handdator

Visa fullständig version : Vill ha synpunkter.


tummen
2004-02-07, 19:29
Tja, jag har tränat till och från under ca 5 års tid men som så många andra så har jag inte brytt mig om kosten utan ätit skitmat med ojämna mellanrum, ökningarna har dock inte uteblivit och jag svarar våldsamt bra på kreatin så det har blivit "för" roligt att träna så vilodagarna har blivit aldeles för få och tränandet har alltid slutat med att efter ca: 6 mån seriös träning så har jag dragit på mig nån jävla sjukdom som i sin tur lett till att jag inte kommit igång att träna igen på ca 6-7 månader (svårt att få in rutinen att pallra sig till gymet efter en månads uppehåll).

Men nu har jag "pluggat" en hel del och börjat inse vidden av att sköta kosten, käka prottetillskott samt VILA!

Jag ligger på ca 97 pannor för tillfället men ska ner till 85 vilket troligen inte kommer bli nåt problem då min normalvikt borde ligga på lite över 80 kg, men jag är dock inte ute efter en deff utan hoppas att jag ska kunna bygga hyffsat fast jag ska ner i fett.

Min träningsplan är uppdelat veckovis pga att jag jobbar skift och ser ut som följer:

V.1 Morgonpromenad ca: 30 min innan frukost, 3 dagar.
Styrketräning (ca 50 min) med efterföjande cykling (ca 30 min) , 3-4 dagar

V.2 Morgonpromenad ca: 30 min innan frukost, 3 dagar.
Styrketräning (ca 50 min) med efterföjande simning (ca 30 min) , 3-4 dagar

V.3 Styrketräning (ca 50 min) med efterföjande cykling (ca 30 min) , 3-4 dagar

Sen börjar det om igen tänkte ta en vilovecka var 6-7nde vecka då jag bara tar morgonpromenader.

Kosten kan under en dag se ut som följer:

Jumbokopp med kaffe innan morgonpromenader.

Frukost: Lättfil, allbran, banan, äpple, vindruvor samt en prottedrink utan kolisar

Mellanmål: Mer lättfil och allbran (gott som fan)

Lunch: tonfiskröra/kycklingfilé i ugn samt paraboiled ris och lite grönsaker.

Mellanmål: Samma som tidigare:

Efter gympass: Vassleprotteindrink med maltodextrin samt kreatin

Middag: Nåt med långsamma kolisar,mycket grönt och magert kött.

Samt en prottedrink utan kolisar på kvällen.


Vad säger ni? Vill gärna ha synpunkter......

King Grub
2004-02-07, 19:39
För det första tror jag inte att du kommer att kunna tappa kroppsfett i den utsträckningen och samtidigt kunna bygga något speciellt med muskler. Muskelbygge kräver energiöverskott, och ligger du på energiöverskott minskar du inte ett gram i kroppsfett.

Frukost: Lättfil, allbran, banan, äpple, vindruvor samt en prottedrink utan kolisar

Ser alldeles utmärkt ut.

Mellanmål: Mer lättfil och allbran (gott som fan)

Inget fett och kanske för lite protein är problemet här.

Lunch: tonfiskröra/kycklingfilé i ugn samt paraboiled ris och lite grönsaker.

Tummen upp.

Mellanmål: Samma som tidigare:

Samma kommentar som ovan.

Efter gympass: Vassleprotteindrink med maltodextrin samt kreatin

Jomenvisst.

Middag: Nåt med långsamma kolisar,mycket grönt och magert kött.

:thumbup: igen.

Samt en prottedrink utan kolisar på kvällen.

Här skulle du nog tjäna på att ha något som orsakar mindre insulinutsöndring än rent proteinpulver, t ex ett par flerkornsmackor med makrill eller liknande. Långsamma kolhydrater ger lägre insulinpåslag än t ex kesella eller proteinpulver, så att undvika kolhydrater är rätt onödigt.

Sammanfattningsvis ser det bra och hälsosamt ut. Möjligen har du för många insulinspikar per dag (3 mjölkbaserade mål och ett proteinpulvermål förutom träningen ger 4 kraftiga insulintoppar).

tummen
2004-02-07, 19:48
Ok, så om jag byter ut ett mellanmål samt prottedrinken på kvällen mot tex fullkornsbröd med makrill så borde insulinutsöndringen bli mer "lagom"?

Sen angående viktminskningen så har jag faktiskt ingen brådis alls, det får ta den tid det tar bara jag inte går upp mer i fettvikt.

Tack för ett snabbt och konstruktivt svar föresten.