handdator

Visa fullständig version : Testa mina kunskaper om kosttillskott


Sentax
2012-10-17, 20:41
Hej alla

Jag hade tänkt prova mina kunskaper om kosttillskott, vad som är bra när osv. Nå får gärna rätta mig eller komma på förbättringar!

Protein
Whey i alla lägen då man vill bygga muskler (innan, efter träning).
Kasein när man deffar eller innan man går o lägger sig och är rädd för att bryta ner musklerna när man sover

Kolhydrater
Behöver inte i så stor grad då det är enkelt att komma åt. Men snabba kolhydrater före och efter styrketräning kan vara bra om det tar för lång tid att få i sig mat.

EAA VS BCAA
EAA är bättre än BCAA då man ska bygga muskler.

EAA VS Whey
EAA är snabbare än whey och ökar proteinsyntesen mer. Skillnaden är dock inte stor, men den finns där.

Kreatin
Man kan börja med en monohydrat, märker man ingen skillnad kan man prova ett kreatintillskott med flera olika typer av kreatin (om man misstänker att man är non-repsonder eller om man binder för mycket vatten och inte vill det).

PWO
Har jag slutat med pga de olika ämnena som man hittar. Tex DMAA osv.

Omega3-tillskott, vitaminer eller liknande
Inget jag kör på då jag äter varierad mat. Bör jag tänka om?

Något tillskott jag missat?

Sentax

RykteT
2012-10-17, 20:45
EAA VS BCAA
EAA är bättre än BCAA då man ska bygga muskler.

Vad har du för studier som påvisar det här?

bigjepp
2012-10-17, 20:45
Källa på att eaa är bättre än bcaa?

Hej alla

Jag hade tänkt prova mina kunskaper om kosttillskott, vad som är bra när osv. Nå får gärna rätta mig eller komma på förbättringar!

Protein
Whey i alla lägen då man vill bygga muskler (innan, efter träning).
Kasein när man deffar eller innan man går o lägger sig och är rädd för att bryta ner musklerna när man sover

Kolhydrater
Behöver inte i så stor grad då det är enkelt att komma åt. Men snabba kolhydrater före och efter styrketräning kan vara bra om det tar för lång tid att få i sig mat.

EAA VS BCAA
EAA är bättre än BCAA då man ska bygga muskler.

EAA VS Whey
EAA är snabbare än whey och ökar proteinsyntesen mer. Skillnaden är dock inte stor, men den finns där.

Kreatin
Man kan börja med en monohydrat, märker man ingen skillnad kan man prova ett kreatintillskott med flera olika typer av kreatin (om man misstänker att man är non-repsonder eller om man binder för mycket vatten och inte vill det).

PWO
Har jag slutat med pga de olika ämnena som man hittar. Tex DMAA osv.

Omega3-tillskott, vitaminer eller liknande
Inget jag kör på då jag äter varierad mat. Bör jag tänka om?

Något tillskott jag missat?

Sentax

Sentax
2012-10-17, 20:47
Hmm, kanske har fått det om bakfoten. Men EAA innehåller de essentiella, de kroppen inte producerar. Sen innehåller iofs BCAA det också, men även flera (om jag minns rätt). Så egentligen borde inte mitt påstående ovan stämma.

Vad säger ni?

King Grub
2012-10-17, 20:52
Sen innehåller iofs BCAA det också, men även flera (om jag minns rätt).

Nej, BCAA är tre av EAA.

RykteT
2012-10-17, 20:53
Hmm, kanske har fått det om bakfoten. Men EAA innehåller de essentiella, de kroppen inte producerar. Sen innehåller iofs BCAA det också, men även flera (om jag minns rätt). Så egentligen borde inte mitt påstående ovan stämma.

Vad säger ni?

EAA = Essential Amino Acids (8 av 20)
BCAA = Branched Chain Amino Acids (3 av 20)

Vad jag har förstått finns det inga bevis på vilken som stimulerar proteinsyntesen "bäst"!

Sentax
2012-10-17, 20:58
Ja, okej! Då kvittar det med andra ord vilken man väljer.

Angående kreatin. Vad säger era erfarenheter/kunskaper?

Hebbe84
2012-10-17, 20:59
Såvitt jag vet så finns det väl heller ingenting som talar för att kaseinprotein på kvällen skulle ha någon effekt på muskelnedbrytning under natten. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men det är väl det totala intaget av makronutrienter under ett dygn räknat som är av intresse för muskelbyggnad/muskelnedbrytning?

mattilainen
2012-10-17, 21:55
tycker du ser det väldigt svart och vitt. Testa en gråskala

Sniggel
2012-10-17, 22:20
Det är ju väldigt lite kunskaper du visar upp.

Där är ingen direkt fakta utan ser mer ut som svävande råd utan någon egentlig frågeställning.

exempel:

Kolhydrater
Behöver inte i så stor grad då det är enkelt att komma åt

Vem behöver inte i stor grad, i vilket sammanhan och varför?

Men snabba kolhydrater före och efter styrketräning kan vara bra om det tar för lång tid att få i sig mat

Bra för vad? Om någonting är bra kan det vara vettigt att specificera vad det är bra för.

Jag kan ju testa mina kunskaper om familjepsykologi och säga att "barn är bra".
Jaha? Ja det är de väl? Men i vilket sammanhang diskuterar vi barn egentligen? Är barn bra för sexlivet? Förmodligen inte...

Sentax
2012-10-17, 22:24
tycker du ser det väldigt svart och vitt. Testa en gråskala

Det kan nog stämma. Men annars skulle tråden bli väldigt lång och jag har bristande information när det gäller att förklara varför osv.

Men det verkar som om att det mesta stämmer ovan? Förutom det med BCAA och EAA.

Men en lite "djupare förklaring" med kreatin uppskattar jag gärna!

Sniggel
2012-10-17, 22:36
Det kan nog stämma. Men annars skulle tråden bli väldigt lång och jag har bristande information när det gäller att förklara varför osv.

Men det verkar som om att det mesta stämmer ovan? Förutom det med BCAA och EAA.

Men en lite "djupare förklaring" med kreatin uppskattar jag gärna!

Om du inte förstod vad jag skrev så ska jag försöka förtydliga.

Jag tycker att du är dålig på att formulera en frågeställning på vart och ett av kosttillskotten.

Jämför:
"Är kreatin bra? Ska man ta det?"
med
"Ökar kreatin prestationsförmågan hos bandyspelare som äter 2 kg köttfärs* om dagen?"

* Klurig fråga då kött innehåller mycket kreatin och nivåerna kanske blir maxade av kosten enbart.


Vem är du? Är det dig vi ska ha som utgångspunkt när vi svarar på frågorna? Vad har du för mål och hur mycket kolhydrater får du i dig normalt sett? Har du lätt för att gå upp i vikt eller tvärtom?

Sentax
2012-10-17, 23:17
Om du inte förstod vad jag skrev så ska jag försöka förtydliga.

Jag tycker att du är dålig på att formulera en frågeställning på vart och ett av kosttillskotten.

Jämför:
"Är kreatin bra? Ska man ta det?"
med
"Ökar kreatin prestationsförmågan hos bandyspelare som äter 2 kg köttfärs* om dagen?"

* Klurig fråga då kött innehåller mycket kreatin och nivåerna kanske blir maxade av kosten enbart.


Vem är du? Är det dig vi ska ha som utgångspunkt när vi svarar på frågorna? Vad har du för mål och hur mycket kolhydrater får du i dig normalt sett? Har du lätt för att gå upp i vikt eller tvärtom?

Det svaret var inte till dig, såg inte att du hade skrivit innan jag skrev det.

Lite om mig: Jag har styrketränat i 2.5 år, är 20 år. Mitt mål är att bli större och starkare. Jag satsar alltså inte bara på volym, eller på att bli stark, utan båda.

Att kreatin är bra för att bygga muskler, orka mer etc. har jag redan läst på ett flertal ställen. Så min fråga är egentligen: Om jag vill växa (både stor och stark), vilket kreatin rekommenderar ni då?

Tackar för din instruktion, är ny på forumet (som du ser). Var min fråga tillräckligt konkret?

Sentax

alden
2012-10-17, 23:45
Tycker inte du verkar ha någon jättekoll och förstår heller inte riktigt motiveringen till trådstarten.

Vilket kreatin du köper tycker jag inte spelar så stor roll så länge det är ett lreatin monohydrat. Det finns andra varianter men det är vanligast. Personligen köper jag billigast möjligast.

Sen hade du lite konstiga ideér om kasein också. Att man tar det för att man är rädd att musklerna ska brytas ner under natten är befängt. Så länge du har tillräckligt med näring, dåmfrämst protein, i kroppen så kommer du att bygga muskler när du sover.

Kasein marknadsförs dock oftast som nattprotein eftersom det tar lång tid för kroppen att ta upp men huruvida det ger bättre resultat än vassle innan sömngång är omdiskuterat.

Sentax
2012-10-18, 21:42
Tycker inte du verkar ha någon jättekoll och förstår heller inte riktigt motiveringen till trådstarten.

Vilket kreatin du köper tycker jag inte spelar så stor roll så länge det är ett lreatin monohydrat. Det finns andra varianter men det är vanligast. Personligen köper jag billigast möjligast.

Sen hade du lite konstiga ideér om kasein också. Att man tar det för att man är rädd att musklerna ska brytas ner under natten är befängt. Så länge du har tillräckligt med näring, dåmfrämst protein, i kroppen så kommer du att bygga muskler när du sover.

Kasein marknadsförs dock oftast som nattprotein eftersom det tar lång tid för kroppen att ta upp men huruvida det ger bättre resultat än vassle innan sömngång är omdiskuterat.


Syftade framförallt till deffen då man ligger på underskott.

EiseltUK
2012-10-19, 08:53
EAA = Essential Amino Acids (8 av 20)
BCAA = Branched Chain Amino Acids (3 av 20)

Vad jag har förstått finns det inga bevis på vilken som stimulerar proteinsyntesen "bäst"!

I EAA stimulerar alla aminosyror utom isoleucin och valin proteinsyntesen.
I BCAA stimulerar lL-leucin proteinsyntesen men inte isoleucin och valin.

Av alla aminosyror är det L-leucin som har mest stimulerande effekt.


Distinct anabolic signalling responses to amino acids in C2C12 skeletal muscle cells.
Amino Acids. 2010 May;38(5):1533-9.
Atherton PJ, Smith K, Etheridge T, Rankin D, Rennie MJ.


Abstract
The essential amino acids (EAA) activate anabolic signalling through mechanisms, which are unclear in detail but include increased signalling through the mammalian target of rapamycin complex 1 (mTORC1). Of all the EAA, the branched chain amino acid (BCAA) leucine has been suggested as the most potent in stimulating protein synthesis, although there have been no studies investigating the effects of each EAA on anabolic signalling pathways. We therefore undertook a systematic analysis of the effect of each EAA on mTORC1 signalling in C2C12 myotubes whereby cells were serum (4 h) and amino acid (1 h) starved before stimulation with 2 mM of each amino acid. Immunoblotting was used to detect phosphorylated forms of protein kinase B (Akt)/mTORC1 signalling enzymes. The phosphorylation of Akt was unchanged by incubation with EAA. Phosphorylation of mTOR and 4E binding protein-1 (4EBP1) were increased 1.67 +/- 0.1-fold and 2.5 +/- 0.1-fold, respectively, in response to leucine stimulation but not in response to any other EAA. The phosphorylation of ribosomal s6 kinase (p70S6K1) was increased by stimulation with all EAA with the exceptions of isoleucine and valine. However, the increase with leucine was significantly greater, 5.9 +/- 0.3-fold compared to 1.6-2.0-fold for the non-BCAA EAA. This pattern of activation was identical in ribosomal protein s6 (RPS6) with the additional effect of leucine being 3.8 +/- 0.3-fold versus 1.5-2.0-fold. Phosphorylation of eukaryotic initiation/elongation factors eIF2alpha and eEF2 were unaffected by EAA. We conclude that leucine is unique amongst the amino acids in its capacity to stimulate both mTOR and 4EBP1 phosphorylation and to enhance p70S6K1 signalling.

alden
2012-10-19, 15:38
Av alla aminosyror är det L-leucin som har mest stimulerande effekt.


Fast man har väl ännu inte nått konsensus om huruvida det är blandningen av alla essentiella aminosyror som ger den positiva effekten eller om det räcker med mycket av L-leucin?

unknownx
2012-10-19, 19:29
Använder idag Whey-80, har inte så mkt koll på EAA
Men är det bättre att använda EAA ? Man tar alltså inte båda dessa samtidigt ?