handdator

Visa fullständig version : Ser detta ut som en vettig plan? (periodisk fasta)


Flungo
2012-10-18, 20:09
Tänkte ge PF en chans, men bor på internat och måste anpassa mig till studier och de tider som mat serveras. Vettigaste planen jag lyckats snickra ihop ser ut som följande;

06.30: Lätt frukost (en tallrik flingor eller en smörgås)
07.00-07.50: Träning
08.00: Stor frukost
12.00: Stor lunch
12.00-06.30: Fasta

Tänkte köra så från måndag till fredag med vila över helgen. Det jag undrar mest över är hur jag ska lägga upp fredagen då jag som sagt bor på internat och där är fest på fredagarna mer regel än undantag och jag vill inte behöva gå upp halv sju på lördag morgon för att äta.

Skulle det fungera om jag äter middag på fredagen (serveras kl. 17) för att sen äta igen vid 10.30 på lördagen? (kanske är helt ute och cyklar, men känns även som att lite mat i magen på något vis minskar lite av alkoholens nedbrytande effekter?)

Kanske även ska tillägga att jag inte bygger utan tränar för kondition och uthållighet.

EDIT: Vad gäller maten är det vanlig fullvärdig husmanskost och jag tänkte lägga majoriteten av kolhydraterna kring träningen och desto mer protein istället vid lunchen.

RykteT
2012-10-18, 20:12
Tänkte ge PF en chans, men bor på internat och måste anpassa mig till studier och de tider som mat serveras. Vettigaste planen jag lyckats snickra ihop ser ut som följande;

06.30: Lätt frukost (en tallrik flingor eller en smörgås)
07.00-07.50: Träning
08.00: Stor frukost
12.00: Stor lunch
12.00-06.30: Fasta

Tänkte köra så från måndag till fredag med vila över helgen. Det jag undrar mest över är hur jag ska lägga upp fredagen då jag som sagt bor på internat och där är fest på fredagarna mer regel än undantag och jag vill inte behöva gå upp halv sju på lördag morgon för att äta.

Skulle det fungera om jag äter middag på fredagen (serveras kl. 17) för att sen äta igen vid 10.30 på lördagen? (kanske är helt ute och cyklar, men känns även som att lite mat i magen på något vis minskar lite av alkoholens nedbrytande effekter?)

Kanske även ska tillägga att jag inte bygger utan tränar för kondition och uthållighet.

Klart det skulle funka! Du förstör inte en veckas hårt fastande genom att äta en middag i veckan.

Du skall anpassa maten efter livet, inte livet efter maten.

Jeml
2012-10-18, 20:23
av vilken anledningen vill du följa pf? :) vad vill du få ut av det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Flungo
2012-10-18, 20:39
Klart det skulle funka! Du förstör inte en veckas hårt fastande genom att äta en middag i veckan.

Du skall anpassa maten efter livet, inte livet efter maten.


Låter fint och är ju faktiskt fullt logiskt om jag bara hade tänkt efter lite.

Så sant som det är sagt, men jag behöver få lite rutin och stabilitet i tillvaron och en plan att följa känns som en bra hjälp. Sen betyder det ju som du säger inte att man ska anpassa hela livet efter den bara för det :)



av vilken anledningen vill du följa pf? :) vad vill du få ut av det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Läst mycket positivt och tänkte testa helt enkelt. Färre måltider att planera, verkar kunna finnas hälsomässiga fördelar med det, enklare att hålla "måltids-tider" när man äter färre gånger, många säger sig ha fått bra resultat i sin träning av det m.m. Känns helt enkelt som något som kan passa mig så tänkte ge det en chans och se om det är min grej :)

Mouline
2012-10-18, 20:42
Rent socialt vore det ''bästa'' om du körde från 12 och framåt istället.
Träna kan du ändå göra på morgonen (inta EAA före / efter och varje andra timme dvs 06 eaa träna 08 eaa 10 eaa 12 käk).. get it?

Pz

RykteT
2012-10-18, 20:44
Känns helt enkelt som något som kan passa mig så tänkte ge det en chans och se om det är min grej :)

Utifrån det du skrev om att du tränar mycket cardio så tror jag det är ett bra kostupplägg för dig också! Du fyller på glykogen nivåerna i musklerna ju snabbare efter träningen du käkar (vilket är viktigt om du tränar cardio flera dagar i rad).

Lägg fett innan och kolhydrater efter, skulle jag råda dig till. Detta för att minska fettinlagringen och för att det är kolhydraterna som är viktigast för dig som tränar mycket kondition. :)