handdator

Visa fullständig version : Vilovecka


J3T69
2012-10-19, 09:37
Hej Kollo!
Jag har tränat på bra under hela våren och fram tills nu och knappt haft en vilovecka så min fråga är om det skulle vara negativt för muskelmassan att ta en s.k vilovecka.?
Jag kan tillägga att jag blir starkare hela tiden och vikten går upp men jag känner mig ofta trött i kroppen med värk i axlar&rygg.
Kan jag ta en vecka för att återhämta mig och att detta förmodligen bara är mentalt att jag skulle tappa i styrka o dyl?
Vad säger ni?

NNIF
2012-10-19, 09:38
vilovecka tar man för att det är positivt för musklerna

tjing
2012-10-19, 10:27
Ja, det går bra och nej du kommer inte att tappa muskler om du inte lever på enbart lösgodis under viloveckan.

Donkey Kong
2012-10-19, 12:33
Jag tycker viloveckor på en 7-10 dagar har fungerat bra för mig.
Dock brukar jag försöka "spara" dem tills jag blir sjuk/krasslig eller allmänt less nu på hösten.

Det mest irriterande är när man tar vilovecka, sen blir man sjuk i 2 veckor på det!

DSBM
2012-10-19, 12:37
Jag tycker viloveckor på en 7-10 dagar har fungerat bra för mig.
Dock brukar jag försöka "spara" dem tills jag blir sjuk/krasslig eller allmänt less nu på hösten.

Det mest irriterande är när man tar vilovecka, sen blir man sjuk i 2 veckor på det!Samma för mig, viloveckorna brukar komma naturligt med några månaders mellanrum :D Dock kan man ju fundera på om det hade gått att undå sjukdom om man istället medvetet tagit en vilovecka när man börjar känna sig sliten i kroppen.

hertzman
2012-10-19, 12:42
Alla vettiga upplägg, oavsett om målet är massa eller styrka, har deload inbakat. Inte regelrätt vila, men en vecka med lägre vikter för återhämtningens skull.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

J3T69
2012-10-19, 13:20
Tacksam för alla svar och självklart har jag tänkt att"jag sparar min vilovecka tills jag blir sjuk"men då vill man ju nästan ta igen det man tror sig har förlorat.
Jag tar denna veckan off nu när jag känner att kroppen börjar kännas sliten med värk i kroppen varje dag nu senaste tiden.
Har också en axel som krånglar så jag tror inte detta är negativt att vila.

HMS Laestander
2012-10-19, 13:26
Bara du fortsätter käka ordentligt, sköter kosten, ser till att vila som vanligt och kanske byter ut styrketräningen mot promenader istället, så ska det nog inte vara några problem alls.

J3T69
2012-10-19, 15:09
bra grabbar!
Tackar för alla svar!

aldoschadewitz
2012-10-19, 21:39
deload vecka behöver inte betyda ingen styrketräning över huvud taget. alternativet att köra 2-3 lätta pass med ca 50% av den vanliga vikten och stanna långt innan fail finns ju också. bara för att hålla igång lite.