handdator

Visa fullständig version : Lätt träning & min. mat - resultat?


mmpreciz
2012-10-18, 08:56
10 nov åker jag utomlands med familjen och kommer därför inte kunna träna eller äta hur och när jag vill. Därför satsar jag nu på att rasa så mycket som möjligt i vikt innan jag återupptar styrketräningen utomlands och sedan hemma.

Jag är 26 år, 172 cm, 70 kg och har en smal kropp med lite muskler samt ganska mycket fläsk kring magen, midjan och nedre ryggen. Sedan tre dagar tillbaka äter jag minimala måltider och kör lätt konditionsträning var annan timme. Kan följande upplägg ge goda resultat eller är det bara dumt:

Vaknar 07.55.
Mat 08.00 (mindre än 1 dl havregryn, ca två stora matskedar. Ett halvt glas minimjölk. Äter samma mat och mängd resten av dagen).
Träning 09.00 (motionscykeln hemma. Kör med lätt belastning för att inte slita sönder kroppen pga näringsbrist och bli sjuk pga vitaminbrist. Blir aldrig andfådd men börjar svettas litegrann efter 30/45 min. Samma träning och längd resten av dagen).
Mat och vila 10.00. Träning 11. Mat och vila 12. Träning 13. Mat och vila 14. Träning 15. Mat och vila 16. Träning 17. Mat och vila 18. Träning 19. Mat, vila, dusch osv 20. Lägger mig 21.45, somnar rätt snabbt och sover ca 10 tim för att inte vakna sjuk nästa dag. Dricker en C-vitaminbrustablett till maten på morgonen, och en på kvällen (övriga viktiga vitaminer får jag i mig via mjölk). Dricker mycket vatten mellan varven samt 3-5 tekoppar om dagen.

Jag är inne på min tredje dag nu och tänkte fortsätta så t.o.m 9 nov. Nåt hemmacykeltillfälle kommer bytas ut mot en promenad för matinköp, dock sällan då jag köper mycket havregryn och mjölk på en gång. Fördelen med träningscykeln hemma är att jag kan träna och surfa samtidigt (skriver detta från min iPad, på cykeln hehe). Plus att det utomhus är kallt och regnigt allt oftare.

Kommer jag hinna gå ned i vikt fram till 9 nov? Eller är detta helt värdelöst? Hela mitt tonårs- och vuxna liv har jag kämpat med min fettomage utan resultat. Detta är första gången jag försöker äta minimalt och konditionsträna var annan timme.

King Grub
2012-10-18, 09:02
Låter som ett bra upplägg för att tappa så mycket muskler som möjligt, bli sliten och se sämre ut till utlandsresan.

Reaper123
2012-10-18, 09:18
Låter som ett bra upplägg för att tappa så mycket muskler som möjligt, bli sliten och se sämre ut till utlandsresan.Kan inte annat än hålla med...

Jag tror alltså att risken är stor att du blir sk "smalfet", varför denna hets? Kvalitativ viktminskning tar tid, mannen ovan har skrivit en underbart bra guide hur man isf bör gå tillväga:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Edit: Du kommer defintivt tappa i vikt, rentav väldigt mycket... för kcalunderskottet borde bli väldigt stort om du nu lyckas hålla detta en hel månad!

Eversmooth
2012-10-18, 09:22
Instämmer med båda ovanstående.
Du kommer förmodligen att bli av med en massa muskelmassa och ha en hel del fett kvar även om du går ned i vikt.

Varför inte träna styrka helkropp 2-3 ggr i veckan istället och äta mer allsidigt?
Du kan ligga på rejält underskott utan att bara leva på havre och mjölk.

Pretorian
2012-10-18, 09:39
Träna stenhård styrka på gym fram till resan. Tror inte det är en bra idé att tappa massa vikt nu på kort tid.

mmpreciz
2012-10-18, 09:40
Tack för länken och svaren jag hittills fått, ska absolut iaf läsa guiden.

Att jag kommer rasa i muskelmassa oroar mig inte då jag delvis redan är muskelfattig, och att jag blev förvånad hur snabbt jag svullnade upp när jag dagliga började äta ca 140 gram äggprotein från hårdkokta ägg. Jag är säker på att, hur skelettsmal jag än skulle bli, skulle jag komma i mitt livs bästa form på några få månader tack vare styrketräning och rätt kost.

Att jag blir trött/sliten ser jag som en fördel eftersom jag äntligen börjat sova bra. Nästan hela mitt liv har jag lidit av allvarliga sömnbesvär (legat vaken i sängen hela nätterna, händer ofta), t.o.m när jag joggade och styrketränade dagligen hade jag ofta rejäla sömnproblem. Nu somnar jag direkt, så den enorma tröttheten jag känner mot kvällen ser jag positivt på.

Tråkigt om jag inte kommer bränna så mycket :/ Försöker ju äta varannan timme samt dricka vatten just för att kroppen ska jobba hela tiden, och som Reaper123 säger borde jag få ett enormt kaloriunderskott när jag håller mig till ett par skedar havregryn och några klunkar mjölk samt cyklar, med lätt motstånd men ändå 5-6 timmar dagligen (ibland blir det 55-45 min pga datorn, toaletten osv, därför räknar jag med 5-6 timmar).

vicarious
2012-10-18, 09:43
Tråkigt om jag inte kommer bränna så mycket :/ Försöker ju äta varannan timme samt dricka vatten just för att kroppen ska jobba hela tiden, och som Reaper123 säger borde jag få ett enormt kaloriunderskott när jag håller mig till ett par skedar havregryn och några klunkar mjölk samt cyklar, med lätt motstånd men ändå 5-6 timmar dagligen (ibland blir det 55-45 min pga datorn, toaletten osv, därför räknar jag med 5-6 timmar).

Myt.

Ditt upplägg låter riktigt värdelöst. Min tips är istället att du styrketränar tungt ett par gånger i veckan, äter mycket protein (2g/kg kroppsvikt eller mer) och försöker minimera energiintaget så gott det går utan att äta för lite protein.

King Grub
2012-10-18, 10:01
Fettförbränning blir större och större ju längre man inte äter.

Candydarling
2012-10-18, 10:11
Håller med ovanstående talare, riktigt dumt upplägg. Var rädd om kroppen!

mmpreciz
2012-10-18, 18:51
Allright, jag kapitulerar. Jag insåg att fettförlusten skulle vara minimal, men jag skulle förlora den lilla muskelmassa jag har och skulle sedan, när jag börjar äta normalt igen, gå upp i vikt blixtsnabbt. Experimenterade med svält/dieter förut, gick ner i fettmassa ja, och så fort jag började äta som vanligt tog det max 48 timmar för mig att återfå all fetma. Istället för ett sista spinningpass idag tog jag upp hantlarna igen och sänkte en rejäl dos tonfisk och mjölk efteråt, och åt färdigt all den färdiglagade havregrynen. Tre dagar slet jag kroppen, får tänka positivt att 3 dagar är bättre än 1 månad.

Jag blir så ledsen! Det är så himla frustrerande och deprimerande att vara spagettismal med en gravid mage, så jäkla oproportionerligt och fult! Det känns som att jag aldrig nånsin kommer få synliga magrutor - jag har provat allt möjligt nu!

Gudars... Visst måste jag kunna bygga muskler Och bränna fett ifall jag regelbundet äter väldigt proteinrikt men får i mig färre kalorier än jag blir av med? Är enorma mängder kolhydrater verkligen så livsviktiga för muskeluppbyggnad? Finns det nån pålitlig guide där ute som beskriver hur man bygger muskler och bränner fett samtidigt? Eller är det verkligen helt omöjligt, helt omänskligt?

speedy83
2012-10-18, 19:32
Det enklaste är att fokusera på en sak i taget. Grundat på hur du beskriver dig och din vikt skulle jag säga ligg på ett lätt överskott och träna ordentligt på gym 3-4 dagar/v. När du sedan gått upp en 5-10 kg kanske så börjar du minska i vikt enligt deffguiden här på kolo. Att bryta ihop och grejer hjälper ingen. Gör som de tipsar om här inne och var inte så envis :)

Sen går du upp i vikt på några dagar är det troligen vätska och inte fett....

Fru_Flisa
2012-10-20, 10:58
Med lite bättre kunskap kommer du nog långt. Eller så följer du bara en enkel diet.
Kolhydrater i enorma mängder behövs inte men försök ligg på proteinintag i övre delen av normalbehovet. Sen de där c-vitaminerna, det är så långt över RDI att det kan vara rent skadligt att ens ta 1 om dagen så det är bättre om du äter en citron eller kiwi eller nåt.

Jag antar att resan handlar om hur din mage ser ut och jag antar alla i din omgivning kommer bry sig om hur du är och om du mår bra, är glad trevlig social och så vidare. Det är en bättre start att börja träna lite lagom och tänka på kosten så kommer resultat längre fram.

48 timmar är inte ett tidsspann då fett hinner "rasa" utan det är vätska bara i kroppen. Fett kan du förlora kontinuerligt lite i taget under längre tid.
Lika så är muskler inget du bygger på 3 dagar, det kan ta månader innan resultat börjar syns lite och år ibland innan det blir riktig förändring. Men man måste ju börja nån gång för detta med. Ha bara realistiska förväntningar så du slipper bli nedstämd.

Lägg tiden fram tills resan på att fördjupa dina kunskaper om vad kroppen behöver och hur kroppen fungerar gällande träning och nutrition, inte google utan läs fackböcker som är tydliga!

Sen vill jag tillägga att din uppfattning om lite mage är din egen, andra tycker inte som du. Jag personligen föredrar oftare lite mage på killar än vältränade. Så finns ingen anledning att du tycker saker om din kropp för andra tycker endå inte som du och andra tycker alltid olika med.
Ha det så trevligt på resan! :)

mmpreciz
2012-10-30, 09:42
Tack igen. Ja jag får satsa på styrketräningen och få en större muskelmassa och även bättre naturlig fettförbränning på köpet. Att midjan fortsätter växa är självklart när man äter stora matmängder var tredje timme. Fläsket bör jag nog kämpa senare med när jag har mer muskler.

På tal om C-vitaminbrustabletter vill jag återigen informera att nej, man får inte i sig mer än dagsbehovet av dem. 1250% av RDI står det på min ena tub, ja, men den överdrivna mängden finns där eftersom vitaminbrustabletter rinner rakt igenom kroppen utan att knappt upptas. Alla återförsäljare av kosttillskott som jag kollat med har bekräftat detta.