handdator

Visa fullständig version : Bulkkostschema för en kaloriförbrännande brevbärare! hjälp/åsikter


MrAwsome
2012-10-18, 19:15
Behöver lite hjälp med mitt kostschema nu när jag ska bulka då jag förbränner väldigt mycket kalorier på mitt nya jobb som gjort att jag gått ner i vikt.

Är en brevbärare, laddade ner en app som räknade ut hur mycket jag förbrände på mina rundor då jag springer upp och ner för trappor i 3 timmar.

Runt 600 kcal blev det, låter som väldigt mycket i mina öron, och ska jag ligga på ett överskott får jag nog äta mycket.

Är annars

19 år
Väger 65 kg
175 cm
Mål: Bli starkare genom bulk utan att behöva lägga på sig onödigt mycket fett (inte monsterbulka alltså genom att trycka i sig allt man vill, utan vill ha koll på läget)

Förbränner redan 600 kcal på jobbet
Sedan uppskattar jag att man förbränner runt 200-300 kcal på ett vanligt styreträningspass

Det blir väl 800-900 kcal totalt jag förbränner dagarna jag styrketränar efter jobbet

Jag räknade ut mitt energibehov genom:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

sedan multiplicerade jag det med aktivitesnivå, vilket jag uppskattade till 1,7 ungefär


Resultatet blev cirka 2900 kcal
För att öka ett halvkilo i veckan antar jag att jag ska lägga till 500 kcal och ska äta 3400 kcal i veckan?

Hur blir det med de 900 kcal jag kan förbränna på en dags träning? ska jag lägga till 900 kcal extra att äta eller räknas det med i energibehovet jag multiplicerade med? känner mig lite förvirrad

När det kommer till uppdelning av maten, hur gör ni vid bulk? kolla lite online, fick fram detta förslag:

20% Protein
50% Kolhydrater
30 % Fett

Hur många gram av varje ska jag äta?
Räknar man fram protein genom 2g gånger kroppsvikten?
samma sak med kolhydrater?



Är jag ute och cycklar? Ska sluta jobbet då jag förbränner för mycket för att kunna öka? Känner mig väldigt förvirrad men är ny med kost, vad tycker ni?

Fugly
2012-10-18, 19:19
500 kcal överskott är mycket, speciellt när du nämner att du inte vill lägga på dig fett utan muskler. Kör på hälften av det så kan du bulka dubbelt så lång tid och försök få i dig minst 2 g per kg kv protein, 1 g fett och resten kolhydrater.

MrAwsome
2012-10-18, 19:26
menas 1g fett per kroppskilo? hur räknar jag fram antal gram jag behöver för kolhydrater då?
förresten, när man väl går upp i vikt, ska man äta mera? då tänker jag på gram per kroppskilo bör väl öka?

z_bumbi
2012-10-18, 19:43
Om du ändå tänker räkna så varför inte helt enkelt räkna på vad du äter idag och se vad som händer med kroppsvikten? Går du inte upp så ät mer, går du upp snabbare än vad du har tänkt så ät mindre.

Glutenkatt
2012-10-18, 21:04
Sluta på jobbet för att kunna förbränna mindre kcal????

Kan vara det sjukaste jag hört i hela mitt liv..

1684_
2012-10-19, 04:01
håller med, e ju arbetsbrist å arbetslöshet så det skriker om det. Äckligt svårt att få jobb så sluta pga förbränna mindre kalorier vore ju vansinne! ÄT bara så ser du om du hittar din balans + överskott!!

MrAwsome
2012-10-21, 21:25
ja kanske lite sjukt, men jag förbränner ju så sjukt mycket att det blir svårt för mig att bygga, äter redan som en häst liksom

men ni tyckte att jag var inne på rätt spår iallafall?

ArgMcVarg
2012-10-22, 01:00
Drick grädde.