handdator

Visa fullständig version : Sumomark VS vanlig mark


llu1201
2012-10-18, 21:39
Vad är största skillnaden mellan sumo och vanlig mark?(förutom hur man står då :) )

Thornblom
2012-10-18, 21:43
Mer ben som involveras i sumomark. Finns säkert fler skillnader!

jokem
2012-10-18, 22:04
Tar mer på framsida lår, krävs mer rörlighet i höfterna för sumomark.

Iron claw
2012-10-20, 12:46
Sumo tar väl ganska bra på röven oxå?

Birkharju
2012-10-20, 12:57
Sumo tar väl ganska bra på röven oxå?

Stämmer bra.

llu1201
2012-10-20, 13:34
Finns det några nackdelar om man jämför med vanliga lyft då? :)

Sheogorath
2012-10-20, 13:39
Finns det några nackdelar om man jämför med vanliga lyft då? :)

Du är i en mer upprätt position så du får förmodligen något mindre träning av själva ryggen. Däremot: om du kan använda tyngre vikt än i traditionell stil är det mycket möjligt att det kompenserar för de något sämre vinklarna.

RassK
2012-10-20, 13:48
Minskad belastning på individuella ländryggskotor på grund av den mer vertikala hållningen i ryggraden, kanske.

clappen
2012-10-20, 14:24
Jag har tagit 150x1 i smalmark men när jag provade sumo tyckte jag 120x1 var cp tungt (bara kört sumo 1 gång). Ska man inte vara starkare i sumo pga. kortare lyftväg? Eller kan det vara så att mina ben helt enkelt släpar efter min rygg?

mikaelj
2012-10-20, 14:35
Jag har tagit 150x1 i smalmark men när jag provade sumo tyckte jag 120x1 var cp tungt (bara kört sumo 1 gång). Ska man inte vara starkare i sumo pga. kortare lyftväg? Eller kan det vara så att mina ben helt enkelt släpar efter min rygg?

Nej.

Ja. (samt att du inte är rörlig nog för att få rätt vinklar.)

llu1201
2012-10-20, 14:46
Så ur träningssynpunkt så borde man köra vanlig smalmark ? :)

mikaelj
2012-10-20, 14:47
Så ur träningssynpunkt så borde man köra vanlig smalmark ? :)

Vilken träningssynpunkt?

llu1201
2012-10-20, 14:50
bli starkare, eller ja iofs. I tidigare inlägg har dom ju nämnt att sumo tar mer på ben och smalmark tar mer på rygg så det kanske är en smaksak.

mikaelj
2012-10-20, 14:51
bli starkare, eller ja iofs. I tidigare inlägg har dom ju nämnt att sumo tar mer på ben och smalmark tar mer på rygg så det kanske är en smaksak.

Du blir starkare på det du tränar.

llu1201
2012-10-20, 15:02
Du blir starkare på det du tränar.
Precis :) Tack för svaren!

EAA
2012-10-20, 16:18
Sumo tar väl ganska bra på röven oxå?

För det gör inte riktiga mark? :)

joker560
2012-10-20, 19:14
Precis :) Tack för svaren!

Sen finns det många som tränar mestadels smalmark men använder sumostilen på tävling

mini
2012-10-20, 19:22
Smalmark tillåter mer köttande än sumon som är rätt teknikkänslig. Jag gillar blandningen av att grisa smalmark och det explosiva i sumon.

linne000
2012-10-20, 19:57
Intressant, jag ställde precis en fråga om just sumo marklyft på ett annat forum tidigare idag. Jag har stora problem med ländryggen och kämpat m marklyft i ett år nu och gått från 70 kg till 30. Men jag krummar fortfarande min rygg.. Idag körde jag sumo och för mig kändes det mkt bättre och naturligare och jag hade koll på ryggen.

Loke
2012-10-21, 08:58
Intressant, jag ställde precis en fråga om just sumo marklyft på ett annat forum tidigare idag. Jag har stora problem med ländryggen och kämpat m marklyft i ett år nu och gått från 70 kg till 30. Men jag krummar fortfarande min rygg.. Idag körde jag sumo och för mig kändes det mkt bättre och naturligare och jag hade koll på ryggen.

Ja, det beror på en kombination av två saker: Dels är sumo lättare för ryggen och tyngre för benen, dels har vissa en rörlighet som passar sumo bätte.

Jag tycker helt klart att du bör träna sumo om det fungerar bättre eftersom det kommer göra dig starkare i ländryggen. Samtidigt bör du inte släppa målet att göra vanliga marklyft.

Jag tycker att du ska köra sumomark tills du är riktigt trött, sedan lassar du av typ hälften från stången, pallar upp den några cm genom att ställa lägga den på viktskivor (ha dock kvar skivor med full diameter på stången), och kör sedan vanliga marklyft. Det är lättare när stången kommer lite högre, och har du sumomarkat innan bör du vara rätt mjuk i kroppen och ha rätt ryggposition inpräntat. På det här sättet ha jag fått en del med dålig rörlighet at marka bättre på ett enda pass. funkar tekniken så ta man bort de uppallande viktskivorna.

Det handlar alltså om att överföra tekniken från sumo till smala marklyft.

mikaelj
2012-10-21, 10:16
Intressant, jag ställde precis en fråga om just sumo marklyft på ett annat forum tidigare idag. Jag har stora problem med ländryggen och kämpat m marklyft i ett år nu och gått från 70 kg till 30. Men jag krummar fortfarande min rygg.. Idag körde jag sumo och för mig kändes det mkt bättre och naturligare och jag hade koll på ryggen.

Antagligen problem med rörlighet.

Zizou
2012-10-21, 10:20
Ja, det beror på en kombination av två saker: Dels är sumo lättare för ryggen och tyngre för benen, dels har vissa en rörlighet som passar sumo bätte.

Jag tycker helt klart att du bör träna sumo om det fungerar bättre eftersom det kommer göra dig starkare i ländryggen. Samtidigt bör du inte släppa målet att göra vanliga marklyft.

Jag tycker att du ska köra sumomark tills du är riktigt trött, sedan lassar du av typ hälften från stången, pallar upp den några cm genom att ställa lägga den på viktskivor (ha dock kvar skivor med full diameter på stången), och kör sedan vanliga marklyft. Det är lättare när stången kommer lite högre, och har du sumomarkat innan bör du vara rätt mjuk i kroppen och ha rätt ryggposition inpräntat. På det här sättet ha jag fått en del med dålig rörlighet at marka bättre på ett enda pass. funkar tekniken så ta man bort de uppallande viktskivorna.

Det handlar alltså om att överföra tekniken från sumo till smala marklyft.

Det är ska jag testa, tack för tipset. Min rörlighet i vanlig mark är allt annat än bra. Sumomark har jag inga problem med efter lite uppvärmning.