handdator

Visa fullständig version : Värk i handleden


ramlosan
2012-10-19, 11:22
Hej!

Har precis märkt att jag har fått en ganska kraftig värk i min högra handled.
Värken uppkommer i vissa lägen då jag "roterar" handen fram och tillbaks. Värken sitter precis där handen börjar.

Vill helst inte sluta träna, då det går bra för mig just nu. Finns det några lättare "rehab"-övningar man kan köra innan, alternativt efter varje pass för att stärka handleden?

Bild som visar vart det gör ont (http://www.bilddump.se/bilder/20121019103120-90.224.3.76.JPG)

Mvh

BelowAverage
2012-10-19, 15:27
Gör det ont om du roterar din högra handled med hjälp av vänster hand?
Dvs inte använder musklerna i högersidan utan är så avslappnad du kan.

pezrulezhaakon
2012-10-19, 15:52
ramlosan

Kör du biceps med EZ stång?

ramlosan
2012-10-19, 21:08
Gör det ont om du roterar din högra handled med hjälp av vänster hand?
Dvs inte använder musklerna i högersidan utan är så avslappnad du kan.

Ja, det gör fortfarande ont. Speciellt när jag vinklar handen snett nedåt (alltså emot handleden)

ramlosan

Kör du biceps med EZ stång?
Nä, det gör jag inte. Jag kör däremot "triceps extension" med en EZ-stång. Och nu när du nämner det så började min smärta efter det att jag började med den övningen.

Tack för svaren
MvH

Mspa
2012-10-19, 21:18
Är det första gången du har ont? Jag brukar nämligen alltid få ont i handlederna när det blir kallare på hösten. Jag är iof överrörlig i alla leder men just handlederna är sjukt "väderkänsliga". För mig fungerar det att göra tex armhävningar på knogarna eller andra armövningar med raka handleder.

ramlosan
2012-10-20, 09:55
Är det första gången du har ont? Jag brukar nämligen alltid få ont i handlederna när det blir kallare på hösten. Jag är iof överrörlig i alla leder men just handlederna är sjukt "väderkänsliga". För mig fungerar det att göra tex armhävningar på knogarna eller andra armövningar med raka handleder.

God morgon.

Ja, det är första gången jag har ont i handleden (notera att det bara är den högra det gör ont i).
Ska definitivt testa armhävningar med raka handleder. Skumt att vädret försämrar dessa för dig :P

Tack för svar!

Mvh

Ego
2012-10-20, 19:34
Vad menar du med "roterar" ? Vrider handen som i "pronation" och supination, eller sträcker som i extension och flexion?

Ego
2012-10-20, 19:35
Jag är för övrigt 95% säker på att det är från armbågen, prova massera hårt runt omkring olika grejer där och se om det förbättrar symtomen, har då i alla fall en ledtråd. Annars får du söka hjälp innan tillståndet blivit kroniskt.

ramlosan
2012-10-20, 21:08
Vad menar du med "roterar" ? Vrider handen som i "pronation" och supination, eller sträcker som i extension och flexion?

Hej,

Får ont då har jag har handen i flexion (kan man använda ordet så?).

Okej, ska jag genast testa. Tack för tipset!

Mvh

ramlosan
2012-10-31, 10:00
Tänkte bara uppdatera ifall någon med liknande problem halkar in på tråden via Google eller liknande.

Jag hade en viloperiod på ca 3-5 dagar, och efter detta var smärtan så gott som borta. Jag hade inställningen till att dra mig till en sjukgymnast, det behövdes dock inte. Har fortfarande lite ont i handleden, men inte i närheten så ont som i början. Masserade inte heller, utan vilade bara.