handdator

Visa fullständig version : Ät rejäl frukost om du vill tappa vikt.


nicotin
2012-10-17, 14:13
AF igång igen..

http://www.expressen.se/halsa/at-en-rejal-frukost-om-du-vill-ga-ner-i-vikt/

älskarcola
2012-10-17, 14:16
ska äta frukost med 4000 kcal!

Knatcharn
2012-10-17, 14:52
Stämmer väl på personer som inte har viljestyrkan att stå emot McDonalds på vägen till jobbet.. Verkar som att många inte kan kontrollera sig själva vad gäller matintag? I don't get it..

cero
2012-10-17, 17:24
Stämmer väl på personer som inte har viljestyrkan att stå emot McDonalds på vägen till jobbet.. Verkar som att många inte kan kontrollera sig själva vad gäller matintag? I don't get it..

Vissa har väldigt stor aptit, och starka preferenser för skräpmat. Handlar inte bara om "viljestyrka".

mattilainen
2012-10-17, 17:32
Vissa har väldigt stor aptit, och starka preferenser för skräpmat. Handlar inte bara om "viljestyrka".

Fast vill man gå ner i vikt och inte kan dra sig från att handla skräpmat så är det just viljestyrka eller disciplin som kanske borde ses över.

Lance Uppercut
2012-10-17, 20:36
Sjukt roligt xD det är väll ganska självklart att man är hungrigare om man inte ätit frukost, men det betyder ju inte att man äter fler kalorier under dagen bara för det. Dom verkar låtsas som att kalorierna i en frukost inte räknas...

Pretorian
2012-10-17, 21:10
Jag är sällan hungrigare de dagar jag inte äter frukost.

Linjedomarn
2012-10-17, 23:42
Folk som äter är mindre hungrig än dom som inte äter. Hade inte kunnat tänka mig något annat :D

Klein
2012-10-17, 23:56
Finns ju relativt kontrollerade studier som pekar på att frukostens storlek inte påverkar födointaget under resten av dag. Alltså, ju mindre frukost, desto bättre (om man vill gå ner i vikt). Omvänt råder naturligtvis om man vill gå upp i vikt.

Albin Eriksson
2012-10-18, 06:29
Folk som äter frukost är väl snarare dom som har fler fasta rutiner, dvs lägre BMI och där har man dragit en galen slutsats rakt över befolkningen.

Ramrod
2012-10-18, 08:03
Själv har jag aldrig gått ner så mycket i vikt som när jag skippar frukost, så jag fortsätter nog skippa frukosten.

exevision
2012-10-18, 08:22
Kan ju ha en del med att frukostätare kan ha ett stabilare blodsocker sett över dagen.

Eddie Vedder
2012-10-18, 19:15
Sjukt roligt xD det är väll ganska självklart att man är hungrigare om man inte ätit frukost, men det betyder ju inte att man äter fler kalorier under dagen bara för det. Dom verkar låtsas som att kalorierna i en frukost inte räknas...

Nej det är ingen som låtsas något sånt. Många som har stabila frukostvanor har också stabila aptit. Sen är det förstås även så att kausaliteten är omvänd i många fall.

Sen undrar jag vad AF är för något. :confused:

raddum
2012-10-18, 19:21
Det har mycket med betendepsykologi att göra, så att säga att frukostätande leder till stabilare vikt är inte helt lögn. Men expressen uttrycker ju såklart ganska osmidigt.