handdator

Visa fullständig version : dags att byta schema?


användaren
2012-10-17, 15:48
kör i nuläget ett helkroppsschema 2-3 gånger i veckan. inleder alltid med 2 set böj för att sedan göra 2 set bänkpress. har sen en del andra basövningar.

har höjt vikterna bra under de senaste 7 månaderna jag har tränat så här.

men nu kommer min fundering. jag har märkt att när jag kör böj först så klarar jag mera reps jämfört med om jag tar det efter bänkpressen. samma sak med bänkpress. kör jag bänk först så klarar jag mera reps där.

tror inte det var på detta sättet när jag började lyfta. har jag kommit upp i styrka så det är värt att separera dagarna jag kör böj och bänk? lyfter min kroppsvikt (80 kg x 10 reps) i böj och ca 65 kg x 10 reps i bänk. ligger förövrigt på underskott kcal och planerar att göra det ett tag till.

pezrulezhaakon
2012-10-17, 15:52
användaren

Testa tvåsplit. Överkropp/underkropp eller framsida/baksida på två olika dagar.

användaren
2012-10-17, 15:54
användaren

Testa tvåsplit. Överkropp/underkropp eller framsida/baksida på två olika dagar.

har du något förslag på schema överkropp/underkropp? helst något färdigt och välbeprövat :)

Sarco
2012-10-17, 21:03
Jag hade fortsatt med helkropp men varierat och kört några månader med färre reps men tyngre vikter. Fortsatt fokus på grundövningar.

Variera knäböj eller bänkpress först istället (vartannat pass eller så). Jag tror att många splittar för tidigt. Men det är bara mina 2 cent, det finns många härinne som är mer experter än jag.

pezrulezhaakon
2012-10-17, 22:39
användaren

Det finns mycket att välja på. Alla övningar varje gång behöver man inte köra. Man kan välja en flerledsövning och en enledsövning per muskel(grupp)

Knäböj, utfall, benspark/bencurl vader på bendagen. (magen kan man lägga här om så önskas)

Marklyft, chins/latsdrag/rodd. Bröstpress/flyes/militärpress. Biceps/triceps.