handdator

Visa fullständig version : Bästa övningarna att kompletera kampsport med?


Allstar Übereem
2012-10-21, 02:57
FÖRUTOM MARKLYFT.

Hej, jag tränar en del kampsport, men grabbarna där vill ju bara att man ska köra armhävningar, situps och chins typ.. och självklart är det bra, men ingen kan förneka att ren råstyrka är otroligt viktigt i slagsmål. De som är bäst i världen är ju enorma.

Nåväl, vilka övningar är bra för att få en närkampsduglig fysik? D v s stor, stark och explosiv?

Förutom Marklyft (såklart den bästa ....)för gymmet jag tränar på inte tillåter det (Frescati Stockholm)

Så, för en kampsportare... vilka övningar är bäst för att bli stark, explosiv och stor?

ATJL
2012-10-21, 07:36
Till att börja med, vad är det för stil/stiler du tränar?! Högst vesentligt om man ska ge tips. Annars kan man ju skriva "Hej, jag tränar bollsport..." vilket inefattar både bordtennis och rygby, lite olika krav mao. :-)

Vad är det för sk gym som inte "tillåter" marklyft?!! Vad är det mer för övningar de inte medger?!! Mitt första tips, oaktat om du tränar thaiboxning eller bullshido- whatever: Byt gym!! Nyss!!

baystone
2012-10-21, 07:43
FÖRUTOM MARKLYFT.

Hej, jag tränar en del kampsport, men grabbarna där vill ju bara att man ska köra armhävningar, situps och chins typ.. och självklart är det bra, men ingen kan förneka att ren råstyrka är otroligt viktigt i slagsmål. De som är bäst i världen är ju enorma.

[/B]

Lite offentliga topic men, största bäst i världen? Håller jag inte med om. Här du sett t.ex Anderson Silva? Inte många som kan slå honom och han utstrålar inte muskelberg precis :p

Iron Bull
2012-10-21, 08:51
Lite offentliga topic men, största bäst i världen? Håller jag inte med om. Här du sett t.ex Anderson Silva? Inte många som kan slå honom och han utstrålar inte muskelberg precis :p

http://cdn2.cagepotato.com/wp-content/uploads/2012/08/134_Alistair_Overeem_large.jpg

baystone
2012-10-21, 09:11
http://cdn2.cagepotato.com/wp-content/uploads/2012/08/134_Alistair_Overeem_large.jpg

Tar du en avstängd fighter som exempel på vem som är bäst? =)

EeJay
2012-10-21, 09:13
Om det där är Anderson Silva så tycker jag att han utstrålar muskelberg.

Som alltid när det handlar om att komplettera en idrott så handlar det mer om utförande än själva övningarna, skulle jag säga. I de allra flesta fall så är explosiviteten viktigare. Du får ut mer av att köra lätta bicepscurls(och då är bicepscurls kanske den värdelösaste övningen i funktionellt avseende) än negativa reps i bänkpress.

Men...

Basövningar med vikter som tillåter dig högsta möjliga kraftutväxling.
Och för att inte missas så bör olympiska lyft och deras vänner nämnas
Ryck
Frivändning
Stöt
Stötpress

Spartansk
2012-10-21, 09:15
Om det där är Anderson Silva så tycker jag att han utstrålar muskelberg.

Det är det inte. Det här är Anderson Silva:

http://www.devotedmma.com/wp-content/uploads/2012/10/Anderson-Silva-UFC-.jpg

Christoforos
2012-10-21, 11:50
Semi-off topic, men vilken typ av gym tillåter inte marklyft? Är detta vanligt som jag bara missat eller?

nitz
2012-10-21, 12:43
Övningar som jag tycker är bra att komplettera med för att öka styrka (jag är kampsportare själv).
Böj
Bänk
Mark
Militärpress
Dips
Chins
Rodd

Sen gillar många olympiska lyft, jag tycker dock att jag har klarat mig så bra med styrkelyfts övningarna att jag inte orkat bry mig om att lära mig de.
Dock kan jag undra varför man inte får köra marklyft?
Är det något mer man inte får göra?

Silencer
2012-10-21, 13:54
Om målet är kampsportsprestation skulle jag göra ett program av följande övningar:

(Marklyft)
Knäböj
Bänkpress
Chins
Rodd
Militärpress

Spartansk
2012-10-21, 17:35
Förutom Marklyft (såklart den bästa ....)för gymmet jag tränar på inte tillåter det

Kan man inte kringgå det här? Kan du köra sumomark? Kronlyft? Raka marklyft? Upphöjda marklyft? Goodmornings?

Tränar kroppen snarlikt som mark, men heter inte exakt samma sak. Bara att säga "Det här är inte marklyft, det här är..." när personalen klagar.

ATJL
2012-10-21, 18:45
Ja, alltså nu är jag fan nyfiken på det här förbudet och argumenten bakom?! :-)

Muezz
2012-10-21, 18:48
Bör vara ett av Sveriges sämsta gym om dom inte låter dig marka. Jag hade kört mark ändå, vad är det värsta som kan hända liksom?

Whoopie
2012-10-21, 18:51
Basövningar för att bygga ren styrka bara.

Kampsport sitter mest i huvudet och i tekniken, men det är alltid bra att vara i bra form.

Muezz
2012-10-21, 18:57
Jag ringde hit: http://www.frescatihallen.com/
Antar att det är rätt, tjejen i receptionen som svara sa att det bara var att komma och marklyfta om jag ville det, inga förbud där inte.

Ringde jag fel eller sprider ts desinformation?