handdator

Visa fullständig version : ätardag??


the OnE
2004-02-07, 18:12
Vad käkar ni på en ätardag? käkar ni bara något speciellt mål tex pizza lr kan man käka typ pizza till varje mål.... ni förstår vad ja menar inte pizza utan fettmat o så!:eating:

King Grub
2004-02-07, 18:17
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=117750&sortby=lastpost&sortorder=descending

kharon
2004-02-07, 19:49
Jag äter allt jag får tag på!

Flygplan
2004-02-08, 01:36
Jag tänker inte så mycket på mat på ätardagar, jag bara kopplar av och äter det jag känner för.. Idag har jag inte käkat alls mycket.

1liter mjölk,6 rostade mackor me marmelad o ost
2 panpizzor
1 talrik glass
1 pizza
1 liter läsk, en rulle chokolad
och nu några pannkakor som jag ska sova på...


Det har faktiskt varit jävligt skönt att inte käka varje 2h, mellan pannpizzorna o glassen gick det ca 6 timmar. Katabol?? nä!

Galatasaray
2004-02-09, 19:23
En ätardag på lördag kan se ut såhär(obs rekkkas ej men det här fungerar för mig iaf:D ).

Börjar med 25g allbran på morognen med 1dl minimjölk och prottedrink till. Sen drar jag till gymmet vid 12slaget och kör styrketräning i 45minuter. Innan och efter kör jag med proteindrink med cirka 30g dextropur+glutamin. Sedan på vägen hemmåt drar jag till Vivo och köper skräp för typ 130spänn och det brukar vara allt möjligt. Exempel på det jag äter när jag kommer hem från träningen(efter lågkalorideff under hela veckan+4 styrekpass och 5-6 hårdintensiva löppass).

200g kycklingfile+300-400g ris+massor med ketchup(ja den här måltiden smakar verklgein gott,ketchupp aaaa)

300g kladdkaka med 2dl grädde

4-5snickers

1krossad choklad glass av gb

200g chips

400g godis+några twix,mars elelr mer glass

1 pepsi max 1,5liter


Det här brukar hålla mig mätt rätt länge och jag käkar typ 3h efter igen och det brukar vara vanlig måltid med mycket protein. Sen drar jag ut på kvällen med polarna(först förkrök bruakr bli 4-5 storstark) och sedan drar man vidare till nån klubb. Drar därifrån typ 4-5 och kommer till burger king stureplan och träffar alla polare. Bruakr bli en good night meal(1 double whopper,stor pommes+stor läsk+1 vanlig hamburgare) där och sen när jag kommer äter jag upp allt som finns kvar av skräpet man inhandlade under dagen(brukar bli 300-400g choklad,lite glass och chips+dip när jag är hemma). DEt här en riktig ÄTARDAG i min mening.

Ok inte någon jätte bra ätardag men jag lyckas ändå gå ned i fett vecka efter vecka trots dessa förskrcäkliga ätardagar. Man är tuuuuuuuuung på söndag morogon och ser ut som någon sorts blåval i ansiktet men sen tills tisdag så känner jag mig alltid hårdare.

Iaf rekomenderas ej:kickass:

owster
2004-02-09, 20:50
Är det många som deffar BARA pga ätardagen eller? Verkar nästan så med tanke på hur ivriga folk är på att få den "rätt"! :rolleyes:

Herkulez
2004-02-09, 21:14
Originally posted by owster
Är det många som deffar BARA pga ätardagen eller? Verkar nästan så med tanke på hur ivriga folk är på att få den "rätt"! :rolleyes:

ätardagarna förgyller deffen mre än du kan ana....:D

King Grub
2004-02-09, 21:18
Att överäta skräpmat på ätardagen är i min mening enbart och möjligen till fördel för psyket. Att däremot höja energiintaget med ett tusental kilokalorier bra mat med jämna mellanrum, för att fylla på glykogendepåer och eventuellt få en metabolismboost, det tror jag är positivt. Men visst är det skoj att vräka i sig allt man ser. The see-food diet. :D

RealElwood
2004-02-10, 13:52
I början av deffen är det inte så farligt på ätardagarna. Men efter ett tag när man justerat ner lite till då smäller det bara till.

Finns inget stopp i magen, allt går ner. Får det inte plats med så tar man något lättmsmält, typ glass. Den rinner emellan...

"Rekordet" förra året belv 14 400 KCal på en dag. Ett par Pizzor, massa McD, jordnötter, choklad u name it. Fast efter det hade jag ett galopperande hjärta. Sen va man bakis av mat, hade t.o.m sår i munnen efter alla jordnötsringar...

Inget att rekommendera, men gott.

owster
2004-02-10, 18:15
OK, har iofs bara varit på diet i 5 veckor hittills i år, och någon ätardag har ännu inte behövts. Känns överskattat för min del, men självklart ska de som behöver den använda den, det var inte på något annat sätt jag menade. Men just att få ätardagen "rätt" verkar lite konstigt. Hur kan den bli fel liksom.....

Ska nog förövrigt göra som Grub föreslår, äta mer bra mat typ en dag varannan vecka. Plus en fet MAX-meny förstås :eating:

Jon2
2004-02-16, 23:56
[i] Men just att få ätardagen "rätt" verkar lite konstigt. Hur kan den bli fel liksom.....

: [/B]

Min förra var ingen höjdare hade så mkt att göra så jag han inte äta så mkt och hade knapt nått hemma så när man inte får i sig det man egentligen vill ha så känns det misslyckad

Ironbabe
2004-02-19, 14:12
Originally posted by King Grub
Att överäta skräpmat på ätardagen är i min mening enbart och möjligen till fördel för psyket.

Visst är ätardagarna mycket till för psyket..utan dem så skulle iallafall jag deppa ihop om jag inte hade ätardagarna att se fram emot! Keep on eating :eating:

tinus
2004-02-19, 14:20
Originally posted by Ironbabe


Visst är ätardagarna mycket till för psyket..utan dem så skulle iallafall jag deppa ihop om jag inte hade ätardagarna att se fram emot! Keep on eating :eating:

Jag håller med,utan äterdagarna skulle man bli helt tokig..
Snart är det lördag :D :eating:

Kossa Mu
2004-02-19, 14:53
Om man nu ska ut och dricka en kväll under veckan, när ska då ätardagen vara? Samma dag eller dagen efter?

King Grub
2004-02-19, 14:55
Originally posted by Kossa Mu
Om man nu ska ut och dricka en kväll under veckan, när ska då ätardagen vara? Samma dag eller dagen efter?

Så länge du har alkohol i kroppen är din fettförbränning i princip avstängd, så att sitta och vräka i sig allt man ser i matväg under den tiden vore kanske inte det mest genomtänkta man kan göra under en deff.

Action
2004-02-19, 15:27
Mina ätardagar består av mat mat mat o massa choklad, godis o allt som kommer i min väg.. Jag beräknande vad jag åt en av dessa dagar. Hamnade på 20.000 kalorier.. Vet ej om det va min värsta för lördagen efteråt va inte dålig den heller.

Koncentrerar man det till max 12 timmar så brukar jag gå upp några kilo till söndag, för att sedan vara nere på samma vikt som innan på tisdag, och under förra veckans vikt på on-to.

Att kroppen skulle ta upp all mat man stoppar i sig på den tiden anser jag är bull. All näring kan inte tas upp utan en hel del går mer eller mindre rakt igenom. Märks om inte annat på de flitiga besöken till toaletten.. :D

Dessutom så svettas jag mer på själva ätardagen och dagen efter.. Så viss positiv inverkan på fettförbränningen har det. Sen är det givetvis psykoligiskt också.

Men om man skulle fördela ut de extra kalorierna under veckan så tror inte jag att man skulle få en viktnedgång totalt sätt...

z_bumbi
2004-02-19, 16:03
Det som är mest förvånande med vad folk äter på sina ätardagar är att de kan stoppa i sig allt möjligt i veckorna som ska vara nyttigt, massor av olika kosttillskott som ska göra allt möjligt bra t ex och undviker massor av saker som anses fel ur hälsosynpunkt men sen vräker de i sig så mycket mat på ätardagen att de mår dåligt. Påfrestningarna på kroppen lär inte vara av de mildare slaget och även om det naturligtvis inte lagras som fett så tar det ju vägen någonstans.
Då alla berättar om sina kolisbakfullor, pulshöjningar, toalettbesök mm så ser jag varken nyttan eller nöjet med det.
Är det kul att må dåligt? (Jag vet att det inte är det för mig i alla fall.)
Är det någon som tänkt på vad det gör med kroppen som redan är sliten av en deff och i många fall extra mycket träning?

Jag ser nyttan med att ha en lagom anpassad ätardag, psykiskt, socialt och möjligtvis fysiskt men ställer mig väldigt tvivlande till hur de som i vanliga fall är så hälsomedvetna helt plötsligt struntar helt i hur kroppen mår. Man har bara en kropp och ska man utsätta den för tävlingsdeff så ska man kanske inte utsätta den för extra onödiga moment under tiden.

Ironbabe
2004-02-19, 16:05
Originally posted by tinus

Snart är det lördag :D :eating:

Japp!! Då ska det inhandlas godis,bullar och glass. Godis är faktiskt det som jag längtar mest efter under deffen.. är en riktig liten godisgris :em:

tinus
2004-02-19, 16:08
Originally posted by Ironbabe


Japp!! Då ska det inhandlas godis,bullar och glass. Godis är faktiskt det som jag längtar mest efter under deffen.. är en riktig liten godisgris :em:

Jag har samma problem :em: godis och bullar är värst..jag drömmer om bullar..:rolleyes:

Ironbabe
2004-02-19, 16:13
Originally posted by tinus


Jag har samma problem :em: godis och bullar är värst..jag drömmer om bullar..:rolleyes:

:D Då är det illa.. Hur mycket lyckas du få i dig på en ätardag då?
Det som är så sorgligt är ju att man blir så fort mätt och inte får i sig allt man hade tänkt :cryout:

tinus
2004-02-19, 16:27
Originally posted by Ironbabe


:D Då är det illa.. Hur mycket lyckas du få i dig på en ätardag då?
Det som är så sorgligt är ju att man blir så fort mätt och inte får i sig allt man hade tänkt :cryout:

MKT :D blir liksom inte mätt på ätardagarna..gick upp 3 1/2 kg efter förra lördagen..:em:

RealElwood
2004-02-19, 16:45
Hade ätardag med en "kvinlig bekant" i Lördags. Hon är oxå strikt på dagarna men släpper tyglarna på Lördagar, året runt.

Förvörigt så är hon utbildad psykolog och jobbar med barn å ungdomar, hon nämde ordet hetsät ett par ggr under dagen. Hon var t.o.m så snäll å förklarade att när man hetsäter så kan man äta i princip hur mycket som helst.

Hon blev nästan förbannad på mïg på kvällen bara för att jag åt hela tiden. Tydligen stressande att titta på TV med en frontlastare.

själv har jag ju det tricket att jag om ja blir mätt på varm mat går jag på kallt, typ glass, sen över till salt typ jordnötsringar, sen till sött. Har kommit på att man kan äta oavbrutet på detta sätt. Iaf i ett par timmar innan dåsigheten kommer...

Action
2004-02-19, 16:54
Originally posted by RealElwood
Hade ätardag med en "kvinlig bekant" i Lördags. Hon är oxå strikt på dagarna men släpper tyglarna på Lördagar, året runt.

Förvörigt så är hon utbildad psykolog och jobbar med barn å ungdomar, hon nämde ordet hetsät ett par ggr under dagen. Hon var t.o.m så snäll å förklarade att när man hetsäter så kan man äta i princip hur mycket som helst.

Hon blev nästan förbannad på mïg på kvällen bara för att jag åt hela tiden. Tydligen stressande att titta på TV med en frontlastare.

själv har jag ju det tricket att jag om ja blir mätt på varm mat går jag på kallt, typ glass, sen över till salt typ jordnötsringar, sen till sött. Har kommit på att man kan äta oavbrutet på detta sätt. Iaf i ett par timmar innan dåsigheten kommer...

Ja man ska variera sig.. Då får man i sig mera... :D Och så länge jag tycker det är gott så äter jag...

Action
2004-02-19, 16:58
Originally posted by z_bumbi
Det som är mest förvånande med vad folk äter på sina ätardagar är att de kan stoppa i sig allt möjligt i veckorna som ska vara nyttigt, massor av olika kosttillskott som ska göra allt möjligt bra t ex och undviker massor av saker som anses fel ur hälsosynpunkt men sen vräker de i sig så mycket mat på ätardagen att de mår dåligt. Påfrestningarna på kroppen lär inte vara av de mildare slaget och även om det naturligtvis inte lagras som fett så tar det ju vägen någonstans.
Då alla berättar om sina kolisbakfullor, pulshöjningar, toalettbesök mm så ser jag varken nyttan eller nöjet med det.
Är det kul att må dåligt? (Jag vet att det inte är det för mig i alla fall.)
Är det någon som tänkt på vad det gör med kroppen som redan är sliten av en deff och i många fall extra mycket träning?

Jag ser nyttan med att ha en lagom anpassad ätardag, psykiskt, socialt och möjligtvis fysiskt men ställer mig väldigt tvivlande till hur de som i vanliga fall är så hälsomedvetna helt plötsligt struntar helt i hur kroppen mår. Man har bara en kropp och ska man utsätta den för tävlingsdeff så ska man kanske inte utsätta den för extra onödiga moment under tiden.

Hm.. jag mår sällan dåligt av en ätardag.. Lite dåsig och trött kan man bli och svettas en del. Men inte mår jag dåligt. Äter så länge det är gott och aldrig av tvång. Sen har jag alltid kunnat äta massor med mat.... Att gå på toaletten e ju inget man mår dåligt av.. eller brukar du göra det?? :confused:

En tävlingsdiet är inte nyttig på ngt sätt som jag ser det, och det är inte så enkelt att hålla det på en sansad nivå. Jag har inga sådana ätardagar annars under året utan äter då ungefär samma varje dag i veckan, med undantag att jag unnar mig ngt extra på helgerna...

Lite svårt att förstå om man inte gått igenom det själv och inse hur man fungerar och hur kroppens behov av fett tar överhand på en ätardag och den skriker formligen efter fett...

z_bumbi
2004-02-19, 17:52
[QUOTE]Originally posted by Action


Hm.. jag mår sällan dåligt av en ätardag.. Lite dåsig och trött kan man bli och svettas en del. Men inte mår jag dåligt. Äter så länge det är gott och aldrig av tvång. Sen har jag alltid kunnat äta massor med mat....

Läser man genom ett antal journaler så är det väldigt många som inte verkar att må så bra. Att somna bara för att man ätit mat i några timmars tid, att vara dåsig hela dagen efter, höjd puls osv räknar inte jag som att må bra.

Att gå på toaletten e ju inget man mår dåligt av.. eller brukar du göra det?? :confused:

Kollar återigen på en bunt journaler, att t ex äta så man får rännskita är inte nyttigt och jag räknar det som att må dåligt. Ser det inte som ett naturligt tillstånd nämligen.

Lite svårt att förstå om man inte gått igenom det själv och inse hur man fungerar och hur kroppens behov av fett tar överhand på en ätardag och den skriker formligen efter fett...

Jag gissar att jag har hållit minst lika strika diet som du har gjort så jag vet vad det handlar om i stort, jag har även relativt stor koll på hur min kropp fungerar i olika stadier av näringsintag, tyvärr från allt för låga nivår upp till de mer trevliga där det är fullt tillräckligt.

Att kroppens behov av fett tar överhand är ju intressant, visst vet jag att kroppen om den har brister vill ersätta dessa brister men varför får man en så stor brist på fett?
Kroppen omsätter reserverna samt får ju i sig advekat mängd från kosten så kroppens organ får förhoppninsvis vad de behöver, kroppen lider med andra ord ingen akut brist på fett.
Ett visst underskott i slutet av dieten, självklart men så stor brist att kroppen vill överkompensera så mycket att den skriker efter fett, är den mekanismen så stark?
OBS! Jag säger inte att det inte är så, utan jag undrar.

Extremt allmänt hållen text igen.
Det är alltså inget jättefarligt eller så men jag blir som sagt förvånad över den å ena sidan lätt fanatiska hälsoinställningen och fullständiga kollen på hur kroppen reagerar på allt man stoppar i den, GI, II, samt diverse kosttillskott som ska göra ditten och datten osv och sen den andra sidan när det går totalt överstyr hos så många under ätardagen och då spelar effekterna på kroppen ingen roll längre.

kharon
2004-02-19, 20:11
Jag kan bara hålla med Action.

Jag mår alltid som en kung på mina ätardagar! Skulle man må dåligt skulle man väl inte sitta och trycka i sig choklad, godis och bullar och allt annat.

Härligast som finns är att få ligga på soffan och se film/tv och bara ösa in av de godsaker man laddat upp med. Kanske stiga upp och gå på toa, och sedan komma tillbaka, via köket, och fortsätta orgien i mat.

Att det ur en fysiologisk synvinkel kanske inte är det allra hälsosammaste man kan syssla med kanske stämmer, men denna livshållning man följer har i alla fall för mig medfört att jag slutat röka efter 9 års rökning och minskat otroligt mycket på drickandet. Äter i övrigt nyttigt hela tiden. Motionerar och sover bra.

Så lite ohälsosamma parenteser i livet kan man nog unna sig, så länge man mår bra och trivs med det.

Visst skulle det väl vara bra mycket bättre att bara käka hälsosam mat i större men ändå rimliga mängder, men har man svagt psyke så har man... Och då lever godishyllan i affären farligt! :D

Dk1ng
2004-02-20, 15:16
Originally posted by Kossa Mu
Om man nu ska ut och dricka en kväll under veckan, när ska då ätardagen vara? Samma dag eller dagen efter?

Om du ska ut o dricka mineralvatten spelar det mindre roll, unna dig gärna ätardagen i samband med detta så kan du ju t.o.m njuta av en Cola...:D

Skämtåsido... förutsatt att det inte är nån "Disco-deff" du pysslar med så bör du hålla dig borta från alkoholen helt! Om det vid särskilt tillfälle slinker ner ett glas vin eller en öl må det va hänt, annars är nykterhet en nödvändig uppoffring om man tar sin träning seriöst o vill bli deffad!

Ledsen, men blev tvungen att rycka ut med pekpinnen...

"Lifes a bitch and then you..... get hard...?" :thumbup:

Kossa Mu
2004-02-20, 16:45
Det är mycket möjligt och jag håller med dig helt om man nu tävlingsdeffar. Dock så är det så att en av mina bästa polare fyller 20 och då värdesätter jag hellre en kul kväll än en hård kropp.

Sen så får man inte ta träningen allt för seriöst utan man måste få leva också.

kharon
2004-02-20, 17:21
Originally posted by Kossa Mu

Sen så får man inte ta träningen allt för seriöst utan man måste få leva också.

Absolut! Jag tror många kommer att se tillbaka om några år och ångra att de satsat för mycket på träningen. Många kommer naturligtvis också att se tillbaka och vara nöjda!

Det gäller att hitta den gyllene medelvägen, kunna träna hårt och nå sina mål, men ändå kunna leva och ha kul och inte offra bort saker bara för att man deffar eller så..

En deff förstörs ju inte på att man tar "ledigt" och har roligt med sina kamrater en helg, eller att man äter en pizza ute! Det är förståss skillnad på tävlingsdeffare och oss andra.

Naturligtvis ska man väl inte bara släppa tyglarna totalt heller och dra ut och supa varje helg och dra en halvtaskigdeff eller träningsperiod. Men det är ändå skillnad på saker som att bästa polarn fyller jämnt och Fredag vecka 9....

Dk1ng
2004-02-20, 18:23
Originally posted by Kossa Mu
Det är mycket möjligt och jag håller med dig helt om man nu tävlingsdeffar. Dock så är det så att en av mina bästa polare fyller 20 och då värdesätter jag hellre en kul kväll än en hård kropp.

Sen så får man inte ta träningen allt för seriöst utan man måste få leva också.

Absolut!! Födelsedagsfester hamnar under kategorin "särskilt tillfälle"... Klart man ska ta sig en öl eller två om det är nåt speciellt, dock kan man ju hålla sig borta från supandet! Eller så är det bara jag som börjar bli gammal...:D

Hoppas ni får en kul fest!

no1fitness
2004-02-21, 05:39
Jag håller med z_bumbi lite...Jag begränsar mina ätardagar till kolhydrater och väldigt lite fett. Dels tycker jag att jag "fyller upp" bättre och dels mår jag bättre på själva matdagen, men framför allt dagen efter. Man slipper "bakfyllan" och är piggare. Men det är väl individuellt också kan jag tänka.
Men visst jag äter mycket "onyttigt", men jag ser det också som att jag kan deffa kortare period om jag äter med lite måtta på lördagarna.

Men alla verkar ju komma ner i tävlingsform till slut och det är ju det som är meningen eller hur...:)