handdator

Visa fullständig version : Tappar hår - ångest!


Rabi
2012-10-17, 23:19
Hej.

Min pappa, tre av mina fyra farbröder och i princip alla mina morbröder har tappat hår i varierande mängd. Jag är 19 år gammal och känner redan hur mitt hår börjar bli tunnare, i synnerhet i mitten på huvudet "längst bak". Jag vet inte avd jag ska göra.

När jag duschat färdigt ser jag hårstrån som fastnat på kroppen, när jag fixar håret ser jag massvis med hårstrån försvinna. Ångesten kryper sakta fram, fan jag vill inte tappa hår? Vad bör jag göra? Kontakta vårdcentralen? Läkaren? Finns det huskurer? Ska jag vänta till jag tappat allt och sedan utföra laseroperationer? Eller är det bättre att påbörja någon process nu, innan jag börjat tappa hår*?

*syns ej att jag tappat någonting


Tack för svar...

nyvaken
2012-10-17, 23:35
Börja träna överkamning, fatta vad kung du kommer vara på det när det är dags!

Eller kolla upp vilken kur som "fungerar" bäst, Rogain o vad de heter. Ät o sov ordentligt etc. O eftersom det är ett träningsforum, testa raka skallen i vinter o se hur det ser ut. Känns som att fler än någonsin kör den frillan. Fatta vilka pengar man skulle förlora mindre, nu blev jag sugen...

Tolkia
2012-10-18, 06:58
Det är inte säkert att du kommer att tappa hår så att det syns redan nu. Många får tunnare hår så att de märker det själva redan i 20-30-årsåldern, men blir inte synligt tunnhåriga förrän längre fram. Fråga din pappa när han började tappa hår så får du åtminstone en ledtråd.

mangemani
2012-10-18, 07:08
min farfar var skallig så jag fick ärva det från honom då det hoppar över en generation och jag började tappa då jag var typ 23-24.
finns inte så mycket att göra för att förhindra det oundvikliga tyvärr. kanske finns nått som saktar ned det hela osv, men tror inte det finns något som stoppar eller ger hårsäckarna liv.

nim
2012-10-18, 07:15
Propecia! Dyrt som fanken men har hjälpt för mig.

312
2012-10-18, 07:21
När jag åt Vitamin B5/Pantontensyra så blev mitt hår lite tjockare och växte mycket snabbare, nu vet jag inte helt säkert om det var därför, mendet lär ha varit det. Åt det dock mot akne, haha.

http://www.vitaminb5.se/
http://www.pantotensyra.se/

Googlade nu, och det verkar vara en "känd" effekt angående håret. http://sv.wikipedia.org/wiki/Pantotensyra#P.C3.A5st.C3.A5dda_effekter_av_B5-tillskott

The_RobRoy
2012-10-18, 07:27
Du kan troligtvis bromsa avfallet med Rogaine, men det blir rätt dyrt. I USA kan man köpa motsvarande preparat för en femtedel av priset. Det kan även fungera att stoppa håravfallet med laserbehandling, kostar ungefär i engångskostnad som att använda Rogaine i ~10 år. Både dessa metoder är i bästa fall att det bromsar upp avfallet nästan helt, sämsta fall så fortsätter du tappa utan effekt.

När väl håret börjar bli tunnt i alla fall återstår i princip bara att flytta hår ifrån ett område där du fortfarande har tjockt hår, t.ex. runt om huvudet. Detta är också riktigt dyrt att göra, särskilt om det ska bli bra gjort och inte raka onaturliga rader av hårstrån.

Yes
2012-10-18, 07:40
Laser saknar vad jag förstått vetenskapligt stöd och är att betrakta som hubug.

Control_61
2012-10-18, 07:45
Man får nog försöka acceptera det också.
Det är otroligt många som inte har något hår, det är inget att skämmas över. De flesta kan bära upp det bra!

Mitt hårfäste smyger sakta uppåt. Inget att skämmas över! Försöker bära upp det med stolthet istället ;)

IronBug
2012-10-18, 08:24
Är det inte så att håranlagen ärvs från modern?

Hursomhelst. Sörj ej, raka skallen.

Ramrod
2012-10-18, 08:46
min farfar var skallig så jag fick ärva det från honom då det hoppar över en generation och jag började tappa då jag var typ 23-24.
finns inte så mycket att göra för att förhindra det oundvikliga tyvärr. kanske finns nått som saktar ned det hela osv, men tror inte det finns något som stoppar eller ger hårsäckarna liv.

Det där med att hoppa över en generation är nog en myt, varken min morfar eller farfar var skallig, däremot är farsan det, och nu har jag börjat tappa håret också.

Tror inte det finns så mycket att göra åt det, bara att acceptera det, och börja raka skallen så man slipper se förjävlig ut. Sen i framtiden när man har pengar kanske man kan göra nån sorts hårtransplantation eller något.

O_Wao
2012-10-18, 08:50
Snaggat eller rakat är det inget fel på alls, bättre det än att försöka tex kamma över det, speciellt när du är så ung.

Yes
2012-10-18, 09:19
Är det inte så att håranlagen ärvs från modern?

Hursomhelst. Sörj ej, raka skallen.
Jag tvivlar på sanningshalten i det påståendet. Jag har exakt samma typ av hår och hårfäste som min farsa.

The_RobRoy
2012-10-18, 09:43
Jag tvivlar på sanningshalten i det påståendet. Jag har exakt samma typ av hår och hårfäste som min farsa.

Japp, myt.

stridis
2012-10-18, 09:45
Det finns olika sätt: öka blodcirkulationen där, antifungala medel, 5-alfa reduktashämmande medel, eller helt enkelt dölja det på ett eller annat sätt. Det mest originella där var när jag såg en bild på en som tatuerat skallen så att han såg rakad/snaggad ut med en skugga av framväxande hår.

Perramja
2012-10-18, 10:24
Japp, myt.

Nej det är ingen myt. DNA-varianter för manligt håravfall hos män har faktiskt i stor utsträckning visats vara kopplat till X-kromosomen, och det har också visats att en generation ofta hoppas över. Iaf enligt Göteborgs Universitets främsta genetikforskare som jag hade som lärare i genetik. Minns inte om anlaget får manligt håravfall var recessivt eller dominant, men skulle det nu vara recessivt så kan du inte få egenskapen (dvs tendens att tappa hår) om din moder inte bär på anlaget då fadern endast har en X-kromosom. Har för mig att det var så, rätta mig om jag har fel!

Onigiri
2012-10-18, 10:26
Raka av det bara :)

Rabi
2012-10-18, 10:40
Hej, igen.

Kul att det var så många som svarade. Rådet om att snagga av huvudet hade varit alldeles utmärkt ifall det vore så att jag passade i det. Tyvärr ser jag bedrövlig ut i snaggat/rakat hår, så jag försöker ha det som sista utväg.

Tolkia (?) frågade när farsan tappade hår, och det var väl runt 25-30 har jag för mig. Har en brorsa som visar noll intentioner på att tappa hår, men då har vi lite olika hårtyper också.

http://i45.tinypic.com/fvemtw.jpg

Sådär ser det ut på "toppen" av skallen. Man mår ju nästan dåligt bara av att se det. Förutom det syns det inte alls att jag "tappar" hår eftersom att jag antar att det är alltför tidigt än. Borde jag gå till vårdcentralen eller räcker det bara med ett besök hos apoteket för rådfrågning?

Menigar
2012-10-18, 10:43
Ser ut som en helt vanlig hårbotten sett uppifrån. Skärp dig.

Trouble
2012-10-18, 10:56
Det där var ju ingenting

Rabi
2012-10-18, 11:01
Har inte varit så tidigare... Hade två virvlar där när jag var yngre som stack upp, och sedan har det försvunnit mer och mer. Hoppas givetvis att jag inbillar mig, men tror inte det då dem flesta i släkten har anlag för att tappa hår.

Jag har hört att man inte ska duscha håret med schampo alltför ofta? Jag har inte brytt mig mer än att köra Head & Shoulder när jag duschar till håret. Brukar duscha två gånger per dag. Kan det påverka håret?

Herr Oberst
2012-10-18, 11:10
Välkommen till klubben. Jag har ärvt morsans skalle och börjar känna mig rätt tunn. Jobbigt att min 67-åriga far har mer hår än mig. Än värre är att det hår man tappar på huvudet har en tendens att fastna på axlarna och ryggen, och sen sitter det stenhårt

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Spartansk
2012-10-18, 11:13
Jag tvivlar på sanningshalten i det påståendet. Jag har exakt samma typ av hår och hårfäste som min farsa.

Japp, myt.

Min farsa är 65, jag är 29. Han har det senaste året börjat komma ikapp mig vad det gäller håravfall. Morfar var tunnhårig.

On topic så är jag en sådan hunk att det rentav känns lite skönt att börja bli lite tunnhårig, jag skulle vara distraherande snygg annars.

Yes
2012-10-18, 11:23
Nej det är ingen myt. DNA-varianter för manligt håravfall hos män har faktiskt i stor utsträckning visats vara kopplat till X-kromosomen, och det har också visats att en generation ofta hoppas över. Iaf enligt Göteborgs Universitets främsta genetikforskare som jag hade som lärare i genetik. Minns inte om anlaget får manligt håravfall var recessivt eller dominant, men skulle det nu vara recessivt så kan du inte få egenskapen (dvs tendens att tappa hår) om din moder inte bär på anlaget då fadern endast har en X-kromosom. Har för mig att det var så, rätta mig om jag har fel!
Enkel googling meddelar att det finns andra anlag än de som är kopplade till X-kromosomen.

För egen del verkar det inte finnas någon tunnhårighet på morsans sida. På farsgubbens sida finns inte heller det klassiska manliga håravfallet. Däremot vikar som kryper uppåt och tunnare hår över hela huvudet. Precis så är det för mig med. Han började bli märkbart tunnhårig vid 40 och jag har börjat märka av det de senaste åren.

Gober
2012-10-18, 11:27
Det största problem med killar som tappar håret är när man inte anpassar sin frisyr efter hur mycket hår de tappat. För någon som börjar bli flint så är det rakat som gäller. Ett hårfäste som sakta kryper bak i pannan (ej flint uppe på huvudet) kan man komma undan med ganska länge innan det är dags att plocka fram trimmern. Själv hör jag till den senare kategorin och hoppas på att behålla min frisyr i 10 år till. Men man vet aldrig, det där med att tappa håret kan ju gå ganska snabbt om man har otur.

De som har ett riktigt snyggt huvud behöver ju inte bekymra sig, värre för de som har riktigt ful skalle.

Perramja
2012-10-18, 11:39
Enkel googling meddelar att det finns andra anlag än de som är kopplade till X-kromosomen.

För egen del verkar det inte finnas någon tunnhårighet på morsans sida. På farsgubbens sida finns inte heller det klassiska manliga håravfallet. Däremot vikar som kryper uppåt och tunnare hår över hela huvudet. Precis så är det för mig med. Han började bli märkbart tunnhårig vid 40 och jag har börjat märka av det de senaste åren.

Det gör det säkerligen, men det jag menar är att det inte är en myt utan att vad jag skrev faktiskt är säkerställt. Sen finns det säkerligen andra anlag än de på X kromosomen, men det verkar vara de senare som är mest betydelsefulla iaf. Är genen recessiv kan du ju bära på den utan att den uttrycks, dvs du kan bära på en gen för tunnhårighet utan att bli tunnhårig.

Spartansk
2012-10-18, 11:48
Angående tunnhåriga som börjar raka skallen, så håller jag faktiskt med min syrra: Man ser ju ändå jättetydligt på stubbet att de börjar bli tunnhåriga, så det är nästan lika meningslöst som en comb-over.

Ja, om man inte rakar jättenoga med hyvel.

Tricce
2012-10-18, 11:55
Har inte varit så tidigare... Hade två virvlar där när jag var yngre som stack upp, och sedan har det försvunnit mer och mer. Hoppas givetvis att jag inbillar mig, men tror inte det då dem flesta i släkten har anlag för att tappa hår.

Jag har hört att man inte ska duscha håret med schampo alltför ofta? Jag har inte brytt mig mer än att köra Head & Shoulder när jag duschar till håret. Brukar duscha två gånger per dag. Kan det påverka håret?

Om du duschar 2ggr varje dag och använder schampoo bägge ggr så torkar du ut hårsäckarna/håret = nicht gut.

Pelle2
2012-10-18, 11:56
Angående tunnhåriga som börjar raka skallen, så håller jag faktiskt med min syrra: Man ser ju ändå jättetydligt på stubbet att de börjar bli tunnhåriga, så det är nästan lika meningslöst som en comb-over.

Ja, om man inte rakar jättenoga med hyvel.

Det där var väl sämst.. självklart syns det att man är flint även om man rakar skallen, men eftersom håret är så pass kort så ser det ju 1000ggr bättre ut:smash:

Du får ju ingen munkfrilla tex..

Yes
2012-10-18, 11:56
Angående tunnhåriga som börjar raka skallen, så håller jag faktiskt med min syrra: Man ser ju ändå jättetydligt på stubbet att de börjar bli tunnhåriga, så det är nästan lika meningslöst som en comb-over.

Ja, om man inte rakar jättenoga med hyvel.
Jojo, men det ser också betydligt bättre ut än en comb-over.

Sir Anselm
2012-10-18, 12:01
Gällande att ärva hårkvalitet från föräldrar så har min storebrorsa helt klart fått farsans lite tunnare hår med högt hårfäste, jag har fått morsans supertjocka hår som jag rakar av bara för att det är så j-a jobbigt att hålla ordning på ;)

Tricce
2012-10-18, 12:11
Propecia! Dyrt som fanken men har hjälpt för mig.

Fick du återväxt också som jag såg nån fick på en video på youtube?

Herr Oberst
2012-10-18, 12:13
Comb over är ändå lite underskattat. Likt en schysst mustasch så ger det den där extra härligt gubbiga och perversa looken. Hänger man sen på sig en billig skjorta och kombinerar det med en snygg skinnväst så är man så gott som hemma.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Rabi
2012-10-18, 12:13
Om du duschar 2ggr varje dag och använder schampoo bägge ggr så torkar du ut hårsäckarna/håret = nicht gut.

Låter väldigt konstigt för mig, förstår inte riktigt hur man ska göra annars. Skrubba kroppen som vanligt och duscha håret med.... vatten?... Är inte det ganska ofräscht? Eller? Har ingen koll

Tricce
2012-10-18, 12:19
Låter väldigt konstigt för mig, förstår inte riktigt hur man ska göra annars. Skrubba kroppen som vanligt och duscha håret med.... vatten?... Är inte det ganska ofräscht? Eller? Har ingen koll

Läs lite här http://www.frilla.se/blogg/har-du-fett-har/
Själv vart jag nyfiken på det där Propecia ;)

cero
2012-10-18, 12:21
Låter väldigt konstigt för mig, förstår inte riktigt hur man ska göra annars. Skrubba kroppen som vanligt och duscha håret med.... vatten?... Är inte det ganska ofräscht? Eller? Har ingen koll

Vatten är ju ett väldigt bra lösningsmedel. Det mesta man samlar på sig under dagarna om man inte leker i sandlådor är svett, och det löser sig väldigt lätt i vatten. Jag duschar med vatten varje dag (gnugga lite överallt), och med schampoo/tvål var tredje dag. Då håller man sig fräsch, och slipper snustorr och flagnande hy. Sen har jag fått för mig att kroppen återfettar håret snabbare om man använder schampoo för ofta.

Viktor_Balck
2012-10-18, 12:26
Att du tvättar håret två gånger om dagen gör nog varken till eller från för ditt håravfall, även om det såklart borde räcka med en gång. Självklart kan såna grejer spela mindre roller när det handlar om håravfall men den huruvdsakliga orsaken är genetisk.

Propecia (finasterid) eller Rogain (minoxidil) är väl det som finns att göra mot håravfall. Propecian är dyr i dagsläget men patentet går ut 2013 och då kommer det komma betydligt billigare kopior att köpa.

Tricce
2012-10-18, 12:29
Att du tvättar håret två gånger om dagen gör nog varken till eller från för ditt håravfall, även om det såklart borde räcka med en gång. Självklart kan såna grejer spela mindre roller när det handlar om håravfall men den huruvdsakliga orsaken är genetisk.

Propecia (finasterid) eller Rogain (minoxidil) är väl det som finns att göra mot håravfall. Propecian är dyr i dagsläget men patentet går ut 2013 och då kommer det komma betydligt billigare kopior att köpa.

Finns generisk Propecia såg jag ;)

"Precis som originalmärket så är generiska versioner (kända som Appecia, Finpecia, Finax, osv) legitima 1mg tabletter med samma aktiva ingrediens (finasterid). Det betyder att de har samma styrka, kvalitet, form och tillförlitlighet. Den huvudsakliga skillnaden är priset."

Yes
2012-10-18, 12:33
Comb over är ändå lite underskattat. Likt en schysst mustasch så ger det den där extra härligt gubbiga och perversa looken. Hänger man sen på sig en billig skjorta och kombinerar det med en snygg skinnväst så är man så gott som hemma.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Trench och pilotbågar är det ju som gäller.

Gober
2012-10-18, 12:33
Angående tunnhåriga som börjar raka skallen, så håller jag faktiskt med min syrra: Man ser ju ändå jättetydligt på stubbet att de börjar bli tunnhåriga, så det är nästan lika meningslöst som en comb-over.

Ja, om man inte rakar jättenoga med hyvel.

Nja! Det handlar väl inte om att det är meningslöst utan vilket som är snyggast.

Här är iaf en guide.
http://blogs.glam.com/glamblush/files/2008/06/article-1025610-018ece8b00000578-313_233x353_popup.jpg
Tyvärr krävs det ju ganska mycket spray.
http://ournote2self.files.wordpress.com/2011/02/comb-over.jpg

Spartansk
2012-10-18, 12:34
Comb over är ändå lite underskattat. Likt en schysst mustasch så ger det den där extra härligt gubbiga och perversa looken. Hänger man sen på sig en billig skjorta och kombinerar det med en snygg skinnväst så är man så gott som hemma.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Trench och pilotbågar är det ju som gäller.

För pricken över i bör byxorna dras upp över navelnivå.

Viktor_Balck
2012-10-18, 12:35
Finns generisk Propecia såg jag ;)

"Precis som originalmärket så är generiska versioner (kända som Appecia, Finpecia, Finax, osv) legitima 1mg tabletter med samma aktiva ingrediens (finasterid). Det betyder att de har samma styrka, kvalitet, form och tillförlitlighet. Den huvudsakliga skillnaden är priset."

Men att handla dessa på svenskt apotek går inte, utan då är det nätet som gäller antar jag? iom att patentet på propecia 1mg fortfarande finns men som sagt går ut 2013. Går inte att garantera att man får the real deal då, däremot kan man ju försöka övertyga sin läkare att skriva ut finasterid 5 mg för att sedan dela tabletterna, då kan årkostnaden gå ner från typ 5 lax till 150 spänn.

cero
2012-10-18, 12:35
Propecia (finasterid) eller Rogain (minoxidil) är väl det som finns att göra mot håravfall. Propecian är dyr i dagsläget men patentet går ut 2013 och då kommer det komma betydligt billigare kopior att köpa.

Har alla dessa preparat någon dokumenterad effekt ens?

Personen som lyckas skapa en produkt som bevisligen fungerar kommer bli extremt rik.

Gober
2012-10-18, 12:40
Finasterid är väl poppis bland en del byggare.

Viktor_Balck
2012-10-18, 12:41
Har alla dessa preparat någon dokumenterad effekt ens?

Rogain fungerar väl i hårbotten och Propecia (finasterid) sänker ju DHT-nivåerna i kroppen, vilket är det som gör att man tappar hår. Finasterid är helt klart effektivast och har en bevisad effekt, dock finns det biverkningar som med alla andra mediciner.

Här är det som står på fass.se ang propecia

"Endast män med lätt till måttligt (inte fullständigt) håravfall kan förväntas ha någon nytta av användning av Propecia. Hos flertalet av de män som behandlades med Propecia i 5 år bromsades håravfallet upp och minst hälften av dessa män får även någon form av förbättrad hårtillväxt."

cero
2012-10-18, 12:52
Rogain fungerar väl i hårbotten och Propecia (finasterid) sänker ju DHT-nivåerna i kroppen, vilket är det som gör att man tappar hår. Finasterid är helt klart effektivast och har en bevisad effekt, dock finns det biverkningar som med alla andra mediciner.

Här är det som står på fass.se ang propecia

"Endast män med lätt till måttligt (inte fullständigt) håravfall kan förväntas ha någon nytta av användning av Propecia. Hos flertalet av de män som behandlades med Propecia i 5 år bromsades håravfallet upp och minst hälften av dessa män får även någon form av förbättrad hårtillväxt."

Hur kommer det sig att man bara hör om dessa preparat på olika forum och tveksamma humbugsidor? Genetiskt håravfall är extremt vanligt, och en väldigt stor del av befolkningen är ju i någon mån utsatta. Hur många över 30 har ett perfekt hårfäste egentligen? Inte många bland oss i Sverige i alla fall.

Viktor_Balck
2012-10-18, 13:00
Hur kommer det sig att man bara hör om dessa preparat på olika forum och tveksamma humbugsidor? Genetiskt håravfall är extremt vanligt, och en väldigt stor del av befolkningen är ju i någon mån utsatta. Hur många över 30 har ett perfekt hårfäste egentligen? Inte många bland oss i Sverige i alla fall.

Är väl knappast det enda stället det finns information om det, gå till en läkare eller så kan han/hon ge dig information också. Sen finns det väl ett flertal seriösa sidor med information angående propecia.

luderlasse
2012-10-18, 13:05
Börja träna överkamning, fatta vad kung du kommer vara på det när det är dags!


Kan inte annat än hålla med, överkamning syns i princip aldrig och du kommer att få fler tjejer än du kan drömma om!

cero
2012-10-18, 13:06
Är väl knappast det enda stället det finns information om det, gå till en läkare eller så kan han/hon ge dig information också. Sen finns det väl ett flertal seriösa sidor med information angående propecia.

Jo, men jag hade tänkt mig att stora medicinska organ skulle gå ut med rekommendationer om det nu fanns en rimlig lösning, men tanke på hur omfattande problemet är över hela jordklotet?

Kan inte annat än hålla med, överkamning syns i princip aldrig och du kommer att få fler tjejer än du kan drömma om!
Antar att du inte var helt seriös, men överkamning fungerar väldigt bra i början. Men efter ett tag när det inte längre går att dölja fläckarna med tunt hår på ett vettigt sätt så är det hyvelrakning som gäller.

Sandra81
2012-10-18, 13:15
http://www.tappahar.se/

Perramja
2012-10-18, 13:27
Nja! Det handlar väl inte om att det är meningslöst utan vilket som är snyggast.

Här är iaf en guide.
http://blogs.glam.com/glamblush/files/2008/06/article-1025610-018ece8b00000578-313_233x353_popup.jpg
Tyvärr krävs det ju ganska mycket spray.
http://ournote2self.files.wordpress.com/2011/02/comb-over.jpg

:laugh:

L-Sami
2012-10-18, 17:33
http://i45.tinypic.com/fvemtw.jpg



Jag förstår dig. Som 20åring började det se ut sådär för mig. Är 26år nu och har succesivt börjat bli tunnhårigare. Det är rätt så skrämmande när man är 20 bast och börjar märka förändringar i håret, man är väl rätt så fåfäng kring den åldern generellt. Ju äldre man blir desto mindre bryr man sig, man lär sig acceptera det förhoppningsvis och man är inte ensam om det ska man veta. Jag vet inte om det finns några effektiva kurer, men enklast är väl att acceptera som man är.

z_bumbi
2012-10-18, 17:48
Jo, men jag hade tänkt mig att stora medicinska organ skulle gå ut med rekommendationer om det nu fanns en rimlig lösning, men tanke på hur omfattande problemet är över hela jordklotet?

Varför skulle någon organisation rekommendera medicin med biverkningar mot något som inte är skadligt och som för det stora flertalet inte är något problem? Att många män blir tunnhåriga är helt normalt.

För egen del undrar jag om jag blir flintis eller gråhårig först, jag har antagligen 10 år kvar tills jag är rejält gråhårig så jag gissar att det vinner. Spänningen är olidlig.

luderlasse
2012-10-18, 21:36
2GeF7A05zQ8

cero
2012-10-18, 23:27
Varför skulle någon organisation rekommendera medicin med biverkningar mot något som inte är skadligt och som för det stora flertalet inte är något problem? Att många män blir tunnhåriga är helt normalt.

För egen del undrar jag om jag blir flintis eller gråhårig först, jag har antagligen 10 år kvar tills jag är rejält gråhårig så jag gissar att det vinner. Spänningen är olidlig.

Notera att jag skrev "rimlig lösning". Självklart rekommenderar man inte medicin med betydande biverkningar mot något som är helt ofarligt.

Sen vet jag inte vad du menar med att det inte är ett problem. Finns nog i princip inga män som inte skulle vilja ha kvar håret på huvudet, och sen är det många som mår dåligt över håravfallet, speciellt dem som börjar tappa väldigt tidigt (redan vid 14 års ålder är inte ovanligt).

Om inte annat borde det väl finnas ett extremt stort ekonomiskt intresse. Vem hade inte köpt ett botemedel mot håravfall utan biverkningar?

watertouch
2012-11-07, 02:45
Jag lider varje dag av mitt håravfall..
:Det enda som stoppar håravfall är golvet!..

Har tänkt att samla allt hår i en sopkorg bara för sakens skull...

Testade en kur Regain/Recrea upplevde inte nån ökat hårväxt. Trots behandlingstiden...

Propecia/proscar(Finasterid) Det vågar jag inte ge mig på (påverkar DHT).... Biverkningarna överväger håravfallet... Nu är det inte Bruce Willies vi snackar om... ;)

Det jag oroar mig för är att hårsäckarna "dör" och sen inte kan räddas... Gissar på att läkemedelsbolagen miljardsattsar på detta problem.. Men då gäller nog att dem finns kvar...*cry*

filmjölk
2012-11-07, 06:25
Jobbigt. Raka skallen är ett alternativ, men då du är mörkhårig och har ljus hy blir det väldigt tydligt ändå (stor kontrast mellan hud och hår) om du inte rakar väldigt ofta. Jag vill nog isf rekommendera dig någon brun utan sol-produkt/spraytan eller liknande för att kompensera upp det lite.

The_RobRoy
2012-11-07, 06:36
Jag har använt Rogaine i 10 år 2 gånger per dag. Rakade håret i lumpen som 19 åring när jag upptäckte att jag hade en begynnelse till samma typ av håravfall som pappa (och farfar). Nu 29 år gammal börjar det precis synas såpass att folk kan märka att jag är lite tunnhårig. Fick mina första kommentarer om det för ungefär ett år sedan.

Eftersom man inte kan köpa Rogaine i Hongkong och jag nu känner att jag börjar bli rätt trött på att använda detta preparat. Samt att jag senaste året märkt att håravfallet ökat i sin takt, så har jag i princip bestämt mig för att sluta använda preparatet. Jag är dock ganska nervös för att jag kommer få rejält håravfall inom några månader och återgå så att säga till så mycket hår jag borde ha haft vid dehär laget om jag aldrig använt Rogaine. Är jag dum som slutar?

nim
2012-11-07, 07:57
Fick du återväxt också som jag såg nån fick på en video på youtube?

Nej det är jag tveksam till. Däremot så slutade jag tappa hår helt. Dyrt som sagt men värt var enda krona om man vill behålla håret.

Slartibartfast
2012-11-07, 08:38
Kör Statham-looken.
http://3.bp.blogspot.com/-08br0wmfkMw/Tc9Nri1agvI/AAAAAAAAAGs/VtZIh370RJs/s1600/jason_statham_3.jpg

watertouch
2012-11-07, 08:50
Det är väll han och Bruce Willies som kan köra den. :cool:

timoat
2012-11-07, 12:26
Jag började tappa hår efter att mitt ex dumpade mig, gick ner i en extrem depression. Åt ingenting på ett par månader och rasade 15 kilo på 3 veckor. Ett tips: Bo inte kvar i samma lägenhet som exet ett halvår efter!

Iallafall, jag minns att jag stod i duchesn och tittade på mina händer, de var nästan helt täckta med hår. Innan dess hade jag fruktansvärt tjocks och snyggt hår, sånt som alla brukade kommentera. Those were the days!

Nu har jag hållt på fram och tillbaka i 13 år, perioder av att tappa hår och få tillbaka det lite, men det är märkbart tunnare. HAr märkt att under sommarmånaderna tappar jag nästan igen alls, men sept-jan så fäller jag som fan, kan inte dra näven genom håret utan att det följer med en massa hårstrån. Alltid hår vid avloppet när jag duschat (varannan dag)

Jag funderar på att börja använda Propecia, generisk då. DEt första man får upp om man gogglar propecia är en länk till en online pharmacy som säljer generisk propecia för 1500 spänn för en årsförbrukning. Det börjar på C. Det kan jag tycka är ok, men hur fasen vet man att man inte bara beställer socker piller? Finns det nån som har beställt genreisk? Och vad får man pynta för ett år av "the real deal" om man går via sin husläkare?

Nordenator
2012-11-07, 12:31
Jag har använt Rogaine i 10 år 2 gånger per dag. Rakade håret i lumpen som 19 åring när jag upptäckte att jag hade en begynnelse till samma typ av håravfall som pappa (och farfar). Nu 29 år gammal börjar det precis synas såpass att folk kan märka att jag är lite tunnhårig. Fick mina första kommentarer om det för ungefär ett år sedan.

Eftersom man inte kan köpa Rogaine i Hongkong och jag nu känner att jag börjar bli rätt trött på att använda detta preparat. Samt att jag senaste året märkt att håravfallet ökat i sin takt, så har jag i princip bestämt mig för att sluta använda preparatet. Jag är dock ganska nervös för att jag kommer få rejält håravfall inom några månader och återgå så att säga till så mycket hår jag borde ha haft vid dehär laget om jag aldrig använt Rogaine. Är jag dum som slutar?

Det är ju så det fungerar. Du tvingas fortsätta använda det på grund av skräcken av att tappa allt om du väl slutar. Jag testade rogaine och fick ingen märkbar effekt av det, så jag hoppade det och köpte en hårtrimmer istället. Mycket billigare i längden ;)

timoat
2012-11-07, 12:42
Rogaine verkar vara mer ett pain in the ass än Propecia. Varför använde du inte propecia Robroy?

anjadk
2013-01-25, 11:20
Hur har det gått för dig med håret? Har suttit och läst om håravfall på en bra o informativ sida. Kan länka den så kan du själv kolla:

www.plastikoperationer.net/haaravfall-tappa-haaret

Lycka till!

Gober
2013-01-25, 11:26
^^ Skrivit i två ämnen och länkat till samma klinik i båda?

timoat
2013-01-25, 11:29
Seems legit.

Gober
2013-01-25, 11:35
Såg en polare som länkade detta på FB

http://www.spikecap.se/

Ingen aning vad det är då jag själv inte har några problem med håret (ja förutom att pannan på något märkligt sätt blir 1mm högre för varje år).

Men tänkte jag slänger in den då det kanske är av intresse, förmodligen en bluff, men men ...

Elmer
2013-01-30, 22:41
Jag började tappa hår redan vid 17bast.
Värre blev det med tiden.
Som 17årig rocker var det hårt att behöva uppleva att det långa blonta sakta försvinner.
Det tog några år men sen åkte rakapparaten fram.

Alla mina manliga kusiner tappade håret tidigt.
Min jämnåriga körde combover redan som 16åring.
Mina brorsor tappar också håret.
Kanske brevbärarn som har varit i farten?:P

Det gäller att släppa på stoltheten & fåfängan.
Rakat är snyggare än med det lilla hår som är kvar, samt sjukt mkt billigare än att hålla på med pålimmade hårmattor osv.