handdator

Visa fullständig version : 1.96 lång, knäböj


raddum
2012-10-18, 08:40
Har för ett tag sen gått från böj i smith till böj med fri stång, jag tycker dock att det är skitsvårt att göra djupa böj, när jag kommit ner en bit övergår det lite halvt till någon good-moornings-liknande övning. Är 1.96 nång så har rätt långa ben. Någon som har nått tips på hur man kan fila till detta? Jag kör inte överdrivet tungt så det är inte där problemet ligger. Förr när jag körde böj så höjde jag hälarna genom att stå på viktplattor enbart med hälarna, men vill helst bara kunna göra vanliga neutrala relativt djupa böj.

Pepz
2012-10-18, 08:46
rörlighet och teknik.
FIlma så får vi se

ceejay, rooz och Mapa är lika långa som dig(eller längre? ),de två första böjer nästan 200 och den sistnämnda har svenskt rekord i knäböj på 332,5kg ;) så visst går det att böja ;)

raddum
2012-10-18, 08:49
Aaah, tränar själv osv, så får se hur det blir med filmandet. Jag tvivlar inte på att det är möjligt, men finns några bra metoder förr att uppnå bättre rörlighet teknik ?:)

rooz
2012-10-18, 09:12
Jag tränar ofta själv. Utan passare eller andra närvarande. Köp ett par böjskor och lasta tungt.

Är 197, inga ursäkter. Bygg ett par stadiga lår->bitches be mirin;)

JimmyT
2012-10-18, 09:16
Ja, läs och njut.

www.styrkelabbet.se/knaboj/

openside
2012-10-18, 11:16
Som Wendler säger If you squat, your legs will get bigger, whether you've got long levers, tight ankles, or you think your mother never loved you. Not that I blame her, either.

DJJOHANSSON
2012-10-18, 11:19
Är 190ish


Stretcha innan, stå bredare, skaffa ett par vettiga skor.

Ställ mobilen på en bänk eller på golvet lutandes mot shakern så behöver du ingen kameraman. :)

Mapa
2012-10-18, 11:32
Jag är bara 1.95 :/ men för att ge några tips. Stretcha ofta och mycket. Höfter ljumskar rumpa och baklår. Rörligheten är väldigt viktig. Imo bör du kunna sitta på huk/i böjdjup ouppvärmd utan problem.. Men värm upp ordentligt innan passen också

z_bumbi
2012-10-18, 11:42
En del långa behöver fokusera mer på att bli mer stabila i bålen än korta personer behöver göra, det är lika viktigt för alla men det tar längre tid att lägga på sig tillräckligt med muskler.

traidmill
2012-10-18, 11:51
Är 190ish


Stretcha innan, stå bredare, skaffa ett par vettiga skor.

Ställ mobilen på en bänk eller på golvet lutandes mot shakern så behöver du ingen kameraman. :)

Kunde inte sagt det bättre själv, är själv 196cm lång, har lite problem med att ryggen fäller i botten när det blir tungt, speciellt om man står smalt. Bredare stans löser "ryggproblemet".

Loke
2012-10-18, 12:28
Aaah, tränar själv osv, så får se hur det blir med filmandet. Jag tvivlar inte på att det är möjligt, men finns några bra metoder förr att uppnå bättre rörlighet teknik ?:)

Knäböj är den bästa metoden för att nå djup i knäböj ;)

Böj mot en pall som är sänkbar. Klarar du ett set så sänker du den lite. fortsätt ad nauseum eller tills du nått önskat djup. Ju tyngre vikt, desto snabbare kommer utvecklingen vara... fast du bör nog välja en vikt så du klarar 5x5 iaf, typ. Var observant på smärta också, det kan börja göra ont när man plötsligt når mycket djupare än tidigare.

Man kan hålla på och stretcha och sånt också, men det är ofta tråkigt och komplicerat. Ovanstående metod funkar för alla som kommit så långt att de vet hur man håller ryggen rak.

raddum
2012-10-18, 13:01
tack för alla tips, har funderat på att köra mer bredbent, men har vart lite rädd för att det ska vara negativt för höfterna, men det är grönt ljus alltså ?

Vissa verkar ha tolkat det som jag inte vill köra ben/böj, eller att jag ar problem med underutvecklade lår, så var inte fallet, var bara böj som var lite problematiskt :)

NNIF
2012-10-18, 13:30
Håller med loke, det bästa sättet att öva upp rörligheten i en viss övning är att göra övningen med längre och längre rörelselängd.

Stretcha är givetvis alltid bra, kolla in styrkelabbet's gratis e-bok "fixa din rörlighet för knäböj och marklyft"

Bredbent kan funka i början, sikta på att stå smalare och smalare allt eftersom din rörlighet ökar.

Att köra utfall, långa steg, samt ryck-böj (håll stången över huvudet med raka armar) är bra komplement med.

TomasB
2012-10-18, 13:35
Kunde inte sagt det bättre själv, är själv 196cm lång, har lite problem med att ryggen fäller i botten när det blir tungt, speciellt om man står smalt. Bredare stans löser "ryggproblemet".

Exakt så!
Jag är 196 cm själv och håller med i varenda ord.
På vikter upp till 120 kg har jag inga problem med "smal" stans. Men när det blir tyngre behöver jag ABSOLUT bredda mig.

Jag har väldigt dålig rörlighet mellan vrist och smalben samt ljumskar. Jag lider även av att vara stel i baksida lår och vader så för mig är uppvärmning och att tänja benen A & O för att få till ett bra pass.

Dock handlar det inte om strechning som för mig är ett mindre pass av strechande övningar som tar typ 30 minuter eller mer.

DSBM
2012-10-18, 14:42
1.97 här, långa ben i proportion till överkropp. Böj har varit en ständig plåga i de 4 år jag tampats med övningen. Har aldrig lagt någon tid på streching, utan bara försökt pressa mig ned i djup. Börjar närma mig men har fortfarande en bit kvar (böjer runt parallellt nu). Ett tips för att bota stelheten är att, förutom streching och böj, försöka stå upp mer. Om du har ett stillasittande jobb men med höj och sänkbart skrivbord - höj bordet och stå upp om dagarna. Det hjälper.

Tror absolut att det är klokt att stå bredare med anatomin som vi verkar dela. Känner igen det där med "goodmorningliknande övning" och problem med att fälla ryggen som ovanstående skrivit. Är väl en kombination av stelhet i baksida lår, säte, höftböjare och en för svag bål som ligger bakom (med långa lårben blir ju kroppen väldigt framåtlutad i bottenläget, krävs en del bålstyrka).

Ett annat alternativ är ju att böja med olympisk stil, så som ceejay gör. Då krävs det ännu mer rörlighet men man kan böja mer upprätt och mindre bålstyrka krävs.

TIMPA
2012-10-18, 14:54
Är 198 cm, och har en del problem med tekniken också. Men det är som z_bumbi säger, övriga kroppen, speciellt bålen är inte riktigt på plats. Styrkan i benen överlag är ganska skaplig.

Stretching ett par minuter innan böjandet börjar brukar hjälpa mig att komma ner i ett bättre djup.