handdator

Visa fullständig version : Scottcurl, hur långt ner ska stången?


exevision
2012-10-20, 16:42
Tycker att scottcurl stressar så hemskt mycket om man låter stången gå hela vägen ner. Är det rätt att den ska hela vägen ner eller hur långt ner ska den?

Thornblom
2012-10-20, 16:51
Jag gillar full rom när det gäller biceps.

exevision
2012-10-20, 16:56
Låter man stången gå ner max så blir det super tungt just i början och väldigt lätt efter någon cm. Känns så fel tycker jag. Kanske bara är ovan?

Lillpajken94
2012-10-20, 17:26
Låter man stången gå ner max så blir det super tungt just i början och väldigt lätt efter någon cm. Känns så fel tycker jag. Kanske bara är ovan?

Kanske bra att träna bottenläget, även i curl.

Tänk dig o köra bänkpress/hantelpress utan full rom..man blir grymt klen i bottenläget.

Fortsätt med full ROM!

Fyllot
2012-10-20, 18:37
Går du för långt ner hamnar du i viloläge och tappar spänningen i biceps OCH det blir lättare att "gunga" upp den vilket gör hela övningen kass.

Stannar alltid strax innan viloläge i både botten och toppläget.

ceejay
2012-10-20, 19:32
hela rörelsen ska man givetvis göra.

pezrulezhaakon
2012-10-20, 22:26
exevision

Förutsatt nu att du sitter korrekt i scottbänken så kan du gå ner så långt du kan med bibehållen anspänning.
Har du problem i det utsträckta läget redan på de första repsen så har du för tungt.
Helt utsträckt armbåge ökar risken för biceps sena i armbågsbenet. (samma som oftast går paj vid mixat grepp på marklyft)

FilipWT
2012-10-20, 22:37
exevision

Förutsatt nu att du sitter korrekt i scottbänken så kan du gå ner så långt du kan med bibehållen anspänning.
Har du problem i det utsträckta läget redan på de första repsen så har du för tungt.
Helt utsträckt armbåge ökar risken för biceps sena i armbågsbenet. (samma som oftast går paj vid mixat grepp på marklyft)

Tänkte bara flika in en fråga om liknande ämne:

Pez(& alla andra), jag har börjat få ont/stramande känsla vid bicepsfäste/armvecket när jag börjar närma mig bottenläget vid scottcurl, men även vanlig curl, fast då vid nästan fullt utsträckt läge. Känner även av detta i övningar som latsdrag och hantelrodd vid utsträckt läge.

Kan detta vara överansträngd biceps? Eller är jag bara på tok för stel?

Tack på förhand!
/Filip

pezrulezhaakon
2012-10-20, 22:43
FilipWT

Oavsett om du är ovan eller rutinerad så beror det säkerligen på överbelastning. Den kommer oftast av sämre utförande, där man rycker i vikten eller har för hög rörelsehastighet. För mycket träning.
Det kan även bero på sämre övningsval för just biceps.

Scottcurl är inte världens mest fördelaktiga övning, och den kräver mer kontroll än de flesta tror.

FilipWT
2012-10-20, 22:50
FilipWT

Oavsett om du är ovan eller rutinerad så beror det säkerligen på överbelastning. Den kommer oftast av sämre utförande, där man rycker i vikten eller har för hög rörelsehastighet. För mycket träning.
Det kan även bero på sämre övningsval för just biceps.

Scottcurl är inte världens mest fördelaktiga övning, och den kräver mer kontroll än de flesta tror.

Hur menar du med rörelsehastighet? För tunga vikter med för hög hastighet, eller just hög rörelsehastighet rent allmänt?

Jag tänker, ofta hör man att man "bör" lyfta explosivt i den koncentriska fasen, och sedan kontrollerad eccentrisk.

Mvh
Filip

pezrulezhaakon
2012-10-20, 22:57
FilipWT

Det kan vara både med tunga och lättare vikter. En lättare vikt med högre hastighet kan ju vara mycket tyngre än en tung vikt med lägre hastighet.
Ett sätt att tänka är att alltid kontrollera varje millimeter du rör vikten, så det inte blir några "dödperioder" i repsen där du slappnar av.

panzerpig
2012-10-20, 22:57
Vissa scottcurlar har avtagbar bräda, man kan vända på den så det lutar mer åt 90 grader än med andra sidan fram. det tycker jag blir bättre. Då kan man gå hela vägen utan att det stressar senorna så mycket, plus att rörelsen är tyngre under längre sträcka.

exevision
2012-10-21, 07:41
Helt utsträckt armbåge ökar risken för biceps sena i armbågsbenet. (samma som oftast går paj vid mixat grepp på marklyft)

Så man kanske bör stanna en cm innan helt utsträckt? Jag tänkte ju göra övningen för att inte få en rörelse i överarmen och på så sätt inte i onödan nöta på långa bicepssenan.

NNIF
2012-10-21, 07:43
eller så tränar man upp den genom att köra full rom..

pezrulezhaakon
2012-10-21, 08:50
exevision, ja det kan man göra. Vid helt sträckt armbåge har inte biceps mycket till moment ändå. Ändlägen är svårare att träna. Vill man sträcka helt så bör belastningen anpassas till det läget. Men då blir belastningen ofta för lätt för resten av rörelsen.

Arne Persson
2012-10-21, 11:39
Sträcker alltid ut fullt samt använder så lodrät lutning som möjligt.

exevision
2012-10-21, 12:35
Sträcker alltid ut fullt samt använder så lodrät lutning som möjligt.

Tror inte det går att ställa plattan så värst lodrätt på gymmet jag är på. Går ju iof att använda en bänk och ta en arm i taget med hantel.

Sniggel
2012-10-21, 13:14
Sträcker alltid ut fullt samt använder så lodrät lutning som möjligt.

Många bänkar har 30-45 graders lutning utan skydd i bottenläget.
I dessa fall tycker jag man får använda sunt förnuft. Jag vet inte om det är att eftersträva att gå till bottenläget i detta scenario eftersom belastningen vid 45 grader fortfarande är väldigt hög och man vill ju inte råka hyperextendera.
Eller vad tycker du Arne?

Man kan ju iofs hitta en vanlig träningsbänk, skjuta upp ryggstödet lodrätt och sen luta armhålan/kroppen över ryggstödet så kan man utan risk gå hela vägen (enarmshantelcurl).

blondyz
2012-10-21, 13:45
Tror inte det går att ställa plattan så värst lodrätt på gymmet jag är på. Går ju iof att använda en bänk och ta en arm i taget med hantel.

Jag har aldrig sett en platta avsedd för ändamålet där båda sidor är lutande.

Har visserligen sett de som bara har en sida, men om du har två sidor på din är det bara att vända på den, så du får lutningen mot bröstet och det lodräta där du vill ha det.

Ett Orm
2012-10-22, 19:21
exevision, ja det kan man göra. Vid helt sträckt armbåge har inte biceps mycket till moment ändå. Ändlägen är svårare att träna. Vill man sträcka helt så bör belastningen anpassas till det läget. Men då blir belastningen ofta för lätt för resten av rörelsen.

Ja brukar köra ett sista set ibland med lättare vikter där jag böjer mig bakåt vid nedersta läget och framåt vid översta just för att få med ändlägena. Lite som en goodmorning biceps curl..
Bra ide eller onödigt? Eller finns det bättre metoder? *jorgen*

son of Zeus
2012-10-23, 03:14
conentrations curl kan du köra men helt utsräckt rörelse för att bli starkare just där.. används inte mkt vikt i den övningen

pezrulezhaakon
2012-10-23, 03:45
Ett Orm, du menar att du gör det i Scottbänken? Isf förstår jag tanken, men nu beror det på rörelsen. Om axelpartiet är fullständigt orörligt så förlorar du lite effekt i det utsträckta läget och förändrar belastningskurvan något mot toppläget. Om axelpartiet rör sig förlorar du effekt i båda ändar. Scottcurl är som mest effektiv vid det utförandet den är byggd för. Mycket handlar om att man är rätt placerad i den. De flesta har sitsen för högt i den sittande varianten eller bänken för lågt i den stående. Axelbrett grepp gäller ju här också, och lederna i linje när man använder fast stång. Enhandsvarianten är inte helt enkel heller.

ARMSTARK
2012-10-23, 07:20
Scottcurl är inte en övning där man ska visa hur mycket man kan lyfta, det är en koncentrations övning. Meningen är att det ska ta BARA på biceps och gör man rätt så räcker en vikt som man kan hantera ända ner och ända upp alldeles utmärkt. Som sagt en koncentrations övning.

Ett Orm
2012-10-23, 07:39
Ett Orm, du menar att du gör det i Scottbänken? Isf förstår jag tanken, men nu beror det på rörelsen. Om axelpartiet är fullständigt orörligt så förlorar du lite effekt i det utsträckta läget och förändrar belastningskurvan något mot toppläget. Om axelpartiet rör sig förlorar du effekt i båda ändar. Scottcurl är som mest effektiv vid det utförandet den är byggd för. Mycket handlar om att man är rätt placerad i den. De flesta har sitsen för högt i den sittande varianten eller bänken för lågt i den stående. Axelbrett grepp gäller ju här också, och lederna i linje när man använder fast stång. Enhandsvarianten är inte helt enkel heller.

Nä, jag kör just den övningen stående med stång. Hade vart bra om jag skrev det ser jag nu..*facepalm*
Axlarna försöker jag hålla så fixerade det går och överarmarna tajt utmed sidorna.
håller något bredare än axelbrett.

Scratch89
2012-10-23, 08:21
Nu kör jag väldigt sällan Scottcurl, men jag har haft samma problem och då bytte jag till enarmsvarianten. Kändes mycket bättre, kanske för att jag kunde koncentrera (hah!) mig mer på det jag höll på med.

exevision
2012-10-23, 09:29
Jag har aldrig sett en platta avsedd för ändamålet där båda sidor är lutande.

Har visserligen sett de som bara har en sida, men om du har två sidor på din är det bara att vända på den, så du får lutningen mot bröstet och det lodräta där du vill ha det.

Går inte att vända på plattan.

De flesta har sitsen för högt i den sittande varianten eller bänken för lågt i den stående.

Hur hittar man den rätta nivån på sitsen i den sittande varianten?

ARMSTARK
2012-10-23, 09:36
Går inte att vända på plattan.



Hur hittar man den rätta nivån på sitsen i den sittande varianten?

Så lågt att kroppen inte kan hjälpa till, jag brukar sänka sitsen så kanten på brädan är i armhålan.

pezrulezhaakon
2012-10-23, 10:57
Ett Orm

Ok, ja då ändrar du ju mest belastningskurvan en smula. Men det kan ändå bli lite klurigt att få till. Om du möter stången samtidigt på uppvägen, så gör du det enklare för biceps.
Åt andra hållet så förkortar du den exentriska tiden något muskeln är belastad, samtidigt som främre delta betonas mer. Men det beror såklart på hur mycket du lutar åt båda hållen.

pezrulezhaakon
2012-10-23, 10:59
exevision

Är sitsen i rätt höjd, så ska bröstryggen vara rak och axelpartiet i normalläget.

Ett Orm
2012-10-23, 16:45
Hmm, betonas verkligen främre delta nämnvärt? Överarmen rör sig ju inte i axelled.
Jo, jag möter stången med kroppen så i mitten av rörelsen så är inte mycket till belastning att tala om där.
Dock ser jag till att ha anspänning hela tiden.

Frågan är väl egentligen mer om jag har praktisk nytta av att träna dessa lägen?
Tips? :)

pezrulezhaakon
2012-10-23, 16:57
Ett Orm, jo delta betonas mer för att kunna bibehålla överarmarna fixerade då du lutar kroppen bakåt. Det blir mer "frontraise-krafter" av det. Men har du då praktisk nytta av varianten? Njae, inte direkt. Hellre isf att du gör fixerade varianter i de olika lägena utan samtida rörelse i överkroppen.

Dyrgripen
2012-10-23, 18:51
så långt ner så du själv tycker det skönt ofc =)

straand94
2012-10-23, 19:08
Du ska ju bara upp till 90grader enligt kolozzeums älskade Ehrling Wahlgrens.

Ett Orm
2012-10-24, 11:45
Ett Orm, jo delta betonas mer för att kunna bibehålla överarmarna fixerade då du lutar kroppen bakåt. Det blir mer "frontraise-krafter" av det. Men har du då praktisk nytta av varianten? Njae, inte direkt. Hellre isf att du gör fixerade varianter i de olika lägena utan samtida rörelse i överkroppen.

Hmm, ok. Får se om jag ska modda den då och köra dem separat eller inte alls. Tackar för svaret! :)

Arne Persson
2012-10-24, 14:16
Jag tror det är dags med en liten film ang. Scott- (Preacher-) curlens olika rätta och felaktiga tekniker...:)

Arne Persson
2012-10-24, 14:24
http://www.youtube.com/watch?v=mj9euulnA9I

Det går också med kettlebells... :d

pezrulezhaakon
2012-10-24, 14:47
Arne Persson

Bra teknik? *slap* Hehe....

Arne Persson
2012-10-24, 14:51
Arne Persson

Bra teknik? *slap* Hehe....

Tja... testa vet jag...:d

Pepz
2012-10-24, 14:54
Arne Persson

Bra teknik? *slap* Hehe....

förklara för en icke teknikonanist vad som var dåligt med hans utförande? ;)

pezrulezhaakon
2012-10-24, 15:03
Pepz, inget dåligt, bara mindre bra.

pezrulezhaakon
2012-10-24, 15:06
Arne Persson, skulle du hållit axelpartiet helt still så hade du varit chanslös på vikten. Annars skulle jag iaf blivit lite impad. :)

Arne Persson
2012-10-24, 15:28
Arne Persson, skulle du hållit axelpartiet helt still så hade du varit chanslös på vikten. Annars skulle jag iaf blivit lite impad. :)

Det är möjligt att det går sittande, då jag kan fixera övriga kroppen bättre. problemet med en tyngre kettlebell är att den beter sig lite lustigt i handen.
Dessutom gör jag ju alltid en palmarflexion under uppcurlen.:)

Anders The Peak
2012-10-24, 17:44
Det är möjligt att det går sittande, då jag kan fixera övriga kroppen bättre. problemet med en tyngre kettlebell är att den beter sig lite lustigt i handen.
Dessutom gör jag ju alltid en palmarflexion under uppcurlen.:)

Arne det var ett bra exempel på hur man bör köra preacher curl.

pezrulezhaakon
2012-10-24, 17:53
Anders The Peak

Bra exempel på om man vill få upp mycket vikt.

Anders The Peak
2012-10-24, 20:35
Anders The Peak

Bra exempel på om man vill få upp mycket vikt.

Jag tycker att det är ett bra sätt att maximalt aktivera muskeln. Muskeln har en aktionsradie som man bör utnyttja för ändamålet. Det är precis som Arthur Jones gjorde när han konstruerade Nautilus Maskinerna

http://www.oldtimestrongman.com/sites/default/files/nautilus_pullover1973.png