handdator

Visa fullständig version : Halvfabrikat med raps-, solros- eller olivolja, räkna med "att det är ohälsosamt"?


Barbastark
2012-10-16, 21:04
Hejhej

Undrar ang halvfabrikat. Även om ingredienserna på innehållsförteckningen ser bra ut, kan man då om det är med någon typ av vegetabilisk olja räkna med att denna blivit väldigt hårt processad i tillverkningen av produkten och därigenom gjort denna ohälsosam för kroppen?

Har tex upptäckt fiskekaker som är GRYMT gott. Skulle gärna äta varje dag. Men vill gärna veta lite kring detta med oljor och halvfabrikat innan.

MVH

Pepz
2012-10-16, 22:59
nej inte hårdare än rejäl tillagning.

så nej inte ohälsosamt pga just att fettet ska förändras vid tillagning. halvfabrikat är "ohälsosamt" av andra orsaker imho såsom tillsatser och avsaknad av näring pga rejäl tillagning och billiga råvaror

exevision
2012-10-17, 06:26
När det står vegetabilisk olja/fett vad brukar det oftast vara för olja/fett?

Barbastark
2012-10-17, 11:04
nej inte hårdare än rejäl tillagning.

så nej inte ohälsosamt pga just att fettet ska förändras vid tillagning. halvfabrikat är "ohälsosamt" av andra orsaker imho såsom tillsatser och avsaknad av näring pga rejäl tillagning och billiga råvaror

Har ju hört kring att vegetabiliska oljor behandlas så hårt i industrin att deras struktur förändras och blir skadlig för kroppen (blir till transfetter?). Ingen sanning i detta?

Morty
2012-10-17, 11:12
När det står vegetabilisk olja/fett vad brukar det oftast vara för olja/fett?

Palmolja nästan uteslutande.

Pepz
2012-10-17, 12:18
Har ju hört kring att vegetabiliska oljor behandlas så hårt i industrin att deras struktur förändras och blir skadlig för kroppen (blir till transfetter?). Ingen sanning i detta?

då står det härdat/delvis härdat fett.
annars ska det inte vara behandlat så mycket annorlunda än den rapsoljan du köper på flaska i butiken

peachpassion
2012-10-17, 12:48
Det är väl oljor i becel som är onyttigt?? Enligt debatten i media och någon doktor på chalmers.

exevision
2012-10-17, 13:16
Palmolja nästan uteslutande.

Inte bästa oljan, men den duger väll.

Barbastark
2012-10-17, 16:10
GÖTT, då kan man äta sina fiskekakor i lugn och ro med andra ord

Sverker
2012-10-17, 17:07
Har ju hört kring att vegetabiliska oljor behandlas så hårt i industrin att deras struktur förändras och blir skadlig för kroppen (blir till transfetter?). Ingen sanning i detta?

Transfettsyror bildas inte i köket eller i livsmedelsindustrin utan de bildas vid delvis härdning av fett eller i magen på idisslare.

Jag vet inte vad fiskkakor är för något. Men ordet fisk anger tydligt att produkten inte är utsatt för någon extrem värme och under lång tid i luftens syre.



Ja. Alla processade oljer är hårt behandlade men behandlingen är till för att förbättra hållbarheten, ta bort oxidationsprodukter och göra de mer smakneutrala.Oljan blir bättre..inte sämre av uppreningen.

Morty
2012-10-18, 08:56
Ja. Alla processade oljer är hårt behandlade men behandlingen är till för att förbättra hållbarheten, ta bort oxidationsprodukter och göra de mer smakneutrala.Oljan blir bättre..inte sämre av uppreningen.

du menar att det inte blir till halvdödlig skokräm som man blir inflammerad överallt av att äta?? Och utan plastkulor?

Sverker
2012-10-18, 17:55
Skrönan om plastkulor i margarin har jag inte lyckats reda ut varifrån den kommer.
Den verkar komma samtidigt som Lätt och Lagom lanserades. Ett smör med bara 40 % fett måste vara gjort av något mystiskt:d


Edit: En snabb sökning på nätet ger att även Arla har problem att bestämma ursprunget men deras förklaring duger långt:
http://www.cfn-presenterar-historien-om-arla.se/templates/Arla/Article.aspx?id=2003&ArticleID=2224&CategoryID=332&epslanguage=SV

Maod
2012-10-23, 13:14
Ja. Alla processade oljer är hårt behandlade men behandlingen är till för att förbättra hållbarheten, ta bort oxidationsprodukter och göra de mer smakneutrala.Oljan blir bättre..inte sämre av uppreningen.

Så du menar att man inte skall välja extra virgin kallpressad olivolja utan istället en mer processad variant?

Sverker
2012-10-23, 17:19
Olivolja är speciellt. Oljan är mest omättad och härsknar inte så lätt.

Jag tycker inte om extra virgin kallpressad olivolja. Jag tycker den inte är god . Men ni andra använder den säkert gärna som smaksättare i kalla såser eller dressingar.


Jag skulle aldrig själv använda någon kallpressad rapsolja, linfröolja eller något annat mycket fleromättat. Vid pressingen kommer det med redan oxiderad ämnen som kan fortsätta verka och skapa radikalreaktioner i den pressade oljan. Det är dessa härskna ämnen / oxidationsprodukter man tvättar bort vid uppreningen.

Maod
2012-10-24, 09:33
Tack för svaret Sverker.

Det är ju lite tvärtemot vad jag hört tidigare, nämligen att oljor med mycket fleromättat fett skulle vara känsliga för värme och därför skulle kallpressad vara bättre.

Så genom reningen får man bort alla härsknade ämnen?

RassK
2012-10-24, 11:17
Tack för svaret Sverker.

Det är ju lite tvärtemot vad jag hört tidigare, nämligen att oljor med mycket fleromättat fett skulle vara känsliga för värme och därför skulle kallpressad vara bättre.

Så genom reningen får man bort alla härsknade ämnen?

Fenolerna smakar beskt. Fenolerna är det "nyttiga" i olivolja. Vid värmebehandling försvinner en del av fenolerna och oljan smakar därför mildare.

Pepz
2012-10-24, 11:23
Skrönan om plastkulor i margarin har jag inte lyckats reda ut varifrån den kommer.
]

lägg en klick lätta i en het stekpanna så får du se ;)

Sverker
2012-10-24, 17:28
lägg en klick lätta i en het stekpanna så får du se ;)

Lätta är ett lättmargarin avsett för att bre ut på en smörgås. Förtjockningsmedlen och emulgeringsmedlen kommer att separeras ut och bilda kladd i stekpannan.
http://www.latta.se/latta/produkter/latta


Vill du steka så använd ett flytande margarin.

Pepz
2012-10-24, 19:22
Lätta är ett lättmargarin avsett för att bre ut på en smörgås. Förtjockningsmedlen och emulgeringsmedlen kommer att separeras ut och bilda kladd i stekpannan.
http://www.latta.se/latta/produkter/latta


Vill du steka så använd ett flytande margarin.

precis och det kladdet ser ut som smält plast.
Du undrade ju varifrån myten kom - och jag svarade på det

Maod
2012-10-25, 07:31
Fenolerna smakar beskt. Fenolerna är det "nyttiga" i olivolja. Vid värmebehandling försvinner en del av fenolerna och oljan smakar därför mildare.

Ok, intressant.

Jag tänkte mer på att de var de omättade bindningarna som var värmekänsliga, men det kanske inte handlar om de temperaturerna ändå?
Sen undrar man ju lite om vilka restprodukter det kan tänkas bli i de olika raffineringsstegen.

Sverker
2012-10-25, 17:50
Det har jag redan skrivit.

Restprodukterna är antingen vattenlösliga och tvättas bort vi neutraliceringen eller så är de lättflyktiga och elimineras vid deodoriceringen. Oftast sker det i båda stegen.
Blekningen tar bort oxiderade färgämnen och karotenoider vilket gör oljan ytterligare stabil.