handdator

Visa fullständig version : Crossfit hjälp med övningar.


blue8ball
2012-10-17, 16:35
Hej. Satt och jobba natt igår och kolla youtube på mobilen. Kom in på crossfit och blev väldigt intresserad av den intensiva träningen men är det någon som kan ge mig lite råd och övningar som är bra att ha med om man ska börja med crossfit front squat verkar vara en övning dom kör mycket.. Vet ni några mer? Samt är det någon som vet regler osv om man vill "tävla " eller så?

FoxCharlie
2012-10-17, 16:44
Du bör köra alla övningar som finns. :)
Men sure...pullups, burpees, thrusters och boxjumps är väl enklare saker som är ständigt återkommande. För mig så är det roliga med crossfit allt härjande med skivstången, clean & jerk och snatch t.ex.

Så börja leta upp WODs. Om namnet på övningarna är främmande så kolla upp dem på youtube. Allt finns där.

WODs kan du hitta på crossfit.com eller någon av de svenska boxarna. Sen kan du bara kolla upp utförandet på yt.

Annars testa att köra Crossfitnordics pass. De har riktigt bra beskrivning och ofta länkar till videoklipp med utförande. Följ länken...
http://www.crossfitnordic.se/category/dagens-pass/

Hett tips är att läsa i den riktiga Crossfittråden.
Lycka till! Du kommer att fastna! :D

blue8ball
2012-10-17, 16:56
Okej tack för de :) ja det värkar riktigt roligt Asså :) ska kolla in din länk. :)

Spunken
2012-10-18, 08:24
Hej. Satt och jobba natt igår och kolla youtube på mobilen. Kom in på crossfit och blev väldigt intresserad av den intensiva träningen men är det någon som kan ge mig lite råd och övningar som är bra att ha med om man ska börja med crossfit front squat verkar vara en övning dom kör mycket.. Vet ni några mer? Samt är det någon som vet regler osv om man vill "tävla " eller så?

Mitt råd är att du lär dig att skala ner passen efter din egen förmåga. Att bara kasta dig in i massa WODs fyllda med tekninskt svåra övningar och mängder med repetitioner du hittar på nätet kan rent av vara farligt för dig.

Här (http://www.crossfitbrandx.com/index.php/forums) är en länk till ett crossfitforum som skalar ner passen från crossfit.com, här kan du även hitta många tips och ideér på hur du kan använda substituter på övningar du inte kan köra av olika anledningar.