handdator

Visa fullständig version : Hur mycket är "lagom" på en ätardag?


Candydarling
2012-10-19, 11:03
idag är min första ätardag under dieten som pågått i snart 3 veckor. Mitt dagliga kcal intag ligger just nu på 1550 kcal och mitt kaloribehov för att ligga på balans är 2100 kcal.

Hur mycket är lagom att ligga på, på en ätardag egentligen? är inte ute efter att överdriva men en meny på donken och en liten påse godis till kvällen vore ju fint men då är man redan uppe i typ 1500kcal bara där, minst!

Vad tycker ni?
(har ingen vilodag idag utan tränar styrka 1h och har tagit 40 min PW)

Reaper123
2012-10-19, 11:15
Jag har provat kontrollerade ätardagar ett par gånger denna deff (var livrädd för att det skulle spåra), så skulle rekommendera något av följande:

1. Antingen äter du som normalt, och unnar dig +500 kcal iform av godis/snack utöver ditt normala intag

2. Du äter din mat, men ökar mängd för att uppnå +500 kcal

3. Du äter precis vad du vill, men ser till att landa på +500kcal

En kombination av 1 & 2 är väl hur jag gjort, vilket ofta resulterat i att jag ligger omkring kcalbalans om jag tränat hårt samma dag och kan då unnan mig mer än +500! Nr 3 kräver karaktär, förbaskat svårt att inte få ett sug efter mer och då bättre att ha kvar en del av ursprungsdieten som grund!

Jag skulle alltså sikta på 2000-2100 kcal!

martikainen
2012-10-19, 11:17
Det finns väl två olika sätt att göra det på egentligen:

1. Om man inte har ett specifikt datum för dieten så ät precis vad du känner för, MEN undvik att äta dig övermätt hela tiden (dvs ät vad du vill men inte för mycket)
2. Ska du tävla/fotojobb eller liknande så använd din ätardag till att fylla upp med kolhydrater och kanske unna dig något du varit riktigt sugen på.

Imorgon har jag en ätarmåltid, har längtat efter stuvade makaroner hela veckan så det blir precis vad jag kommer äta, i rimliga mängder!

smeander
2012-10-19, 11:17
idag är min första ätardag under dieten som pågått i snart 3 veckor. Mitt dagliga kcal intag ligger just nu på 1550 kcal och mitt kaloribehov för att ligga på balans är 2100 kcal.

Hur mycket är lagom att ligga på, på en ätardag egentligen? är inte ute efter att överdriva men en meny på donken och en liten påse godis till kvällen vore ju fint men då är man redan uppe i typ 1500kcal bara där, minst!

Vad tycker ni?
(har ingen vilodag idag utan tränar styrka 1h och har tagit 40 min PW)

Ta en räjäl ätardag där du dubblar eller tripplar kolhydraterna.. Skäm bort dig med massa extra ris och havregryn! Inget skräp såsom donken, godis eller chips utan riktigt bra mat som sätter sig där den ska i kroppen!

Candydarling
2012-10-19, 11:42
Jag har ingen tävlingssatsning på G. Målet är att komma ner på ca 52kg på 4-5 månader. Nu har det gått 3 veckor på dieten, har lyckats gå ner 3kg och just nu väger jag 58,5.

Hur mycket kommer det skada om man ligger lite plus? Alltså lite (vi snackar typ 100 kcal) över energibalans? Kan väl inte göra så jäkla mycket om man 6 dagar i veckan ligger på 500 minus? :s

Jösses. Det är först på diet, och förs när man verkligen räknar ordenligt som man inser hur mycket skräpmat och godis faktiskt innehåller. Man får fanemej inte mycket för 500 kcal!

Ronn
2012-10-19, 11:45
Balans är perfekt för en ätardag.

King Grub
2012-10-19, 11:45
Hur mycket kommer det skada om man ligger lite plus?

Inget. Inte ens en ätardag med 10000+ kcal från skräp skadar annat än att dieten kommer att ta några dagar / någon vecka längre innan samma form nås jämfört med om överätningen inte hade skett, plus att man kanske mår illa efteråt.