handdator

Visa fullständig version : Program för att bli mindre kass i chins


Big_Vik
2012-10-19, 20:56
Jag har alltid varit ruggigt dålig i chins men nu tänkte jag passa på att ta tag i den saken eftersom jag och de jag bor med har skaffat en chins och dipsställlning. :hbang: Att träna chins en gång i veckan har inte gett mig något, så jag hade tänkt mig följande:

50% av maxreps 5 gånger spritt under dagen (dvs några timmar mellan seten), förutom dagen man tränar rygg, där man gör 1-2 set max antal reps. (Därefter mark och rodd som vanligt)

Hur skulle ni själva ha lagt upp det om ni var i min situation?
Fler set max-reps på ryggdagen?
Minska antalet set i den övriga ryggträningen?
Slänga in en-två vilodagar helt utan chins?
Även köra negativa chins? eller vänta med dem tills man drar ner volymen?

Hur snabbt tror ni att man kommer bli övertränad? Såklart omöjligt att svara exakt på detta men om någon har testat något liknande så får vederbörande gärna dela med sig av sina erfarenheter.

mikaelj
2012-10-19, 20:59
Greasing The Groove låter utmärkt.

svenbanan
2012-10-19, 21:22
Ja, på chins är det en superbra ide att köra flera ggr i veckan. Men jag skulle inte gjort fler än 5ggr/v. Lite vila kan de nog må bra av.

En variant som funkat bra för mig är att köra så många "träningsset" som möjlig md 60s vila mellan seten, ett par ggr i veckan. Om man tex börjar med träningset på 3 reps så gör man alltså 3 reps och vilar sedan 60s och upprepar tills man inte längre grejar 3 reps (med 60s vila). Om man grejar 10 set eller fler så får man öka till 4 reps i varje träningsset nästa gång. Jag gillar detta skarpt. Jag har använt det i kombination med att göra fem set med maxreps och 90s vila.

NNIF
2012-10-19, 21:25
varför inte testa med att börja med att köra chins 2-3 gånger i veckan till att börja med? Från en gång i veckan till 5ggr om dagen hehe ganska stor omställning

vad väger du? längd? Hur många "fitnessgodkända" chins kan du göra idagsläget?

z_bumbi
2012-10-20, 19:07
Det enklaste är att köra chins några fler dagar i veckan t ex när man ändå tränar.

ATJL
2012-10-21, 07:18
Det som fungerat bäst för mig är att köra chins ca 2ggr/vecka och då alternera mellan viktade chins tungt varannat pass (5x1-5rep) och "Stege" (enl Pavel Tatsoline) varannat pass. När jag kör stege så alternerar jag med dips under resp setvila, kör dubbla antalet reps i dips.

Stege:
1 chin, 2 dips
2 chins, 4 dips
3 chins, 6 dips
osv.

Jag ökar alltså en rep för varje set("steg") tills jag inte klarar nästa steg, tex klarade precis 7rep nivån men känner då tydligt att jag inte skulle klara nästa steg som innebär 8rep.

Då börjar man om från början...

1 chin, 2 dips
2 chins, 4 dips...
osv.

Den här omgången kanske jag kommer till 5rep innan jag failar, då börjar jag återigen om...

Fortsätter så tills jag bara klarar den första 1:an i det som då blir sista setet.

Iden är att få in en stor repsvolym på passet men samtidigt undvika att ta ut sig till max i varje set. Brukar bli rätt så många totalrep till slut, men det blir dock tidskrävande.

Lycka till...

EeJay
2012-10-21, 09:25
Det som fungerat bäst för mig är att köra chins ca 2ggr/vecka och då alternera mellan viktade chins tungt varannat pass (5x1-5rep) och "Stege" (enl Pavel Tatsoline) varannat pass. När jag kör stege så alternerar jag med dips under resp setvila, kör dubbla antalet reps i dips.

Stege:
1 chin, 2 dips
2 chins, 4 dips
3 chins, 6 dips
osv.

Jag ökar alltså en rep för varje set("steg") tills jag inte klarar nästa steg, tex klarade precis 7rep nivån men känner då tydligt att jag inte skulle klara nästa steg som innebär 8rep.

Då börjar man om från början...

1 chin, 2 dips
2 chins, 4 dips...
osv.

Den här omgången kanske jag kommer till 5rep innan jag failar, då börjar jag återigen om...

Fortsätter så tills jag bara klarar den första 1:an i det som då blir sista setet.

Iden är att få in en stor repsvolym på passet men samtidigt undvika att ta ut sig till max i varje set. Brukar bli rätt så många totalrep till slut, men det blir dock tidskrävande.

Lycka till...

Inte för att vara den som är den. Men att du klarar 7 chins är ju inte direkt någonting som säger att din metod fungerar, endast att du kör chins lite nu och då.

Mitt gamla lumpenbefäl gjorde 42(tror jag det var) räckhäv i FM-Atlet-testerna. Det är Chins på militäriskt sätt, att man varannan sekund häver sig upp och varannan häver sig ned.
Så här berättade han på frågan "hur fan klarade du av 42 chins?"
Han och hans träningskamrat hetsade varandra till att klara så många som möjligt. Det dom gjorde var att köra mycket viktade chins och allra helst mycket negativa. Att inte ha någon extra vikt på kroppen hade han under flera år inte tagit han någonstans. Utan det var först när vikten kom på som det började öka.

Pepz
2012-10-21, 09:38
Kristian sewen hävdar att det var när han började fula upp chins som det lossnade,
dvs XtsvzmivbUU

Spartansk
2012-10-21, 09:42
Hur lyckas man utföra Greasing the Groove i praktiken? Tar med sig ett portabelt chinsräcke överallt?

ATJL
2012-10-21, 10:56
Inte för att vara den som är den. Men att du klarar 7 chins är ju inte direkt någonting som säger att din metod fungerar, endast att du kör chins lite nu och då.

Mitt gamla lumpenbefäl gjorde 42(tror jag det var) räckhäv i FM-Atlet-testerna. Det är Chins på militäriskt sätt, att man varannan sekund häver sig upp och varannan häver sig ned.
Så här berättade han på frågan "hur fan klarade du av 42 chins?"
Han och hans träningskamrat hetsade varandra till att klara så många som möjligt. Det dom gjorde var att köra mycket viktade chins och allra helst mycket negativa. Att inte ha någon extra vikt på kroppen hade han under flera år inte tagit han någonstans. Utan det var först när vikten kom på som det började öka.

Jag beskrev alltså metoden stege, dessutom med ett hypotetiskt tak för hur "högt" man nådde i just det exemplet, dvs 7rep. Inte någonstans kan man läsa ut min, eller någon annans, repetitionsmax. Hur du läste ut detta för att racka ner på mitt inlägg, det går totalt över mitt förstånd... :smash:

I det hypotetiska exemplet där man nått upp till 7rep, så har man alltså i och med det gjort 28st repetitioner...

För att nu inte detta ska bli någon pajkastning: Kan du inte, vänligen, läsa igenom det jag skrivit en gång till och verkligen försöka förstå hur metoden går till? Om jag varit otydlig, vilket givetvis är fullt möjligt, så får du gärna fråga så ska jag förtydliga! MVH

aldoschadewitz
2012-10-21, 12:03
Hur lyckas man utföra Greasing the Groove i praktiken? Tar med sig ett portabelt chinsräcke överallt?

bara att ta några spårvagns vändor o köra lite chins i alla räcken

EeJay
2012-10-21, 13:57
Jag ökar alltså en rep för varje set("steg") tills jag inte klarar nästa steg, tex klarade precis 7rep nivån men känner då tydligt att jag inte skulle klara nästa steg som innebär 8rep.

Ur det här utläser jag att du precis klarade 7 rep nivån.

Men det var inte menat som någon som helst nedrackning. Om det kändes oförskämt och skapade dålig stämning ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

Det jag ville förmedla var att det räcker sällan att bara köra kroppsvikten, oavsett hur mycket fail du kör till. Till slut kommer du komma till nivåer där mjölksyran sätter stopp för utvecklingen.

Jag t.ex. klarar ju inte 50 reps på 50kg bänkpress för att jag nött 50kg bänkpress. Utan jag klarar 50 reps på 50kg bänkpress för att jag maxar en bit över det.

z_bumbi
2012-10-21, 15:46
Når man 7 reps i en stege så betyder det inte att man gör 7 reps i en maxning utan att man gör 7 reps i sjunde setet vilket är viss skillnad för de flesta.

Stegar är bra så länge man också kör maxstyrka, kör man tillräckligt ofta så funkar de iofs också annars också men maxstyrkan är antagligen ett mer tidseffektivt sätt att köra.
När ett visst antal reps nås så bör man dock inte köra enrepsteg utan öka steglängen. Även om man vant sig så tar det t ex en jävla tid att köra 80-100 set per pass som det blir om man inte ökar antalet steglängden och för de flesta blir det också ganska mycket att köra så många reps som blir resultatet.
När någon når över 20-25 reps så börjar maxstyrkan bli mindre betydande men för att nå vidare kanske t ex man köra 15 reps med vikt och kort vila och då har maxstyrkan helt plötsligt betydelse igen.

ATJL
2012-10-21, 18:44
Ja, jag känner inte att jag kan vara så mycket tydligare nu, kanske bumbis sätt att beskriva det gör det klarare, vad vet jag..? Nåja, håller för övrigt med om maxstyrke- tänket, därav, som jag sagt redan i mitt första inlägg, så kör jag det varannan gång då jag kör viktade chins i repsomfånget 1-5.

Skitsamma, en bra metod som fungerat för mig och alla jag känner som provat. Tycker man att det är tillräcklig referens så prova, annars låt bli.

MVH