handdator

Visa fullständig version : Ökar i dom stora men knappt i komplement


Rawsteel
2012-10-17, 19:17
Som det står i topic, jag har dom senaste 8 veckorna lyckats öka mitt första set med 7,5 kg i böj och chins samt 5 kg i bänk och militärpress.
Men när det kommer till vissa av mina komplementövningar så står jag nästan stilla, såhär ser det ut i dom övningar jag tänker på ->

Lutande hantelpress 8/15
27,5 x 8
25 x 8
22,5 x 7

Lutande hantelpress idag
30 x 7
25 x 8
22,5 x 8

Frenchpress 8/15
20 x 8, 6
17,5 x 6

Frenchpress idag
22,5 x 7
20 x 7
17,5 x 7

Lårcurl 8/12
4 plattor + 1 fri extravikt x 9
4 plattor x 8

Lårcurl idag
5 plattor x 10
4 plattor x 10

Så det jag undrar är om jag behöver oroa mig för komplement sålänge jag ökar i basövningarna som är först i passet?
Och jag undrar även om det är nödvändigt att ändra repsen/intensiteten på sina komplementövningar för att få så bra utveckling som möjligt eller räcker det med att man varierar tungt/lätt i dom stora så länge vikterna ökar?
Jag trivs nämligen med att köra vissa övningar inom ett vist repsomfång
och i dom stora så kör jag 3v 8 reps, 3v 6 reps, 3v pyramid 3-3-6-8.
Mvh

Shajjn
2012-10-17, 19:35
Inget att oroa för. Det är en kort tidsperiod, ingen mening att analysera såna små skillnader i intensitet och repsantal. Det är sunt att fokusera på progression i de stora övningarna, dels för att de är basövningar, och dels för enkelhetens skull.
Keep it simple.

Snömannen
2012-10-17, 19:42
Har du testat att köra tunga lågreppare under en lite längre period? Hjälpte för mig. Blev dock kvar i lågrepsträsket då jag upptäckte hur mycket roligare det var att köra tungt. :)

Pepz
2012-10-17, 19:43
betänk även

En ökning på 5% i böj ger 100kg till 105kg
samma ökning på 5% i en liten övning ger 20kg till 21kg dvs en ökning så liten att den inte märks

SteelPulse
2012-10-17, 19:45
betänk även

En ökning på 5% i böj ger 100kg till 105kg
samma ökning på 5% i en liten övning ger 20kg till 21kg dvs en ökning så liten att den inte märksTänkvärt faktiskt! Lätt att alltid tänka i 5kg steg.

Rawsteel
2012-10-17, 20:19
Har du testat att köra tunga lågreppare under en lite längre period? Hjälpte för mig. Blev dock kvar i lågrepsträsket då jag upptäckte hur mycket roligare det var att köra tungt. :)

Jag gillar inte att endast hålla mig vid ett repsomfång utan föredrar att köra både tunga och "lätta" set på samma pass.
Och sen så lämpar några av mina isolationsövningar sig inte för lågreppare, som tex sidolyft och omvända flyes.
Kör jag tungt i dessa (5-6) så känns det som att jag ber om en skada då jag lätt börjar använda momentum i dom sista repsen.

Men vad tror ni om variationen? Kör man tunga och lätta set på samma pass behöver man då periodvis endast fokusera på låga/höga reps för att kroppen inte ska "vänja" sig om den nu gör det?
Har hört många olika åsikter om detta men aldrig sett någon riktig fakta.
Man kan ju tycka att sålänge man gör ökningar och verkligen pressar sig till gränsen varje pass så bör ju inte kroppen vänja sig?
Jag är som sagt tok kär i mitt sätt att träna och gillar inte att ändra saker fram och tillbaka:p

CalleP
2012-10-17, 20:20
Nej kör bara på. Det kommer tillslut, viktigaste är att du ökar i basövningarna mycket vilketfall i början så du får upp en bra grund. Bänk tar ju till ex inte bara på bröst.

Prost
2012-10-17, 20:29
Om du skulle träna dina basövningar med samma reps, vikt och intensitet som du gjorde innan dina ökningar så skulle du förmodligen orkat mer i komplementövningarna än innan. Du har ju redan "förbrukat" dina ökningar genom att ha tränat tyngre än innan i början av passet och man kan ju inte orka mer på allt under hela passet för alltid.

Rawsteel
2012-10-17, 20:37
Om du skulle träna dina basövningar med samma reps, vikt och intensitet som du gjorde innan dina ökningar så skulle du förmodligen orkat mer i komplementövningarna än innan. Du har ju redan "förbrukat" dina ökningar genom att ha tränat tyngre än innan i början av passet och man kan ju inte orka mer på allt under hela passet för alltid.

Ligger något i detta när jag tänker efter, i den första "fasen" där jag kör 8 reps i dom stora så orkar jag oftast inte lika många reps i övningarna efter pga att jag har mer mjölksyra då setvilan ändras i dom stora övningarna varje fas.

Knatcharn
2012-10-18, 08:46
Om du tränar så att du bänkar och sen kör lutande hantelpress så kan du ju pröva att köra tvärtom och se. Antagligen orkar du mer i hantelpressen än innan och bänken kommer kännas klen.. Värt att prova iaf ;)