handdator

Visa fullständig version : Hur sjutton ska jag räkna här?


Candydarling
2012-10-21, 08:10
Hej hej!

Här står jag i köket och fläskar ihop 1500g nötfärs till biffar, 100g styck (kött + vitök + lök) när jga räknar ihop kalorierna för hela satsen landar det på 3279 kcal. Det är 20% fett på köttfärsen (hej extrapris!)

Men.

När du varit inne i ugnen i 10 minuter och jag tar ut dom så har dom ju förstås minskat i size. Men inte lite. Dom väger nu 63g istället för 100 och simmar i vatten & fett. Hur sjuttan ska jag veta energi innehållet i dom nu?:smash:

nisse1976
2012-10-21, 08:12
Energivärdet som står angivet är alltid innan tillagning.

Rolv
2012-10-21, 08:19
http://www.100gram.se/livsmedelsverkets-livsmedelsdatabas/stekt-notfars/13811

Står dock inget om vad för fett% nötfärsen har.

312
2012-10-21, 08:25
Ptja, ignorera att det har runnit ur fett brukar jag göra och räkna det vanliga kalorierna ändå. 100g biff som blir 63g har fortfarande samma kalorier (egentligen inte, eftersom förutom vatten så åkte fett ur, men det är svårt att uppskatta)

Candydarling
2012-10-21, 08:39
Aja, då räknar jag väl på som vanligt då! En tackar!

Dreas
2012-10-21, 08:41
Jag brukar försöka dra bort en höftad mängd fett som jag är säker på att inte är för mycket. Sen, vatten? Det dunstar väl?

När jag har varit som mest seriös med mitt vägande har jag hällt ur allt flytande i en skål på en våg. På så sätt vet jag hur mycket fett på ett ungefär som försvunnit.

Eddie Vedder
2012-10-21, 08:53
Energivärdet som står angivet är alltid innan tillagning.

Just därför undrar hon ju eftersom hon räknat på det och näringsvärdet nu har förändrats. ;) Men eftersom man alltid har en femarginal finns ingen anledning att oroa sig för mycket över specifika småfel. Går kurvan åt helt fel håll får ju något korrigeras helt enkelt.

Sheogorath
2012-10-21, 10:06
1. Väg pannan innan stekning.
2. Väg pannan efter stekning (se till att allt vatten dunstat)

Du har nu mängden fett som runnit av. Du kan räkna ut mycket energi det fettet innehåller och drar bort det från totalen. Du gör det här en gång och antar att det blir likadant nästa gång du gör rätten, så behöver du inte hålla på och mäta pannor igen. :)

Spartansk
2012-10-21, 10:09
Jag brukar bara ignorera eventuellt spill, då jag hoppas att det jämnar ut sig i längden. Jag får aldrig riktigt i mig allt jag väger; det fastnar i grytor och skålar, spills ut på golvet, och så vidare. Får väl egentligen i mig ett par hundra kalorier mindre än jag har beräknat varje dag. :)

robindenise
2012-10-22, 15:34
Jag brukar räkna bort litegrann, exempelvis bacon, när massor av fett smält bort i pannan, och om man lägger det på papper innan man lägger upp på tallriken (gillar inte den köttflottiga känslan) är ju en helt annan grej än det man lade i pannan. Men det där gäller mest kött, med vegetariska alternativ brukar jag snarare räkna till stekfett eftersom de suger upp mer än "tappar". Jag väger sällan saker, det är mest höftningar, men när hälften av något försvinner så... man kanske behöver kompensera med lite olivolja på salladen?