handdator

Visa fullständig version : Sviter sen lumbalpunktion och hur man går vidare


LizaK
2012-10-17, 00:26
C:a 8 månader sedan nu och är fortfarande inte helt bra
i ryggen.
Pga något diffust problem i min kropp, förmodligen i CNS,
fick jag domningar, svaghet i händer & underarmar,
muskelryckningar. Förlorade även halva synen på
ena ögat vilket också kan ha hängt ihop med de
övriga problemen.

Hur som helst så skickades jag bl.a till en neurolog.
Ett flertal undersökningar gjordes, bl.a för att
utesluta MS, samt ALS som jag var rädd att
det var..

Resultaten blev att jag inte led av någon neurologisk sjukdom.
Vad mina besvär berodde på kunde man inte sätta fingret på,
men troligtvis var de orsakade av alltför intensiv träning
under för lång tid.
Fick vila några månader och sedan köra igång igen, fast
med ett helt nytt upplägg som tar mycket större hänsyn
till kroppen.

Är bättre nu men besväras av sviter från en undersökning
som neurologen utförde.
Lumbalpunktionen.
Är ganska övertygad om att hon gjorde fel eftersom jag
kände en elektrisk stöt i kroppen när hon förde in nålen.
Blev inte bättre av att hon skruvade på nålen (så ska de
ju inte ens göra..utan kommer det inget likvor ska de
sticka om).
Fick djävulskt ont i skallen en vecka efter men även i
svanskotan. Kröp på golvet.. Mådde verkligen
dåligt.. Fick svårt att kissa..
Åkte in akut.
Blev ipumpad en massa morfin och muskelavslappnande
och fick åka hem.
Besvären har successivt förbättrats sedan dess men
känner fortfarande samma obehagliga stelhet i
ryggen som efter lumbalpunktionen.. Och
ibland får jag ont.
Vissa övningar på gymmet undviker jag eftersom
de drar igång smärtan ordentligt..
Nu undrar jag om någon varit med om liknande?
Finns det något att göra?
Vad kan smärtan bero på? Varit hos neurolog med det
här problemet med men ingen förklaring har getts..

Ristretto
2012-10-17, 11:50
Dra åt skogen vad jobbigt det är när du trycker enter efter varje mening.

Har du pratat med någon läkare om det?

LizaK
2012-10-17, 12:02
Skrev inlägget på telefon.. Min idiotiska telefon gör ofta så att det blir sådär automatiskt. Inte orkat läsa igenom manualen än. Om det stör dig rekommenderar jag dig att strunta i mina inlägg tills de har ett trevligare, normalt format.

Till läkaren med ryggen? Ja. Blev remitterad till neurolog.. Fick göra bl.a en magnetröntgen.. Den visade ingenting så allt rann ut i sanden.. Hem och avvakta var neurologens rekommendation.. Men som sagt.. Snart gått ett år nu.

snelhest
2012-10-17, 16:21
Kan du göra lumbalpunktion eller varför uttalar du dig om utförandet?

grimfish
2012-10-17, 18:33
Vid en lumbalpunktion är det vanligt att patienten får sådana elektriska stötar som du beskriver. Det kan vara svårt för läkaren att undvika att det händer och det behöver inte innebära att läkaren gör något fel. Ofta behöver läkaren vinkla om nålen för att hitta rätt.

Det är vanligt att få huvudvärk efter att provet har tagits. Huvudvärken, som är ofarlig, kvarstår ofta i flera dagar. Att vissa får huvudvärk efter provtagningen tros bero på att det uppstår en tryckförändring efter provtagningen eller att hålet som bildas efter nålsticket inte läker direkt och att lite ryggvätska fortsätter att läcka ut.

Ibland får man ont i ryggen efter provtagningen. Det brukar avta efter några dagar, men i ovanligare fall kvarstår smärtan under en längre tid. Varför vissa drabbas av detta kan jag inte ge något säkert svar på.

Du beskriver glädjande nog att värken successivt har förbättrats. Jag tycker att du ska fortsätta med träningen men, precis som du skriver, ta det försiktigt med övningar som gör ont. Om du vill kan du också vända dig till en sjukgymnast för att få hjälp att komma till rätta med besvären.

LizaK
2012-10-17, 20:19
Kan du göra lumbalpunktion eller varför uttalar du dig om utförandet?

Enligt en expert på ämnet ska sticket göras om ifall ingen likvor rinner ut.. Nålen ska inte under några omständigheter skruvas på.

LizaK
2012-10-17, 20:24
Vid en lumbalpunktion är det vanligt att patienten får sådana elektriska stötar som du beskriver. Det kan vara svårt för läkaren att undvika att det händer och det behöver inte innebära att läkaren gör något fel. Ofta behöver läkaren vinkla om nålen för att hitta rätt.

Det är vanligt att få huvudvärk efter att provet har tagits. Huvudvärken, som är ofarlig, kvarstår ofta i flera dagar. Att vissa får huvudvärk efter provtagningen tros bero på att det uppstår en tryckförändring efter provtagningen eller att hålet som bildas efter nålsticket inte läker direkt och att lite ryggvätska fortsätter att läcka ut.

Ibland får man ont i ryggen efter provtagningen. Det brukar avta efter några dagar, men i ovanligare fall kvarstår smärtan under en längre tid. Varför vissa drabbas av detta kan jag inte ge något säkert svar på.

Du beskriver glädjande nog att värken successivt har förbättrats. Jag tycker att du ska fortsätta med träningen men, precis som du skriver, ta det försiktigt med övningar som gör ont. Om du vill kan du också vända dig till en sjukgymnast för att få hjälp att komma till rätta med besvären.

Tack för svaret!
Ja, huvudvärken är tydligen något som rätt många drabbas av, samt ont i ryggen. Men i mitt fall blev det i svanskotan. Nåväl, det kan väl bli olika för olika personer.

En sjukgymnast ska jag absolut ta kontakt med. Kanske finns övningar som förbättrar min värk.

Tack igen!
Mvh Liza

ines
2017-07-21, 15:42
Hej Liza!

Jag vet att det var länge sen du skrev men jag vill gärna veta om din rygg är bra nu och du får inte mer ont. EXAKT samma sak hände med mig snart ett år sen och jag har fortforande ont i ryggen och svanskotan. Jag gick till sjukgymnast och görde acupunkture men det hjälpte inte så mycket. Jag ser en kiropraktor nu och hoppas det kommer att hjälpa!

Hoppas du ser mitt svar och att du mår bra!

mvh,
Ines

m1234
2018-06-03, 03:29
Hej,

om du inte gjort lumbalpunktion, undvik som pesten. Om du gjort och har spinal huvudvärk vänta i några veckor minst för att se om de läker själv, jag vet att det gör ont. Men blood patch är sista utvägen. Från lumbalpunktion kan man få den otäcka kroniska sjukdommen araknoidit. Det äe ingen som varnar för det, det är totalt misär. Kvinnor som tar ryggmärgsbedövning vid förlossning kan även få det samt när man behandlar med steroid sprutor för ryggont eller ryggoperationer.

Blood patch kan också orsaka det. Om man misstänker att man har araknoidit vänta inte med behandling kräv magnet röntgen snabbt men ibland syns det inte på magnet röntgen samt börja dr forest tennants protocol med steroid behandlig unde lång tid, först taper pack och sedan 10 mg i fem dagar i några månader och gå med i gruppen arachnoiditis everyday på fb för stöd och tips. Ha inga mer nålae eller injektioner i ryggen alls. Borde vara brottsligt attt inte informera patienter om risken för denna sjukdom och bete sig som att en lumbalpunktion typ är som ett blodprov.

m1234
2018-06-03, 03:30
kolla upp araknoidit, se nedan svar!

CoKEmaN
2018-06-04, 15:26
Känns som om m1234 har sökt på lumbalpunktion på nätet sedan skapat ett konto för att skriva i denna tråd samt i en annan i forumdelen "träningsskador och rehab", för att sprida kunskap, eller för att skrämmas?
Att återuppväcka denna tråd som inte trådskaparen skrivit i på nästan 6 år känns lite onödigt..