handdator

Visa fullständig version : Krymper man av styrkelyftsträning?


påven
2012-10-17, 19:49
Hade en disskution med en jobbarkompis idag, någon som har ett bra svar?

Om man byggt upp en stor muskelvolym under flera års tid med hjälp av träning som till största delen består av repetitioner runt 10-15, och sen övergår till mer renodlad styrkelyftsträning med låga repsantal, kommer muskelvolymen minska?

ceejay
2012-10-17, 19:53
Hah, jag trodde att du menade att man skulle krympa på längden.
Mitt spontana svar är ja.

cryx
2012-10-17, 19:55
Varför skulle det göra det? Du blir ju stark så musklerna får jobba. Det är väl en anledning till varför man ska lyfta tungt under en deff?

Fugly
2012-10-17, 19:56
Skulle säga att du skulle hålla kvar den då du fortfarande anstränger muskeln. Krävs inte så jättemycket träning att bibehålla och låga reps är mer än tillräckligt för det.

Iron Bull
2012-10-17, 20:04
Korrekt. Notera att det är renodlad styrkelyftsträning TS åsyftar, inte vanlig tung styrketräning!

MtotheM
2012-10-17, 20:28
Det tror jag inte.

Christoforos
2012-10-17, 20:38
Skulle tippa på att vissa muskler, tex biceps inte skulle bli lika hårt tränade som dom kanske hade blivit om man isolerade dom som i ett "vanligt" upplägg och alltså bli mindre stimulerade/mindre.


/dat broscience

Rusk
2012-10-17, 20:49
Skulle tippa på att vissa muskler, tex biceps inte skulle bli lika hårt tränade som dom kanske hade blivit om man isolerade dom som i ett "vanligt" upplägg och alltså bli mindre stimulerade/mindre.


/dat broscience

Detta tror jag med.

CalleP
2012-10-17, 20:51
Om jag hade byggt upp en grym fysik och var rädd för att förlroa den så hade jag bara slängt in lite övningar med högre reps varje pass, lär ju inte vara svårare än så.

Matsa
2012-10-18, 00:40
Det tråkiga svaret är förmodligen att det beror på. Tror jag...

Det beror på hur nära ditt "genetiska max" du är, ju närmre desto svårare att behålla det du har. Det beror på dina anlag, somliga växer ju faktiskt ganska bra av tung lågrepsträning (lyfter fram Hertzmans ben som bevismaterial 1 här).

Sen är faktiskt styrkelyftsträning inte precis likadan för alla heller, det bör anpassas till vad man behöver. Man behöver en viss muskelmassa för att bli maximalt stark men om man har ägnat lång tid till att träna med fokus på hypertrofi så behöver man sannolikt inte lägga så mycket mer tid på det utan träningstiden läggs bäst på att utveckla andra saker, alltså kommer man kanske tappa lite muskelmassa om man inte underhåller den. Någon annan kanske faktiskt behöver mer hypertrofiträning och då kommer ju hans upplägg inte att se likadant ut som den andre personens, men bägge tränar ju styrkelyftsträning.

Största skillnaden mellan byggning och styrkelyft är givetvis vad fokus ligger på. En styrkelyftare gör vad han behöver göra för att lyfta mer, helst varje tävling även om det förstås inte är hållbart på sikt. Det må vara maxtunga singlar eller bodypump, så länge det ger fler kg på stången. En byggare gör vad han behöver för att lägga på sig så mycket muskelmassa som möjligt, sen må det vara tung lågrepsträning eller tut-n-tröck. En del riktigt stora namn inom styrkelyft har faktiskt tränat ganska "byggaraktigt", t.ex Ed Coan.

Om en typiskt kroppsbyggare går över till att träna för styrkelyft fullt ut tror jag att vissa muskelgrupper kommer att bli sämre och att han kanske rentav kommer att tappa massa överlag. Samtidigt tror jag att muskler som filéer och traps kan komma att växa en smula.

Bara en glad amatörs nattsuddiga tankar i ämnet...