handdator

Visa fullständig version : Komma igång med träning och kost!


Ettkiloförlite
2012-10-19, 04:27
Hej!

Efter att aldrig riktigt kommit till skott med att börja träna, så har jag äntligen bestämt mig för att ta tag i träningen ordentligt. Inga halvmesyrer och usla försök med dåliga ursäkter alltså. Har slutat röka sen några veckor tillbaka (samt andra mindre bra substanser) och mår bättre bara av det, men nu vill jag alltså ta steget och komma igång med träningen och kosten ordentligt.

Målet är att gå upp i vikt framför allt. Har alltid varit smal (inte undernnärd, men inte många kilo därifrån tyvärr) och kosten, framförallt frukosten, har alltid varit det stora problemet för mig.

Vill nu dels lära mig att äta rätt mat för mig, dvs mat som gör att jag går upp i vikt samt uppfyller mina protein samt kolhydratsbehov. Jag har väldigt svårt för att äta större mängder mat, så jag antar det enklare sättet vore att köpa gainers till detta. Vad för gainers är bäst för att snabbt lägga på muskler samt fyller ett så stort "rum" om möjligt av kosten? Läste något om "Allmax MuscleMaxx Gainer" och liknande, är denna värd att köpa och köra på? Finns det några andra saker man kan köpa med och "plusa på" med eller bör den räcka?

Har även kreatin hemma samt har jag fått tag i "Star Nutrition - Gainer pro", den har dock hunnit gå ut på datumet. Går det fortfarande att använda den utan att den har förlorat något i energiväg?

Självklart ska inte Gainers och liknande ersätta min kost, men jag känner att det är något jag kommer behöva vid sidan om för att uppfylla mitt energibehov varje dag. I alla fall i början. Sedan tillåter tyvärr inte min plånbok mig att köpa hur mycket mat som helst heller, så behöver även en långsiktig ekonomisk lösning som inte innebär att köpa och äta rostbiff varje dag, vilket då t.ex. "Allmax MuscleMaxx Gainer" skulle vara ett bra komplement till mitt energibehov.

Finns det några sidor som man kan läsa på om bra recept för att gå upp i vikt eller ingredienser att göra måltider på? Antar tips att blanda ner olja i maten/gainers och så är att rekommendera, men vill gärna ha mer tips utöver detta kring kosten i helhet.

Jag vet självfallet att träningen är det viktigaste, men har då problemet att min plånbok inte tillåter mig att köpa ett gymkort i de gymmen som finns tillgängliga för mig.

Har dock både hopprep samt skivstång och några lösa vikter till mitt förfogande. Dock ingen bänk att lyfta på. Finns det någon bra sida där man kan hitta olika övningar som är värda att köra hemma (både med vikter och utan) Provade att googla på detta, men efter lite sökande och jämförande var det övningar som blev rekommenderade på en sida och förkastade på en annan, vilket gör att jag inte vet var jag ska börja alls och vad som faktiskt är värt att köra på.

Har även efter att ha läst lite här på kollozeum om boken "Forma kroppen och maximera din prestation" så har jag även dragit iväg en beställning, den är på väg med posten och bör anlända tidigt nästa vecka. Finns det fler böcker eller sidor man kan kolla in för bra tips på viktuppgång och maximera träningen?

Förlåt om det blev lite mycket nu att svara på, men vill verkligen komma igång med träningen för att kunna må bättre både psykiskt och fysiskt. Då detta länge har varit ett "hinder" för mig som jag nu vill överstiga. Jag känner att det är dags nu att bygga en kropp jag är stolt över och mår bra av att ha, och tror att det här är ett väldigt bra ställe att starta på!

PS: Hoppas inte tråden blev för felplacerad nu, men jag hade flera olika frågor och tänkte att jag lägger allt i en tråd istället för att göra 2-3 stycken olika. Om inte annat så får mod känna sig fri att omplacera/dela upp tråden. Hoppas det går bra ändå.

tjing
2012-10-19, 10:47
Svaren på dina frågor finns i boken du beställt, kan jag säga.