handdator

Visa fullständig version : Bencurl


andeem
2012-10-19, 20:25
Jag föredrar sittande. Vad missar jag om jag inte kör liggande? Vilken har bäst (om någon) överföring till knäböj respektive marklyft?

Morty
2012-10-19, 20:39
Sak samma. Det är en isolerad rörelse i knäleden.

pezrulezhaakon
2012-10-19, 20:40
andeem, båda är bara olika varianter som tränar hamstrings i olika längdförhållande. Båda missar hamstrings höftsträckarfunktion. Båda kan indirekt vara överförbara till mark och knä.

pezrulezhaakon
2012-10-19, 20:41
Morty, sak samma är det inte.

Morty
2012-10-19, 20:49
Morty, sak samma är det inte.

Jo, det är verkligen sak samma. Båda missar höftsträckningen. Ingen av dem är mer överförbar till mark eller böj än den andra. Ingen av dem är bättre än den andra. Det är bara en bencurl.

Raka marklyft & goodmornings har betydligt bättre överföring på mark och böj.

andeem
2012-10-19, 22:10
Raka marklyft & goodmornings har betydligt bättre överföring på mark och böj.Men är tunga för ryggen.

NNIF
2012-10-19, 22:12
nu är jag osäker, men finnen borde väl vara bästa av båda världar?

Morty
2012-10-19, 22:40
Men är tunga för ryggen.

Japp, säkerligen också en stor anledning till deras bättre överförbarhet.

pezrulezhaakon
2012-10-19, 23:25
Morty, de tränar musklerna i olika längdförhållande. Det är inte sak samma.

Morty
2012-10-20, 00:19
Morty, de tränar musklerna i olika längdförhållande. Det är inte sak samma.

Det spelar absolut ingen roll för lyftandet, prestationerna eller byggandet. Ja, det är en teoretisk skillnad, muskeln sträcks mer under sittande bencurls, men bara en teoretisk sådan. I praktiken: ingen skillnad. Det är bara en bencurl, fortfarande. Som att snacka fotvinklar i en vadpress.

Rusk
2012-10-20, 00:25
Hade liggande på vårat tidigare gym och jag saknar den varje gång jag tränar ben.
Jag vet inte varför men sittande lårcurl känns inte alls bra i ryggen, måste vara något med formen när jag närmar mig dom sista repsen.

pezrulezhaakon
2012-10-20, 00:30
Morty

Nej, det är samma sak som att säga att separata tricepsövningar inte gagnar pressövningar eller separata bicepsövningar för drag. Alltså då menar du att det inte är någon skillnad på pushdowns och frenchpress. Varken belastningsmässigt eller i förhållande med styrkekurva/belastningskurva....
Heller ingen skillnad på olika bicepsvarianter...

Muskulärt sett är båda varianter överförbara. Och har fördelar att bli starkare i olika längdförhållande vid olika lägen i marklyft och knäböj.

Utöver skillnaden mellan varianterna så är skillnaden neurologisk om man vill ha med en höftsträckning för hamstrings.

Du fäster ingen tanke vid möjlig muskulär obalans mellan gluteusgruppen och hamstrings?
Du ser inga fördelar att stärka hamstrings (vid olika lägen) utan att involvera gluteus?

Morty
2012-10-20, 01:31
Morty

Nej, det är samma sak som att säga att separata tricepsövningar inte gagnar pressövningar eller separata bicepsövningar för drag. Alltså då menar du att det inte är någon skillnad på pushdowns och frenchpress. Varken belastningsmässigt eller i förhållande med styrkekurva/belastningskurva....
Heller ingen skillnad på olika bicepsvarianter...

Jag har aldrig sagt att bencurlen inte gagnar böjen/marken, eller att armträning inte gagnar pressar och drag. Jag säger bara att det finns betydligt bättre övningar för att träna hamstring på ett sådant sätt att det har överförbarhet på mark och böj. Jag ser det som fullständigt befängt att med olika vinklar i den passiva leden i en isolationsövning försöka fixa problem i flerledsövningar; typ bamsecurls för att bli bättre i chins pga vinkeln i axelleden. Vill man ha en bicepsövning som hjälper chinsen? Ta den man är starkast i och jobba på den.

Muskulärt sett är båda varianter överförbara. Och har fördelar att bli starkare i olika längdförhållande vid olika lägen i marklyft och knäböj.
I marklyft och knäböj förlängs muskeln vid knät och förkortas vid höften. Gissa vilka övningar som har bäst överförbarhet.

Utöver skillnaden mellan varianterna så är skillnaden neurologisk om man vill ha med en höftsträckning för hamstrings.
Jag fattar inte hur du ska bedöma att en atlet är svag i hamstrings i en viss del av en böj och sedan kunna bestämma vilken höftvinkel man bör ha i sina bencurls. Men du är ju proffset här ;)


Du fäster ingen tanke vid möjlig muskulär obalans mellan gluteusgruppen och hamstrings?
Du ser inga fördelar att stärka hamstrings (vid olika lägen) utan att involvera gluteus?
Jo, absolut. Det finns klart atleter som kan behöva isolerad hamstringsträning och då är det curls som gäller. Men om man framför allt vill bli bli bättre på marklyft och knäböj så väljer man inte mellan sittande och liggande bencurl, man gör raka marklyft och kompletterar eventuellt med lite bencurl om man/sin coach tycker sig ha behovet av det.

pezrulezhaakon
2012-10-20, 01:58
Morty

Vi snackade inte bäst överförbarhet, utan överförbarhet.
Musklerna blir starkare av träning. Hur du sedan vill använda den styrkan bestämmer du neuromuskulärt.

Varför behöver man veta? Det räcker med att veta att man tränar en muskel allsidigt. Blir resultatet bättre (vilket inte är svårt att se) så har ju de olika övningsvarianterna gjort sitt, eller hur?
Dessutom är det även av skadeförebyggande åtgärd man kan variera övningsval.

Det handlar inte om att välja mellan curlvarianterna eftersom de har olika effekt, vilket du inte verkat hajja.

Carcer
2012-10-20, 02:47
nu är jag osäker, men finnen borde väl vara bästa av båda världar?

+1