkring fungerar. Kolla inläggsstatistiken, är ett tips.

Här finns den svenska förteckningen, så kan du ser hur den ser ut: http://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/diagnoskoder

Ja men hållningskyfos och hållningslordos finns med där också.... Hållningslordos under "Annan lordos" fast där var den bara inte utskriven.

anteriortilt
2012-10-21, 21:21
En sida översatt med Google Translate för förklaring av diagnoskoder? Du skämtar?

Edit: News-Medical.net drivs inte av Google utan av ett företag med sin hemvist i Sydney (kolla hemsidan själv) och upplyser ganska övertydligt om att de inte lämnar några garantier "whatsoever" att informationen är korrekt eller up to date. Det tycker inte jag känns ... skitbra, direkt.

Det är nog dags att du berättar vad det egentligen du behöver om du skall kunna få någon hjälp. Jag kan ju för all del börja med att lägga ut fråga om det finns någon samlad beskrivning där alla diagnoskoder förklaras? (Jag misstänker själv att det inte finns det, för det finns ju en hel del koder som gränsar till det bisarra, typ "olycka under lek på oljeplattform".)

Jag ska låna ICD-10 på biblioteket och undersöka saken närmare.

anteriortilt
2012-10-21, 21:26
Han har rätt bra täckning för vad han säger när det gäller det medicinska och hur apparaten runtomkring fungerar. Kolla inläggsstatistiken, är ett tips.

Här finns den svenska förteckningen, så kan du ser hur den ser ut: http://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/diagnoskoder

Varför håller du på och vilseleder ?????

Tolkia
2012-10-21, 22:36
Varför håller du på och vilseleder ?????
Du får gärna utveckla vd du menar.

anteriortilt
2012-10-22, 13:36
Du får gärna utveckla vd du menar.

DU hävdar att koderna inte finns, trots att jag dukat upp dom framför ögonen på dig....

Sheogorath
2012-10-22, 18:49
DU hävdar att koderna inte finns, trots att jag dukat upp dom framför ögonen på dig....

Nej, vi hävdar att ICD-10 inte definierar diagnoserna, annat än att vissa diagnoser utesluter andra (t.ex. ska man inte registrera lumbago som huvuddiagnos om det är känt att lumbagon beror på ett diskbråck i ländryggen).

Edit: och nu när jag tänker efter är jag inte ens säker på att detta definieras av ICD-10 utan kanske av ett separat styrdokument vi använder oss av.