handdator

Visa fullständig version : Hu mycket vikt extra tål stålvajer/kabelmaskinerna på gymmen?


Erikzor
2012-10-18, 23:39
Kanske är detta lite olika från gym till gym men jag antar att det är rätt liknande stål vajrar på dom flesta maskinerna. Min fråga är denna: Jag har kört latsdrag med wide grepp där max belastningen är 100kg vikt, jag ligger nu på 104 kg vikt genom att lägga hantlar ovanpå. Finns det någon max vikt en sån vajer kan klara av eller är det bara att kötta på?

pezrulezhaakon
2012-10-18, 23:44
Erikzor

Beror på hur sliten vajern är. Även stålvajrar mattas ut.

Seriösa maskiner är oftast byggda med en viss säkerhetsmarginal. Det är inte säkert att vajern är det första som ger upp. Lagren i hjulen eller hjulen självt kanske ger sig först.

Varje belastningsökning kan multiplicera den belastningen som maskinkonstruktionen får hantera.

strikt
2012-10-18, 23:49
Kötta på tills någon klagar/påpekar att du inte får göra det.

Självklart kan skiten gå sönder mitt i utförandet, kan det även göra med lägre vikter än max. Självklart är det överdimensionerat också, så ja det går lasta på mer vikt och grejerna ska klara det hyfsat iaf. Sen att det sliter mer i slutändan än standardvikten är något helt annat.

Yip_man
2012-10-19, 05:01
160 kg på nordic gyms lats-drag funkar fint. Dvs 40kg överlast så det borde nog inte vara nån fara med ett par kg

Olsson80
2012-10-19, 05:20
Kan inte låta bli att fråga varför du inte kör viktade chins istället för att belasta maskinerna med mer än de är avsedda för?

filmjölk
2012-10-19, 05:49
De är byggda för magasinet, inte mer. Det är ett vågspel att lägga på mer vikter än den är avsedd för. Jag rekommenderar att du får förutmatta eller byta övning för att undvika olyckor i vilka du kan skada dig.

ARMSTARK
2012-10-19, 07:45
100 kg bör räcka rätt långt om man kör riktigt strikt. Visst kan man lägga på lite extra vikt men testa å sitt helt still och dra BARA med musklerna utan gung.

Vajern brukar sällan gå av på ett seriöst gym där de håller efter utrustningen, oftast är det fästet där vajern sitter fastskruvad som är problemet, dvs vajer halkar igenom skruvfästet.

Erikzor
2012-10-19, 08:48
Tacksam för alla svar! Kanske man ska ta o lugna sig lite då, ingen lust o dra på mig någon skada om den skulle gå av. Har funderat på att byta övning, men är chins något man bygger bra av jämfört med lats dragen? Finns det andra övningar? Fasen också:( vill igentligen inte byta övning, den är ju så sjukt rolig lats dragen:/

Erikzor
2012-10-19, 08:55
Detsamma gäller sittande rodd med triangelformat grepp (också i kablarna) har ni något tips där på en annan övning som låter mig belasta mera utan risk för att något ska gå sönder?

extra kakao
2012-10-19, 09:05
Detsamma gäller sittande rodd med triangelformat grepp (också i kablarna) har ni något tips där på en annan övning som låter mig belasta mera utan risk för att något ska gå sönder?

Mindre släng :cool:

z_bumbi
2012-10-19, 09:34
Detsamma gäller sittande rodd med triangelformat grepp (också i kablarna) har ni något tips där på en annan övning som låter mig belasta mera utan risk för att något ska gå sönder?

T-barrodd eller varför inte vanlig skivstångsrodd?

Donkey Kong
2012-10-19, 09:44
Du får byta gym! ;)
Här i stan finns ett som har "specialmagasin" till 200kg! :)

rooz
2012-10-19, 09:44
Har slängt på 40kg extra i en Nordic gym maskin. Numera så kör jag bara komp i maskiner, så behöver inte extra vikt. Kör strikt utan fusk så duger 100kg långt!

gymjander
2012-10-19, 09:48
Tror nog inte du behöver oroa dig med bara några kilon extra, men på mitt gym finns/fanns i alla fall skyltar om att det är förbjudet.

Spartansk
2012-10-19, 09:48
Du kanske ska börja köra med en arm i taget?

Chaan
2012-10-19, 16:11
Kanske är detta lite olika från gym till gym men jag antar att det är rätt liknande stål vajrar på dom flesta maskinerna. Finns det någon max vikt en sån vajer kan klara av eller är det bara att kötta på?

Det är mycket mer sannolikt att du blir utslängd än att det går av. Som gammal teknist vet jag att man använder säkerhetsfaktor. Jag skriver delvis för att få svar själv, gissar på säkerhetsfaktor 3 ungefär - dock går ju alltid rörliga delar sönder efter ett tag så det beror på underhållet också. På mitt gym är det ovanligt bra latsdrag långt större viktmagasin än jag kan dra (några reps på 100 gör jag som du)

Robbmeister
2012-10-19, 16:36
Jag tycker inte det är någon bra idé att hänga på extravikter. Och det pga av att vissa maskiner är så dåligt underhållna eller helt enkelt så dåligt konstruearade att dom inte ens håller för hela viktmagasinet.