handdator

Visa fullständig version : Öka i styrka, inte volym


hinkas
2012-10-18, 16:21
Oftast tycker jag man hittar om hur man skall träna på gymmet, för att få "stora" muskler. Sen är det klart att det finns någon viss korelation till stora muskler och starka muskler.

Själv är jag intresserad av att bli så jäkla råstark jag tänkbart kan bli, fast utan att öka i muskel volym. Tänk er en klättrare (inte för att jag är någon).

Det finns massa information att hitta på tex kättrings forum då dom verkar väldigt rädda på att gå upp i vikt.
Där har jag hittat att för att öka i styrka, och inte volym. Så är det viktiga att ligga väldigt nära sitt MAX i styrke övningar. Så för att testa om jag har förstått det hela rätt kan vi tänka oss följande scenario:
Om jag under en bra dag lyckas ta 90 kg *3 reps * 3 sett i bänk med hjälp från en person så att jag vågar ta ut mig till max. Detta är vad jag har förstått bra ur max styrke synpunk.

Men betyder det att det är rent ut av DÅLIGT ur maxstyrke synpunkt,
att 4 dagar senare vara på gymmet själv känna sig lite mer "ur form", och bara köra 80kg *5 reps * 3 sett. Har jag då utfört ett träningspass som är direkt kontraproduktivt mot muskelstyrka utan muskelvolym ökning?
Då när man kommer under ca 90% av sitt max är det mer optimalt för muskel volym än muskel styrka?

Vidare vill jag då ställa frågan, finns det nått "tak" på hur ofta man kan träna "maxstyrka" så länge man faktiskt orkar nära sitt max.
Tänk er en person som precis börjat göra chins, och orkar klämma ur sig 2-3 st chins utan någon extra vikt.
Om det visar sig att han orkar göra dessa 2-3 chinsen 1 gång i timmen dag in å dag ut, (och sen när han blir starkare börja lassa på vikt i ett vikt bälte) utan att skada sig, gör detta då att han ökar sin max styrka i snabbast tänkbara takt?

För så vitt jag har förstått är det bara förmågan att faktiskt ligga väldigt nära sitt max som gör att man kan träna sin maxstyrka på bästa sätt?

svenbanan
2012-10-18, 17:53
Din maximala styrka är ju kopplat till hur stora de inblandade musklerna är. Så detta är ju inte på något sätt irrelevant. Oberoende av hur maxstark du är som smal klättrare så kommer du ju aldrig kunna bänka lika mycket som en stor styrkelyftare. Det krävs mer muskelmassa helt enkelt.

Om du tränar så tungt du kan och bara lyfter tunga singlar (eller kanske så mycket som tripplar) så kan man nog säga att det du gör är att träna upp nervsystem och sådana strukturer så att du blir så maximalt stark du kan i förhållande till den muskelmassa du har. Men att träna på detta sätt är ju också rätt slitsamt, så man får nog vara försiktig med hur man lägger upp sin träning så man inte blir övertränad.

Om man försöker träna på detta sätt och lycas hålla sin muskelmassa konstant men man blir starkare så kommer man ju till slut att nå någon slags tak och bli tvungen att lägga på sig massa för att kunna öka ytterligare.

Ett tips kan ju vara att kolla på hur tyngdlyftare tränar. De är ju väldigt intresserade av explosivitet (vilket är hyfsat nära besläktat med maxstyrka) och sedan så tävlar de ju i viktklasser och måste hålla vikten.

Wormzie
2012-10-18, 18:07
Träna explosivt med lätta vikter varvat med tunga vikter. Håll dig mellan 1-5 reps.

hinkas
2012-10-18, 18:21
Hyfsat nära med explosivitet :O
Men ok, låter fair!
Visst att man når en platå, men jag tror dock att vi ofta tror oss nå en platå mycket tidigare än vad vi faktiskt gör?

Men explosivt med lätta vikter Wormzie? Du menar alltså typ, kasta lätta vikter? Eller dvs göra repsen så snabbt man kan? Kommer man bara i slutändan inte att få mjölksyra av det?

Hur ställer ni er till hur ofta/mycket man kan träna? Är det viktiga att man faktiskt har ork att prestera sitt "max"? För det blir väll lite annorlunda tänk om det är volym man är ute efter kontra att man bara vill öka i styrka?
Man kan väll inte ens i teorin som muskelbyggare träna sin biceps mer ett visst ganska lågt antal pass i veckan?
Så hur står sig då tränings mängden om det är maxstyrka man vill öka? Om man har som riktlinje att man skall orka lika tungt, eller tyngre varje gång man kör?

Pinoy
2012-10-18, 18:24
x2FzYhRfvOg

Snömannen
2012-10-18, 23:05
Yo Elliot!!! Jag gillar hans videor. Mycket intressanta teoripass. :)

Pinoy
2012-10-18, 23:13
Yo Elliot!!! Jag gillar hans videor. Mycket intressanta teoripass. :)

Håller med dig. The best fitness-channel on youtube.

delta_mats
2012-10-18, 23:20
Håll vikten genom att inte äta för mycket, svårare än så är det faktiskt inte.

mikaelj
2012-10-19, 20:37
Börja träna på en styrkelyftsklubb eller en tyngdlyftningsklubb. Se till att håll dig inom din viktklass. Klart.

exor
2012-10-20, 01:08
börja träna på en styrkelyftsklubb eller en tyngdlyftningsklubb. Se till att håll dig inom din viktklass. Klart.

+1.

hinkas
2012-10-20, 10:27
Min "Bakgrund" är att jag gillar styrke träning... Den träningsform som jag gillar mest. Så det blir en 4 st gympass i veckan. Fast mitt mål just nu är att bli så bra skidåkare som möjligt, så vill inte få massa stora muskler som man får mjölksyra i. Men jag tycker redan nu att jag börjar "svullna" upp alldeles för mycket.. Om jag skall följa råd angående skidåknings träningen skall jag ju inte köra mer än kanske 90 minuter max styrke träning i veckan... Men då jag gillar styrketräning så mycket, så blir det mycket mer än så.
Så därför har jag tänkt att iallafall se till att jag får ut det "bästa" ur styrketräningen, vilket är ökad maxstyrka, samtidigt som jag minimerar det "sämsta", vilket är ökad muskelmassa! Sen uthålligheten får jag hursomhelst under mina distanspass vilket gör att jag kan focusera på det som är roligt på gymmet, dvs lyfta tungt! =)

Men efter era råd å tipps har jag pratat igenom lite med en kompis som tagit SM medaljer i styrkelyft, och skall "apa" efter deras filosofi gällande träningen =)